Ο αγιος Ιωαννης ο Ελεημων γνωστος ως ο αγιος της αγαπης- Δεν κρατουσε τιποτα για τον εαυτο του· αλλα κυριως υπηρξε υπερασπιστης της Ορθοδοξου πιστεως. Δεν εμοιαζε με τους σημερινους μοντερνους θεολογους, επισκοπους & πατριαρχες που λενε· Αγαπη να εχουμε· ενωμενοι φραγκοι, προτεσταντες, ορθοδοξοι Χριστιανοι & τι μας ενδιαφερουν τα δογματα
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΓ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 1977
Τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Ἐλεήμονος
12.Νοεμβρίου
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτου
Ὑπερασπιστης της Ορθοδοξου πiστεως
Τί νὰ ποῦμε, ἀγαπητοί μου, γιὰ τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν Ἐλεήμονα πατριάρχη Ἀλεξανδρείας (609-620 μ.Χ.) τὸν προστάτη τῶν φτωχῶν, ποὺ ἑορτάζουμε τὴ μνήμη του; Θὰ ἐπιστήσω τὴν προσοχή σας σὲ μία πλευρὰ – μία πτυχὴ τῆς ζωῆς του, τὴν ὁποία συνήθως παραθεωροῦμε.
Ὁ ἅγιος εἶνε γνωστὸς κυρίως ὡς ἅγιος τῆς ἀγάπης· ἔδινε τὰ πάντα γιὰ τὸ λαό του καὶ δὲν κρατοῦσε τίποτα γιὰ τὸν ἑαυτό του· δὲν μποροῦσε νὰ κοιμηθῇ ὅταν σκεπτόταν ὅτι μέσα στὴν πόλι τῆς Ἀλεξανδρείας ὑπάρχουν γυμνοί, πεινασμένοι, ἄρρωστοι, ἄνθρωποι ποὺ ἔχουν ἀνάγκη τὴ βοήθειά του. Ἀλλ᾽ ὅπως ὑπῆρξε κῆρυξ τῆς ἀγάπης, ἔτσι ὑπῆρξε καὶ κῆρυξ τῆς πίστεως. Δὲν ἔμοιαζε μὲ κάτι σημερινοὺς μοντέρνους θεολόγους καὶ ἐπισκόπους καὶ πατριάρχες ποὺ σοῦ λένε· Ἀγάπη νὰ ἔχουμε· φράγκοι, προτεστάντες, ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, ὅλοι ἀγάπη νὰ ἔχουμε. Τί μᾶς ἐνδιαφέρει γιὰ τὰ δόγματα, γιὰ τὶς διαφορὲς ποὺ ὑπάρχουν;
Ὅλοι νὰ ἑνωθοῦμε, νὰ γίνουμε μία ποίμνη…
Ἀλλὰ ἡ ἀγάπη αὐτὴ εἶνε ψεύτικη. Ἀγάπη ἡ ὁποία ἀγνοεῖ τὰ δόγματα καὶ τὶς ἱερὲς παραδόσεις τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀγνοεῖ τὸ θεανδρικὸ πρόσωπο τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ δὲν λαμβάνει ὑπ᾿ ὄψιν τὸ Πιστεύω, τὸ ὁποῖο γράφτηκε μὲ τὸ αἷμα τῶν μαρτύρων, ἡ ἀγάπη αὐτὴ ποὺ ἀγνοεῖ τὴν Ὀρθοδοξία εἶνε ἀγάπη κίβδηλη, ψεύτικη, σατανική.
