Βαλε κ᾽ εσυ υπογραφη! «Πιστος ο λογος» (Τίτ. 3,8)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2306
Κυρ. Πατέρων Δ΄ Οἰκ. Συνόδου (Τίτ. 3,8-15)
19 Ἰουλίου 2020
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Βαλε κ᾽ εσυ υπογραφη!
«Πιστος ο λογος» (Τίτ. 3,8)
Ἡ θρησκεία, ἀγαπητοί μου, ἡ πίστι στὸ Θεὸ καὶ ἡ λατρεία του, εἶνε ἕνα ἀπὸ τὰ θεμελιώδη γνωρίσματα τοῦ ἀνθρώπου. Ἄνθρωπος χωρὶς θρησκεία εἶνε κάτι ἀφύσικο, κάτι ἐπικίνδυνο· εἶνε ἕνα θηρίο. Ἅμα βλέπετε ἄθρησκο ἄνθρωπο, φεύγετε μακριά.
Ἀπὸ τὴν πρώτη στιγμὴ στὴν ἀρχαιότητα ποὺ ὁ ἄνθρωπος παρουσιάστηκε πάνω στὴ γῆ μέχρι σήμερα ἡ ἀνθρωπότητα πάντοτε καὶ παντοῦ θρησκεύει· καὶ στὸ Βόρειο Πόλο, καὶ στὴν διακεκαυμένη ζώνη· καὶ ὁ ἀγράμματος, καὶ ὁ ἐπιστήμονας· καὶ ὁ λευκός, καὶ ὁ μαῦρος· κι αὐτὸς ποὺ μένει στὴν καλύβα, κι αὐτὸς ποὺ κατοικεῖ στὸν οὐρανοξύστη· καὶ ὁ πρωτόγονος, καὶ ὁ διαστημάνθρωπος. Τὸ εἶχαν παρατηρήσει καὶ οἱ ἀρχαῖοι. Ὁ Πλούταρχος π.χ. λέει· Ὅπου κι ἂν πᾷς, δὲν θὰ βρῇς λαὸ νὰ μὴ θρησκεύῃ (βλ. ἐπιστ. πρὸς Κολώτην τὸν Ἐπικούρειον ΧΧΧΙ,4· Μιχ. Ἰατροῦ, Πόθεν καὶ διατί σ. 199). Κανείς δὲν μπορεῖ νὰ ζήσῃ χωρὶς θρησκεία.
Ὑπάρχουν πολλὲς θρησκεῖες. Ἄλλες ἔχουν σβήσει, ὅπως ἐκείνη τῶν προγόνων μας ἀπ᾽ τὴν ὁποία ἔμειναν μόνο τὰ μάρμαρα καὶ ἡ Ἀκρόπολις, καὶ ἄλλες ποὺ ζοῦν ἀκόμα καὶ τὶς ἀκολουθοῦν ἑκατομμύρια. Θρησκεύουν καὶ οἱ Εὐρωπαῖοι, καὶ οἱ Ἀμερικανοί, καὶ οἱ Γιαπωνέζοι, καὶ οἱ Ἰνδοί, καὶ οἱ Κινέζοι…, ὅλος ὁ κόσμος.
Γεννᾶται τὸ ἐρώτημα· ἆραγε ἀπὸ τὸ πλῆθος ὅλων τῶν θρησκειῶν ποιά εἶνε ἡ ἀληθινή;
Στὴν ἐποχή μας παρουσιάστηκαν κάτι μοντέρνοι θεολόγοι, ποὺ λένε· Ὅποια θρησκεία καὶ νά ᾽χῃς, καλὴ εἶνε· ὅλες εἶνε καλές…. Ὅπως, δηλαδή, πᾷς σ᾽ ἕνα κατάστημα καὶ διαλέγεις, ἔτσι μπορεῖς νὰ μπῇς καὶ μέσα στὶς θρησκεῖες καὶ νὰ διαλέξῃς· ἀπὸ ὅλες αὐτὲς νὰ πάρῃς ὅ,τι σοῦ φαίνεται καλὸ καὶ νὰ φτειάξῃς τρόπον τινὰ ἕνα χαρμάνι, τὸ ὁποῖο τ᾽ ὀνομάζουν πανθρησκεία, ὥστε μέσα σ᾽ αὐτὴν νὰ συναντῶνται ὅλοι. Λίγο ἀπ᾽ ὅλα δηλαδή.
