Επιστροφη στο σπιτι του πατερα
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2355
Κυριακὴ τοῦ Ἀσώτου (Λουκ. 15,11-32)
28 Φεβρουαρίου 2021
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Επιστροφη στο σπιτι του πατερα
Ἀκούσατε, ἀγαπητοί μου, τὸ ἱερὸ καὶ ἅγιο εὐαγγέλιο. Εἶνε μία παραβολή, ἡ ὡραιότερη ἀπὸ ὅσες εἶπε ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Εἶνε ἡ ἱστορία ἑνὸς φαινομενικὰ ἀγνώστου νέου, ποὺ ἔφυγε ἀπ᾽ τὸν πατέρα του καὶ ὕστερα ἀπὸ καιρὸ γύρισε κοντά του· ἀλλὰ κάτω ἀπὸ τὴν ἱστορία του εἶνε κρυμμένη ἡ ἱστορία τοῦ κάθε ἀνθρώπου· ἡ παραβολὴ αὐτὴ εἶνε ἡ φωτογραφία μας. Σήμερα ἑορτάζουμε ὅλοι· γιατὶ λίγο ἢ πολὺ ὅλοι μοιάζουμε μὲ τὸν ἄσωτο υἱό. Ἂς δοῦμε τώρα τὴν παραβολή.
* * *
Ὁ νέος αὐτὸς ἦταν παιδὶ ἑνὸς καλοῦ πατέρα. Μέσα στὸ σπίτι του τὰ εἶχε ὅλα, τίποτε δὲν τοῦ ἔλειπε. Κι ὅμως αὐτὸς δὲν ἔμενε εὐχαριστημένος. Ἔνιωθε τὸ σπίτι σὰν φυλακή, κλουβὶ ἀπ᾽ τὸ ὁποῖο ἤθελε νὰ βγῇ ἔξω, νὰ πετάξῃ. Καὶ μιὰ μέρα, χωρὶς εὐχὴ τοῦ πατέρα, ἔφυγε.
Μεγάλο πρᾶγμα ἡ πατρικὴ εὐλογία· ὅποιος τὴν ἔχει, «χῶμα πιάνει – μάλαμα γίνεται»· διαφορετικά, μάλαμα θὰ πιάνῃ – φίδια καὶ σκορπιοὶ θὰ γίνωνται. Μύρια παραδείγματα δείχνουν ὅτι «Εὐλογία πατρὸς στηρίζει οἴκους τέκνων, κατάρα δὲ μητρὸς ἐκριζοῖ θεμέλια» (Σ. Σειρ. 3,9).
Ἔφυγε ὁ νέος ἀπὸ τὸ πατρικό. Καὶ ποῦ πῆγε; Στὰ ξένα. Κ᾽ ἐκεῖ τί ἔκανε· ἔμπλεξε. Ἄχ αὐτὴ ἡ ξενιτειά! εἶνε ἐπικίνδυνη. Γι᾽ αὐτὸ συμβουλεύω, μείνετε στὸν τόπο σας· τὸ ψωμάκι ποὺ τρῶτε ἐδῶ μὲ κρεμμύδι, εἶνε εὐλογημένο· τὸ ψωμὶ στὰ ξένα, κι ἂν εἶνε μὲ βούτυρο, εἶνε φαρμάκι. Πολλοὶ ποὺ ξενιτεύονται, συχνὰ ἔχουν τὴν ἐξέλιξι ποὺ εἶχε ὁ νέος αὐτός.