Ἡ ἀγάπη ἡ ἀληθινὴ ἐπιβάλλει πρῶτα ἀπ᾿ ὅλα νὰ τιμοῦμε τὸ Θεό. Ἡ ἀγάπη ἡ χριστιανικὴ δὲν ἐπιτρέπει νὰ ἀκοῦμε ἀπαθῶς νὰ βλασφημῆται τὸ ἅγιο καὶ ὑπεράγιο ὄνομα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τὸ ὄνομα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, τὸ ὄνομα τῶν ἁγίων τῆς πίστεώς μας. Ἡ ἀγάπη ἡ ὀρθόδοξη δὲν συγχωρεῖ νὰ ἀγνοοῦμε τὸ περιεχόμενο τῆς πίστεώς μας καὶ νὰ ἀνεχώμαστε νὰ προσβάλλωνται τὰ δόγματα τῶν ἁγίων Συνόδων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Καὶ ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων, ποὺ ἦταν ἕνας τετράγωνος Χριστιανός, μία ἀκεραία ὀρθόδοξη προσωπικότης, δὲν περιωριζόταν νὰ κηρύττῃ τὴν ἀγάπη. Μόνη της ἡ ἀγάπη δὲν ἀρκεῖ. Γιατὶ ἀγάπη κηρύττουν καὶ οἱ χιλιασταί, καὶ οἱ βουδδισταί, καὶ οἱ μωαμεθανοὶ τοῦ Κορανίου, καὶ οἱ μασόνοι, καὶ ὅλοι· καὶ οἱ λῃσταὶ ἀκόμη ἀγάπη ἔχουν μεταξύ τους, ἀλλὰ ἐκεῖ δὲν πρόκειται περὶ ἀληθινῆς ἀγάπης. Εἴπαμε· ἡ ἀγάπη ἔχει ἀξία, ἐφ᾽ ὅσον εἶνε συνδεδεμένη ἀρρήκτως μὲ τὴν πίστι· ὅπου εἶνε ἡ πίστις, ἐκεῖ ὑπάρχει καὶ ὄντως χριστιανικὴ ἀγάπη.
Κῆρυξ λοιπὸν τῆς πίστεως ἦταν ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων. Καὶ ἔπραξε πολλὰ ὑπὲρ τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως. Τί ἔπραξε;
⃝ Στὴν ἐποχή του ἡ Ἀλεξάνδρεια εἶχε πλημμυρίσει ἀπὸ αἱρετικούς· προτοῦ νὰ γίνῃ ἐπίσκοπος ὁ ἅγιος Ἰωάννης οἱ αἱρετικοὶ εἶχαν αὐξηθῆ σὰν τοὺς ἀρουραίους καὶ τὶς ἀκρίδες τῆς Ἀποκαλύψεως (βλ. 9,3,7) καὶ εἶχαν ξηράνει κάθε χριστιανικὴ ἰκμάδα. Ἦταν τόσο πολλοί, ὥστε ἀπ᾿ ὅλη αὐτὴ τὴ μεγάλη πόλι στὴν Ὀρθοδοξία εἶχαν μείνει μόνο ἑπτὰ ἐκκλησίες· ὅλες οἱ ἄλλες ἦταν στὰ χέρια τῶν αἱρετικῶν. Ἑπτὰ λοιπὸν ἐκκλησίες παρέλαβε ὁ ἅγιος Ἰωάννης. Καὶ δὲν ἀδιαφόρησε. Δὲν εἶπε, Καλοὶ εἶνε κι αὐτοί, ἂς ἔχουμε μαζί τους συνεργασία, ὅπως λένε τώρα, ἀλλὰ κήρυξε ἰσχυρὰ ἐναντίον τῆς αἱρέσεως, στηλίτευσε τὴν πλάνη, καὶ μέσα σὲ ἕνα – δύο χρόνια τὸ κακὸ περιωρίστηκε τόσο, ὥστε οἱ ὀρθόδοξοι νὰ ἔχουν ἑβδομήντα ἐκκλησίες· ἀπὸ ἑπτὰ τὶς ἔκανε ἑβδομήντα!