Ἀλλ᾽ αὐτὸ δὲν εἶνε σωστό. Γιατὶ ἂν ὅλες οἱ θρησκεῖες ἦταν καλές, τότε ὁ Χριστὸς δὲν θὰ ἐρχόταν στὸν κόσμο νὰ μᾶς διδάξῃ· δὲν ὑπῆρχε ἀνάγκη νὰ δημιουργηθῇ ἄλλη μιὰ θρησκεία, ἔφταναν αὐτὲς ποὺ ὑπῆρχαν· γιὰ νὰ κατεβῇ ὁ Χριστὸς στὴ γῆ καὶ νὰ ἐνανθρωπήσῃ, σημαίνει ὅτι αὐτὸ ἦταν ἀναγκαῖο, ἔπρεπε νὰ μᾶς δώσῃ τὴ μία καὶ μόνη ἀληθινὴ θρησκεία.
Ποιά λοιπὸν εἶνε αὐτὴ ἡ θρησκεία; Ἀπαντᾷ ἡ σημερινὴ ἑορτή· ἡ Κυριακὴ τῶν ἁγίων πατέρων αὐτὸ ἀκριβῶς σαλπίζει. Ἀπαντοῦν ὄχι ἕνας καὶ δύο ἅγιοι, ἀλλὰ οἱ πατέρες καὶ διδάσκαλοι τῶν ἑπτὰ Οἰκουμενικῶν Συνόδων, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης. Καὶ πρὸ τῶν πατέρων ἀπαντᾷ ὁ ἀπόστολος Παῦλος· καὶ τί λέει σήμερα· «Πιστὸς ὁ λόγος» (Τίτ. 3,8). Τί θὰ πῇ «ὁ λόγος ποὺ κηρύττουμε εἶνε πιστός»; Ὅτι ἡ πίστι μας εἶνε ἀξιόπιστη, εἶνε ἡ ἀληθινή. Μέσα δηλαδὴ στὰ ψέματα καὶ τὶς πλάνες ποὺ ὑπάρχουν, μέσ᾽ στὰ χίλια «νομίσματα» ποὺ κυκλοφοροῦν, ὑπάρχει μία πίστι ποὺ εἶνε ἡ ἀλήθεια, καθαρὸ χρυσάφι· κι αὐτὴ εἶνε ἡ θρησκεία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γι᾽ αὐτὴ τὴν πίστι μὴν ἔχεις καμμιά ἀμφιβολία. Ἂν ἀμφιβάλλῃς λίγο γι᾽ αὐτὴ τὴ θρησκεία, τότε μὴν πατᾷς στὴν ἐκκλησία. Ὄχι, δὲν σὲ δέχεται ἔτσι ὁ Χριστός! Νά ᾽χῃς ἀπόλυτη πεποίθησι, ὅτι ἡ πίστι μας εἶνε ἀληθινή.
–Αὐτά, θὰ μοῦ πῇ κάποιος, νὰ τὰ λὲς στοὺς ἀγράμματους. Ἐγὼ πῆγα σχολεῖο, ἄνοιξα βιβλία, ξέρω γλῶσσες. Ἐγώ, γιὰ νὰ πιστέψω, θέλω ἀποδείξεις, θέλω νὰ δῶ ντοκουμέντα.
