Η υπαρξις και το εργο των αγγελων «Στωμεν καλως» (θ. Λειτ.)
Περίοδος Γ΄- Ἔτος ΙΣΤ΄
Ἀριθμ. φύλλου 698
Τῶν Ταξιαρχῶν Μιχαὴλ & Γαβριὴλ
8 Νοεμβρίου
Tοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αὐγουστίνου
Η υπαρξις και το εργο των αγγελων
«Στωμεν καλως» (θ. Λειτ.)
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἑορτὴ καὶ πανήγυρις. Ἑορτάζουν οἱ ἄγγελοι. Ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία τελεῖ τὴν σύναξι τῶν ἁγίων ἀσωμάτων δυνάμεων, τῶν ὁποίων κορυφαῖοι, ταξίαρχοι καὶ ἀρχιστράτηγοι, εἶνε ὁ ἀρχάγγελος Μιχαὴλ καὶ ὁ ἀρχάγγελος Γαβριήλ.
Θὰ παρακαλέσω νὰ προσέξετε τὰ λίγα λόγια ποὺ θὰ σᾶς πῶ γιὰ τοὺς ἁγίους ἀγγέλους.
* * *
–Μὰ ὑπάρχουν ἄγγελοι; θὰ ρωτήσῃ κάποιος. Ἄκου ἐκεῖ νὰ μιλοῦν γιὰ ἀγγέλους!…
Οἱ ἄνθρωποι σήμερα δὲν πιστεύουν σὲ τίποτε ἄλλο πέρα ἀπὸ τὸν κύκλο ποὺ διαγράφουν οἱ πέντε αἰσθήσεις. Δὲν ὑπάρχουν ὅμως, ἀγαπητοί μου, μόνο αὐτὰ ποὺ συλλαμβάνουν οἱ αἰσθήσεις μας. Αὐτά, ἀπέναντι σὲ ὅλα ὅσα ὑπάρχουν, εἶνε ἕνας κόκκος ἄμμου. Εἶνε πολὺ κοντόφθαλμος ὅποιος περιορίζει τὸ πεδίον τῆς ὑπάρξεως στὸν κύκλο τῶν πέντε αἰσθήσεων. Θέλετε παραδείγματα;
Πάρε ἕνα ποτήρι νερὸ καὶ βάλ᾿ το κάτω ἀπὸ τὸ μικροσκόπιο. Θὰ δῇς, ὅτι μέσα στὸ ποτήρι κολυμποῦν ζῳύφια. Πόσα ζῳύφια; Ὄχι πέντε – δέκα, ἀλλὰ περισσότερα ἀπ᾿ ὅλο τὸν πληθυσμὸ τῆς Ἑλλάδος· ὀκτώ, ἐννέα καὶ δέκα ἑκατομμύρια! Τὰ βλέπεις ὅλα αὐτὰ μὲ γυμνὸ μάτι; Δὲν τὰ βλέπεις. Καὶ ὅμως ὑπάρχουν.
Θέλεις ἄλλο παράδειγμα; Πάρε ἕνα κομμάτι πέτρας. Βλέπεις τίποτα; Μόνο πέτρα βλέπεις. Καὶ ὅμως μέσα στὴν πέτρα αὐτὴ ὑπάρχει κάτι ἀόρατο. Ποιό ἀόρατο; Ὑπάρχει ἡ δύναμις τῆς πυρηνικῆς ἐνεργείας, φωτιὰ ἱκανὴ νὰ κάψῃ ὁλόκληρη πόλι, τεραστία δύναμις.
Ἄρα ὑπάρχει τὸ ὁρατό, ὑπάρχει καὶ τὸ ἀόρατο. Καὶ συνεπῶς δὲν ἔχεις δίκιο, ὅταν λές, Πιστεύω μόνο ὅ,τι συλλαμβάνω μὲ τὶς πέντε αἰσθήσεις. Ὑπάρχει μιὰ ἄλλη αἴσθησις, ἡ ἕκτη αἴσθησις. Ἄλλοι τὴν ὀνομάζουν διόρασι ἢ διαίσθησι· ἐμεῖς τὴν ὀνομάζουμε μὲ τὸ ὡραιότερο ὄνομα, πίστις. Αὐτὴ τὴν ἕκτη αἴσθησι πρέπει νὰ ἔχουμε ὅλοι. Καὶ τότε θὰ δοῦμε ὅτι, ὅπως ὑπάρχουν ὁρατά, ὑπάρχουν καὶ ἀόρατα πράγματα.
