Της αγιας Σκεπης της υπεραγιας Θεοτοκου – Παρηγορο οραμα
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΖ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2334
Τῆς ἁγίας Σκέπης τῆς ὑπεραγ. Θεοτόκου
Τετάρτη 28 Ὀκτωβρίου 2020
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Παρηγορο οραμα
Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ἀγαπητοί μου, τιμᾷ πρεπόντως τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο. Καὶ δικαίως. Διότι ἡ Παναγία δὲν εἶνε μία ἀπὸ τὶς πολλὲς γυναῖκες, εἶνε μοναδική· εἶνε, ὅπως ψάλλει ἡ Ἐκκλησία μας, τὸ «ῥόδον τὸ ἀμάραντον» (καν. Ἀκαθ. ὕμν. α΄3), ἡ «Ἁγνή» (ἔ.ἀ. α΄1), ἡ Παρθένος κόρη, ἐκείνη τὴν ὁποία μεταξὺ μυριάδων γυναικῶν ὅλων τῶν αἰώνων ἐξέλεξε ἡ ἁγία Τριὰς γιὰ νὰ γίνῃ ἡ Μήτηρ τοῦ Λυτρωτοῦ.
Πρὸς τιμὴν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἔχει ὁρίσει πολλὲς ἑορτές, ποὺ ὀνομάζονται Θεομητορικές. Ἑορτάζουμε τὸ Γενέθλιόν της στὶς 8 Σεπτεμβρίου καὶ ψάλλουμε «Ἡ γέννησίς σου, Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ…» (ἀπολυτ.), τὰ Εἰσόδιά της στὸ ναὸ στὶς 21 Νοεμβρίου, τὸν Εὐαγγελισμὸ στὶς 25 Μαρτίου, τὴν Κοίμησί της στὶς 15 Αὐγούστου. Ἐκτὸς ἀπὸ τὶς μεγάλες αὐτὲς θεομητορικὲς ἑορτὲς ὑπάρχουν καὶ ἄλλες μικρότερες, μὲ τὶς ὁποῖες τιμῶνται εἴτε ἱστορικὰ θαύματα τῆς Παναγίας, θαυματουργὲς εἰκόνες της, ἀλλὰ καὶ πολύτιμα ἀντικείμενα τῆς ζωῆς της ὅπως εἶνε τὰ ἁγιασμένα ἐνδύματα ποὺ φοροῦσε (ἐσθὴς ἢ μαφόριον καὶ ζώνη). Στὴν τελευταία αὐτὴ κατηγορία ὑπάγεται ἡ σημερινὴ ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Σκέπης.
Ἂν βέβαια τ᾽ ἀκούσῃ αὐτὰ κάποιος προτεστάντης ἢ χιλιαστὴς ἢ ἄθεος, αὐτοὶ ποὺ δὲν πιστεύουν στὴν ἀειπαρθενία τῆς Θεοτόκου καὶ δὲν ἐκτιμοῦν πρεπόντως τὸν μοναδικὸ ῥόλο ποὺ ἔπαιξε αὐτὴ στὸ σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ κόσμου, θὰ γελάσουν. Καλὰ τέλος πάντων, θὰ ποῦν, γιὰ γεγονότα τῆς ζωῆς της (γέννησι, εὐαγγελισμός κ.λπ.), ἀλλὰ νὰ ἑορτάζωνται καὶ τὰ ροῦχα ποὺ φοροῦσε ἡ Μαρία; – ἔτσι τὴ λένε αὐτοί.
Τὰ ροῦχα λέτε; Ναί τὰ ροῦχα, κύριοι. Ἐσὺ ὁ «μάρτυρας τοῦ Ἰεχωβᾶ» ἢ ὁ προτεστάντης, ποὺ γελᾶτε καὶ χλευάζετε, ἀνοῖξτε λοιπὸν τὴν Καινὴ Διαθήκη ποὺ κρατᾶτε στὰ χέρια σας, νὰ δῆτε ἐκεῖ, ὅτι αὐτὸ ποὺ κάνουμε οἱ ὀρθόδοξοι εἶνε σύμφωνο καὶ ὄχι ἀντίθετο μὲ τὴν Βίβλο. Ἡ Ἐκκλησία δὲν στηρίζει τὴ λατρευτική της ζωὴ σὲ θεμέλια σαθρά.
