Θεομητορικη αγνεια, ταπεινωσις, υπομονη «Ιδου γαρ απο του νυν μακαριουσι με πασαι αι γενεαι» (Λουκ. 1,48)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2313
Κοίμησις Θεοτόκου (Λκ. 10,38-42· 11,27-28)
Σάββατο 15 Αὐγούστου 2020
Του Μητροπολιτου Φλωρίνης Αυγουστινου
Θεομητορικη αγνεια, ταπεινωσις, υπομονη
«Ἰδοὺ γὰρ ἀπὸ τοῦ νῦν μακαριοῦσί με πᾶσαι αἱ γενεαί» (Λουκ. 1,48)
Μεγάλη ἑορτὴ ἔχουμε σήμερα, ἀγαπητοί μου. Τιμοῦμε κ᾽ ἐφέτος τὴν Κοίμησι τῆς Μητρὸς τοῦ Κυρίου μας, τῆς ἀειπαρθένου Μαρίας. Ἡ Παναγία ἑλκύει πάντα τὴν εὐλάβεια τῶν πιστῶν. Καμμία ἁγία δὲν φτάνει τὸ ὕψος της, καμμία βασίλισσα δὲν τιμᾶται ὅσο ἐκείνη, καμμία γυναίκα δὲν γνώρισε τὴ δική της δόξα.
Ὄχι μία γενεὰ ἀλλὰ «πᾶσαι αἱ γενεαὶ» τῶν ἀνθρώπων τὴν τιμοῦν καὶ τὴν μακαρίζουν, ὅπως προφήτευσε ἡ ἴδια (Λουκ. 1,48). Σὲ σπίτια καὶ σὲ ναοὺς τὴν ὕμνησαν οἱ πατέρες καὶ οἱ προπάτορές μας, τὴν ὑμνεῖ στὶς ἡμέρες μας ἡ δική μας γενεά, καὶ θὰ τὴν ὑμνοῦν οἱ γενεὲς ποὺ θὰ παρελάσουν στὸ μέλλον προσφέροντας σ᾽ αὐτὴν φόρο τιμῆς καὶ μακαρισμοῦ.
Ποῦ ὀφείλεται ἡ μεγάλη αὐτὴ δόξα τῆς Παναγίας; μήπως στὰ πλούτη της; μήπως στὴν ἔνδοξη καταγωγή της; μήπως στὴν κοινωνικὴ θέσι της; Ὄχι. Ἡ Παναγία δὲν εἶχε τίποτε ἀπὸ ἐκεῖνα ποὺ θαμπώνουν τὰ μάτια τῶν ἐπιπολαίων ἀνθρώπων. Δὲν ἦταν πλούσια· μία φτωχὴ – φτωχότατη κόρη τῆς Ναζαρὲτ ἦταν. Δὲν εἶχε ἔνδοξη καταγωγή· ἀπὸ γονεῖς ἀσήμους εἶχε γεννηθῆ. Δὲν ἔζησε στὰ μεγάλα κέντρα.
Καὶ ὅμως αὐτὴ ἡ φτωχή, ἡ ἄσημη, ἡ ἄγνωστη, ἔγινε ξαφνικὰ ἡ πιὸ γνωστή, ἡ πιὸ ἀναγνωρισμένη, ἡ πιὸ σεβαστὴ γυναίκα στὸν κόσμο ἀνὰ τοὺς αἰῶνες. Ἔχει στήσει τὸ θρόνο της ἀσάλευτο μέσα στὶς καρδιὲς τῶν ἀνθρώπων· εἶνε ἡ βασίλισσα τοῦ κόσμου. Μπροστά της καὶ ἡ πιὸ ἔνδοξη βασίλισσα τῆς γῆς εἶνε μία σκιά, ἕνα πελώριο μηδενικό. Μπροστά της γονατίζουν βασιλιᾶδες καὶ τὴν παρακαλοῦν σὰν δοῦλοι καὶ ὑπηρέτες. Πραγματικὰ τὴν μακαρίζουν «πᾶσαι αἱ γενεαί».
