1) ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΤΟΥ Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΑΧΙΛΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΠΡΕΣΠΑΣ, στις 15.5.1988, ΜΕ ΤΟΝ ΦΛΟΓΕΡΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ ΚΑΝΤΙΩΤΗ, ΠΟΥ ΤΟΝ ΤΡΕΜΟΥΝ & ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟ ΟΙ ΣΚΟΠΙΑΝΟΙ. 2) Αγωνισθητε για την Ορθοδοξια
ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΤΟΥ Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΑΧΙΛΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΠΡΕΣΠΑΣ, ΜΕ ΤΟΝ ΦΛΟΓΕΡΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟ ΚΑΝΤΙΩΤΗ, ΠΟΥ ΤΟΝ ΤΡΕΜΟΥΝ & ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟ ΟΙ ΣΚΟΠΙΑΝΟΙ
15 Μαΐου 1988
________________
________
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2289
Τοῦ ἁγ. ὁμολογητοῦ Γερμανοῦ Κων/λεως
Τρίτη 12 Μαΐου 2020
Αγωνισθητε για την Ορθοδοξια
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾷ τὸν ἅγιο Γερμανὸ πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Ποιός εἶνε ὁ ἅγιος Γερμανός;
Ἀπὸ τότε ποὺ ἡ πάλλευκη ψυχή του φτερούγισε στὸν οὐρανὸ –κατὰ πᾶσαν πιθανότητα, νὰ μὴν πῶ βεβαιότητα, στὴν Πρέσπα τῆς Φλωρίνης– πέρασαν πάνω ἀπὸ 1.200 χρόνια. Ὁ πανδαμάτωρ χρόνος ἔσβησε πολλὰ ὀνόματα ἰσχυρῶν, τὸ ὄνομα ὅμως τοῦ ἁγίου Γερμανοῦ ἐξακολουθεῖ νὰ λάμπῃ στὴν Ὀρθοδοξία.
* * *
Ὁ ἅγιος Γερμανὸς γεννήθηκε τὸ 640 μ.Χ., στὴν βασιλίδα τῶν πόλεων, τὴν Κωνσταντινούπολι, μέσα σὲ πλούσια καὶ ἔνδοξη οἰκογένεια.
Ὁ πατέρας του, ὁ πατρίκιος Ἰουστινιανός, κατεῖχε στὴν αὐλὴ τοῦ αὐτοκράτορος Ἡρακλείου (610-641 μ.Χ.) ὑψηλὸ ἀξίωμα. ᾽Αλλά… «ματαιότης ματαιοτήτων, τὰ πάντα ματαιότης» (Ἐκκλ. 1,2)· ὁ κόσμος εἶνε ῥόδα ποὺ γυρίζει, τὰ ἄνω γίνονται κάτω καὶ τὰ κάτω ἄνω. Ὁ ἐνάρετος αὐτὸς ἀξιωματοῦχος ἔπεσε θῦμα φθόνου, ποὺ τὸν ἔρριξε στὴ δυσμένεια τοῦ ἐγγονοῦ τοῦ Ἡρακλείου, τοῦ αὐτοκράτορος Κωνσταντίνου Δ΄ τοῦ Πωγωνάτου (668-685 μ.Χ.). Ὁ Πωγωνᾶτος, μὲ τὴν ὑποψία ὅτι ὁ Ἰουστινιανὸς σχεδιάζει νὰ ἐπαναστατήσῃ ἐναντίον του, τὸν συνέλαβε, τὸν καθαίρεσε ἀπὸ τὸ ἀξίωμα καὶ τὸν ἐφόνευσε. Καὶ μόνο αὐτό; Ἀπὸ φόβο γιὰ τὸ θρόνο του εὐνούχισε ἀπάνθρωπα τὸν γυιό του καὶ τὸν κατέταξε στὸν κλῆρο τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ νεαρὸς Γερμανός, ὀρφανὸς ἀπὸ πατέρα σὲ ἡλικία 20 ἐτῶν, δέχτηκε σοβαρὸ πλῆγμα. Διατήρησε ὅμως τὴν ἀκεραιότητα τοῦ χαρακτῆρος καὶ τῆς συνειδήσεώς του· μὲ γαλήνη καὶ εὐψυχία ἀντιμετώπισε τὴ δοκιμασία. Καὶ ὁ Θεὸς δὲν τὸν ἐγκατέλειψε. «Ὀρφανὸν καὶ χήραν ἀναλήψεται», λέει ὁ ψαλμός (Ψαλμ. 145,9)· τὸ ὀρφανὸ καὶ ἡ χήρα εἶνε ὑπὸ τὴν προστασία τοῦ Θεοῦ. Καὶ τὸ ὀρφανὸ αὐτὸ παιδί, ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα, ἔδειξε ὅτι ἦταν ἄξιος τῆς προστασίας τοῦ Θεοῦ.