Στὶς Πράξεις τῶν ἀποστόλων διαβάζουμε, ὅτι ἀκόμη καὶ τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ ἀντικείμενα θαυματουργοῦσαν. Στὴν Ἔφεσο μὲ τὰ χέρια τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἡ θεία χάρις ἐνεργοῦσε ὄχι συνηθισμένα θαύματα («δυνάμεις»), ὥστε οἱ πιστοὶ νὰ παίρνουν «σουδάρια» (=μαντήλια μὲ τὰ ὁποῖα εἶχε σκουπίσει τὸν ἱδρῶτα του) ἢ «σιμικίνθια» (=σκεπάσματα τοῦ σώματός του), νὰ τ᾽ ἀκουμποῦν πάνω σὲ ἀρρώστους καὶ δαιμονιζομένους κι αὐτοὶ νὰ θεραπεύωνται ἀπὸ ἀσθένειες καὶ ν᾽ ἀπαλλάσσωνται ἀπὸ πονηρὰ πνεύματα (Πράξ. 19,12).
Γιὰ τὸν ἀπόστολο Πέτρο μάλιστα ὁ ἱστορικὸς τῆς πρώτης Ἐκκλησίας (ὁ εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς) σημειώνει, ὅτι ὄχι τὸ σῶμα του ἢ κάποιο ἀντικείμενο τῆς ζωῆς του ἀλλὰ κι αὐτὴ ἡ σκιά του ἦταν εὐεργετική· γι᾽ αὐτὸ στὴν Ἰερουσαλὴμ ἔβγαζαν ἀπὸ τὰ σπίτια τοὺς ἀσθενεῖς στὶς πλατεῖες, τοὺς ἄφηναν ἐκεῖ ξαπλωμένους σὲ κρεβάτια, ὥστε ὅταν θὰ περνάῃ ὁ ἀπόστολος Πέτρος νὰ πέσῃ ἐπάνω τους ἔστω ἡ σκιά του, γιὰ νὰ θεραπευθοῦν (ἔ.ἀ. 5,15).
Ἡ Ὀρθοδοξία γνωρίζει ἐκ πείρας ὅτι, ὅταν κάποιος, ὅπως οἱ ἀπόστολοι, μὲ τὴν τήρησι τῶν θείων ἐντολῶν, τὴν μετοχὴ στὰ ἱερὰ μυστήρια καὶ τὴν προσωπικὴ ἄσκησι ἑνώνεται μὲ τὸν Κύριο, τότε καὶ τὸ σῶμα του γίνεται ἀγωγὸς θείας χάριτος καὶ ὅ,τι ἔρχεται σὲ ἐπαφὴ μαζί του γίνεται κι αὐτὸ ἅγιο καὶ ἀγωγὸς ἁγιασμοῦ. Γι᾽ αὐτὸ ἡ Ἐκκλησία μας τιμᾷ ὄχι μόνο τὰ μεγάλα γεγονότα τῆς ζωῆς ἀλλ᾽ ἀκόμη καὶ τὰ ἄμφια τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Τέτοια ἑορτὴ εἶνε ἡ σημερινή, ποὺ γίνεται εἰς ἀνάμνησιν ἑνὸς ὁράματος ποὺ εἶδε ὁ ὅσιος Ἀνδρέας ὁ διὰ Χριστὸν σαλός (ἑορτάζει στὶς 28 Μαΐου). Ποιό εἶνε τὸ ἱστορικό της;
* * *
Ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ αὐτοκράτορος Λέοντος τοῦ Σοφοῦ, ἀγαπητοί μου, (ποὺ βασίλευσε ἀπὸ τὸ 886 μέχρι τὸ 911 μ.Χ.) κάθε Παρασκευὴ βράδυ γινόταν στὴν Κωνσταντινούπολι ἀγρυπνία στὸ ναὸ τῆς Παναγίας τῶν Βλαχερνῶν.
Σᾶς ὑπενθυμίζω, ὅτι ὁ ναὸς αὐτὸς εἶνε ἡ περίφημη ἐκκλησία στὴν ὁποία, ἀρκετὰ νωρίτερα, τὸ 626 μ.Χ. ἐπὶ βασιλέως Ἡρακλείου (575-641 μ.Χ.), σὲ ὧρες ποὺ ἡ Πόλις κινδύνευε πολὺ σοβαρὰ νὰ πέσῃ στὰ χέρια τῶν Ἀβάρων καὶ τῶν Περσῶν, οἱ πιστοὶ μαζεύτηκαν ἐναγώνιοι, προσευχήθηκαν μὲ δάκρυα καὶ μὲ τὴν ἐπέμβασι τῆς Παναγίας σώθηκαν ἀπὸ τὴ βαρβαρικὴ ἀπειλή· ἐκεῖ ἐπίσης μετὰ τὴ θαυμαστὴ ἐκείνη σωτηρία ἀκούστηκε γιὰ πρώτη φορὰ τότε τὸ θρυλικὸ κοντάκιο «Τῇ ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τὰ κινητήρια…» τοῦ Ἀκαθίστου ὕμνου.
