Ο σταυρος του Κυριου (Παραδειγματα και προτυπωσεις)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2364β΄
Γ΄ Κυρ. Νηστειῶν – Σταυροπροσκυνήσεως
4 Ἀπριλίου 2021
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Ο σταυρος του Κυριου
Β΄. Παραδειγματα και προτυπωσεις
Μιλήσαμε, ἀγαπητοί μου, ἕως τώρα γιὰ τὴ σημασία καὶ τὴν ἀξία τοῦ τιμίου σταυροῦ. Ἀλλ᾽ αὐτὰ ποὺ εἶπα ἦταν θεωρητικά. Τώρα θ᾽ ἀναφέρω μερικὰ ἱστορικὰ παραδείγματα καὶ προτυπώσεις τοῦ σταυροῦ, ποὺ ἐξιστοροῦνται στὴν Παλαιὰ Διαθήκη.
Μερικοὶ νομίζουν ὅτι ὁ σταυρὸς ἐμφανίζεται ὅταν ὁ Κύριος θυσιάστηκε, τὸ 33 μ.Χ.. Λάθος. Ὁ σταυρὸς ἐμφανίζεται 2.000 χρόνια πρὸ Χριστοῦ. Εἶνε τέτοια ἡ σημασία τοῦ σταυροῦ, ὥστε ἡ σκιά του καλύπτει αἰῶνες καὶ χιλιετίες. Ἔχετε πάει σὲ ἀτελιὲ ζωγράφου; Ὁ ζωγράφος παίρνει στὴν ἀρχὴ ἕνα κάρβουνο καὶ κάνει τὴ σκιαγραφία ἐκείνου ποὺ θὰ ζωγραφίσῃ· κατόπιν ἐπάνω στὴν σκιαγραφία προσθέτει μὲ τὸ πινέλλο τὰ χρώματα, καὶ μετὰ ἀπὸ καιρὸ παρουσιάζει τὸ ἔργο τελειωμένο. Ἔτσι τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιο μέσα στὴν Παλαιὰ Διαθήκη σκιαγραφεῖ μὲ τρόπο θαυμαστὸ τὸν τίμιο σταυρό.
Προτοῦ λοιπὸν νὰ παρουσιαστῇ ὁ Ἐσταυρωμένος, ὁ σταυρὸς θαυματουργεῖ. Ποῦ;
* * *
⃝ Τὸ πρῶτο θαῦμα τοῦ σταυροῦ ἔγινε στὴν Ἐρυθρὰ θάλασσα (βλ. Ἔξ. κεφ. 14ο). Γνωστὴ ἡ ἱστορία τῶν Ἑβραίων. Δύο ἑκατομμύρια λαός, ἐλεύθεροι πιά, βαδίζουν ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο πρὸς τὴν Ἐρυθρὰ θάλασσα. Ἀλλὰ ἐκεῖ πέφτουν σὲ παγίδα· μπροστά τους ἡ θάλασσα, πίσω τους τὰ ἅρματα τοῦ φαραώ. Ποῦ νὰ πᾶνε; Ἀπελπισμένοι καὶ δύσθυμοι στρέφονται στὸ Μωυσῆ καὶ τοῦ λένε· –Μᾶς πῆρες στὸ λαιμό σου! –Ἡσυχάστε κ᾽ ἔχετε θάρρος, τοὺς ἀπαντᾷ ἐκεῖνος· θὰ δῆτε ὅτι ὁ Κύριος θὰ κάνῃ τὸ θαῦμα του. Κι ἀφοῦ προσεύχεται, σχηματίζει μὲ τὸ ῥαβδί του ἐκεῖ στὴν ἀκροθαλασσιὰ τῆς Ἐρυθρᾶς γιὰ πρώτη φορὰ τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ (ὅπως τὸ κάνουν οἱ εὐλογημένες γυναῖκες στὰ χωριὰ στὴ σκάφη μὲ τὸ ἀλεύρι κι ὅπως ἔκαναν μὲ τὸ χέρι τους οἱ γιαγιάδες μας οἱ ἀγράμματες – πᾶνε τώρα πιὰ τὰ ἔθιμα αὐτά!