⃝ Τί ἄλλο ἔκανε. Στὰ προηγούμενα χρόνια εἶχε παρουσιαστῆ ἕνας σπουδαγμένος θεολόγος καὶ πατριάρχης Ἀντιοχείας ποὺ λεγόταν Πέτρος ὁ Κναφεύς (465-475 μ.Χ.). Αὐτὸς στὴν θεία λειτουργία –ποὺ ὅπως γνωρίζουμε τελεῖται σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸ καὶ δὲν ἐπιτρέπεται νὰ κάνῃ ὁ καθένας ὅ,τι θέλει–, μέσα στὸν τρισάγιο ὕμνο, ἐκεῖ ποὺ λέμε «Ἅγιος ὁ Θεός, ἅγιος ἰσχυρός, ἅγιος ἀθάνατος», αὐτὸς προσέθεσε τὴ φράσι «ὁ σταυρωθεὶς δι᾿ ἡμᾶς». Τὴν προσθήκη αὐτή, «ὁ σταυρωθεὶς δι᾿ ἡμᾶς», δὲν τὴν δέχτηκε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων. Γιατί; Διότι τὸ νόημά της εἶνε αἱρετικό. Γιατί εἶνε αἱρετικό; Διότι ἔτσι παραδεχόμαστε ὅτι ὁ Χριστὸς εἶνε παθητὸς καὶ ὡς Θεός. Ὁ Χριστὸς ὅμως ὑπέμεινε τὰ πάθη τὰ φρικτὰ μόνο ὡς ἄνθρωπος, μόνο ἡ σάρκα του σταυρώθηκε· ὡς Θεὸς δὲν εἶνε παθητός, «ἡ θεότης ἀπαθὴς διέμεινε» (καν. Μ. Σαβ. ᾠδ. στ΄). Δὲν μπορεῖ κανεὶς νὰ σταυρώσῃ – νὰ καρφώσῃ στὸ σταυρὸ τὸν Θεό· ὁ Θεὸς εἶνε ἄυλος, ἀναλλοίωτος, ἄφθαρτος. Ὅπως λοιπὸν τὸ ἔλεγε ὁ Πέτρος ὁ Κναφεύς, «ἅγιος ἀθάνατος ὁ σταυρωθείς», κήρυττε αἵρεσι. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ἤλεγξε κατ᾽ ἐπανάληψιν αὐτὴ τὴν πλάνη καὶ τὴν καταδίκασε. Ἔμεινε πάνω ἀπὸ συναισθηματικότητες μιᾶς ψευδοῦς ἀγάπης καὶ φύλαξε τὴν Ὀρθόδοξο πίστι.
⃝ Καὶ μόνο αὐτό; Γνώριζε ἀκόμα πολὺ καλὰ ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων ὅτι τὴν Ἐκκλησία τὴ βλάπτουν μὲν οἱ αἱρετικοί, ἀλλὰ παραπάνω ἀπὸ τοὺς αἱρετικοὺς τὴ βλάπτουν – ποιοί; οἱ κακοὶ ποιμένες μὲ τὰ σκάνδαλά τους. Ὅσο μπορεῖ νὰ βλάψῃ τὴν Ἐκκλησία ἕνας κακὸς ποιμένας, ἕνας φαῦλος καὶ διεφθαρμένος κληρικὸς καὶ μάλιστα ἐπίσκοπος, δὲν μπορεῖ νὰ τὴ βλάψῃ ὁ αἱρετικός. Ἐὰν σήμερα οἱ αἱρετικοὶ ἔχουν αὐξηθῆ, μιὰ αἰτία εἶνε οἱ κακοὶ ποιμένες. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης λοιπὸν κατάλαβε ὅτι στὴν Ἐκκλησία πρέπει νὰ ὑπάρχῃ κάθαρσις ἀπὸ στοιχεῖα φαῦλα καὶ διεφθαρμένα. Γι᾽ αὐτὸ ὑποχρέωσε μέσα σὲ μιὰ νύχτα νὰ ἐγκαταλείψουν τὴν Ἀλεξάνδρεια σκανδαλοποιοὶ ἐπίσκοποι καὶ ἄλλοι κληρικοί.
