Του μεγαλου Φωτiου πατρ. Κων/λεωs – Oι ποιμενες της Ορθοδοξου Εκκλησιας, δεν πρεπει να ειναι προαγωγοι προς την αγκαλια της πορνης των αιρεσεων & του παπισμου, αλλα αγρυπνοι φυλακες του ποιμνιου. Οφειλουν να σαλπιζουν με τη σαλπιγγα του ιερου Φωτιου· Ορθοδοξοι, μακρια απο την πορνη αιρεσι!
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2350
Τοῦ μεγάλου Φωτίου πατρ. Κων/λεως
Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021
Του Μητροπολιτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Η πορνη παρασυναγωγη
«Ἄρτων κρυφίων ἡδέως ἅψασθε καὶ ὕδατος κλοπῆς γλυκεροῦ…» (Παροιμ. 9,17)
Μὴ δυσαρεστηθῆτε, ἀγαπητοί μου, γιὰ τὸ θέμα μας σήμερα, ποὺ περιέχει μία λέξι σκληρή· «Ἡ πόρνη συναγωγή»! Μὴ διατεθῆτε δυσμενῶς ἀπέναντί μου, παρακαλῶ, διότι διάλεξα τέτοιο τίτλο γιὰ κήρυγμα ἐκκλησιαστικό. Θέλω νὰ πιστεύω, ὅτι ἐσεῖς δὲν ἀνήκετε στὴν αἵρεσι τῶν εὐφημιστῶν, ἐκείνων δηλαδὴ ποὺ σκανδαλίζονται ἀπὸ τὶς σκληρὲς λέξεις καὶ ὄχι ἀπὸ τὶς αἰσχρὲς καὶ ἐπαίσχυντες πράξεις. Οἱ εὐφημισταὶ δὲν θέλουν ν᾽ ἀκοῦνε ὡρισμένες λέξεις, ἀνέχονται ὅμως τὶς πράξεις ποὺ σημαίνουν οἱ λέξεις αὐτές. Ἂς λείψουν οἱ ἁμαρτωλὲς πράξεις, καὶ τότε καὶ οἱ κακὲς αὐτὲς λέξεις θὰ πάψουν ν᾽ ἀκούγωνται μέσα στὴν κοινωνία, ὅπως ἔπαψαν ν᾽ ἀκούγωνται σήμερα τὰ ὀνόματα ἀσθενειῶν οἱ ὁποῖες ἔχουν πιὰ ἐκλείψει ἢ σπανίως ἐμφανίζονται.
«Ἡ πόρνη συναγωγή»! Βαρειὰ φράσι. Ἀλλὰ εἶμαι ἐγὼ ὁ πρῶτος ποὺ τὴ χρησιμοποιεῖ; Θὰ τὴ βρῆτε πολλὲς φορὲς μέσα στὴν ἁγία Γραφή, Παλαιὰ καὶ Καινὴ Διαθήκη· τὴ λένε ἅγιοι προφῆτες, ἀπόστολοι καὶ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ἐκτὸς ἀπὸ τὴ Γραφὴ τὴ χρησιμοποιοῦν πολλὲς φορὲς καὶ οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας στὰ συγγράμματά τους.
Ἔτσι τὴ χρησιμοποίησε καὶ ὁ μέγας Φώτιος, τοῦ ὁποίου τὴ μνήμη τιμᾷ σήμερα 6 Φεβρουαρίου μὲ κάθε μεγαλοπρέπεια ἡ Ἐκκλησία μας. Ὁ ἱερὸς πατὴρ χρησιμοποίησε τὴν κακόηχη αὐτὴ λέξι, γιὰ νὰ παραστήσῃ ζωηρὰ μία κακὴ πνευματικὴ πραγματικότητα. Αὐτὴ ἡ φοβερὴ πραγματικότητα ὑπῆρχε ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ ἁγίου Φωτίου· ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας ὅμως ἔχει λάβει τέτοια ἔκτασι, ὥστε ἐπικρατεῖ καὶ δὲν προκαλεῖ ἀποτροπιασμὸ καὶ ὀδύνη.