Στὰ ξένα, δηλαδή, ἔμπλεξε μὲ γυναῖκες τῆς νύχτας καὶ φίλους τῆς κακιᾶς ὥρας. Γλέντια, ξενύχτια, μεθύσια, χοροί. Στὸ τέλος ἔφαγε ὅλη τὴν περιουσία του, δὲν τοῦ ᾽μεινε δραχμή. Τὸν ἔπιασε πεῖνα μεγάλη. Ἀναγκάστηκε νὰ γίνῃ βοσκός· ἔβοσκε ὄχι πρόβατα καὶ γίδια ἀλλὰ γουρούνια. Καὶ τ᾽ ἀφεντικό του ἦταν τόσο σκληρό, ποὺ δὲν τοῦ ᾽δινε οὔτ᾽ ἕνα κομμάτι ψωμί, κι αὐτὸς περίμενε χορτάσῃ ἀπὸ τὰ ξυλοκέρατα τῶν χοίρων, τὰ χαρούπια – ποὺ φάγαμε κ᾽ ἐμεῖς στὰ χρόνια τῆς κατοχῆς.
Τότε πιὰ θυμήθηκε τὸ πατρικό του, καὶ εἶπε· Τί ἔκανα! πρέπει νὰ γυρίσω στὸν πατέρα μου. Καὶ ξεκινάει. Ἔφυγε ντυμένος στὰ χρυσαφικά· τώρα γυρίζει μ᾽ ἕνα ῥαβδὶ ζητιάνος, κουρελῆς, ἀδύνατος, σκελετός, ξυπόλητος, ψειριασμένος, ἐλεεινὸς – τρισάθλιος, ἀγνώριστος.
Ὁ πατέρας, ποὺ πάντα τὸν περίμενε, τὸν εἶδε ἀπὸ μακριά. Τὸν γνώρισε καὶ τρέχει νὰ τὸν προϋπαντήσῃ. Ὁ νέος πέφτει στὰ πόδια του καὶ λέει· Πατέρα, δὲν εἶμαι ἄξιος νὰ λέγωμαι παιδί σου· σὲ λύπησα, σὲ πίκρανα… Κλαῖνε κ᾽ οἱ δυό. Ὁ πατέρας τὸν ἀγκαλιάζει, τὸν φιλάει καὶ τὸν φέρνει στὸ ἀρχοντικό. Τὸν πλένει, τὸν καθαρίζει, τὸν ντύνει λαμπρὴ στολή, τοῦ φοράει δαχτυλίδι στὸ χέρι καὶ παπούτσια στὰ πόδια. Ἑτοιμάζει τραπέζι πλούσιο σφάζοντας τὸ καλύτερο μοσχάρι. Ἀνάβει φῶτα, καλεῖ τὰ ὄργανα· καὶ τὴ νύχτα τὸ σπίτι του εἶχε χαρά, γιατὶ βρῆκε τὸ πρόβατο ποὺ εἶχε χάσει.
Αὐτὸ εἶνε τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο. Ἀλλά, ὅπως εἶπα, πίσω ἀπὸ τὸν ἄσωτο υἱὸ εἶνε κρυμμένη ἡ ἱστορία κάθε ἀνθρώπου. Μόνο ὅποιος νομίζει πὼς εἶνε ἀναμάρτητος, αὐτὸς δὲν μοιάζει μὲ τὸν ἄσωτο, ἀλλὰ μοιάζει μὲ τὸν πρεσβύτερο υἱό, ποὺ καυχόταν πὼς εἶνε ἐν τάξει.
* * *
Ἀλλὰ ποιός, ἀγαπητοί μου, μπορεῖ νὰ καυχηθῇ, ὅτι δὲν εἶνε ἁμαρτωλός, δηλαδὴ ἄσωτος υἱός; Ἡ ἁμαρτία εἶνε σὰν τὸ μικρόβιο, ποὺ μπαίνει στὸν ὀργανισμὸ τοῦ ἀνθρώπου.
Ἁμαρτάνουμε μὲ τὸ σῶμα, μὲ κάθε μέλος.
Μὲ τὰ χέρια· ποὺ μᾶς τά ᾽δωσε ὁ Θεὸς γιὰ νὰ κάνουμε ὄχι τὸ κακό (ὅρκους, κλοπές, φόνους…), ἀλλὰ ἔργα πίστεως καὶ ἀγάπης.
