ΣΤΟ ΣΤΑΥΛΟ ΑΥΤΟ THΣ EΛΛHNIKHΣ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑΣ Ο ΔΑΥΪΔ ΘΑ ΕΛΕΓΕ· «Ανθρωπος εν τιμη ων ου συνηκε, παρασυνεβληθη τοις κτηνεσι τοις ανοητοις και ωμοιωθη αυτοις» (Ψαλμ. 48,13,21).
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2305
Κυριακὴ Ε΄ Ματθαίου
12 Ἰουλίου 2020 ἑσπέρας
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Στη Γυαρο
(Στὸ ταραγμένο κλῖμα τοῦ σκανδάλου τῶν καλλιστείων, ποὺ ἄρχισε τὸ 1952, συνεχίζει καὶ ὁ ἀρχιμ. Αὐγουστῖνος Καντιώτης τὸ ἑπόμενο θέρος τὴν σχετικὴ μαχητικὴ ἀρθρογραφία μὲ νέα ἄρθρα στὸ περιοδικὸ «Χριστιανικὴ Σπίθα». Ὁ ἀγώνας αὐτὸς εἶνε σκληρὸς καὶ θὰ διαρκέσῃ, ὅπως θὰ δοῦμε, ἀφοῦ τὸ κακὸ ὑποστηρίζεται καὶ ἐπιχορηγεῖται ἀπὸ τὸ κράτος. Ἀφορμὴ νὰ γράψῃ παίρνει ἀπὸ μία εἴδησι τῶν ἡμερῶν.)
Τὸ μάθατε; Ἕνα ὀνάριο στὸν Πειραιᾶ δάγκωσε μιὰ κοπέλλα, κι αὐτὴ μήνυσε τ᾽ ἀφεντικό του. Τέτοιος ὄνος, σχολίασε κάποιος, χρειαζόταν νὰ βρεθῇ καὶ στὴν αἴθουσα τῶν καλλιστείων, νὰ «περιποιηθῇ» τὶς τόσες καλλονές… Θὰ διαφωνήσουμε ὅμως· ὄχι δὲν χρειαζόταν, ὑπῆρχαν ἐκεῖ πολλοὶ σὰν …κι αὐτόν, μόνο ποὺ αὐτοὶ βαδίζουν ὄχι μὲ τὰ τέσσερα ἀλλὰ ὄρθιοι, ἔχουν τίτλους μέσα σ᾽ αὐτὸ τὸν στάβλο ποὺ λέγεται ἑλληνικὴ ἀριστοκρατία.
–Εἶνε γλῶσσα αὐτὴ ἱεροκήρυκα, νὰ παρομοιάζῃς τέτοιους ἀνθρώπους μὲ γαϊδάρους;
Ἀντιθέτως, κύριοι· οἱ γάιδαροι θὰ θεωροῦσαν ὕβρι νὰ τοὺς ποῦν ἀνθρώπους ἔτσι ποὺ καταντήσαμε τὸν ἄνθρωπο· τὰ ζῷα δὲν κάνουν τὰ αἴσχη ποὺ κάνουν οἱ ἄνθρωποι σήμερα.
«Καλλιστεῖα» ὀνομάζουν οἱ εὐφημισταὶ τοὺς κινηματογραφικοὺς διαγωνισμοὺς πρὸς ἀνάδειξιν στὰρ καὶ μίς. Ἡ ἀλήθεια εἶνε, ὅτι καλλιστεῖα = συγκέντρωσις ἐξευγενισμένων ὄνων μὲ ἀνθρώπινη λαλιά, ἕτοιμων νὰ ξεσπάσουν σὲ ὀγκανίσματα ἐπὶ τῇ θέᾳ γυμνῆς σαρκός, ὅπως ἔγινε τὸ 1952 στὸ ξενοδοχεῖο «Μεγάλη Βρεττάνια». Ὁ Δαυῒδ θὰ ἔλεγε· «Ἄνθρωπος ἐν τιμῇ ὢν οὐ συνῆκε, παρασυνεβλήθη τοῖς κτήνεσι τοῖς ἀνοήτοις καὶ ὡμοιώθη αὐτοῖς» (Ψαλμ. 48,13,21).