Ὁ μέγας Φώτιος ἔζησε τὸν 9ο αἰῶνα (820- 891 μ.Χ.) καὶ ἔδρασε στὸ κέντρο τῆς Βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας, στὴν Κωνσταντινούπολι, σὲ ἐποχὴ ταραχώδη. Ἡ αὐτοκρατορία σειόταν ἀπὸ πολλὲς αἱρέσεις. Ἐξακολουθοῦσε ν᾽ ἀκούγεται ἀκόμη ὁ ἀντίκτυπος τῆς φοβερῆς εἰκονομαχίας, ποὺ ὁ Φώτιος τὴ θεωροῦσε ὅμοια μὲ τὸν ἀρειανισμό. Μεταξὺ εἰκονομάχων καὶ ἀρειανῶν ὁ ἅγιος εὕρισκε πολλὲς ὁμοιότητες. «Ἐκεῖνοι (οἱ ἀρειανοί)», λέει, «κατὰ Χριστοῦ ἐφρυάξαντο (λύσσαξαν ἀπ᾽ τὸ κακό τους κατὰ τοῦ Χριστοῦ), οὗτοι (οἱ εἰκονομάχοι) κατὰ τῆς εἰκόνος αὐτοῦ παρετάξαντο (σήκωσαν πόλεμο ἐναντίον τῆς εἰκόνος του). Ἐκεῖνοι, μεθ᾽ ὧν τὴν ἐν Νικαίᾳ πρώτην ἐκύρωσαν σύνοδον, τούτους σὺν αὐτῇ ἐξεφαύλισαν (οἱ ἀρειανοὶ καταφρόνησαν τὴν Α΄ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο τῆς Νικαίας μαζὶ μὲ τοὺς ἁγίους πατέρας ποὺ τὴ συγκρότησαν) καὶ οὗτοι, μεθ᾽ ὧν τὴν ἐν Νικαίᾳ δευτέραν συνεκρότησαν σύνοδον, τούτους σὺν αὐτῇ ἐξεμυκτήρισαν (καὶ οἱ εἰκονομάχοι χλεύασαν τὴ Σύνοδο ποὺ ἔγινε τὴ δεύτερη φορὰ στὴ Νίκαια, δηλαδὴ τὴν Ζ΄ Οἰκουμενική, μαζὶ μὲ τοὺς ἁγίους πατέρας ποὺ τὴ συγκρότησαν)…». Μιὰ αἵρεσι φαίνεται νέα, ἀλλὰ δὲν εἶνε τελείως νέα· οἱ σπόροι της βρίσκονταν σὲ παλαιότερη αἵρεσι. Ὁ πολυμήχανος διάβολος μεταχειρίζεται πολλὲς μάσκες γιὰ νὰ προβάλλῃ τὴν πολύμορφη πλάνη καὶ νὰ ἐξαπατᾷ τοὺς πολλούς.
Ἀλλ᾽ ἐκτὸς ἀπὸ τὶς παλαιότερες αἱρέσεις ποὺ ἔπλητταν σοβαρὰ τὴ Βυζαντινὴ αὐτοκρατορία, ἐπὶ τῶν ἡμερῶν τοῦ ἱεροῦ Φωτίου ἐμφανίστηκε κι ἄλλος πνευματικὸς κίνδυνος, ποὺ προερχόταν ἀπὸ τὴ Δύσι. Ὁ νέος κίνδυνος ἦταν ὁ πάπας, μὲ τὴν τάσι του γιὰ κοσμοκρατορία καὶ τὶς καινοτομίες του. Ὅλος ὁ κόσμος ἔπρεπε νὰ ὑποταχθῇ στὸν πάπα! Αὐτὸ λέγεται παποκαισαρισμός. Ἡ Βουλγαρία καὶ ἄλλες χῶρες τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, μὲ ψευδαδέλφους ποὺ τρύπωναν ἐκεῖ, κινδύνευαν ν᾽ ἀποσπασθοῦν ἀπὸ τὴν ἀγκάλη τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ νὰ πέσουν στὰ δίχτυα τοῦ πάπα.
Ὁ ἅγιος Φώτιος, μὲ ἀκράδαντη πίστι ὅτι ἡ χάρις καὶ ἡ ἀλήθεια διατηρεῖται ἀνόθευτη μόνο στὴν μία, ἁγία, καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία, κι ὅτι ὅποιος ἐπιχειρεῖ νὰ ἀλλοιώσῃ τὴν ἀλήθεια ἀνακατεύοντάς την μὲ ἑτεροδιδασκαλίες διαπράττει ἔγκλημα κατὰ τῆς πίστεως, ἀγωνίζεται μὲ ἱερὸ πάθος κατὰ τῆς πλάνης, καὶ μεταχειρίζεται τολμηρὲς ἐκφράσεις, γιὰ νὰ παραστήσῃ τὸ μέγεθος τοῦ ἐγκλήματος ποὺ διαπράττεται, καὶ νὰ ἐμβάλῃ στὶς καρδιὲς τῶν πιστῶν ἀποστροφὴ κατὰ τῆς αἱρέσεως. Δὲν μισεῖ πρόσωπα, μισεῖ τὴν πλάνη. Στηλιτεύει τὴν αἵρεσι ὡς θανάσιμο κακό.