Μὲ τὰ πόδια· ποὺ μᾶς τά ᾽δωσε γιὰ νὰ τρέχουμε ὄχι στὴ φθορὰ ἀλλὰ στὴν ἐκκλησιὰ κι ὅπου ἀλλοῦ καλεῖ ἡ ἀνάγκη τοῦ πλησίον.
Μὲ τὰ μάτια· μᾶς τά ᾽δωσε ὁ Θεός, γιὰ νὰ θαυμάζουμε τὸ πανόραμα τῆς δημιουργίας του καὶ νὰ τὸν δοξάζουμε, κ᾽ ἐμεῖς κλεισμένοι στὰ σκοτεινά, μὲ μάτια πεταγμένα ἔξω ἀπ᾽ τὶς κόγχες, χάφτουμε ἀπ᾽ τὶς ὀθόνες αἴσχη καὶ αἵματα, ποὺ ἀνάβουν τὸ πῦρ τῆς κολάσεως.
Μὲ τὰ αὐτιά· ποὺ τὰ βουλώσαμε νὰ μὴν ἀκοῦνε Εὐαγγέλιο, φωνὴ τῆς μάνας, τοῦ πατέρα, τοῦ δασκάλου, τοῦ παπᾶ, τῆς πατρίδος, ἀλλὰ τὰ τεντώνουμε στὰ σατανικὰ μηνύματα.
Μὲ τὸ μυαλό. Πές μου τί σκέπτεσαι, νὰ σοῦ πῶ τί εἶσαι. Σκέπτεσαι τὸ Θεό, τὸν οὐρανό, τὴν Παναγία, τοὺς ἁγίους, τὸ φτωχό; τότε εἶσαι ἅγιος. Σκέπτεσαι τὴν ἁμαρτία, τὸ βόρβορο, τὴ λάσπη, τὴν ἀτιμία; τότε εἶσαι ἄσωτος.
Ἁμαρτάνουμε ὅμως ὄχι μόνο μὲ τὸ σῶμα ἀλλὰ καὶ μὲ τὸ πνεῦμα (καρδιά, νοῦ, φαντασία). Ἀντὶ ν᾽ ἀγαποῦμε ὅ,τι ἀγαθό, ἀγαποῦμε ὅ,τι φαῦλο. Ἁμαρτάνουμε κάθε στιγμή, μέρα – νύχτα, καὶ σὲ κάθε τόπο· στὸ δρόμο καὶ στὸ δωμάτιο, σὲ πόλι καὶ σὲ ὕπαιθρο, στὰ ἐμπορικὰ καὶ στὸ χρηματιστήριο, σὲ λέσχες καὶ σὲ καζῖνα, σὲ ἰατρεῖα καὶ σὲ δικαστήρια, σὲ σχολὲς καὶ σὲ γήπεδα, στὸ στρατὸ καὶ στὰ νυχτερινὰ κέντρα, σὲ ἄλση καὶ σὲ δάση, σὲ αὐτοκίνητα καὶ τραῖνα, σὲ πλοῖα κι ἀεροπλάνα…· ἁμαρτάνουμε ἀκόμα –ὦ Θεέ μου– καὶ μέσα στὴν ἐκκλησία!
Ποιός μπορεῖ νὰ μετρήσῃ τ᾽ ἁμαρτήματά μας; Γι᾽ αὐτὸ στὸ τροπάριο τῆς Κασσιανῆς ἀκοῦμε· «Ἁμαρτιῶν μου τὰ πλήθη …τίς ἐξιχνιάσει, ψυχοσῶστα Σωτήρ μου;» (δοξ. αἴν. Μ. Τετ.). Ὅποιος λέει πὼς δὲν εἶνε ἁμαρτωλός, ἀγνοεῖ τὸν ἑαυτό του, τὸ Εὐαγγέλιο, τὸ νόμο τοῦ Θεοῦ.