Ἐναντίον τέτοιων καλλιστείων ἔγιναν μεγάλες διαμαρτυρίες, ἀλλὰ ἡ κυβέρνησι ἀδιαφορεῖ. Ὁ λαὸς ἀγανακτεῖ· ἄλλη εἶνε ἡ Ἑλλάδα τοῦ Συντάγματός μας, καὶ ἄλλη αὐτὴ ποὺ βλέπει. Δὲν ἀγωνίστηκε γιὰ νὰ προμηθεύῃ τὸ Χόλλυγουντ μὲ στὰρ διεθνοῦς χαμαιτυπείου. Ὄχι! φωνάζουν τὰ νεκροταφεῖα Φλωρίνης, Γρεβενῶν, Καστοριᾶς, Κοζάνης κ.ἄ., κι ἀλλοίμονο ἂν δὲν θέλετε ν᾽ ἀκούσετε τὴ φωνή τους ποὺ φτάνει «ὡς φωνὴ ὑδάτων πολλῶν» (Ἀπ. 1,15· 14,2· 19,6).
Πρώτη ἐκδήλωσι τῆς ὀργῆς τοῦ εὐσεβοῦς λαοῦ ἦταν ἡ φωνὴ «αἶσχος», μὲ τὴν ὁποία ὑποδέχτηκε τὴ Δευτέρα 1 Ἰουνίου 1953 στὶς 5 μ.μ. μπροστὰ στὸ κινηματοθέατρο «Ρέξ» τὶς ὑποψήφιες στὰρ καὶ μίς, ποὺ ἔβγαιναν ἀπὸ πολυτελῆ αὐτοκίνητα μὲ μειδιάματα καὶ στέλνοντας ἀδιάντροπα φιλιά. Ἐπὶ μία ὥρα ἡ περιοχὴ σειόταν ἀπὸ τὶς φωνὲς μελῶν τῶν συλλόγων «Μέγας Ἀθανάσιος», «Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής», «Ἰωάννης ὁ Θεολόγος» κ.ἄ.. Καὶ τὸ περίεργο, ὅπως ἔγραψε τὴν ἑπομένη σοβαρὴ ἐφημερίδα, «ἀντὶ ἡ Ἀστυνομία νὰ συλλάβῃ τὴν πέτραν τοῦ σκανδάλου –τὰς σεισοπυγούσας καλλονάς–», συνέλαβε, κακοποίησε καὶ ἔρριξε στὸ ὑπόγειο τοῦ «Ρέξ», στὰ ἀποχωρητήρια, 30 ἀπὸ τοὺς διαμαρτυρομένους. Ἀνάμεσά τους ἦταν· νέοι παρασημοφορημένοι μὲ ἀριστεῖα ἀνδρείας, πατέρες μονογενῶν υἱῶν ποὺ ἔπεσαν σὲ πεδία μαχῶν, ἀνάπηροι μὲ τὸ σῆμα στὸ πέτο, φοιτητές, ἐργάτες καὶ ἀθῷες γυναῖκες τοῦ λαοῦ. Ἐκφράζουμε τὴ βαθειὰ λύπη μας. Μόνο ἀστυνομία ποὺ θὰ ὑποστήριζε καθεστὼς καὶ «πολιτισμὸ» Πομπηΐας, Σοδόμων καὶ Γομόρρας, καὶ λοιπῶν πορνοπόλεων τῆς ἀρχαιότητος μποροῦσε νὰ συμπεριφερθῇ ἔτσι.
Ἀστυνομία τῆς Ἑλλάδος, μετανόησε γι᾽ αὐτὴ τὴ στάσι σου! ἀναλογήσου τίνος εἶσαι ἐσὺ φρουρός· στὰ πηλήκιά σου φέρεις τὸν τίμιο σταυρό, ποὺ ὅμως ὡρισμένα ὄργανά σου τὴν ὥρα ἐκείνη τῶν ἐπεισοδίων τὸν βλαστημοῦσαν. Θέλουμε, τὰ ὄργανα αὐτὰ ὄχι νὰ τιμωρηθοῦν ἀλλὰ νὰ μετανοήσουν.