* * *
Ἂν ὑπάρχῃ, ἀγαπητοί μου, μιὰ θρησκεία μὲ ἀποδείξεις, αὐτὴ εἶνε ἡ δική μας. Ἂν μπορῇς να μετρήσῃς τὶς ἀκτῖνες τοῦ ἥλιου, τότε μπορεῖς νὰ μετρήσῃς καὶ τὶς ἀποδείξεις ποὺ ἔχει ἡ ἁγία μας θρησκεία.
Ἡ πίστι μας δὲν εἶνε χθεσινή· ἔχει μεγάλη ἱστορία. Ὅπως ὁ πολυέλεος κρέμεται μὲ μιὰ ἁλυσίδα ἀπὸ τὸν τροῦλλο, ἔτσι καὶ ἡ πίστι μας κρέμεται ἀπὸ μιὰ χρυσῆ ἁλυσίδα, ποὺ ἀρχίζει ἀπὸ τὸν πρῶτο ἄνθρωπο τὸν Ἀδὰμ καὶ τὴν Εὔα, περνάει ἀπὸ τὸν Ἀβραάμ, τὴν Ἐρυθρὰ θάλασσα, τὴν ἔρημο, τὸ Σινὰ μὲ τὸ Δεκάλογο, τὰ ὄρη καὶ τὶς πεδιάδες τῆς Ἁγίας Γῆς, τὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος· περνάει ἀπὸ τὸν Ἰορδάνη, τὸ Γολγοθᾶ, τὶς φυλακὲς καὶ τ᾽ ἀμφιθέατρα τῶν μαρτύρων, τὰ ἀσκητήρια τῶν ὁσίων· διαβαίνει χῶρες καὶ αἰῶνες καὶ φτάνει ὣς ἐμᾶς· ἔχει ἄπειρους κρίκους καὶ ἀδιάσπαστη συνέχεια.
Ἔχει λοιπὸν ἄπειρες ἀποδείξεις. Δὲν ἔχω καιρὸ ἀλλ᾽ οὔτε κ᾽ ἐσεῖς ἔχετε ὄρεξι. Ὁ σημερινὸς κόσμος ἔχει ὄρεξι γιὰ τὸν διάβολο, μά δὲν ἔχει ὄρεξι γιὰ τὸ Χριστό, κ᾽ ἐγὼ δὲν ἔχω διάθεσι νὰ σᾶς κουράσω ὥστε νὰ λέτε, Πότε θὰ τελειώσῃ ὁ ἱεροκήρυκας! Μὲ λίγα λόγια μόνο θὰ σᾶς πῶ, γιατί ἡ πίστι μας εἶνε ἀληθινή.
«Πιστὸς ὁ λόγος», λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Μὴν ἔχεις οὔτε μόριο ἀμφιβολίας γιὰ τὴν πίστι μας. Μελέτησε τὰ κείμενα τῶν θρησκειῶν κι ἀφοῦ μαζέψῃς τί λένε ὅλοι οἱ λαοί, πάρε ζυγαριὰ καὶ βάλε ἀπ᾽ τὸ ἕνα μέρος τὰ βιβλία τους κι ἀπὸ τὸ ἄλλο τὸ Εὐαγγέλιο. Θὰ δῇς, ὅτι τὰ λίγα λόγια τοῦ Εὐαγγελίου βαραίζουν ἀσυγκρίτως περισσότερο ἀπὸ τὶς διάφορες θρησκεῖες τοῦ κόσμου τούτου. Ποιός μπορεῖ νὰ τὰ φτάσῃ; Ἄφθαστα, ἀσύγκριτα τὰ λόγια του.
«Πιστὸς ὁ λόγος». Κάποτε οἱ φαρισαῖοι ἔστειλαν ὑπηρέτες νὰ συλλάβουν τὸ Χριστὸ τὴν ὥρα ποὺ ἐκεῖνος δίδασκε. Αὐτοὶ προσηλώθηκαν στὰ λόγια του ὅπως ἡ μέλισσα ὅταν τρυγᾷ ἐπάνω στὸν ἀνθὸ κι ὅπως τὸ βρέφος ὅταν θηλάζει στὸ μαστὸ τῆς μάνας του. Καὶ στ᾽ ἀφεντικὰ ἀπήντησαν· «Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος» (Ἰω. 7,46). Ὁ λόγος του πείθει καὶ ἀφοπλίζει.