Ἡ αἵρεσι κατὰ τὸν ἅγιο Φώτιο, μὲ τὴν ἀπατηλὴ φαντασμαγορικὴ ἐμφάνισί της, εἶνε ὅπως ἡ πόρνη, τῆς ὁποίας τὴν εἰκόνα ζωγραφίζει τὸ βιβλίο τῶν Παροιμιῶν (κεφ. 9ο). Ὅπως δηλαδὴ ἡ πόρνη μὲ ἑλκυστικὴ ἐμφάνισι, μὲ ἐρεθιστικὴ γλῶσσα καὶ μὲ ὅλα τὰ σχήματα καὶ καμώματά της καταφέρνει νὰ παρασύρῃ τοὺς ἄμυαλους στὸ δίχτυ τοῦ αἰσχροῦ ἔρωτος, ἔτσι καὶ ἡ αἵρεσι μὲ ἀπατηλὴ γλῶσσα παρασύρει τοὺς ἀφελεῖς καὶ ἀστήρικτους στὸν πνευματικὸ ὄλεθρο.
Ἀλλ᾽ ἂς ἀφήσουμε τὸν ἅγιο Φώτιο νὰ μιλήσῃ ὁ ἴδιος. Τὰ ὅσα παραθέτουμε εἶνε περικοπὴ ἀπὸ μία ἐκ τῶν 3 ὁμιλιῶν ποὺ ἐκφώνησε στὴ Μεγάλη Ἐκκλησία κατὰ τῶν αἱρετικῶν.
* * *
«Ὁ Χριστὸς μᾶς ἐξαγόρασε ἀπὸ τὴν κατάρα τοῦ νόμου» (Γαλ. 3,13) μὲ τὸ αἷμα του· στὸ Χριστὸ ἀνήκουμε καὶ Χριστιανοὶ ὀνομαζόμαστε· ὁ Χριστὸς σταυρώθηκε γιὰ μᾶς, καὶ ὑπέμεινε θάνατο, καὶ ἐτάφη, καὶ ἀναστήθηκε, γιὰ νὰ ἑνώσῃ αὐτοὺς ποὺ ἦταν μακριὰ καὶ σὲ ἀπόστασι, μὲ τὸ ἕνα βάπτισμα καὶ τὴ μία πίστι καὶ τὴ μία καθολικὴ καὶ ἀποστολικὴ Ἐκκλησία ποὺ ἵδρυσε μὲ τὴ θεϊκή του δύναμι. Αὐτὸ εἶνε ἡ οὐσία τῆς ἐλεύσεως τοῦ Χριστοῦ πρὸς τοὺς ἀνθρώπους. Αὐτὸ εἶνε τὸ κατόρθωμα τῆς ὑπερτάτης καὶ ἀπεριγράπτου ἐκείνης ταπεινώσεως. Ὅποιος λοιπὸν ἐπιχειρεῖ νὰ διασπᾷ καὶ νὰ κομματιάζῃ κάτι ἀπὸ αὐτά, εἴτε ἀπὸ ἔρωτα τῆς ἀσεβεστάτης αἱρέσεως εἴτε ἀπὸ τρελλὴ ὑπερηφάνεια τοῦ σχίσματος, αὐτὸς ἀντιτίθεται στὸ σχέδιο τῆς θείας οἰκονομίας τοῦ Χριστοῦ, πολεμεῖ τὴν κοινὴ σωτηρία, ἔρχεται σὲ ἀντίθεσι μὲ τὸ ἔργο ἐκείνου, καὶ κόβοντας τὴ σχέσι μαζί του ἀποκόπτεται καὶ ἀπὸ τὸ κυριακὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, πηγαίνει μὲ τὸ μέρος τοῦ ἐχθροῦ, καὶ τότε τὰ μέλη του, ἀφοῦ τ᾽ ἀποσπάσῃ βιαίως ἀπὸ τὴ νύμφη Ἐκκλησία, τὰ κάνει μέλη τῆς πόρνης παρασυναγωγῆς.