Ἀπὸ μικρὸς ἐξεδήλωνε ἕνα βαθὺ θρησκευτικὸ συναίσθημα· πήγαινε νωρὶς στὸ ναό, ἄκουγε τὶς ψαλμῳδίες στὴν Ἁγία Σοφία, συμμετεῖχε στὶς ἀκολουθίες καὶ λιτανεῖες. Σὰν μαθητὴς ἦταν ἐπιμελής, μελετοῦσε μὲ ζῆλο μέρα καὶ νύχτα, ἐπρώτευε στὰ μαθήματα. Καὶ ἀπ᾽ ὅλα τὰ βιβλία ἐκεῖνο ποὺ ἀγαποῦσε περισσότερο ἦταν ἡ ἁγία Γραφή, τὸ βιβλίο ποὺ δυστυχῶς τώρα δὲν εἶνε στὰ χέρια τοῦ λαοῦ μας.
Ὑπὸ τὶς συνθῆκες ποὺ ἀναφέραμε κατετάγη στὸν ἱερὸ κλῆρο, ἔγινε διάκονος καὶ πρεσβύτερος – ἀρχιμανδρίτης. Γιὰ τὶς ἐξαιρετικὲς μάλιστα ἀρετές, τὴν παιδεία καὶ τὴν ἁγιότητά του, ἔφθασε καὶ νὰ ἐκλεγῇ σὲ ἡλικία 37 ἐτῶν ἐπίσκοπος Κυζίκου τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Τέλος, ὅταν ἐχήρευσε ὁ πατριαρχικὸς θρόνος, μὲ τὴ συγκατάθεσι τοῦ βασιλέως Ἀναστασίου τοῦ Β΄ (713-715 μ.Χ.) καὶ τὴν ψῆφο τῆς συγκλήτου, μετετέθη ἀπὸ τὴν Κύζικο στὴν Κωνσταντινούπολι τὸ 715 μ.Χ.. Καὶ νά, μετὰ τυμπάνων, σημαιῶν καὶ παρατάξεως στρατιωτῶν, λαὸς καὶ κλῆρος τὸν ἀνυψώνει στὸν πατριαρχικὸ θρόνο.
