ΤΡIA MHNYMATA TOY EYAΓΓΕΛΙΟΥ – 1) ΤΑ ΠΑΘΗ ΣΚΟΤΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΝΟΥ – Φοβερη η σκλαβια της φιλαργυριας 2) Να εχουμε καθαρη τη διανοια μας απο πονηρες σκεψεις 3) Να μη εξαπατωμεθα· αυτοι που εχουν τα υλικα πλουτη δεν ειναι ασφαλεις, μη τους θαυμαζετε
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2297
Κυριακὴ Γ΄ Ματθαίου (Ματθ. 6,22-33)
28 Ἰουνίου 2020
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Τα παθη τυφλωνουν, ο απαθης διακρινει
«Ἐὰν ὁ ὀφθαλμός σου πονηρὸς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου σκοτεινὸν ἔσται. εἰ οὖν τὸ φῶς τὸ ἐν σοὶ σκότος ἐστί, τὸ σκότος πόσον;» (Ματθ. 6,23)
Διδάσκει, ἀγαπητοί μου, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Διδάσκαλος μὲ δέλτα κεφαλαῖο – μὲ τὴν ἀπόλυτη ἔννοια τῆς λέξεως. Πρόκειται γιὰ τὴν περίφημη Ἐπὶ τοῦ ὄρους ὁμιλία (βλ. Ματθ. κεφ. 5ο-7ο), ποὺ λόγῳ τῆς σπουδαιότητός της ἔχει χαρακτηρισθῆ ὡς «ἡ καρδιὰ τοῦ Εὐαγγελίου». Ὁ Χριστὸς δὲν βρίσκεται σὲ μία πόλι ἢ χωριό, οὔτε στὸ ναὸ τῶν Ἰεροσολύμων ἢ στὴν αἴθουσα κάποιας συναγωγῆς· βρίσκεται σὲ ὕπαιθρο, ἐπάνω στὸ ὕψωμα ἐκεῖνο ποὺ ἀπὸ τότε πῆρε τὸ ὄνομα «ὄρος τῶν μακαρισμῶν», ἐπειδὴ ἡ ὁμιλία του αὐτὴ ἀρχίζει μὲ τοὺς γνωστοὺς 9 Μακαρισμούς (ἔ.ἀ. 5,1-12).
Ὑψηλότερες ἀλήθειες δὲν μποροῦν ν᾽ ἀκουστοῦν· δὲν διδάσκει ἕνας θνητός, διδάσκει ἡ ἐνυπόστατος Σοφία τοῦ Θεοῦ. Μακαρίζει ὄχι τοὺς πλουσίους καὶ δυνατούς, ὄχι τοὺς ἄρχοντες καὶ μεγιστᾶνες, ὄχι τοὺς διασήμους καὶ ἐνδόξους· μακαρίζει αὐτοὺς ποὺ φροντίζουν νὰ φυτέψουν στὴν ψυχή τους τὸ δέντρο τῆς ἀρετῆς καὶ τῆς ἁγιότητος, τὸ ὁποῖο ὡς καρποὺς παράγει· τὴν αὐτογνωσία καὶ τὴν ταπείνωσι, τὴ συναίσθησι καὶ τὴν αὐτομεμψία, τὴν ἔμπρακτη μετάνοια, τὴ δικαιοσύνη καὶ τὴν ἐλεημοσύνη, τὴν καθαρότητα, τὴν εἰρήνη, τὴν ὑπομονὴ καὶ τὴν ὁμολογία. Διδασκαλία πρωτάκουστη!
Διδάσκει μὲ λόγια ἁπλᾶ, ποὺ ἀγγίζουν τὴν καρδιά. Χρησιμοποιεῖ εἰκόνες γνωστὲς καὶ παραδείγματα ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ζωή. Λέει ὅμως μεγάλες ἀλήθειες, ποὺ καθηλώνουν καὶ τὸν φιλόσοφο καὶ ἐπιστήμονα. Δὲν ἀναπτύσσει θεωρίες προοριζόμενες γιὰ μία ἀριστοκρατία διανοητῶν ἀλλὰ μένουν ἀκατανόητες ἀπὸ τὸν πολὺ λαό. Ἀπευθύνεται σὲ ὅλους· ἀπαιτεῖ μόνο αὐτὸ ποὺ μποροῦν ὅλοι νὰ διαθέσουν, μιὰ ψυχὴ καθαρὴ καὶ εἰλικρινῆ.
Μέρος λοιπὸν τῆς διδασκαλίας αὐτῆς εἶνε καὶ τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο (βλ. ἔ.ἀ. 6,22-33). Νὰ ἀναλύσουμε ὅλο τὸ περιεχόμενό του; Εἶνε δύσκολο αὐτὸ στὰ ὅρια ἑνὸς συντόμου κηρύγματος. Θὰ τονίσουμε μόνο τὰ κύρια νοήματά του.