⃝ Ἀλλὰ καὶ κάτι ἄλλο ἔκανε· πρόσεχε πολὺ στὶς χειροτονίες. Δὲν ἔβαζε τὰ χέρια του ἐπάνω στὸν καθένα· δὲν χειροτονοῦσε διάκους, παπᾶδες καὶ δεσποτάδες ἀβασάνιστα. Ἐξέταζε προηγουμένως τὴ ζωὴ τοῦ ὑποψηφίου ἀπὸ τότε ποὺ γεννήθηκε, ποῦ πῆγε τί ἔκανε τί ἔπραξε. Καὶ ἂν μὲν τὸν εὕρισκε ἄξιο, τὸν χειροτονοῦσε· ἂν ὅμως δὲν ἦταν ἄξιος, τότε κι ὁ βασιλιᾶς ὁ ἴδιος νὰ τὸ ζητοῦσε δὲν τὸν χειροτονοῦσε. Δὲν ἦταν σὰν μερικοὺς σημερινοὺς ἐπισκόπους, ποὺ μὲ τὸ μπιλιέτο τοῦ τάδε βουλευτῆ κάνουν κάποιον διᾶκο, μὲ τὸ μπιλιέτο κάποιου στρατηγοῦ ἢ ναυάρχου κάνουν κάποιον ἀρχιμανδρίτη ἢ μὲ τὸ μπιλιέτο τοῦ πρωθυπουργοῦ κάνουν κάποιον δεσπότη. Στὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν Ἐλεήμονα συνέβη πράγματι νὰ στείλῃ ἐπιστολὴ ὁ αὐτοκράτορας καὶ τοῦ ζητοῦσε νὰ κάνῃ ἐπίσκοπο κάποιον μοναχό. Τί τοῦ ἀπήντησε ὁ ἅγιος Ἰωάννης· Θὰ ἐξετάσω· ἐσὺ βασιλεύεις στὰ ἀνάκτορα, ἐγὼ ἔχω εὐθύνη στὴν Ἐκκλησία. Θὰ ἐξετάσω, καὶ ἂν εἶνε ἄξιος νὰ γίνῃ θὰ γίνῃ, διαφορετικὰ ὄχι. Ἐξέτασε πράγματι, εἶδε ὅτι ἐπρόκειτο γιὰ πρόσωπο ἀνάξιο, χαμηλῆς ὑποστάθμης, καὶ ἀπαντᾷ στὸν αὐτοκράτορα· Δὲν γίνεται· τὰ χέρια νὰ μοῦ κόβῃς, ἐγὼ αὐτὸν δὲν τὸν χειροτονῶ. Πιστὸς στὴν θεία παραγγελία «Χεῖρας ταχέως μηδενὶ ἐπιτίθει» (Α΄ Τιμ. 5,22), δὲν ἐπέτρεπε νὰ μποῦν στὴν Ἐκκλησία ἀνάξιοι κληρικοί.
* * *
Ἰδού, ἀγαπητοί μου, τὸ μεγαλεῖο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Ἐλεήμονος· αὐτὰ ἔπραξε ὑπερασπιζόμενος τὴν Ὀρθόδοξο πίστι. Ἐπαναλαμβάνω· βρῆκε ἑπτὰ ἐκκλησίες καὶ τὶς ἔκανε ἑβδομήντα, πολέμησε τὸν αἱρετικὸ Πέτρο τὸν Κναφέα, πῆρε κόσκινο καὶ καθάρισε τὴν ἐκκλησία του ἀπὸ φαύλους, καὶ τέλος δὲν χειροτόνησε ἀναξίους. Τέτοιου ἁγίου ἀνδρὸς τὴ μνήμη ἑορτάζουμε. Ἐμεῖς τί ἔχουμε νὰ κάνουμε;
Πρῶτον νὰ εὐχαριστήσουμε τὸ Θεὸ διότι σὲ κάθε ἐποχὴ ἀναδεικνύει στὴν Ἐκκλησία του τέτοιους φωστῆρες, σκεύη ἐκλεκτά, κήρυκες τοῦ εὐαγγελίου τῆς πίστεως καὶ τῆς ἀρετῆς, γιὰ νὰ στηρίζουν τὴν Ὀρθόδοξο πίστι.