Ὁ ἅγιος Γερμανὸς ὅμως δὲν θαμπώθηκε ἀπὸ κοσμικὰ μεγαλεῖα· ἔμεινε ταπεινός, καὶ ἔδωσε ὅλες τὶς δυνάμεις του στὴν διαποίμανσι τοῦ λαοῦ του. Ἔλαμψε μὲ τὸν ἅγιο βίο του, τὴ φωτεινὴ διδασκαλία του, καὶ ἰδιαιτέρως μὲ τὴν ἀντίστασί του στὴν ἀπαίτησι τοῦ κράτους νὰ εἰσελάσῃ βιαίως στὸν πνευματικὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας. Δηλαδή;
Τὴν ἐποχὴ ἐκείνη παρουσιάστηκαν αἱρετικοί, οἱ εἰκονομάχοι. Ἔλεγαν, ὅτι ἡ Ἐκκλησία δὲν πρέπει νὰ ἔχῃ εἰκόνες, ὅτι οἱ εἰκόνες εἶνε εἴδωλα καὶ ὅσοι τὶς προσκυνοῦν παραβαίνουν ἐντολὴ τοῦ Δεκαλόγου ποὺ λέει «Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον…» (Ἔξ. 20,4). Αὐτὸ ἦταν μία διαστρέβλωσι τῆς ἐντολῆς τοῦ Μωυσέως, διότι οἱ ὀρθόδοξοι τὶς εἰκόνες δὲν τὶς ἔχουμε ὅπως οἱ ἀρχαῖοι τὰ ἀγάλματα, δὲν λέμε ὅτι ἡ εἰκόνα εἶνε ὁ Χριστός, ὅτι εἰκόνα εἶνε ἡ Παναγία.
Θυμᾶμαι ὡς στρατιωτικὸς ἱερεὺς στὴ Λάρισσα, ὅτι στὸ στρατόπεδο ἦταν ἕνας στρατιώτης χιλιαστής· κι ὅταν ἔδωσα σ᾽ ὅλα τὰ παιδιὰ ἀπὸ μιὰ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, αὐτὸς μὲ ἀπότομη κίνησι τῆς κεφαλῆς πρὸς τὰ πίσω ἀρνήθηκε νὰ τὴν πάρῃ. –Εἶμαι σπουδαστὴς τῶν Γραφῶν (=χιλιαστής), λέει, δὲν προσκυνῶ εἰκόνες. –Δὲ μοῦ λές, στὸ πορτοφόλι σου ἔχεις φωτογραφίες; Πετιοῦνται οἱ ἄλλοι· –Ἔχει! καὶ κάθε μέρα φιλάει τὴ φωτογραφία τῆς γυναίκας καὶ τῶν παιδιῶν του. –Ἔ, τοῦ λέω, ὅπως ἐσὺ ἔχεις τὴ φωτογραφία αὐτὴ καὶ βλέποντάς την δὲ λές πὼς αὐτὴ εἶνε ἡ γυναίκα καὶ τὰ παιδιά σου, ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς στὸ ναό μας ἔχουμε τὶς εἰκόνες τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας, τῶν ἁγίων.
Τὸ 730 μ.Χ., λοιπόν, οἱ εἰκονομάχοι κατώρθωσαν νὰ ἔχουν μὲ τὸ μέρος τους τὸ παλάτι, τὸν αὐτοκράτορα Λέοντα Γ΄ τὸν Ἴσαυρο (717-741 μ.Χ.), καὶ αὐτὸς κήρυξε διωγμὸ κατὰ τῶν εἰκόνων. Ἀπὸ ᾽δῶ ἀρχίζει τὸ δρᾶμα. Ἐνῷ ἄλλοι ὑπέκυψαν στὴ διαταγή του, ὁ πατριάρχης Γερμανὸς ἀντιστάθηκε καὶ παρώτρυνε τοὺς πιστοὺς σὲ ἀντίστασι. Ὁ αὐτοκράτωρ τὸν κάλεσε στὰ ἀνάκτορα καὶ εἶχαν σφοδρὴ συζήτησι ποὺ κράτησε μέχρι τὸ βράδυ. Ματαίως ὁ Γερμανὸς προσπάθησε μὲ ἐπιχειρήματα καὶ ἀποδείξεις τῆς Γραφῆς νὰ πείσῃ τὸν βασιλέα νὰ μὴ ξεκρεμάσουν τὶς εἰκόνες καὶ νὰ τὶς παραδώσουν στὸ πῦρ. Ὁ Λέων τὸν ἀπείλησε ὅτι, ἂν δὲν πειθαρχήσῃ, θὰ ὑποστῇ ἐκθρόνισι καὶ ἐξορία.