Σ᾽ αὐτὸ τὸ ναὸ λοιπόν, δύο καὶ πλέον αἰῶνες ἀργότερα, γινόταν τώρα ἀγρυπνία. Ἄρχιζε μετὰ τὴ δύσι τοῦ ἡλίου καὶ διαρκοῦσε μέχρι τὶς πρωινὲς ὧρες – τέτοια προθυμία εἶχαν τότε ἐκεῖνοι, ὄχι σὰν ἐμᾶς σήμερα. Ἀνάμεσα στοὺς Χριστιανοὺς ποὺ ἀγρυπνοῦσαν καὶ παρακαλοῦσαν τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο, ἦταν καὶ ἕνα διαμάντι, ἕνας ἅγιος, ὁ ὅσιος Ἀνδρέας ὁ διὰ Χριστὸν σαλός· σαλὸς θὰ πῇ τρελλός.
Ἂν τὸν βλέπαμε ἐμεῖς, δὲν θὰ τοῦ δίναμε σημασία, γιατὶ αὐτὸς ἤξερε νὰ κρύβῃ τὴν ἁγιότητά του ἀπὸ τὰ μάτια τῶν πολλῶν· μὲ μία συμπεριφορὰ ἐκκεντρικὴ ἐξευτέλιζε σκοπίμως τὸν ἑαυτό του, ὥστε νὰ μένῃ ταπεινός, καὶ ἄφηνε τοὺς ἐπιπολαίους νὰ τὸν περνοῦν γιὰ τρελλό. Ἦταν τρελλός; Κάθε ἄλλο· τὰ εἶχε τετρακόσα. Ἀλλὰ οἱ πολλοί, ἂν κάποιος περιφρονῇ τὴν κοσμικὴ ἀξιοπρέπεια, τὸν λένε τρελλό· δὲν μποροῦν νὰ τὸν καταλάβουν.
Στὴν ἀγρυπνία αὐτὴ ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, ποὺ εἶχε τὶς αἰσθήσεις κεκαθαρμένες ἀπὸ τὴ χάρι τοῦ Θεοῦ, ἀξιώθηκε νὰ ἔχῃ μία παρήγορη ὀπτασία. Εἶδε τὴν Παναγία στὴν εἴσοδο τοῦ νάρθηκα. Τέτοιο θέαμα δὲν εἶχε ξαναδεῖ. Ἔλαμπε σὰν τὸν ἥλιο. Τὴν περιστοίχιζαν πλῆθος ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι. Δεξιὰ καὶ ἀριστερά της τὴν συνώδευαν ὁ τίμιος Πρόδρομος καὶ ὁ Ἰωάννης ὁ Θεολόγος. Ὅταν ἔφθασε στὸ μέσον τοῦ ναοῦ γονάτισε καὶ προσευχήθηκε ἀρκετὴ ὥρα γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ κόσμου. Μπῆκε κατόπιν στὸ ἅγιο βῆμα, ἔβγαλε ἀπὸ τὸ εἰδικὸ κιβώτιο τὸ ἱερὸ μαφόριο, δηλαδὴ τὴν μανδήλα της ποὺ ἐφυλάσσετο ἐκεῖ, καὶ βγαίνοντας στὴν ὡραία πύλη τὸ ἅπλωσε ἐπάνω ἀπὸ ὅλους τοὺς ἐκκλησιαζομένους. Καὶ τὸ ἱερὸ ἄμφιο ἄστραψε σὰν ἤλεκτρο, χρυσάργυρο κεχριμπάρι. Ἀφοῦ πέρασε κάποιο διάστημα, ἡ Παναγία ἄρχισε νὰ ἀνέρχεται στὸν οὐρανὸ καὶ ἄφησε τὸ μαφόριό της νὰ σκεπάζῃ τοὺς πιστούς. Τὴν ὀπτασία αὐτὴ εἶδε καὶ ἐπιβεβαίωσε καὶ ὁ μαθητὴς τοῦ ὁσίου Ἀνδρέα, ὁ Ἐπιφάνιος.
Μανδήλα. Ἄλλοτε ἔβλεπες στὶς ἐκκλησίες τὶς γυναῖκες νὰ ἔχουν πάνω τους ἕνα μαντήλι σὰν αὐτὸ ποὺ βλέπουμε στὶς εἰκόνες τῆς Παναγίας· τώρα σπάνια βλέπεις καμμιὰ γυναῖκα νὰ σκεπάζεται μὲ μαντήλι· μόνο μερικὰ χωριὰ κρατοῦν ἀκόμα τὴν παράδοσι.