Ἔπειτα ἂς παρακαλέσουμε τὸ Θεὸ μετὰ δακρύων, στὴν ἐποχὴ αὐτὴ ποὺ ζοῦμε, ποὺ καὶ οἱ κληρικοὶ ἐξέκλιναν ἀπὸ τὸν προορισμό τους καὶ λείπουν ἀκέραιοι ἐργάτες τοῦ εὐαγγελίου, ἀπὸ τὴ νέα γενεὰ νὰ βγοῦν παιδιὰ καὶ νέοι ποὺ θὰ κοσμήσουν τὰ ἤθη, θὰ γίνουν κληρικοί, καὶ ἡ Ἐκκλησία καὶ τὸ ἔθνος μας θὰ δοῦν πάλι δόξα· μέσα στὴν Ἐκκλησία μας νὰ παρουσιαστοῦν νέοι ἅγιοι Ἐλεήμονες, νέοι Χρυσόστομοι, νέοι Βασίλειοι, νέοι Γρηγόριοι.
Ἀλλὰ καὶ ἕνα ἄλλο ἀκόμη καθῆκον ἔχουμε· νὰ μιμηθοῦμε τὴν πίστι τοῦ ἁγίου Ἰωάννου. Ἀγωνίστηκε αὐτὸς ὑπὲρ τῆς πίστεως καὶ καταδίκασε τὸν Πέτρο τὸν Κναφέα αὐτὸς ποὺ εἶχε τέτοια ἀγάπη; Ἔ, κάτι παρόμοιο ἐπιβάλλεται καὶ σ᾽ ἐμᾶς. Στὰ χρόνια μας, ὄχι Πέτρος Κναφεὺς ἀλλὰ κάτι χειρότερο ἀπειλεῖ τὴν παιδεία μας· ἄνθρωποι ἄπιστοι, ἄθεοι καὶ ὀρθολογισταὶ ὁρίζουν τὴ διαπαιδαγώγησι τῆς νέας γενεᾶς. Ἂν ὑπῆρχε σήμερα Ἐκκλησία ζωντανή, ἔπρεπε ἡ Ἱεραρχία νὰ τοὺς καλέσῃ σὲ ἀπολογία καὶ νὰ τοὺς πῇ· Τί εἶνε αὐτὰ ποὺ κάνετε; σᾶς ἀφορίζω, καὶ νὰ τελειώσῃ ἡ ἱστορία.
Ἀλλὰ ζῆ Κύριος ὁ Θεός. Ἡ Ὀρθοδοξία δὲν θὰ πέσῃ. Δώδεκα ἦταν οἱ ἀπόστολοι καὶ ἀναποδογύρισαν τὸν κόσμο. Ἕνας ἦταν ὁ ἅγιος Ἰωάννης καὶ ἄλλαξε τὴν κοινωνία τῆς Ἀλεξανδρείας. Κ᾽ ἐμεῖς λοιπὸν νὰ ἀγωνιστοῦμε.
Ὁ δὲ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς διὰ πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Ἐλεήμονος καὶ πάντων τῶν ἁγίων ἂς εὐλογῇ καὶ ἂς ἁγιάζῃ πάντας ἡμᾶς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ποὺ ἔγινε στὸ ἱ. ναΐδριο Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Ἐλεήμονος τοῦ ὁμωνύμου συλλόγου (ὁδ. Ζ. Πηγῆς 44 – Ἀθῆναι) τὴν Τετάρτη 11-11-1964 ἑσπέρας.
Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 30-9-2016. Μπορεῖτε νὰ τὴν ἀκούσετε χωρὶς περικοπὲς στὸ cd 104β΄Α τῆς σειρᾶς «ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ» (πληροφορίες στὸ τηλέφωνο 23850-28868).
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.