Στὸν κύκλο τῶν ἀοράτων ἀνήκουν τὰ ἀσώματα πνεύματα, οἱ ἄγγελοι καὶ ἀρχάγγελοι.
Εἶνε λοιπὸν καὶ λογικῶς δυνατὴ ἡ ὕπαρξις τῶν ἀγγέλων. Δὲν μποροῦν νὰ τὴν ἀποκλείσουν. Ὄχι δὲ μόνον δυνατὴ καὶ ἐνδεχομένη, ἀλλὰ καὶ ἀναγκαία εἶνε ἡ ὕπαρξις τῶν ἀγγέλων. Πῶς;
Αὐτὸς ὁ κόσμος, ὁ ὁρατὸς καὶ ὑλικός, διαιρεῖται σὲ τρία βασίλεια· τῶν ὀρυκτῶν, τῶν φυτῶν, καὶ τῶν ζῴων, ἀπὸ τὰ ἐλάχιστα ἕως τὰ μέγιστα. Τὰ ἐλάχιστα ποιά εἶνε; Τὸ χῶμα, ὁ βράχος. Αὐτὰ ἔχουν μόνο τὸ «εἶναι», τὴν ὕπαρξι. Μετά, ἀνωτέρα βαθμίδα, εἶνε τὰ φυτά. Αὐτὰ ἔχουν ὄχι μόνο τὸ «εἶναι» ἀλλὰ καὶ τὸ «αὐξάνεσθαι», νέα ἰδιότητα. Μετά, τρίτο σκαλοπάτι τῆς δημιουργίας, εἶνε τὰ ζῷα. Τὰ ζῷα ἔχουν τὸ «εἶναι», ὅπως τὸ ἔχει ἡ ὕλη· ἔχουν τὸ «αὐξάνεσθαι», ὅπως τὸ ἔχουν τὰ φυτά· ἀλλ᾿ ἔχουν καὶ κάτι ἀκόμη. Ποιό; Τὸ «αἰσθάνεσθαι».
Γεννᾶται τώρα τὸ ἐρώτημα· Ὁ ἄνθρωπος ποῦ ὑπάγεται; Ὑπάγεται στὴν κατηγορία τοῦ τρίτου βασιλείου, τῶν ζῴων; Ὁ ἄνθρωπος δὲν ἔχει μόνο τὸ «εἶναι» ὅπως ὁ βράχος, δὲν ἔχει μόνο τὸ «αὐξάνεσθαι» ὅπως τὰ πλατάνια, δὲν ἔχει μόνο τὸ «αἰσθάνεσθαι», ὅπως τὰ ζῷα· ἔχει κι ἄλλα γνωρίσματα, ἀκόμη ἀνώτερα. Ποιά; Ἔχει τὸ «συναισθάνεσθαι», δηλαδὴ τὸ συναίσθημα. Ἔχει τὸ «διανοεῖσθαι», δηλαδὴ τὸ λογικό. Καὶ ἀκόμα περισσότερο ἔχει τὸ «συνειδέναι», τὴν συνείδησι. Καὶ τέλος, κορυφαῖο γνώρισμα, ἔχει τὸ «αὐτεξούσιον», τὴν ἐλευθερία. Χάσμα μέγα ὑπάρχει μεταξὺ τοῦ ἀνθρώπου καὶ τοῦ ὑπολοίπου ὁρατοῦ κόσμου. Ἔτσι ὁ ἄνθρωπος ἔρχεται στὴν κορυφὴ τῆς πυραμίδος ὅλων τῶν δημιουργημάτων. Ἀρχίσαμε ἀπὸ τὰ εὐτελέστερα καὶ φτάσαμε στὴν κορωνίδα τῆς δημιουργίας, στὸν ἄνθρωπο.