«Πιστὸς ὁ λόγος». Γιατὶ αὐτὰ ποὺ εἶπε ὁ Χριστὸς δὲν ἦταν θεωρίες· ὁ βίος του εἶνε ἅγιος, «ἡ ἀρετή του ἐκάλυψε τοὺς οὐρανούς» (Ἀμβ. 3,3). Εἶπε «Μὴ θησαυρίζετε θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς» (Ματθ. 6,19)· καὶ ὁ ἴδιος ἦταν ὁ πιὸ φτωχός, ὁ ἀκτήμων. Εἶπε «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου» (Μᾶρκ. 7,10 κ.ἀ.)· καὶ ὁ ἴδιος πάνω ἀπ᾽ τὸ σταυρὸ φρόντισε τὴν Παναγία Μητέρα του. Εἶπε, ν᾽ ἀγαποῦμε καὶ τὸν ἐχθρό (βλ. Ματθ. 5,44. Λουκ. 6,27-28,35), καὶ συγχώρησε τοὺς δημίους του· «Πάτερ, ἄφες αὐτοῖς», εἶπε (Λουκ. 23,34). Εἶπε καὶ ἔπραξε.
«Πιστὸς ὁ λόγος». Οἱ προρρήσεις του βγαίνουν. Στὰ Ἰεροσόλυμα εἶπε γιὰ τὸ ναὸ τοῦ Σολομῶντος, ὅτι δὲν θὰ μείνῃ «λίθος ἐπὶ λίθον» (βλ. Ματθ. 24,2. Μᾶρκ 13,2), καὶ ὄντως ὅλα γκρεμίστηκαν· καὶ μέχρι στιγμῆς οἱ τόσο πλούσιοι Ἑβραῖοι δὲν μπόρεσαν νὰ χτίσουν νέο ναό. Οἱ προφητεῖες του πραγματοποιοῦνται.
«Πιστὸς ὁ λόγος». Γιατὶ ὁ Χριστὸς ἔκανε κάνει καὶ θὰ κάνῃ θαύματα. Ἀμέτρητα τὰ θαύματά του ὅπως ἀμέτρητες εἶνε οἱ τρίχες τῆς κεφαλῆς, οἱ σταγόνες τῆς βροχῆς, τὰ ἄστρα τ᾽ οὐρανοῦ. Καὶ ὄχι μόνο τὰ δικά του ἀλλὰ καὶ τῶν ἀποστόλων, τῶν ἁγίων, τῶν πιστῶν.
«Πιστὸς ὁ λόγος». Γιατί; Δὲν σᾶς εἶπα τίποτα· γιατὶ τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ εἶνε σὰν τὸ δυναμίτη. Ὅπως ὁ δυναμίτης σπάει τὸ γρανίτη, ἔτσι τὰ λόγια του σπᾶνε καρδιές. Γιά διαβάστε· φονιᾶδες μετανόησαν, διεφθαρμένες γυναῖκες σωφρόνησαν, λῃστὲς ἔγιναν ἐλεήμονες. Ὦ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ποὺ παίρνεις τὸ κάρβουνο καὶ τὸ κάνεις διαμάντι, παίρνεις τὸ λύκο καὶ τὸν κάνεις ἀρνί, παίρνεις τὸ κοράκι καὶ τὸ κάνεις περιστέρι!