Καὶ τῆς ἀξίζει νὰ τὴν μακαρίζουν καὶ νὰ τὴν τιμοῦν. Ὄχι μόνο διότι εἶνε ἡ μητέρα Ἐκείνου ποὺ ἐξουσιάζει τὰ σύμπαντα, Ἐκείνου ποὺ πραγματικὰ εἶνε «ὁ βασιλεὺς τῶν βασιλευόντων καὶ κύριος τῶν κυριευόντων» (Α΄ Τιμ. 6,15). Ἀξίζει νὰ τὴν μακαρίζουμε ὄχι μόνο διότι εἶνε ἡ μητέρα τοῦ μεγαλυτέρου Εὐεργέτου τοῦ κόσμου, Ἐκείνου ποὺ ἐπάνω στὸ σταυρὸ ἐπισφράγισε τὴν ἀγάπη του μὲ τὸ αἷμα του. Ἀξίζει νὰ τὴν μακαρίζουμε ὄχι μόνο διότι εἶνε ἡ Μητέρα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ διότι καὶ ἡ ἴδια ἔχει προσωπικὴ ἀξία. Ρωτᾶτε, ποιά ἀξία;
* * *
Ἡ Παναγία, ἀδελφοί μου, εἶνε ἡ ἁγιώτερη γυναίκα τοῦ κόσμου, ἡ ἐνσάρκωσις τῆς γυναικείας ἀρετῆς· εἶνε • τὸ κρίνο τῆς ἁγνείας καὶ τῆς παρθενίας, • τὸ θυμίαμα τῆς ταπεινοφροσύνης, • τὸ πρότυπο τῆς ὑπομονῆς.
⃝ Εἶνε τὸ κρίνο τῆς ἁγνείας. Ὡς κόρη ἡ Παναγία ἔμεινε ἡ ἁγνὴ καὶ ἀμόλυντος. Ὁ σατανᾶς δὲν μπόρεσε νὰ τὴν πλησιάσῃ, νὰ τὴ μολύνῃ, οὔτε στὴν ψυχὴ μὲ λογισμὸ οὔτε στὸ σῶμα μὲ ἀκαθαρσία σαρκός. Ἔμεινε καθαρή, λευκὴ σὰν τὸ χιόνι ποὺ εἶνε στὶς κορυφὲς καὶ δὲν τὸ πατοῦν βρωμερὰ πόδια κανενός. Ἡ Παρθένος, ὅπως γι᾽ αὐτὴν λέει τὸ ᾎσμα τῶν ᾀσμάτων, εἶνε τὸ «κρίνον», ποὺ φύτρωσε κι ἀναπτύχθηκε μέσα στ᾽ ἀγκάθια τῆς κοινωνίας (βλ. ᾎσμ. 2,1-2), καὶ ὅμως διατήρησε ὅλη τὴ δροσιὰ καὶ ὀμορφιά του. Κανένα χέρι δὲν τόλμησε νὰ τ᾽ ἀγγίξῃ. Γιατὶ ἡ τελεία ἁγνότης ἀφοπλίζει καὶ τὸν πιὸ βέβηλο.
Εἶνε λοιπὸν μακαρία διότι ὑπῆρξε ἁγνή· καὶ μόνο οἱ ἁγνοὶ καὶ παρθένοι εἶνε μακάριοι, εὐτυχεῖς, γιατὶ μέσα στὴν ψυχή τους ἔχουν τὸν οὐρανό, ἐνῷ ἀντιθέτως στὴν καρδιὰ τοῦ σαρκολάτρου φωλιάζει ὅλος ὁ ᾅδης. Δὲν τὸ εἶπε ὁ Χριστός; «Μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται» (Ματθ. 5,8).
⃝ Μακαρίζεται, ἔπειτα, ἡ Παναγία μας, γιατὶ εἶνε τὸ θυμίαμα τῆς ταπεινοφροσύνης ποὺ εὐωδιάζει τὸν κόσμο. Δὲν ὑπερηφανεύθηκε ποτέ. Ὤ, ἡ ὑπερηφάνεια εἶνε ἡ μεγάλη ἀρρώστια ὅλων μας, ἰδίως ὅμως τῶν γυναικῶν.
Γυναίκα ταπεινὴ εἶνε εὕρημα, εἶνε ἕνας θησαυρὸς σ᾽ αὐτὸ τὸν κόσμο. Καὶ τέτοιος θησαυρὸς ταπεινοφροσύνης βρέθηκε ἡ Παναγία μας. Ἦταν ἡ «κεχαριτωμένη» (Λουκ. 1,28)! ἡ κόρη δηλαδὴ ἐκείνη, τὴν ὁποία ἐκόσμησε ὄχι ἄνθρωπος ἀλλὰ ὁ Θεὸς μὲ ὅλα τὰ ψυχικὰ καὶ σωματικὰ χαρίσματα. Τὸ ἀποκορύφωμα ἦταν ὅτι τὴν ἀξίωσε νὰ γίνῃ «ἡ μητέρα» τοῦ Υἱοῦ του (βλ. ἔ.ἀ. 1,43). Μεγάλη ἡ τιμή, ἄφθαστη ἡ δόξα της. Ὅλες οἱ ἄλλες γυναῖκες γέννησαν θνητούς, αὐτὴ γέννησε τὸν Ἀθάνατο!