Ἡ πρώτη κροῦσις ἔγινε. Καὶ ἐνῷ ἡ ἐπιτροπὴ τῶν καλλιστείων συνεδρίαζε στὴν αἴθουσα τοῦ «Ρέξ» καὶ ἄκουγε εἰσήγησι κάποιου καθηγητοῦ τοῦ Πολυτεχνείου περὶ μεθόδου ἐξακριβώσεως τῆς συμμετρίας τῶν μελῶν τῶν ὑποψηφίων στὰρ καὶ μίς, ἀπὸ τὰ ὑπόγεια ἔφτανε ἡ διαμαρτυρία τῶν ἐγκλείστων, ἀλλὰ τώρα ὑπὸ τὴ μορφὴ ψαλμῳδίας…
Ὁ διοργανωτὴς τῶν καλλιστείων δημοσιογράφος κ. Μαμάκης, ἀσυνήθιστος σὲ ἀποδοκιμασίες, ματαίως προσπαθεῖ νὰ καλυφθῇ πίσω ἀπὸ τὴν πλάτη τῆς πρέσβειρας τῆς Ἀμερικῆς κ. Πιουριφόϋ, ὑπὸ τὴν αἰγίδα τῆς ὁποίας θέτει τὰ καλλιστεῖα. Ἄλλωστε τώρα ἐναντίον τέτοιων ἐκδηλώσεων ξεσηκώνονται διαμαρτυρίες καὶ στὴν Ἀμερική.
Ὁ κ. Μαμάκης νιώθει ὅτι τὸ ἔδαφος σείεται κάτω ἀπ᾽ τὰ πόδια του καὶ προσπαθεῖ νὰ σωθῇ. Ἀπὸ τὸ ξενοδοχεῖο «Μεγάλη Βρεττάνια», ὅπου ἔκανε τὸ 1952 τὴν ἁμαρτωλὴ παννυχίδα του, σπεύδει νὰ μεταφέρῃ τὰ καλλιστεῖα πρὸς τὸ Ἱπποδρόμιο τοῦ Φαλήρου· ἐκεῖ, τὴ νύχτα τὴ ἀσέληνη, θ᾽ ἀκουστοῦν τὰ «χρεμετίσματα», οἱ ζητωκραυγὲς γιὰ τὶς καλλονές. Ἄν, ἐκεῖνες τὶς ὧρες τοῦ «οἴστρου ἀκολασίας» (τροπ. Κασσ. Μεγ. Τετ.), περνοῦσε ἀπὸ τὸ Ἱπποδρόμιο ὁ προφήτης Ἰερεμίας, θὰ ἐπαναλάμβανε τὸν ἁρμόζοντα ἔλεγχό του· «Ἵπποι θηλυμανεῖς ἐγενήθησαν, ἕκαστος ἐπὶ τὴν γυναῖκα τοῦ πλησίον αὐτοῦ ἐχρεμέτιζον. Μὴ ἐπὶ τούτοις οὐκ ἐπισκέψομαι; λέγει Κύριος. ἢ ἐν ἔθνει τοιούτῳ οὐκ ἐκδικήσει ἡ ψυχή μου;» (Ἰερ. 5,8-9).
Ἀλλ᾽ οὔτε στὸ Ἱπποδρόμιο τοῦ Φαλήρου πρέπει νὰ μείνῃ ὁ κ. Μαμάκης. Δὲν θὰ τὸν ἀφήσῃ ἡ ὀργὴ τοῦ λαοῦ. Στὴ θάλασσα! εἶνε τὸ νέο σύνθημά μας. Στὸ Αἰγαῖο ὑπάρχουν κάτι ἀκατοίκητα ἐρημόνησα, ὅπου βόσκουν ὑπομονητικὰ τετράποδα, γι᾽ αὐτὸ λέγονται γαϊδουρονήσια. Ἕνα ἀπὸ αὐτὰ εἶνε ἡ Γύαρος, ὅπως λέγεται στὴν ἀρχαία γλῶσσα, ἢ Γιοῦρα· βρίσκεται μεταξὺ Σύρου, Ἄνδρου καὶ Κέας.