Σταματᾷ ἆραγε ἐδῶ ἡ δημιουργία; Ὄχι. Παραπάνω ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο ὑπάρχει ἕνα τελειότερο ὄν. Τὸ δὲ τελειότερο αὐτὸ ὂν εἶνε ὁ ἄγγελος. Καὶ εἶνε ἀνώτερα ὄντα οἱ ἄγγελοι, διότι εἶνε ἀσώματα, δὲν ἔχουν στομάχι καὶ κοιλιά. Ἐμεῖς βαρυνόμεθα ἀπὸ τὴν ὕλη, ἀπὸ τὸ σῶμα, ἔχουμε βιολογικὲς ἀνάγκες· ἀλλ᾿ ὁ ἄγγελος εἶνε ἀπηλλαγμένος ἀπὸ αὐτές. Καί, ὅπως εἶπε ὁ Χριστός, εἶνε πλάνη νὰ νομίζῃ κανεὶς ὅτι δὲν ὑπάρχει ἄλλη ζωὴ ἀνωτέρα ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη· «Πλανᾶσθε μὴ εἰδότες τὰς γραφάς». Οἱ Γραφὲς λ.χ. λένε, ὅτι στὸν ἄλλο κόσμο οὔτε παντρεύουν οὔτε παντρεύονται, «ἀλλ᾿ ὡς ἄγγελοι Θεοῦ ἐν οὐρανῷ εἰσι» (Ματθ. 22,29-30). Οἱ ἄγγελοι ζοῦν ἀνώτερα, διότι εἶνε τὰ ἀνώτερα λογικὰ ὄντα ποὺ ὑπάρχουν.
* * *
Ὑπάρχουν λοιπὸν ἄγγελοι. Καὶ ποιό εἶνε τὸ ἔργο τῶν ἀγγέλων;
Τὸ πρῶτο ἔργο τῶν ἀγγέλων, ἢ μᾶλλον ἡ τροφὴ τῶν ἀγγέλων, εἶνε ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, ἡ θεωρία τοῦ Ὑψίστου ὄντος.
Ἄλλο ἔργο τους εἶνε ἡ διακονία καὶ ὑμνῳδία τοῦ Θεοῦ, νὰ ψάλλουν τὸ «ἀλληλούϊα».
Ἐν σχέσει μ᾿ ἐμᾶς τοὺς ἀνθρώπους εἶνε οἱ καλύτεροί μας φίλοι. Ὅπως δίπλα στὸν ἀνώτατο ἄρχοντα ὑπάρχουν ὑπασπισταί, ἔτσι δίπλα στὸν ἄνθρωπο, τὸν βασιλέα τῆς γῆς, ἔπλασε ὁ Θεὸς ὑπασπιστάς τοὺς ἁγίους ἀγγέλους. Προστάτες καὶ φύλακες τοῦ ἀνθρώπου εἶνε οἱ ἄγγελοι.
Εἶνε καὶ ἀγγελιαφόροι. Ὅπως στὸ στρατὸ ὑπάρχουν ἀγγελιαφόροι, ἔτσι καὶ στὴν Ἐκκλησία. Καὶ ἀγγελιαφόροι στὴν Ἐκκλησία εἶνε οἱ ἄγγελοι. Τὰ ὑψηλότερα μηνύματα εἶνε αὐτὰ ποὺ μεταφέρουν οἱ ἄγγελοι. Θὰ μποροῦσα νὰ σᾶς ἀναφέρω ἑκατὸ τέτοια μηνύματα, ἀλλὰ θὰ ἀρκεσθῶ ἐδῶ μόνο σὲ τέσσερα. Τὸ πρῶτο ἀγγελικὸ μήνυμα τὸ ἄκουσε ἡ Θεοτόκος. «Ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη εἰπεῖν τῇ Θεοτόκῳ τὸ Χαῖρε…» (Ἀκάθ. ὕμν. Α). Τὸ δεύτερο τὸ ἄκουσαν οἱ βοσκοί, ποὺ ἐφύλασσαν «φυλακὰς τῆς νυκτὸς ἐπὶ τὴν ποίμνην αὐτῶν» (Λουκ. 2,8) στὴν ὕπαιθρο τῆς Βηθλεέμ. «Ἤκουσαν οἱ ποιμένες τῶν ἀγγέλων ὑμνούντων…», «ὅτι ἐτέχθη σήμερον σωτήρ» (Ἀκάθ. ὕμν. Η. Λουκ. 2,11). Τὸ τρίτο μήνυμα, τὸ «Χριστὸς ἀνέστη», τὸ ἄκουσαν πρῶτες οἱ γυναῖκες, οἱ μυροφόρες, διότι αὐτὲς ἔχουν πλοῦτο συναισθημάτων. Τὸ δὲ τέταρτο μήνυμα θὰ εἶνε φοβερό· οἱ ἄγγελοι θὰ σαλπίσουν καὶ θὰ ποῦν· Νεκροί, ἀναστηθῆτε! Καὶ θὰ στηθῇ βῆμα, καὶ ὁ Χριστὸς θὰ κρίνῃ τοὺς πάντας. Δὲν εἶνε παραμύθι αὐτό, εἶνε μιὰ πραγματικότης.