Ὅλες οἱ γενεὲς στὴν ἀνθρωπότητα ἔχουν ἁμαρτήσει· ἀλλὰ ἐγὼ πιστεύω, ὅτι ποτέ ἄλλοτε ὁ κόσμος δὲν ἁμάρτησε τόσο ὅσο σήμερα. Ἁμαρτάνουμε πολύ. Αὐτὸ φαίνεται ἰδίως ἀπὸ ὡρισμένες φρικτὲς πληγὲς τῆς ζωῆς μας.
Βλασφημία. Παλαιότερα στὸν τόπο μας οὔτε ἕνας δὲν βλαστημοῦσε τὸ Θεό. Τώρα; Ἀκόμα καὶ τὰ βυζανιάρικα στὶς ἀγκαλιές, μαζὶ μὲ τὸ γάλα ποὺ πίνουν, ἔμαθαν τὴ βλαστήμια.
Διαζύγιο. Παλαιότερα στὴ χώρα μας τὸ διαζύγιο ἦταν ἄγνωστο. Ἔψαξα στὰ ἀρχεῖα τῆς μητροπόλεως, διαζύγιο δὲν ὑπῆρχε. Μόνο τὸ φτυάρι τοῦ νεκροθάφτη χώριζε τὸ ἀντρόγυνο. Τώρα; Ντρέπομαι πού ᾽μαι ἐπίσκοπος. Τετρακόσες αἰτήσεις διαζυγίου! ἔρχονται κάθε μέρα δικηγόροι. Φάμπρικα τοῦ σατανᾶ. Τὸ δήλωσα· ὅσο εἶμαι ἐπίσκοπος, διαζύγιο δὲν δίνω.
Ἀποφυγὴ τεκνογονίας καὶ ἐκτρώσεις. Παλαιὰ ἐρχόσουν στὴ Μακεδονία κ᾽ ἔβλεπες οἰκογένειες πατριαρχικές. Τώρα δὲν ὑπάρχουν. Ποιά εἶνε ἡ πατριαρχικὴ οἰκογένεια; Τὸ ἀντρόγυνο μετὰ τὰ στέφανα τεκνογονοῦσε φυσιολογικά, δὲν ὑπῆρχε ἡ μόδα τοῦ διαβόλου ν᾽ ἀποφεύγουν τὴ γέννησι· ἔκαναν 5, 6, 7 κι 8 παιδιά. Τὰ παιδιὰ αὐτὰ ζοῦσαν ἀγαπημένα. Παντρεύονταν, καὶ οἱ νύφες ἀγαπιόνταν σὰν ἀδερφές. Ἔμεναν μαζὶ πεθερός, πεθερά, παιδιά, νύφες κ᾽ ἐγγόνια. Βρῆκα κάποτε στὰ μέρη τοῦ Κιλκὶς καὶ στὴ Νάουσα τέτοιες οἰκογένειες καὶ δάκρυσα. Στὸ τραπέζι κάθονταν 55 ἄτομα· ὁ ἀσπρομάλλης παπποῦς, δίπλα του ἡ Μακεδόνισσα γιαγιὰ σὰν τὴν Παναγιά, γύρω τὰ παιδιά του 10 λεβέντες καὶ 10 νυφάδες, κι ὅλα τὰ ἐγγόνια· οἱ μανάδες κρατοῦσαν τὰ μικρά τους κ᾽ ἦταν ὅλοι μιὰ χαρὰ Χριστοῦ. Σήμερα; Ἡ οἰκογένεια διαλύθηκε· ἐκτρώσεις, πορνεία, μοιχεία, διαζύγια καὶ λοιπὴ ἀκαθαρσία σείει τὸ ἔθνος μας.