* * *
⃝ Τὸ πρῶτο εἶνε, νὰ ἔχουμε καθαρὴ τὴ διάνοιά μας ἀπὸ πονηρὲς σκέψεις (βλ. ἔ.ἀ. 6,22-23).
Μεγάλο δῶρο τοῦ Θεοῦ ἡ διάνοια. Μὲ τὴ διάνοιά του ὁ ἄνθρωπος ἔγινε ὁ κυρίαρχος τῆς κτίσεως, τιθάσευσε τὰ ἄγρια ζῷα καὶ τὰ στοιχεῖα τῆς φύσεως. Κάθε πρόοδός του, ὅλες οἱ κατακτήσεις καὶ οἱ ἐφευρέσεις του ὀφείλονται στὴ διάνοια. Ὅλα αὐτὰ εἶνε ἐπιτεύγματα τοῦ ἀνθρώπου· τὸ ζῷο δὲν προοδεύει, δὲν ἐπινοεῖ, δὲν ἐφευρίσκει· μένει στάσιμο. Ἀλλ᾽ ὁ ἄνθρωπος; ὤ ὁ ἄνθρωπος! σημειώνει ἀνοδικὴ πορεία, γράφει ἱστορία.
Ἡ διάνοια εἶνε ὁ λαμπτήρας ποὺ φωτίζει τὴ ζωὴ καὶ τὴν πορεία μας· εἶνε τὸ φῶς, ποὺ μᾶς δείχνει κάθε φορὰ ποῦ νὰ βαδίσουμε, πῶς νὰ πορευθοῦμε. Εἶνε τὸ μάτι τῆς ψυχῆς. Ὅ,τι εἶνε γιὰ τὸ σῶμα τὸ μάτι, αὐτὸ εἶνε γιὰ τὴν ψυχὴ ἡ διάνοια. Ὅποιος εἶχε τὸ ἀτύχημα νὰ χάσῃ τὴν ὅρασί του, δυσκολεύεται νὰ κινηθῇ· σκοντάφτει, χτυπάει, πέφτει, πληγώνεται, χάνει τὸ δρόμο καὶ ταλαιπωρεῖται. Κάτι ἀνάλογο συμβαίνει κι ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἔχῃ σκοτισμένη τὴ διάνοιά του. Ὅσο ἡ διάνοια, τὸ μάτι τῆς ψυχῆς, εἶνε καθαρή, ὅλη ἡ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου κινεῖται μέσα στὸ φῶς· ὅταν ἡ διάνοια σκοτισθῇ, τότε ἀλλοίμονο! ὁ ἄνθρωπος βαδίζει μέσα στὸ σκοτάδι.
Καὶ πότε σκοτίζεται ἡ διάνοια; Ὅταν ὁ ἄνθρωπος παρεκκλίνῃ ἀπὸ τὸ θέλημα τοῦ Δημιουργοῦ του, ὅταν ἁμαρτάνῃ. Ποιό, ἑπομένως, εἶνε ἐκεῖνο ποὺ σκοτίζει καὶ θολώνει τὸ μυαλό; Ἡ ἁμαρτία. Θέλετε παραδείγματα;
Τί συμβαίνει π.χ. ὅταν κάποιος θυμώνῃ; Ὁ θυμὸς τοῦ θολώνει τὸ μυαλό. Καὶ ἄν, πάνω σ᾽ αὐτὴ τὴν ταραχή, δὲν συγκρατηθῇ ἀλλὰ κινηθῇ καὶ ἐνεργήσῃ κάτι, τότε δὲν ἐλέγχει τί κάνει· φωνάζει, βρίζει, χτυπάει, καταστρέφει. Καὶ ἂν τὸ πάθος κυριαρχήσῃ ἐντελῶς, τότε μπορεῖ καὶ νὰ ἐγκληματήσῃ, νὰ πάρῃ μαχαίρι καὶ νὰ τὸ καρφώσῃ στὸν ἀδερφό του.
Ἄλλο παράδειγμα εἶνε ὁ νέος ἐκεῖνος ποὺ παραδίδεται στὴν κυριαρχία τοῦ γενετησίου ἐνστίκτου, στὴ σαρκικὴ ἐπιθυμία. Τὸ πάθος του δὲν τὸν ἀφήνει νὰ δῇ τὸν κίνδυνο. Καὶ δὲν δέχεται συμβουλή. Ὁρμᾷ ἀκάθεκτος πάνω στὴν παγίδα, πέφτει σὰν τυφλὸς στὴ φωτιά.