* * *
Αὐτὸ εἶνε, ἀγαπητοί μου, τὸ ἱστορικὸ γεγονός, γιὰ τὸ ὁποῖο καθιερώθηκε ἡ ἑορτὴ τῆς Ἁγίας Σκέπης. Ἀλλ᾽ ἀκούω ἀντιρρήσεις.
–Αὐτὰ συνέβαιναν «τῷ καιρῷ ἐκείνῳ». Σήμερα, ποὺ πετᾶμε στὰ ἄστρα, ἐσὺ μᾶς μιλᾷς γιὰ ὑπερφυσικὰ ὁράματα;…
Κάνετε λάθος. Ἡ Σκέπη τῆς Παναγίας ἐκδηλώθηκε ζωντανὴ κατ᾽ ἐπανάληψιν στὴν ἱστορία μας. Οἱ μεγαλύτεροι τὴν εἴδαμε καὶ στὶς ἡμέρες μας, καὶ δάκρυα ἔρχονται στὰ μάτια μας.
Τὸ 1940 σὰν σήμερα ἤμουν στὸ Μεσολόγγι, ὅπου εἶχα ἐπιστρατευθῆ κ᾽ ἐγὼ γιὰ τὴν πατρίδα. Τὴ νύχτα χτύπησε ἡ καμπάνα· Πόλεμος! Μὰ τί ἐνθουσιασμός! Ὅλοι βγῆκαν ἔξω, ἔτρεξαν τὰ παιδιὰ τῆς Ἑλλάδος. Εἶδα νιόπαντρες γυναῖκες ν᾽ ἀποχαιρετοῦν στὸ σταθμὸ τοὺς ἄντρες τους καὶ νὰ λένε· Στὸ καλό, ἡ Παναγιὰ μαζί σας! Ὅλοι προσεύχονταν στὸ Χριστὸ καὶ στὰ χείλη τους εἶχαν τὴν Παναγία. Καὶ πάνω στὰ ψηλὰ βουνά, ποὺ ἀνέβηκαν, τὴν ἔβλεπαν. Εἶδα στρατιώτη ποὺ εἶπε· –Πάτερ, τὴ νύχτα ποὺ φρουρούσαμε, εἴδαμε νὰ περπατάῃ στὴν παγωμένη κορυφὴ καὶ νὰ μᾶς εὐλογῇ. –Ποιός, παιδί μου; –Μιὰ μαυροφόρα. Παρήγορο ὅραμα!
Δὲν εἶνε παραμύθι! Πῆγαν στὸ μέτωπο ἄπιστοι, ἐπιστήμονες ἀπ᾽ τὴν Ἀθήνα καὶ τὸν Πειραιᾶ, καὶ γύρισαν πιστοί. Μερικοὶ ἀπὸ αὐτοὺς δὲν ἐπέστρεψαν πιὰ στὶς πολιτεῖες. Γνώρισα καλόγερο στὰ Κατουνάκια, ποὺ ἦταν λοχίας στὰ Ἀλβανικὰ βουνά, εἶδε τὸ θαῦμα τῆς Παναγίας καὶ πῆγε στὸ Ἅγιο Ὄρος νὰ ἀσκηθῇ.
Τὸ θαῦμα τῆς Παναγίας ἔγινε ὄχι μόνο ἐπὶ Λέοντος Σοφοῦ, ἀλλὰ καὶ στὶς δικές μας μέρες. Καὶ αὐτὸ τὸ θαῦμα ἑορτάζουμε σήμερα. καὶ ψάλλουμε πάλι μὲ συγκίνησι «Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τὰ νικητήρια…».
Εἴθε ὁ Θεὸς διὰ τῶν πρεσβειῶν τῆς ὑπερμάχου Στρατηγοῦ, τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, νὰ σκεπάζῃ τὴν πατρίδα μας, τὸ λαό μας, ὅλα τὰ Βαλκάνια, καὶ ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα, ὥστε νά ᾽χουμε πάντοτε εἰρήνη, καὶ ἐν εἰρήνῃ καὶ ἀγάπῃ καὶ ὁμονοίᾳ νὰ ἑορτάζουμε τὴν πάνσεπτη αὐτὴ ἡμέρα· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Παντελεήμονος Φλωρίνης τὸ Σάββατο 28-10-1972 πρωί. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 21-9-2020.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.