Ἐγκληματικότης. Πρῶτα δίσταζαν νὰ πιάσουν μαχαίρι νὰ σφάξουν κόκορα· σήμερα κόβει ὁ ἄλλος τὸ συνάνθρωπο σὰν νά ᾽νε πράσο. Χάθηκε ὄχι ἡ ἀγάπη μὰ κι αὐτὴ ἡ ἀνθρωπιά.
Γι᾽ αὐτὸ εἶπα, ὅτι καμμία ἄλλη ἐποχὴ δὲν ἁμάρτησε τόσο πολὺ ὅσο ἡ δική μας.
* * *
Καὶ τί ἔπρεπε νὰ γίνῃ; Νὰ μᾶς τιμωρήσῃ ὁ Θεός. Κ᾽ ἔχει πολλοὺς τρόπους· τὸ δακτυλάκι του νὰ κουνήσῃ ὁ Χριστός, γίναμε κάρβουνο. Καὶ ὅμως δὲν μᾶς καίει μὲ φωτιά, δὲν μᾶς πνίγει μὲ νερό, δὲν μᾶς καταστρέφει μὲ σεισμό, ἀλλὰ –δόξα τῇ μακροθυμίᾳ σου– περιμένει. Τί περιμένει; Κι ἀπὸ τοὺς δεσποτάδες, κι ἀπὸ τοὺς παπᾶδες, κι ἀπὸ τὰ μοναστήρια, κι ἀπὸ τοὺς βασιλιᾶδες καὶ μεγάλους, κι ἀπὸ τοὺς μικροὺς καὶ φτωχούς, κι ἀπὸ τὶς γυναῖκες κι ἀπὸ τὰ παιδιά, περιμένει – τί; Αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ ἄσωτος· νὰ ποῦμε τὸ «Ἥμαρτον». Δυστυχῶς δὲν τὸ λέμε, δὲν ἀλλάζουμε. Καὶ δὲν θὰ μᾶς δικάσῃ ὁ Θεὸς γιατὶ ἁμαρτάνουμε, ὄχι· θὰ μᾶς δικάσῃ γιατὶ δὲν μετανοοῦμε. Τὸ ἁμαρτάνειν εἶνε ἀνθρώπινο, τὸ ἐμμένειν ἐν τῇ πλάνῃ καὶ τῇ ἁμαρτίᾳ εἶνε σατανικό.
Περιμένει ὁ Θεὸς ἀπὸ μᾶς τὸ «Ἥμαρτον» κι ὄχι μόνο δὲν τὸ λέμε καὶ δὲν κλαῖμε, ἀλλὰ τέτοια ἅγια μέρα, ποὺ ἡ Ἐκκλησία μας φωνάζει καὶ καλεῖ νὰ μετανοήσουμε καὶ νὰ κλάψουμε, νὰ ἐπιστρέψουμε στὸ σπίτι τοῦ οὐρανίου Πατέρα μας· ν᾽ ἀνοίξουμε τὴ Γραφὴ νὰ τὴ μελετήσουμε, νὰ νηστέψουμε, νὰ προσευχηθοῦμε, νὰ κάνουμε ὁμολογία καὶ ἐλεημοσύνη, δὲν ἀφήνουμε τὴν κραιπάλη τῆς διεφθαρμένης Δύσεως.
Ὄχι καμπαρὲ κ᾽ ἐκφυλισμός. Δὲν εἴμαστε οὔτε Λονδῖνο, οὔτε Μόσχα, οὔτε Νέα Ὑόρκη· εἴμαστε Μακεδονία, Ἑλλάδα, καὶ θέλουμε νὰ ζήσουμε σὰν ὀρθόδοξοι Χριστιανοί.Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Κοιμήσεως Θεοτόκου Πολυποτάμου – Φλωρίνης τὴν 18-2-1968. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 12-1-2021.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Κοιμήσεως Θεοτόκου Πολυποτάμου – Φλωρίνης τὴν 18-2-1968. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 12-1-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.