Καὶ ὅμως γιὰ ὅλες αὐτὲς τὶς τιμὲς δὲν ὑπερηφανεύεται. Δὲν διαδίδει τὸ μεγάλο μήνυμα τοῦ ἀγγέλου. Τὸ κρατάει μυστικὰ μέσα της, ὅπως κάνουν γιὰ τὰ τιμαλφῆ τους ὅλες οἱ σώφρονες ψυχές. Μένει ἡ ταπεινή, ὅπως ἦταν καὶ πρίν. Ἢ μᾶλλον προχωρεῖ ἀκόμη περισσότερο σὲ βάθος ταπεινώσεως. Στὸν ἀρχάγγελο Γαβριήλ, ποὺ τῆς ἔφερε τὸ μεγάλο μήνυμα, πῶς ἀπαντᾷ· «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου» (ἔ.ἀ. 1,38). Εἴδατε πῶς ὀνομάζει τὸν ἑαυτό της· δούλη, δὲν βρίσκει ἄλλο χαρακτηρισμὸ νὰ πῇ. Καὶ τί εἶνε πράγματι ὁ ἄνθρωπος, ἀκόμη καὶ ὁ πιὸ ἔνδοξος καὶ δυνατός, μπροστὰ στὸ Θεὸ παρὰ ἕνας δοῦλος;
Δούλη χαρακτηρίζει τὸν ἑαυτό της ἡ Παναγία μας· ἀλλὰ ἐπειδὴ ἔδειξε τέτοια ταπείνωσι, γι᾽ αὐτὸ ἀκριβῶς ὁ Κύριος, ὁ Θεὸς τῶν ταπεινῶν (πρβλ. Β΄ Κορ. 7,6), ἀπὸ δούλη τὴν ἀνέδειξε Βασίλισσα τῶν οὐρανῶν (βλ. Ψαλμ. 44,10-16). Γιατὶ ἀδελφοί μου οἱ θρόνοι τῶν οὐρανῶν ἀνήκουν στοὺς ταπεινούς (πρβλ. Ματθ. 19,28. Λουκ. 1,52. Ἀπ. 3,21· 20,4). Τὸν θρόνο της τὸν θεμελίωσε ἐπάνω στὴν ταπείνωσι· γι᾽ αὐτὸ καὶ ἡ δόξα της εἶνε ἀμάραντη, γι᾽ αὐτὸ καὶ τὴν «μακαρίζουν πᾶσαι τῶν ἀνθρώπων αἱ γενεαί».
⃝ Μακαρίζεται τέλος ἡ Παναγία γιατὶ εἶνε τὸ πρότυπο τῆς ὑπομονῆς. Ὡς μητέρα ἔδειξε ὑπομονὴ μοναδική. Πέρασε καὶ αὐτὴ ἀπὸ τὸ καμίνι τῆς θλίψεως καὶ τοῦ πόνου, ἀπ᾽ τὸ ὁποῖο θὰ περάσῃ ἐξάπαντος κάθε ἄνθρωπος. Δοκιμάστηκε πολὺ στὴ ζωή της.
Ἤπιε πολλὰ φαρμάκια. Ποιά ἀπ᾽ ὅλα αὐτὰ νὰ θυμηθοῦμε τώρα; Ὁ Ἡρῴδης ζητάει νὰ ἐξοντώσῃ τὸ μονάκριβο παιδί της, καὶ ἡ Μάνα ἀναγκάζεται νὰ τὸ πάρῃ νύχτα καὶ μέσ᾽ στὸ χειμῶνα νὰ φύγουν πρόσφυγες στὴν Αἴγυπτο. Πόσες θλίψεις θὰ δοκίμασε καὶ στὴν ἐξορία της, ἕνας Θεὸς τὸ ξέρει. Ὁ Ἡρῴδης πεθαίνει, ἐπιστρέφουν στὴ Ναζαρὲτ κ᾽ ἐκεῖ ζοῦν τὴ ζωὴ τῶν φτωχῶν ἀνθρώπων. Χαίρεται ἡ Παναγία βλέποντας τὸ παιδί της νὰ μεγαλώνῃ σὰν βλαστάρι, μὰ ἡ χαρὰ δὲν διαρκεῖ. Ὁ Ἰησοῦς βγαίνει στὸν δημόσιο βίο καὶ ἀρχίζει τὸ ἔργο τῆς σωτηρίας μας. Τρία χρόνια διδάσκει, θαυματουργεῖ, εὐεργετεῖ τὸν κόσμο. Κ᾽ ἔπειτα;
Ὁ κόσμος, ὡς πληρωμὴ τῶν κόπων του, τοῦ προσφέρει ἕνα σταυρό. Ἀλλὰ τὴν ὥρα αὐτὴ τοῦ Γολγοθᾶ κάτω ἀπ᾽ τὸ σταυρὸ δὲν βλέπω τοὺς στρατιῶτες, δὲν βλέπω τοὺς γραμματεῖς καὶ φαρισαίους, δὲν βλέπω τὸν ὄχλο ποὺ φωνάζει καὶ βλασφημεῖ· βλέπω μιὰ μάνα, βλέπω τὴν Παναγία μας. Ὤ πόσο μεγάλος εἶνε ὁ πόνος της! Βλέπει τὸ παιδί της καρφωμένο πάνω στὸ ἀτιμωτικὸ ξύλο. Τὴν ὥρα αὐτὴ «μαχαίρι δίκοπο τρυπάει» ὄντως, κατὰ τὸ λόγο τοῦ Συμεών, τὴν εὐαίσθητη καρδιά της (βλ. Λουκ. 2,35).