«Πιστὸς ὁ λόγος» τέλος – γιατί; Γιατὶ ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ ὁ Χριστὸς ἵδρυσε τὴν Ἐκκλησία του, ἔπεσαν πάνω της ὅλα τὰ θηρία, ποτάμι αἷμα χύθηκε, διῶκτες καὶ αἱρεσιάρχες τὴν πολέμησαν, μὰ δὲν μπόρεσαν νὰ κάνουν τίποτα. Ἂν ἡ θρησκεία μας ἦταν ἀνθρώπινο κατασκεύασμα, θὰ εἶχε διαλυθῆ. Καὶ νὰ σᾶς πῶ μιὰ πικρὴ ἀλήθεια ἐδῶ ποὺ ἔφτασα; Ἂν ἡ θρησκεία μας ἦταν κατασκεύασμα τῶν παπάδων καὶ τῶν δεσποτάδων, ἐμεῖς οἱ ῥασοφόροι μὲ τὰ σκάνδαλά μας θὰ τὴν εἴχαμε διαλύσει. Μὰ δὲν εἶνε ἔργο ἀνθρώπινο, ἔχει ῥίζα θεϊκή. Κι ἂν ἀκόμη ὁ διάβολος κάνῃ πανστρατιά, δὲν θὰ μπορέσῃ ποτέ νὰ τὴν καταλύσῃ. Μπορεῖ νὰ γκρεμίσῃ τὶς ἐκκλησιὲς καὶ νὰ κρεμάσῃ τοὺς παπᾶδες, μὰ ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μας θὰ μείνῃ εἰς αἰῶνας αἰώνων. Ἡ νίκη ἀνήκει στὸ Χριστό! (πρβλ. Ἀπ. 5,5· 6,2· 17,14· Α΄ Ἰω. 5,4-5· Ἰω. 16,33).
* * *
Μά…, μά… Τί «μά»; ὑπάρχει ἀκόμα «Μά»; «Πιστὸς ὁ λόγος» φωνάζει ὁ Δαυΐδ, «Πιστὸς ὁ λόγος» φωνάζει ὁ Παῦλος, «Πιστὸς ὁ λόγος» φωνάζει ὁ Πέτρος, «Πιστὸς ὁ λόγος» φωνάζουν μυριάδες ἁγίων, «Πιστὸς ὁ λόγος» φωνάζει τὸ αἷμα. Δὲν πιστεύετε σ᾽ ἐμένα; Αὐτὴ ἡ γῆ ποὺ πατοῦμε, κάθε σπιθαμή της –δὲν μιλάω γιὰ ἄλλα ἔθνη, μιλάω γιὰ τὸ μικρὸ τοῦτο ἔθνος –, στὸ Μοριά, στὴ ῾Ρούμελη, στὸ Μεσολόγγι, στὴν Ἤπειρο, στὴ Μακεδονία, στὰ νησιά, στὴν Κρήτη καὶ στὴν Κύπρο, ὅπου νὰ σκαλίσῃς, θὰ βρῇς κάτω ὀστᾶ ἁγίων καὶ μαρτύρων ποὺ θυσιάστηκαν γιὰ τὸ Χριστό. «Πιστὸς ὁ λόγος». Ἔλα, Χριστιανέ, νὰ βάλῃς κ᾽ ἐσὺ τὴν ὑπογραφή σου κάτω ἀπὸ τὸ «Πιστεύω» τῆς Ἐκκλησίας μας, καὶ ὅλοι μαζὶ νὰ ποῦμε·
«Χριστέ, σὲ τοῦτα τ᾽ ἄπιστα καταραμένα χρόνια,
ποὺ δὲν πιστεύουν τίποτα οὔτε ἀγαποῦν κανένα» (Ἀχ. Παράσχος), ἐγὼ πιστεύω. «Πιστεύω, Κύριε· βοήθει μου τῇ ἀπιστίᾳ» (Μᾶρκ. 9,24). «Πιστὸς ὁ λόγος»· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῶν Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 18-7-1965 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 13-6-2020.
Τὴν ὁμιλία αὐτὴ δὲν μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς συντομεύσεις· δὲν ἔχει συμπεριληφθῆ ἕως τώρα στὴν σειρὰ «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.