Ὁ ἅγιος Γερμανὸς εἶδε ὅτι μιλώντας μαζί του εἶνε σὰν νὰ ἀπευθύνεται σὲ κουφό, μεθυσμένο ἀπὸ τὴν ἀσέβεια. Καὶ τότε αὐτός, ποὺ ποτέ δὲν ζήτησε ἀξιώματα ἀλλὰ πάνω ἀπ᾽ ὅλα εἶχε τὴν τιμὴ τῆς Ἐκκλησίας, κάλεσε τὸ λαὸ τῆς Κωνσταντινουπόλεως στὴ λειτουργία τελευταία φορὰ στὸ ναὸ τῆς Ἁγίας Σοφίας. Στὸ τέλος, διαμαρτυρόμενος γιὰ τὸ διωγμό, ἔβγαλε τὸ ὠμοφόριό του, τὸ διακριτικὸ ἄμφιο τοῦ ἀρχιερατικοῦ ἀξιώματος, τὸ ἀπέθεσε πάνω στὴν ἁγία τράπεζα, βγῆκε καὶ εἶπε· Ἀδέρφια μου, προδότης δὲν γίνομαι· παραμένω πιστὸς στὸ Χριστὸ καὶ στὶς ἅγιες παραδόσεις μας…. Ἔκλαιγε αὐτός, ἔκλαιγε ὅλο τὸ ἐκκλησίασμα.
Ἐν συνεχείᾳ ὁ ὁμολογητὴς ἅγιος Γερμανὸς ἐκθρονίζεται καὶ ἀποσύρεται σὲ πατρικό του κτῆμα στὴ θέσι Πλατάνι, ὅπου ἐκοιμήθη τὸ 740 μ.Χ. σὲ ἡλικία 100 ἐτῶν, καὶ ἐτάφη στὴ μονὴ τῆς Χώρας, ὅπως λένε τὰ συναξάρια.
Στὴν ἐπαρχία ὅμως Πρεσπῶν τοῦ νομοῦ Φλωρίνης ὑπάρχει ἀρχαῖος βυζαντινὸς ναὸς καὶ κοινότητα μὲ τὸ ὄνομα Ἅγιος Γερμανός, διότι κατὰ τὴν τοπικὴ παράδοσι ἐκεῖ, στὸ ἀπόμερο αὐτὸ σημεῖο, κοντὰ στὴν Ἐγνατία ὁδό, ὡδηγήθηκε ἐξόριστος, ἔζησε τὶς τελευταῖες ἡμέρες του καὶ ἐτάφη. Ἐντὸς τοῦ ναοῦ αὐτοῦ βρίσκεται ὁ τάφος. Ἔχω σκοπὸ νὰ τὸν ἀνοίξουμε, μὲ εὐλάβεια. Καὶ ἂν μὲν βροῦμε μέσα τὰ ἱερὰ λείψανά του, θὰ τὰ τιμήσουμε πανδήμως. Ἐὰν δὲν τὰ βροῦμε, δὲν θὰ σκανδαλισθοῦμε. Γνωρίζουμε ὅτι πολλὲς θύελλες πέρασαν ἀπὸ τότε καὶ δὲν ἀποκλείεται κάποιος Ἀλβανὸς ἢ Βούλγαρος ἢ Σέρβος ἢ Οὗννος νὰ τὰ ἅρπαξε ἐν καιρῷ νυκτὸς καὶ ὁ Θεὸς ξέρει ποῦ βρίσκονται τώρα (τὸ ἴδιο ἔγινε καὶ μὲ τὰ λείψανα τοῦ ἁγίου Ἀχιλλίου στὴν ὁμώνυμη νησῖδα τῶν Πρεσπῶν μὲ τὴν περίφημη βασιλική). Εἶμαι πάντως ἀποφασισμένος ν᾽ ἀνοίξουμε τὸν τάφο τοῦ ἁγίου, ἀλλὰ δὲν θὰ τὸ κάνουμε τώρα· θὰ συνεννοηθοῦμε μὲ τοὺς ἀρχαιολόγους, ὥστε νὰ εἶνε κοινὴ ἡ προσπάθεια ἐκκλησίας καὶ πολιτείας, καὶ ν᾽ ἀποδοθῇ ἡ πρέπουσα τιμή.