Ἐκεῖ ἂς μεταφερθοῦν πλέον τὰ ἐπαίσχυντα καλλιστεῖα. Κι ὅταν φτάσῃ ἐκεῖ ἡ θαλαμηγὸς ποὺ θὰ μεταφέρῃ τὶς καλλονές, θὰ τὶς ὑποδεχτοῦν τὰ εὐγενῆ τετράποδα μὲ τὶς ἰδιότροπες σειρῆνες τους. Λοιπὸν στὴ Γυάρο!
Συλλαλητήριο
Τὰ «καλλιστεῖα» ἀποδοκιμάστηκαν ἔντονα, ὅπως εἴδαμε. Ἡ ἀγανάκτησι ἐναντίον τους εἶνε ἔκδηλη. Καὶ ἡ Ἱ. Σύνοδος ζήτησε ἀπὸ τὸν πρωθυπουργὸ τὴν κατάργησι τῶν καλλιστείων (Χρονικὸ 20οῦ αἰώνα, 5-6-1953, σ. 823). Ὕστερα λοιπὸν καὶ ἀπὸ τὸ διάβημα αὐτὸ τῆς ἐπισήμου Ἐκκλησίας θὰ ἔπρεπε νὰ σταματήσουν.
Δυστυχῶς ὅμως ἡ κυβέρνησι δὲν λαμβάνει κανένα μέτρο. Ἴσως διότι καὶ οἱ ἐπίσημοι ἐνδιαφέρονται γι᾽ αὐτά, συμμετέχουν καὶ ἀθλοθετοῦν τὴν ἀθλιότητα.
Γι᾽ αὐτὸ ἀκριβῶς ὁ ἀγώνας τοῦ λαοῦ πρέπει νὰ ἐνταθῇ. Καὶ οἱ σύλλογοι «Μέγας Ἀθανάσιος», «Τρεῖς Ἱεράρχαι», «Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής», «Ἰωάννης ὁ Θεολόγος Ἀθηνῶν» καὶ «40 Μάρτυρες» Κοζάνης ζήτησαν μὲ αἴτησί τους τὴν ἄδεια νὰ συγκροτήσουν συλλαλητήριο στὴν πλατεῖα τῆς Μητροπόλεως Ἀθηνῶν. Δυστυχῶς ὅμως ἡ ἄδεια δὲν δόθηκε.
Αὐτὴ εἶνε ἡ ἐποχή μας ἀπὸ ἐκκλησιαστικῆς ἀπόψεως· ἐποχὴ χειρότερη καὶ ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ὁ ὁποῖος ὑπὸ ῾Ρωμαϊκὴν κατοχὴν μποροῦσε νὰ μιλήσῃ στοὺς Ἀθηναίους ἐλεύθερα ἀπὸ τὸ βῆμα τοῦ Ἀρείου πάγου (βλ. Πράξ. κεφ. 17ο). Οἱ πολιτικοὶ σὲ παραμονὲς ἐκλογῶν μποροῦν νὰ μιλᾶνε ἀπὸ τὰ μπαλκόνια, οἱ κληρικοὶ ὅμως περιορίζονται μόνο στοὺς ναούς. Ὁ κ. Μαμάκης μπορεῖ νὰ ὀργανώνῃ τὰ καλλιστεῖα του, ὁ πιστὸς λαὸς δὲν μπορεῖ νὰ συγκεντρωθῇ καὶ νὰ ἐκδηλώσῃ νόμιμα τὴ σκέψι του. Τώρα, ἀκόμη καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἂν ξαναερχόταν, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ μιλήσῃ σὲ ἀνοικτὸ χῶρο.