Αὐτὰ εἶνε τὰ μηνύματα τῶν ἀγγέλων.
* * *
Ἆραγε οἱ ἄγγελοι ἔμειναν ὅλοι πιστοὶ στὸ Θεό; Οἱ ἄγγελοι εἶνε ἐλεύθερα πλάσματα, ἐλεύθερα πνεύματα. Καὶ ἀκριβῶς λόγῳ τῆς ἐλευθερίας δὲν ἔμειναν ὅλοι πιστοὶ στὸ Θεό. Ὡρισμένοι ἔπεσαν. Τὸ λέει τὸ Εὐαγγέλιο σήμερα (βλ. Λουκ. 10,21). Ἁμάρτησαν, ὅπως ἔπειτα ἁμάρτησε ὁ ἄνθρωπος. Τί ἁμαρτία ἔκαναν; Τί ἁμαρτία μπορεῖ νὰ κάνῃ ἕνας ἄγγελος; Νὰ κλέψῃ; δὲν ἔχει χέρια. Νὰ κάνῃ πορνεία ἢ μοιχεία; δὲν ἔχει μέλη σώματος. Λοιπὸν ποιά ἁμαρτία μπορεῖ νὰ κάνῃ; Τὴ χειρότερη· παραπάνω ἀπ᾿ ὅλα, στὴν κορυφὴ τῶν ἁμαρτημάτων, εἶνε ἡ ὑπερηφάνεια. Ὑπερηφανεύτηκαν οἱ ἄγγελοι, μία μερίδα ἀγγέλων, μὲ ἀρχηγὸ τὸν Ἑωσφόρο. Αὐτὸς εἶπε· «Θὰ στήσω τὸ θρόνο μου πάνω ἀπὸ τὰ ἄστρα» (πρβλ. Ἠσ. 14,13-14), θὰ γίνω Θεός, ἀνώτερος τοῦ Θεοῦ. Κι ἀμέσως, σὰν ἀστραπή, ἔπεσε στὰ τάρταρα. Ἦταν ἡ τιμωρία τῆς ὑπερηφανείας του.
Καὶ τότε τί ἔγινε; Τὴν ὥρα ἐκείνη ὁ ἀρχάγγελος Μιχαὴλ ἐσάλπισε ἐκεῖνο ποὺ ἀκοῦμε στὴ θεία λειτουργία· «Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου», δηλαδή· Σταματῆστε!… Σήμανε τρόπον τινὰ συναγερμό. Ἔτσι σταμάτησε ἡ διαρροὴ τῶν ἀγγέλων. Καὶ οἱ ὑπόλοιποι σταθεροποιήθηκαν στὸ ἀγαθὸ καὶ μένουν ἄγγελοι αἰωνίως.
* * *
Αὐτά, ἀδελφοί μου, γιὰ τοὺς ἀγγέλους. Καὶ τὸ συμπέρασμα ποιό εἶνε; Πολλὰ τὰ διδάγματα. Ἀπὸ ὅλα θέλω νὰ κρατήσετε ἕνα δίδαγμα.
Μὴ λησμονήσετε, ὅτι ἡ πτῶσι τῶν ἀγγέλων εἶνε ἀποτέλεσμα τῆς ὑπερηφανείας, καὶ νὰ κρατήσετε τὴν κραυγὴ ἐκείνη τὴν συγκλονιστική· «Στῶμεν καλῶς».
«Στῶμεν καλῶς» οἱ πάντες, μικροὶ καὶ μεγάλοι. «Στῶμεν καλῶς» ὡς ἄνθρωποι. «Στῶμεν καλῶς» ὡς Ἕλληνες. Καὶ ἀκόμη περισσότερο «Στῶμεν καλῶς» ὡς Χριστιανοί.
«Στῶμεν καλῶς» ὅλοι, μικροὶ καὶ μεγάλοι, ἄντρες γυναῖκες καὶ παιδιά. Διότι ἔρχονται ἡμέρες φοβερές. Ὁ κόσμος θὰ γίνῃ ἄνω – κάτω. Ὅ,τι εἴδαμε ὣς τώρα εἶνε μικρά. Νὰ εἴμαστε μὲ τὸ Εὐαγγέλιο. Ἤγγικεν ἡ ὥρα τῆς κρίσεως, καὶ θὰ σαλπίσουν οἱ σάλπιγγες τῆς Ἀποκαλύψεως.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Γεωργίου πόλεως Φλωρίνης τὴν Πέμπτη 8-11-1973
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.