ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ; Ας προσευχωμεθα στο Θεο. Λιγοι ειναι οι πιστοι, αλλα «οσοι πιστοι», μη φοβαστε! Οπως ο ΧΡΙΣΤΟΣ νικησε τη λεγεωνα των δαιμονων στη λιμνη, ετσι θα νικα και καθε πιστο παιδι του.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2332
Κυριακὴ ΣΤ΄ Λουκᾶ (Λουκ. 8,26-39)
25 Ὀκτωβρίου 2020
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Ποιο εινε το ονομα σας;
«Ἐπηρώτησε δὲ αὐτὸν ὁ Ἰησοῦς λέγων· Τί σοί ἐστιν ὄνομα; ὁ δὲ εἶπε· Λεγεών» (Λουκ. 8,30)
Τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο (βλ. Λουκ. 8,26-39) θὰ τό ᾽χετε ἀκούσει κατ᾽ ἐπανάληψιν, ἀδελφοί μου, ἢ στὸ σχολεῖο ἢ στὸ κατηχητικό. Ἀλλὰ τὸ Εὐαγγέλιο εἶνε πηγάδι ἀνεξάντλητο· ὅσο νερὸ κι ἂν βγάλῃς, δὲν τελειώνει ποτέ. Ἔτσι καὶ κάτω ἀπὸ τὰ ἁπλᾶ λόγια τῆς σημερινῆς περικοπῆς κρύβεται θησαυρὸς μεγάλος. Τί μᾶς λέει;
Λέει γιὰ κάποιον ποὺ ἦταν ἄρρωστος. Ἄρρωστος; Μὰ χίλιες φορὲς καλύτερα νὰ ἦταν ἄρρωστος. Ἔπασχε –Θεὸς φυλάξοι– ἀπὸ κάτι ποὺ εἶνε χειρότερο ἀπ᾽ ὅλες τὶς ἀρρώστιες· ἦταν δαιμονιζόμενος. Δηλαδή; Εἶχε καταληφθῆ ἀπὸ δαιμόνια· ὄχι ἕνα, πολλὰ δαιμόνια. Κι ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ καταλήφθηκε ἔχασε τὴν προσωπικότητά του, τὸν ἑαυτό του· ἦταν ἁπλῶς ἕνα ῥομπὸτ κινούμενο κατὰ τὶς ὀρέξεις τοῦ πονηροῦ πνεύματος. Καὶ τί ἔκανε;
Πρῶτα-πρῶτα –προσέξτε, ἔχει σημασία– ἔγινε ἀδιάντροπος. Ἐνῷ ἦταν ντυμένος, ἔσχισε τὰ ῥοῦχα του, τά ᾽κανε κομμάτια, καὶ παρουσιζόταν γυμνὸς ὅπως τὸν γέννησε ἡ μάνα του. Ποιός τὸν ἔσπρωξε σ᾽ αὐτό; Τὸ δαιμόνιο. Καὶ ποιός σπρώχνει σήμερα γυναῖκες καὶ ἄντρες νὰ πετᾶνε τὰ ῥοῦχα τους καὶ νὰ μένουν γυμνοί; Τὸ δαιμόνιο ἀσφαλῶς.
Εἶχε μιὰ ὑπεράνθρωπη μυϊκὴ δύναμι· τὸν ἔδεναν μὲ ἁλυσίδες κι αὐτὸς τὶς ἔσπαζε ὅπως ἐμεῖς σπᾶμε μιὰ κλωστή· τέτοια δύναμι εἶχε.
Ἦταν ἐπίσης ἐπικίνδυνος καὶ ἐπιθετικός· ἔπιανε πέτρες καὶ πετροβολοῦσε τοὺς ἀνθρώπους· κανείς δὲν μποροῦσε νὰ περάσῃ ἀπ᾽ τὸ μέρος ποὺ στεκόταν, εἶχε γίνει φόβητρο.
Ἔδειχνε μιὰ ἀφύσικη συμπεριφορὰ καὶ μιὰ μακάβρια οἰκειότητα μὲ τὸ θάνατο· δὲν μαζευόταν στὸ σπίτι, γύριζε ὅλη μέρα ἔξω· κι ὅταν βράδιαζε κοιμόταν στὸ νεκροταφεῖο μὲ τοὺς πεθαμένους, ἀνάμεσα στὰ μνήματα.
Ποιός τὸν ἄλλαξε, ποιά δύναμις τὸν μετέβαλε; Ἕνας· ὁ Χριστός! κι ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ ὁ Χριστὸς τὸν ἐλευθέρωσε ἀπὸ τὰ δαιμόνια, ὁ λύκος ἔγινε ἀρνί. Γιατὶ λύκος καὶ θηρίο εἶνε ὁ δαιμονιζόμενος ἄνθρωπος.