Ὄντως, καμμιά μητέρα δὲν δοκίμασε τὸν πόνο ὅπως τὸν δοκίμασε ἡ Παναγία, ἀλλὰ καὶ καμμία δὲν ἔδειξε τὴν ὑπομονὴ ποὺ ἔδειξε ἐκείνη.
* * *
Ἀδελφοί μου ὅσοι ἑορτάζουμε τὴν ἱερὰ μνήμη τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ἡ Μητέρα τοῦ Κυρίου μᾶς καλεῖ ὄχι ἁπλῶς νὰ τῆς ἀνάψουμε κεριὰ καὶ λαμπάδες, ἀλλὰ νὰ μιμηθοῦμε τὸν πανάγιο βίο της. Αὐτὴ εἶνε ὁ καθρέφτης τῆς ἁγνότητος, τῆς ταπεινώσεως καὶ τῆς ὑπομονῆς. Σ᾽ αὐτὸν ἂς καθρεφτιζώμαστε τακτικὰ ὅλοι, ἰδίως ὅμως οἱ γυναῖκες. Γι᾽ αὐτὸ προτοῦ νὰ τελειώσω αἰσθάνομαι τὴν ἀνάγκη ν᾽ ἀπευθύνω λίγες λέξεις πρὸς αὐτές.
Χριστιανὲς κόρες! Μιμηθῆτε τὴν ἁγνότητα τῆς Παναγίας καὶ «τὴν ὡραιότητα τῆς παρθενίας» της (Ἀκάθ. ὕμν.). Ἡ παρθενία ψυχῆς καὶ σώματος εἶνε τὸ ὡραιότερο στεφάνι. Κορίτσι χωρὶς τὸ στεφάνι αὐτό, ἂς ἔχῃ τοῦ κόσμου τ᾽ ἄλλα στολίδια, εἶνε ἕνα λουλούδι μαραμένο, ἢ μᾶλλον ἕνα λερωμένο κουρέλι, χωρὶς ἀξία.
Χριστιανὲς γυναῖκες! Μιμηθῆτε τὴν ταπείνωσι τῆς Παναγίας. Μὴ λησμονεῖτε ὅτι, ἂν ἡ ὑπερηφάνεια τῆς Εὔας ἔδιωξε τὸν κόσμο ἀπὸ τὸν παράδεισο, ἡ ταπείνωσις τῆς Παρθένου Μαρίας μᾶς ἄνοιξε πάλι τὶς πύλες τοῦ παραδείσου. Γυναίκα ὑπερήφανη εἶνε πνοὴ τῆς κολάσεως ποὺ καίει, γυναίκα ταπεινὴ εἶνε αὔρα τοῦ παραδείσου ποὺ δροσίζει.
Χριστιανὲς μητέρες, σεῖς ποὺ ἔχετε παιδιὰ καὶ δοκιμάζετε πολλὰ φαρμάκια! Μιμηθῆτε τὴν ὑπομονὴ τῆς Μητέρας τοῦ Κυρίου. Ζητῆστε νὰ σᾶς χαρίσῃ τὴν ὑπομονή της. Καὶ ὅσες φορὲς ἡ θλῖψις ἔρχεται νὰ κάμψῃ τὴ μητρική σας ἀντοχή, ἀναλογισθῆτε τὴν Παναγία μας, τὴ μητέρα τοῦ πόνου καὶ τῆς ὑπομονῆς.
Τὸ ὄνομα τῆς Παναγίας νὰ ἔχουμε στὰ χείλη μας, τὸ ἄρωμα τῆς ἀρετῆς της ἂς ἀναπνέουμε ὅλοι. Ἂς ζήσουμε ἁγνοί, ταπεινοί, ὑπομονετικοί, γιὰ ν᾽ ἀξιωθοῦμε τῶν ἀθανάτων βραβείων, τὰ ὁποῖα ἔλαβε ἡ ἁγνή, ἡ ταπεινή, ἡ ὑπομονητικὴ Θεομήτωρ· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.