Αὐτή, καθισμένη μπροστὰ – μπροστὰ στὸ ὑψηλὸ βῆμα τῆς ἁμαρτίας, στεφανωμένη μὲ πορνικὰ ἄνθη καὶ καταβαμμένη μὲ ἐπιφανειακὰ χρώματα, φωνάζει δυνατὰ κι ἀδιάντροπα καὶ δελεαστικὰ στοὺς διαβάτες τοῦ δρόμου τῆς ζωῆς·
«Ὅποιος ἀπὸ σᾶς εἶνε ἄμυαλος, ἂς λοξοδρομήσῃ πρὸς ἐμένα», κι «ὅσοι φτωχύνατε ἀπὸ νοῦ» (Παρ. 9,4), πλησιάστε κι ἀναπαυθῆτε στὴν ἀγκαλιά μου. Κοντά μου ἡ ζωὴ εἶνε ἄνετη καὶ δίχως τιμωρίες. Οἱ δικοί μου ἀγῶνες καὶ κόποι καὶ ἔπαθλα εἶνε ἡ καλοπέρασι, ἡ μέθη καὶ ἡ ἡδονή. Ἐδῶ δὲν ἔχει φόβο αὐτὸς ποὺ νικήθηκε ἀπὸ τὴν ἡδονή, δὲν ἐλέγχεται αὐτὸς ποὺ ἔπεσε σὲ ψευδορκίες, δὲν καταδικάζεται σὰν νὰ κάνῃ κάτι κακὸ αὐτὸς ποὺ τροχίζει τὴ γλῶσσα του κατὰ τοῦ πλησίον καὶ «κρύβει κάτω ἀπ᾽ τὰ χείλη του δηλητήριο φιδιοῦ» (Ψαλμ. 139,4)· γιατὶ ὅλοι οἱ δικοί μου ἐρασταὶ τὰ κάνουν αὐτά. Σᾶς περιμένει πλούσιο κι ἀπολαυστικὸ τραπέζι μὲ καρυκεύματα· πρέπει νὰ χορταίνετε, νὰ γεμίζετε τὴν κοιλιά σας, καὶ ν’ ἀποστομώνετε αὐτοὺς ποὺ σᾶς λυποῦνται ὡς τάχα δυστυχεῖς. Ὅσα σᾶς προτείνει ἡ ἐπιθυμία σας, ὅλα νὰ τὰ πραγματοποιῆτε. Δὲν καραδοκοῦν ἐδῶ οἱ σχολαστικοὶ καὶ αὐστηροὶ κανόνες τῶν ἀποστόλων καὶ τῶν συνόδων, οὔτε ἐπισκοπικὰ δικαστήρια καὶ σύνοδοι τιμωροῦν αὐτοὺς ποὺ ἁμαρτάνουν καί, σὰν νὰ πνίγουν τὰ θελήματά τους, κάνουν δυστυχισμένη τὴ ζωή τους· γιατὶ αὐτὸ ἀκριβῶς σᾶς ὑποσχόμουν ἀπ᾽ τὴν ἀρχή, ὅταν σᾶς ἀπέκοψα ἀπὸ ᾽κεῖ καὶ σᾶς δεχόμουν στὴν ἀγκαλιά μου. Ὄχι ὄχι, δὲν τὰ συνηθίζω ἐγὼ αὐτά, νὰ ῥυθμίζω μὲ κανόνες τὴ ζωὴ καὶ μὲ αὐστηρὸ λόγο νὰ τιμωρῶ τὴν ἐπιθυμία τῆς γνώμης· ἡ Ἐκκλησία ἔχει αὐτὰ τὰ περιττὰ καὶ ἀνυπόφορα καὶ ἀνεφάρμοστα παραγγέλματα. Ἐκείνη δὲν ἐπιτρέπει νὰ γίνεται τίποτα χωρὶς λόγο, ἐνῷ ἐγὼ ἐπιτρέπω ὅ,τι ζητάει ἡ ψυχὴ καὶ ἡ ἐπιθυμία· ἐκείνη ὁδηγεῖ μέσα ἀπὸ «στενὴ πύλη» ἐκείνους ποὺ ὑποτάσσονται σ᾽ αὐτήν, ἐνῷ ἐγὼ μέσα ἀπὸ πλατειὰ καὶ εὐρύχωρη πύλη (Ματθ. 7,13-14) σέρνω τοὺς ἐραστάς μου· ἐκείνης γνώρισμα εἶνε ἡ ἀδιαφορία γιὰ τὰ παρόντα καὶ ἡ ἀνάτασι πρὸς τὰ μέλλοντα, ἐνῷ ἐγὼ δὲν θέλω νὰ περιφρονῆται καμμιά ἀπὸ τὶς τέρψεις τῆς ζωῆς, μήτε μὲ τὴν ἐλπίδα τῶν μελλόντων νὰ στερῆται κανεὶς τὴν ἀπόλαυσι αὐτῶν ποὺ ἔχει ἐμπρός του.