* * *
Ἀπ᾽ ὅλη τὴν περικοπή, ἀπὸ τὸ θαῦμα αὐτό, δὲν θέλω τώρα νὰ σᾶς πῶ οὔτε γιὰ τὸν διάβολο, οὔτε γιὰ τὸν δαιμονιζομένο, οὔτε γιὰ τὴ γυμνότητά του, οὔτε γιὰ κάτι ἄλλο· θέλω νὰ προσέξετε ἕνα σημεῖο. Στὴν περικοπὴ αὐτὴ ὑπάρχει μία ἐρώτησις καὶ μία ἀπάντησις. Τίνος εἶνε ἡ ἐρώτησις; Τοῦ Χριστοῦ. Τίνος εἶνε ἡ ἀπάντησις; Τοῦ δαιμονιζομένου.
Τί λέει ἡ ἐρώτησις· –Τὸ ὄνομά σου; Ὅπως ὁ ἀστυνόμος ὅταν συλλάβῃ κάποιον κακοποιὸ ρωτάει «Ποιός εἶσαι; δός μου τὴν ταυτότητά σου, πῶς λέγεσαι;», ἔτσι ὁ Χριστὸς ζητάει τὴν ταυτότητα τοῦ δαιμονιζομένου· «Τί σοί ἐστιν ὄνομα;», πὲς ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου.
Θὰ σκεφτῇ κάποιος· Καλὰ ἕνας ἀστυνόμος δὲν ξέρει καὶ ρωτάει, μὰ ὁ Χριστός; Ἐκεῖνος τὰ ξέρει ὅλα. Δὲν ἤξερε τάχα ποιό ἦταν τὸ ὄνομα αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου κ᾽ εἶχε ἀνάγκη νὰ τὸ μάθῃ ἀπ᾽ αὐτόν; Ὄχι βέβαια. Τότε γιατί ρωτάει;
Ἀπόδειξις ὅτι ὁ Χριστὸς τὰ ξέρει ὅλα εἶνε ἡ περίπτωσι ἑνὸς ἄλλου ἀγνώστου ἀνθρώπου ποὺ ὁ Κύριος τὸν φώναξε μὲ τ᾽ ὄνομά του· ἐκείνου –θυμηθῆτε– ποὺ σκαρφάλωσε σὰν τὸ γατὶ πάνω σ᾽ ἕνα δέντρο καὶ περίμενε τὸν Ἰησοῦ νὰ περάσῃ· καὶ μόλις ὁ Ἰησοῦς ἔφτασε ἐκεῖ, σήκωσε τὰ μάτια, τὸν εἶδε καὶ τοῦ λέει «Ζακχαῖε,…» (Λουκ. 19,5). Τί θὰ σκέφτηκε τότε ὁ Ζακχαῖος· Μὰ δὲν μ᾽ ἔχει ποτὲ συναντήσει, τοῦ εἶμαι τελείως ἄγνωστος· ἀπὸ ποῦ λοιπὸν μὲ ξέρει; καὶ πῶς μὲ ἐντόπισε ἐδῶ πάνω κρυμμένο σὰν τὸ πουλὶ μέσ᾽ στὶς φυλλωσιές;
«Ζακχαῖε»! Μᾶς ξέρει ὁ Χριστὸς κατ᾽ ὄνομα. Γι᾽ αὐτὸν δὲν εἴμαστε μᾶζα, ἀπρόσωπα νούμερα· εἴμαστε πρόσωπα, προσωπικότητες. Ξέρει τὸν καθένα μας λεπτομερῶς. Συνεπῶς, ὅπως ἤξερε τὸν Ζακχαῖο, ἔτσι ἤξερε καὶ τὸ ὄνομα τοῦ δαιμονιζομένου. Γιατί λοιπὸν τὸν ρωτάει;
῾Ρωτάει σκοπίμως, γιὰ νὰ βρῇ ἀφορμὴ διδασκαλίας. Ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς εἶχε ὄνομα. Σὰν Ἑβραῖος ποὺ ἦταν, θὰ λεγόταν ἴσως Δαυΐδ, ἢ Μωυσῆς, ἢ Ἀβραάμ, ἢ Ἰσαάκ!… (οἱ Ἑβραῖοι, βλέπετε, παίρνουν ὀνόματα τῆς θρησκείας τους, ὄχι σὰν ἐμᾶς ποὺ υἱοθετοῦμε κάθε τι ξενικό). Ὁ δυστυχὴς αὐτὸς λοιπόν, ἐνῷ εἶχε ὄνομα, δὲν εἶπε τὸ ὄνομά του. Ἀντ᾽ αὐτοῦ ἀπήντησε ὁ ἄλλος, τὸ πονηρὸ πνεῦμα ποὺ εἶχε φωλιάσει μέσα του, καὶ εἶπε· «Λεγεών»! Ξέρετε τί θὰ πῇ αὐτό; Λεγεὼν ἦταν μονάδα τοῦ ῥωμαϊκοῦ στρατοῦ μὲ 6.000 ἄντρες· ἰσοδυναμεῖ μὲ μιὰ σημερινὴ μεραρχία. Σὰν νὰ ἔλεγε δηλαδὴ τὸ δαιμόνιο· Μὴ μὲ πλησιάσῃς, εἶμαι δυνατὸς ἐνῷ ἐσὺ εἶσαι ἕνας ἄοπλος… Καὶ ὅμως ὁ Ἕνας νίκησε τὴ λεγεῶνα· γιατὶ ὁ Χριστός, τὸ δαχτυλάκι του νὰ κουνήσῃ, γίναμε ὅλοι κάρβουνο.