Πρὸ τῶν γεγονότων τῆς 1ης Ἰουνίου 1953 ὁ κ. Μαμάκης εἶχε ὁρίσει τὴν 13η τοῦ μηνὸς ὡς ἡμέρα τῆς τελικῆς ἐκλογῆς. Μετὰ τὰ γεγονότα ἀνέβαλε τὴν ἡμέρα τῶν καλλιστείων. Φοβᾶται, λόγῳ τῆς ἀσταθείας τοῦ καιροῦ στὰ Βαλκάνια, μήπως καμμιὰ μπόρα τοῦ Ἀττικοῦ οὐρανοῦ ἐμποδίσῃ τὴν ὡραία τελετὴ τῆς γυμνότητος! Φοβᾶται μπόρα; Ναί, ἴσως κάποτε ἀνοίξουν καὶ οἱ καταρράκτες τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἔλθῃ μπόρα ἀπὸ τὸν οὐρανό· ἀλλὰ ἡ μπόρα ποὺ φοβᾶται ἔρχεται αὐτὴ τὴ φορὰ ἀπὸ τὸ λαό, ὁ ὁποῖος θὰ βρῇ ὁπωσδήποτε τρόπο νὰ ἐκδηλωθῇ γιὰ τὰ καλλιστεῖα, ἀρκεῖ νὰ πληροφορηθῇ ἐγκαίρως τὴν ἡμέρα ποὺ θὰ γίνουν.
Ὅπως οἱ Κύπριοι ματαίωσαν στὴν Πάφο τελετὴ στέψεως τοῦ βασίλισσας τῆς Ἀγγλίας, ποὺ κρίνεται ἀνεπιθύμητη στὴν ἑλληνικὴ μεγαλόνησο, ἔτσι οἱ Ἀθηναῖοι καὶ Πειραιῶτες θὰ ματαιώσουν τὴν στέψι τῆς αἰσχρῆς βασίλισσας ποὺ λέγεται ἀναίδεια. Αὐτὴ ποὺ θὰ ἐκλεγῇ στὰ καλλιστεῖα δὲν θὰ ἐκπροσωπῇ τὴ χριστιανικὴ Ἑλλάδα, ἀλλὰ μόνο τὴ μειονότητα ἐκείνων ποὺ ζοῦν μὲ πλαδαρότητα, ἀσωτία καὶ φιληδονία. Δὲν θυσιάστηκαν οἱ ἥρωές μας γιὰ νὰ στεφανώνεται δημοσίως στὴν πρωτεύουσα τὸ ξόανο τῆς πορνείας σκεπασμένο μὲ τὴν ἀραχνοΰφαντη σάρπα τῶν καλλιστείων.
Σὲ ἀγώνα καταλύσεως τῶν αἰσχρῶν εἰδώλων μᾶς καλεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ποὺ σαλπίζει, ὅτι ὁ Θεὸς «παραγγέλλει τοῖς ἀνθρώποις πᾶσι πανταχοῦ μετανοεῖν, διότι ἔστησεν ἡμέραν, ἐν ᾗ μέλλει κρίνειν τὴν οἰκουμένην ἐν δικαιοσύνῃ» (Πράξ. 17,30-31).
Τὰ «καλλιστεῖα» ὄχι στὴν Ἀθήνα, ἀλλὰ στὴ Γυάρο, ἢ οὔτε καὶ στὴ Γυάρο· γιατὶ κ᾽ ἐκεῖ τὰ ὀνάρια ἄρχισαν νὰ διαμαρτύρωνται.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Περιληπτικὴ μεταφορὰ μὲ μεταγλώττισι στὴν ὁμιλουμένη σήμερα ἄρθρων, ποὺ δημοσιεύθηκαν στὸ περιοδικὸ «Χριστιανικὴ Σπίθα» (φ. 145/1953) καὶ περιελήφθησαν στὸ βιβλίο Σημεῖα τῶν καιρῶν (Ἀθῆναι 1953, σσ. 90-101) 25-5-2020.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.