Αὐτὰ καὶ τὰ παρόμοια πιπιλίζει φλύαρα ἀπὸ παλιὰ καὶ πλάθει ἀπατηλὰ ἡ πόρνη παρασυναγωγή, καὶ πολλοὺς μέχρι τώρα παρασύρει πρὸς τὸ βάραθρο τῆς καταστροφῆς.
Ἐμεῖς ὅμως, ἀφοῦ φύγουμε ὅσο μποροῦμε μακρύτερα ἀπὸ αὐτήν, εἴθε νὰ ἀσφαλιζώμαστε ὅλοι παντοτινὰ καὶ νὰ θερμαινώμαστε μέσα στὴν πάναγνη ἀγκάλη τῆς νύμφης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, γιὰ νὰ πορευώμεθα καὶ ὁδηγούμεθα τὴν εὐθεῖα ὁδὸ τοῦ οὐρανοῦ μὲ τὴ χάρι τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, στὸν ὁποῖο μαζὶ μὲ τὸν ἄναρχο Πατέρα καὶ τὸ ὁμοούσιο καὶ ζωοποιὸ Πνεῦμα ἀνήκει ἡ δόξα καὶ ἡ δύναμις τώρα καὶ πάντοτε καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
* * *
Ἀκούσατε, ἀδελφοί μου, πῶς μιλοῦσε, τί γλῶσσα χρησιμοποιοῦσε ὁ μέγας Φώτιος; Πόρνη ὠνόμαζε τὴν αἵρεσι. Καὶ αἵρεσι καὶ σχίσμα εἶνε κι ὁ παπισμός. Μακριά λοιπὸν ἀπὸ κάθε αἵρεσι, ὅπως κι ἀπὸ μία πόρνη κι ἀπὸ ἕνα φίδι (βλ. Σ. Σειρ. 21,2).
Δυστυχῶς ἡ γλῶσσα αὐτὴ τῆς ὠμῆς εἰλικρινείας δὲν ἀρέσει στοὺς οἰκουμενιστάς. Θέλουν ν᾽ ἀνοίξουμε διάλογο μὲ ὅλες τὶς αἱρέσεις, μὲ σκοπὸ τὴν προσέλκυσί τους λένε στὴν Ὀρθοδοξία. Ἀλλά, στὴν φαινομενικὰ ὡραία αὐτὴ προσπάθεια, οἱ ὀρθόδοξοι θά ᾽νε «ἐνδεεῖς φρενῶν», φτωχοὶ στὸ νοῦ, ἂν δὲν ἀντιληφθοῦν τὶς παγίδες τῶν αἱρέσεων γιὰ νὰ ἁλώσουν τὴν Ὀρθοδοξία καὶ ν᾽ ἀναμείξουν τὸ ψέμα μὲ τὴν ἀλήθεια. Ἐφ᾽ ὅσον οἱ αἱρετικοὶ δὲν ἔχουν διάθεσι ν᾽ ἀποπτύσουν τὶς βλάσφημες διδασκαλίες τους, ἀλλὰ ἐπιμένουν πεισματικὰ σ᾽ αὐτές, καὶ ῥίχνουν παντοῦ δίχτυα ἀπάτης καὶ προσηλυτισμοῦ, κ᾽ ἡ Ἐκκλησία μας θρηνεῖ συνεχῶς θύματα, οἱ ποιμένες τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ποὺ πρέπει νά ᾽νε ὄχι προαγωγοὶ πρὸς τὴν ἀγκαλιὰ τῆς πόρνης ἀλλὰ ἄγρυπνοι φύλακες τοῦ ποιμνίου, ὀφείλουν νὰ σαλπίζουν μὲ τὴ σάλπιγγα τοῦ ἱεροῦ Φωτίου· Ὀρθόδοξοι, μακριά ἀπὸ τὴν πόρνη αἵρεσι!
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Σταυρὸς ΕΤΟΣ ΚΕ΄ ἈΘΗΝΑΙ – ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 1977 ΑΡΙΘΜ. 191, σ. 1-4
2350/2021 Ἡ πόρνη συναγωγὴ
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.