Νά λοιπὸν πῶς τὸ ἁμαρτωλὸ πάθος γίνεται ὅπως τὸ μεθυστικὸ ποτό, σὰν ἕνα ναρκωτικό, ποὺ παραλύει, ἀναισθητοποιεῖ καὶ τυφλώνει· ὁ ἁμαρτωλὸς δὲν ξέρει τί κάνει, δὲν βλέπει ὅτι ὁ δρόμος ποὺ βαδίζει καταλήγει ὄχι σὲ περιβόλι χαρᾶς ἀλλὰ σὲ γκρεμό, στὴν ἄβυσσο τῆς κολάσεως. Μοιάζει μὲ ἕνα πλοῖο ποὺ ὁ καπετάνιος του ἔχασε τὸ μυαλό του καὶ τὸ ὁδηγεῖ ἐπάνω στὰ βράχια.
⃝ Τὸ δεύτερο νόημα τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου εἶνε ἡ σκλαβιὰ τῆς φιλαργυρίας (βλ. ἔ.ἀ. 6,24).
Εἴδαμε ὅτι καὶ ὁ θυμὸς καὶ ἡ κακὴ ἐπιθυμία κάνουν τὸν ἄνθρωπο ἐμπαθῆ, τὸν ὁδηγοῦν σὲ κατάστασι σκοτασμοῦ. Ὅλα γενικῶς τὰ πάθη σκοτίζουν τὸ νοῦ, ὑπάρχει ὅμως καὶ ἕνα πάθος ποὺ ὄχι ἁπλῶς σκοτίζει ἀλλὰ τυφλώνει. Ποιό εἶν᾽ αὐτό; Τὸ λέει σήμερα ὁ Χριστὸς μὲ μία ἑβραϊκὴ λέξι, τὴ λέξι μαμωνᾶς. Μαμωνᾶς εἶνε ἡ ἀγάπη τοῦ ὑλικοῦ πλούτου, ἡ λατρεία τοῦ χρυσοῦ καὶ τοῦ ἀργύρου, μὲ μιὰ λέξι ἡ φιλαργυρία. Τὸ χρῆμα γίνεται ὁ κυρίαρχος παράγων στὴ ζωὴ τοῦ φιλαργύρου. Δὲν λατρεύει τὸ Χριστό, λατρεύει τὸν χρυσό. Καὶ ἡ λατρεία τοῦ χρήματος ὑποδουλώνει, σκλαβώνει τὸν λάτρη της περισσότερο ἀπὸ ἄλλα πάθη· εἶνε ἡ πιὸ ἐπαχθὴς ὑποδούλωσις.
Γι᾽ αὐτὸ φωνάζει σήμερα ὁ Κύριος στὸ εὐαγγέλιο· «Οὐδεὶς δύναται δυσὶ κυρίοις δουλεύειν», κανένας δὲν μπορεῖ νὰ ὑπηρετῇ δύο ἀφεντικὰ ποὺ εἶνε μεταξύ τους ἀντίθετα (ἔ.ἀ. 6,24). Μαμωνᾶς καὶ Θεὸς εἶνε ἀσυμβίβαστα, ὅπως ἀσυμβίβαστα εἶνε τὸ σκοτάδι μὲ τὸ φῶς, ἡ φωτιὰ μὲ τὸ νερό, ἀφοῦ τὸ ἕνα ἀναιρεῖ τὸ ἄλλο. Εἶνε δύο κύριοι ποὺ δίνουν ἀντίθετες μεταξύ τους διαταγές, ὅπως π.χ.·
διαταγὴ μαμωνᾶ· «Ἅρπαξε νὰ φᾶς καὶ κλέψε νά ᾽χῃς» – διαταγὴ τοῦ Θεοῦ· «Ἐργάζου, ἵδρωνε, κοπίαζε· καὶ μήτε νὰ ἐπιθυμῇς μήτε νὰ ἐπιβουλεύεσαι ὅ,τι ἀνήκει στὸν πλησίον σου, ἀλλὰ νὰ σέβεσαι ὅ,τι τοῦ ἀνήκει».
διαταγὴ μαμωνᾶ· «Κλεῖσε τὰ μάτια καὶ μὴ βλέπεις τὴ δυστυχία τοῦ πλησίον, βούλωσε τ᾽ αὐτιά σου καὶ μὴν ἀκοῦς τὸν ἀναστεναγμό του» – διαταγὴ τοῦ Θεοῦ· «Ἅπλωνε τὸ χέρι σου καὶ δίνε ὅ,τι μπορεῖς, ἄνοιγε τὸ κελλάρι σου καὶ τρέφε δυστυχεῖς».