* * *
«Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου;». Τὸ ἐρώτημα ποὺ ὁ Χριστός μας ἀπηύθηνε στὸν δαιμονιζόμενο, τὸ ἀπευθύνει καὶ στὸν καθένα ἀπὸ μᾶς σήμερα. Παιδί μου, μᾶς λέει, ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου;
Προτοῦ νὰ βαπτισθοῦμε, ἀδελφοί μου, δὲν εἴχαμε ὄνομα. Ἤμασταν χωρὶς προσωπικότητα, χωρὶς πνευματικὴ ὀντότητα. Ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ βαπτισθήκαμε «εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος» (ἀκολ. τοῦ βαπτ.), ἔχουμε ἰσοβίως ὀνόματα χριστιανικά (οἱ ὀρθόδοξοι στὸ βάπτισμα δὲν ἐπιτρέπεται νὰ παίρνουμε ὀνόματα ξενικά, φράγκικα ἢ τούρκικα ἢ εἰδωλολατρικά).
Τὰ χριστιανικά μας ὀνόματα μᾶς ὑπενθυμίζουν τὴν πίστι μας καὶ τὴν ἱστορία τῆς χριστιανοσύνης, ἱστορία θαυμάτων – δακρύων – αἵματος. Μᾶς φωνάζουν, ὅτι πρέπει κ᾽ ἐμεῖς νὰ ζήσουμε ὅπως ἀπαιτεῖ τὸ ὄνομά μας. Ὀνομάζεσαι Δημήτριος; νά ᾽σαι γενναῖος καὶ ἀτρόμητος σὰν τὸν ἅγιο Δημήτριο, μὴν τρέμεις νὰ κάνῃς τὸ σταυρό σου. Ὀνομάζεσαι Νικόλαος; νά ᾽σαι ἀνοιχτοχέρης, νὰ κοιμᾶσαι μὲ πορτοφόλι ἀδειανό, μὴν εἶσαι φιλάργυρος – τσιγγούνης. Ὀνομάζεσαι Λουκᾶς; νὰ εἶσαι φῶς Χριστοῦ διὰ τῶν ἔργων. Ὀνομάζεσαι Λαυρέντιος; νά ᾽σαι φωτιὰ καὶ λάβρα, ἡφαίστειο θείας ἀγάπης. Καὶ οἱ γυναῖκες· ὀνομάζεσαι Μαρία; πρέπει ν᾽ ἀκολουθῇς τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο κ.λπ..