Ὁ ἅγιος Γερμανὸς ὑπῆρξε ὁμολογητής, σπουδαῖος ῥήτορας, ἀλλὰ καὶ ἔξοχος ποιητής. Ὅπως κελαϊδοῦν τ᾽ ἀηδόνια στὴν Πρέσπα, ἔτσι ἐκελάϊδησε καὶ αὐτὸς καὶ βλέπουμε ὅτι πολλοὶ ὕμνοι τῆς λατρείας μας φέρουν τὸ ὄνομά του. Ἀπὸ τὰ ἄλλα κείμενά του σώθηκαν ἐλάχιστα· ὁ ἅγιος Νικόδημος γράφει, ὅτι ὁ Λέων κατέκαυσε τὰ βιβλία ποὺ συνέγραψε ὁ ἅγιος.
* * *
Ἡ μνήμη τοῦ ἁγίου Γερμανοῦ τοῦ Α΄ πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (715-730 μ.Χ.) μένει, ἀγαπητοί μου. Ἂν σήμερα ἔχουμε εἰκόνες στὴ λατρεία μας, τὸ ὀφείλουμε καὶ σ᾽ αὐτόν, ποὺ θυσίασε τὸ θρόνο του γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία. Ἡ φωνή του φτάνει σ᾽ ἐμᾶς καὶ λέει· Παιδιά μου, ὅπως ἐγὼ ἔτσι κ᾽ ἐσεῖς ἀγωνισθῆτε γιὰ τὴν Ὀρθοδοξία μας· νὰ εἶστε ἕτοιμοι γιὰ θυσσίες ὑπὲρ τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας.
Ἡ Ὀρθοδοξία κινδυνεύει ἀπὸ ἐχθροὺς ὅπως εἶνε· οἱ χιλιασταί, οἱ μασόνοι, οἱ ἄθεοι μαρξισταί, οἱ ροταριανοί (εἶδος νηπιαγωγείου τοῦ μασονισμοῦ), οἱ ὀρθολογισταί. Ἀλλὰ ἐχθροί της εἴμαστε κ᾽ ἐμεῖς. Ποιοί; Οἱ ψυχροὶ καὶ ἀδιάφοροι, τὸ 95% τοῦ Ἑλληνικοῦ λαοῦ. Ἡ Ἀποκάλυψις λέει· Καλύτερα νὰ ἤσουν ἢ ψυχρὸς ἢ ζεστός· ἔτσι χλιαρὸς ποὺ εἶσαι, θὰ σὲ κάνω ἐμετό (βλ. Ἀπ. 3,15-16). Σήμερα οἱ χριστιανοὶ εἶνε χλιαροί· δὲν ἔχουν πῦρ, θέρμη, ἐνθουσιασμό.
Καὶ ὁ ἅγιος Κοσμᾶς εἶπε· Θὰ ἔρθῃ ἡ ὥρα ποὺ θ᾽ ἀδειάσουν οἱ ἐκκλησιές. Ἔ, αὐτὸ ἔγινε· ἄδειασαν οἱ ἐκκλησιές.
Ἀδελφοί μου, πλησιάστε στὴν Ἐκκλησία. Ἡ πατρίδα μας δὲν θὰ προσκυνήσῃ τὸν πάπα, μασόνους καὶ ἀθέους· θὰ μείνῃ χώρα ὀρθοδόξων Χριστιανῶν, εἰς δόξαν τοῦ μόνου Θεοῦ, τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.