Ὅ,τι δηλαδὴ διατάζει ὁ ἕνας, τὸ ἀρνεῖται ὁ ἄλλος. Μαλώνουν, ἀνταγωνίζονται μεταξύ τους γιὰ τὴν ἀπόλυτη κυριαρχία. Αὐτοὶ οἱ δυὸ εἶνε ἀδύνατον νὰ συγκυβερνήσουν. Σὲ ἕνα θρόνο ἄλλωστε δὲν χωρᾶνε νὰ καθήσουν δυὸ βασιλιᾶδες, ἔτσι λοιπὸν καὶ σὲ μία ψυχὴ ἕνας ἐκ τῶν δύο θὰ ἐξουσιάζῃ. Ἐσὺ ποιόν θὰ ἐκλέξῃς;
⃝ Καὶ τὸ τρίτο νόημα τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου (βλ. ἔ.ἀ. 6,25-33). Οἱ ἔχοντες τὰ ὑλικὰ πλούτη δὲν εἶνε ἀσφαλεῖς. Νομίζουν πὼς εἶνε, ἀλλὰ πλανῶνται. Ἔλα, ἐσὺ ποὺ τοὺς θαυμάζεις, νὰ σοῦ δείξω πόσο ἀπατῶνται. ῾Ρῖξε μιὰ ματιὰ στὰ μέγαρά τους καὶ θὰ διαπιστώσῃς ὅτι ὑπάρχουν κ᾽ ἐκεῖ ἀρρώστιες – κάποτε ἀνίατες, ξοδεύουν σὲ γιατρούς, παίρνουν φάρμακα, μπαινοβγαίνουν σὲ νοσοκομεῖα, θρηνοῦν κάποτε κ᾽ ἐκεῖ τραγικοὺς θανάτους. Δὲν γλυτώνουν, καὶ ἂς κοιμῶνται σὲ μεταξωτὰ σεντόνια καὶ ἂς φτύνουν τὸ αἷμα τους σὲ χρυσὲς λεκάνες.
Τὴν ἀπάτη τοῦ πλούτου εἶχαν ἀντιληφθῆ καὶ οἱ ἀρχαῖοι μυθολόγοι· ἔλεγαν γιὰ τὸν Μίδα βασιλιᾶ τῆς Φρυγίας, ὀνομαστὸ πλούσιο, ὅτι ἀφοῦ πῆρε τὸ χάρισμα νὰ κάνῃ χρυσὸ ὅ,τι ἀγγίζει, κινδύνεψε νὰ πεθάνῃ ἀπὸ τὴν πεῖνα.
Τὰ ὑλικὰ ἀγαθὰ εἶνε ἀπατηλὸ στήριγμα· εἶνε σὰν ἕνα καλάμι πού, ἐνῷ ὁ ὁδοιπόρος πάει νὰ στηριχθῇ ἐπάνω του, αὐτὸ σπάζει καὶ οἱ ἀκίδες του καρφώνονται στὶς σάρκες του.
* * *
Προτοῦ νὰ τελειώσω, ἀγαπητοί μου, θὰ μοῦ ἐπιτρέψετε νὰ κάνω μία σύστασι. Γιὰ νὰ κρατήσουμε τὸ νοῦ μας καθαρὸ ἀπὸ τὴν τύφλωσι τῆς φιλαργυρίας καὶ νὰ μὴν ἀπατηθοῦμε ἀπὸ τὰ ὑλικὰ ἀγαθά, ἂς δίνουμε ἐλεημοσύνη!
Βρισκόμαστε σὲ ἐποχὴ θέρους, ἡ ὁποία ὠνομάστηκε ἔτσι διότι τώρα γίνεται ὁ θερισμὸς καὶ ἡ συλλογὴ τῶν καρπῶν. Ἂς δοξάζουμε τὸ Θεὸ γι᾽ αὐτὴ τὴν εὐλογία. Ἀλλὰ ἡ εὐλογία δημιουργεῖ καὶ ὑποχρέωσι, νὰ φανοῦμε κ᾽ ἐμεῖς πιὸ σπλαχνικοὶ καὶ φιλάνθρωποι σὲ φτωχοὺς ἀδελφούς μας· σὲ χῆρες καὶ ὀρφανά, σὲ ἀρρώστους καὶ γέροντες, σὲ ὅσους δὲν ἔχουν σπίτι, δὲν ἔχουν ἕνα πιάτο φαγητό, δὲν ἔχουν ἕνα στρέμμα γῆς, ζοῦν σὲ μεγάλη δυστυχία.
Μποροῦμε νὰ προσφέρουμε κ᾽ ἐμεῖς, ἀφανῶς, χωρὶς ἐπίδειξι, μιὰ βοήθεια, εἴτε ἐκεῖ ποὺ γνωρίζουμε εἴτε καὶ σὲ ἀγνώστους μέσῳ τοῦ φιλοπτώχου ταμείου τῆς ἐνορίας μας.
Ὅσο πλουσιώτερη εἶνε ἡ ἐλεημοσύνη, τόσο μεγαλύτερη θὰ εἶνε ἡ εὐλογία τοῦ Θεοῦ.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.