Ἀφοῦ πήραμε χριστιανικὰ ὀνόματα, ποῦ εἶνε ἡ ἀγάπη μας, ἡ αὐταπάρνησί μας, ἡ παρρησία μας, τὸ θάρρος μας, ἡ τόλμη μας, ἡ ὁμολογία τῆς πίστεώς μας, ἡ παρθενία μας, ἡ ἁγνότητά μας, ἡ αὐτοθυσία μας; Ποῦ εἶνε ὅλα αὐτά; πέταξαν, ἔκαναν φτερὰ καὶ δὲν ὑπάρχουν; Σ᾽ ἐμᾶς ταιριάζει τὸ ἑξῆς ἀνέκδοτο. Ὁ μέγας Ἀλέξανδρος εἶχε ἕνα στρατιώτη συνονόματο. Ἀλλ᾽ ὅσο ἐκεῖνος ἦταν ἀτρόμητο λιοντάρι, τόσο ὁ στρατιώτης Ἀλέξανδρος ἦταν δειλὸς σὰν τὸ λαγό. Μιὰ μέρα λοιπὸν λέει ὁ βασιλιᾶς· Ἀλέξανδρε, ἕνα ἀπὸ τὰ δυό· ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς διαγωγή, ἢ θ᾽ ἀλλάξῃς ὄνομα. Ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς σήμερα ἀτιμάζουμε τὰ ὀνόματά μας· ὁ Νικόλαος εἶνε φιλάργυρος, ὁ Δημήτριος δειλός, ὁ Γεώργιος ἄνανδρος λιποτάκτης, ἡ Μαρία ἄσεμνη, ἡ Ἑλένη ἄστοργη… Καὶ ὁ Ἐσταυρωμένος μᾶς λέει· Ἢ ἀλλάξτε ὄνομα, ἢ ἀλλάξτε διαγωγή. Μὴν εἴμαστε σὰν ἐκεῖνο τὸ κατάστημα ποὺ ἡ ταμπέλλα ἀπ᾽ ἔξω ἔγραφε «Καθαριότης» καὶ μέσα ἐπικρατοῦσε ἀκαθαρσία. Ἡ ζωή μας νὰ συμφωνῇ μὲ τὸ ὄνομά μας.
Γιατί συμβαίνει αὐτό; Μᾶς ἐπηρεάζουν πονηρὰ πνεύματα, πλῆθος δαιμόνια. Δὲν εἶμαι μέγας Ἀντώνιος νὰ δέσω τὸν διάβολο καὶ νὰ τὸν βάλω πῇ τὰ δαιμόνια ποὺ ἔχει ὁ καθένας. Ἀπὸ τὸ πλῆθος τῶν δαιμονίων τρία κυριαρχοῦν· τῆς φιλαργυρίας, τῆς φιληδονίας, καὶ τῆς φιλοδοξίας. Αὐτὰ εἶνε ἡ ἀλογόμυγα, ποὺ δὲν ἀφήνει ἥσυχους οὔτε μικροὺς οὔτε μεγάλους, ἀλλὰ σπρώχνει ὅλους σὰν τὸ κοπάδι τῶν χοίρων στὸ γκρεμό (βλ. Λουκ. 8,33). Ὁ Θεὸς νὰ μὲ βγάλῃ ψεύτη, ἀλλὰ ἡ ἀνθρωπότης, ὅπως ἔπεσε πρώτη καὶ δεύτερη φορὰ στὸ γκρεμὸ παγκοσμίου πολέμου, κινδυνεύει τώρα νὰ πέσῃ πιὸ βαθειὰ σὲ τρίτο παγκόσμιο πόλεμο.
Δαιμόνια, λεγεὼν δαιμονίων. Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου, ῾Ρωσία; Λεγεών. Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου, Ἀγγλία; Λεγεών. Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου, Ἀμερική; Λεγεών. Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου, Ἑλλάς; Λεγεών. Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σας, Βαλκάνια; Λεγεών. Στὰ τρία δαιμόνια, ποὺ ἀναφέραμε, ὑπάγονται ὅλα αὐτὰ ποὺ ταλανίζουν τὴ ζωὴ τοῦ κόσμου· πλοῦτος – χρῆμα – λεφτά, γυναῖκες – σέξ – ἔρωτες, ἐπιδείξεις – ἀνέσεις – εὐμάρεια· αὐτὰ εἶνε τὰ δαιμονικὰ εἴδωλα, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἡ ἀνθρωπότης ὁδηγεῖται στὴν ἄβυσσο.
* * *
Ἂς προσευχώμεθα στὸ Θεό. Λίγοι εἶνε οἱ πιστοί, ἀλλὰ «ὅσοι πιστοί» (ἀκολ. χειροτ.), μὴ φοβᾶστε! Ὅπως ὁ Ἕνας νίκησε τὴ λεγεῶνα τῶν δαιμόνων στὴ λίμνη, ἔτσι καὶ κάθε πιστὸ παιδί του. Δῶστε μου δέκα ἄντρες, δέκα γυναῖκες, δέκα ῥασοφόρους, δέκα ἐπισκόπους μὲ πῦρ ἁγίου Πνεύματος, καὶ θὰ νικήσουν πάλι, καὶ ἡ πατρίδα μας θὰ γίνῃ παράδεισος, κῆπος Θεοῦ, ὅπου μέρα καὶ νύχτα νὰ ὑμνοῦμε τὸ Χριστό· ὅν, παῖδες Ἑλλήνων, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὴν Κυριακὴ 21-10-1973. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 17-9-2020.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.