…). Ὁ Μωυσῆς βλέποντας πρῶτα πρὸς ἀνατολὰς χτύπησε ἴσια μπροστά του τὰ νερά (= ἡ κάθετη κεραία τοῦ σταυροῦ)· καὶ τότε –ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, ἐμεῖς πιστεύουμε– ἀμέσως ἡ θάλασσα σχίστηκε, φάνηκε ὁ πυθμένας καὶ σχηματίστηκε διάδρομος χιλιομέτρων. Οἱ ἀκτῖνες τοῦ ἥλιου πρώτη φορὰ ἔβλεπαν τὸ βυθό, ὁ ἀέρας τὸν ξήρανε, καὶ δεξιὰ κι ἀριστερὰ τοῦ διαδρόμου σχηματίστηκαν δύο τείχη ἀπὸ νερό! Βλέπεις λοιπόν, Χριστιανέ, ὅτι, ὅπου θέλει ὁ Θεός, ἐκεῖ «νικᾶται φύσεως τάξις»; (ἑσπ. Εὐαγγελ. 25ης Μαρτ.). Ἔτσι πέρασαν ἀπέναντι δύο ἑκατομμύρια λαὸς χωρὶς νὰ βραχῇ τὸ πόδι τους. Κι ὅταν βγῆκαν ἔξω, στὴν ἀνατολικὴ ὄχθη, ὁ Μωυσῆς γύρισε πίσω καὶ χτυπώντας τώρα ἀπὸ βορρᾶ πρὸς νότον (= ἡ ὁριζόντια κεραία) ἕνωσε τὰ δύο ὑδάτινα τείχη, ποὺ πέφτοντας κάλυψαν τὰ ἅρματα κ᾽ ἔπνιξαν τὸ στρατὸ τῶν Αἰγυπτίων. Αὐτὸ τὸ πρωτάκουστο γεγονὸς ἔχει ὑπ᾽ ὄψιν του ὁ ὑμνῳδὸς ὅταν ψάλλει· «Σταυρὸν χαράξας Μωσῆς ἐπ᾽ εὐθείας ῥάβδῳ τὴν Ἐρυθρὰν διέτεμε τῷ Ἰσραὴλ πεζεύσαντι· τὴν δὲ ἐπιστρεπτικῶς φαραὼ τοῖς ἅρμασι κροτήσας ἥνωσεν, ἐπ᾽ εὔρους διαγράψας τὸ ἀήττητον ὅπλον…» (καταβ. Ὑψ. Στ., ᾠδ. α΄). Νά ἡ σκιὰ τοῦ σταυροῦ στὴν Ἐρυθρὰ θάλασσα.
⃝ Καὶ πάλι ὅμως θὰ φανῇ ὁ σταυρός. Βαδίζοντας οἱ Ἰσραηλῖτες τρεῖς μέρες μέσα στὴν ἔρημο Σούρ, χωρὶς νερὸ καὶ κάτω ἀπὸ ἥλιο καυστικό, φτάνουν διψασμένοι στὶς πηγὲς τῆς Μερρᾶς καὶ πέφτουν στὸ νερό (βλ. Ἔξ. 15,22-25). (Τέτοια δίψα δοκίμασαν καὶ οἱ δικοί μας στρατιῶτες κατὰ τὴ Μικρασιατικὴ ἐκστρατεία ὅταν βάδιζαν πρὸς τὴν Ἄγκυρα μέσα ἀπὸ τὴν Ἁλμυρὰ ἔρημο κ᾽ ἔπεσαν μέσα στὰ νερὰ τοῦ Σαγγαρίου νὰ ξεδιψάσουν). Πέφτουν λοιπὸν οἱ Ἰσραηλῖτες διψασμένοι στὰ νερὰ τῆς Μερρᾶς νὰ σβήσουν τὴ δίψα τους· ἀλλὰ τὸ νερὸ πικρό, φαρμάκι! Λιποψύχησαν καὶ τά ᾽βαλαν πάλι μὲ τὸ Μωυσῆ. –Τί θὰ πιοῦμε;… Κι ὁ Μωϋσῆς τί κάνει· τί ἄλλο, προσεύχεται. Καὶ ὁ Κύριος τοῦ δείχνει ἕνα ξύλο (ποὺ προτύπωνε τὸ σταυρό), ἕνα σταυρουδάκι. Τὸ ῥίχνει μέσα στὶς πηγὲς τῆς Μερρᾶς, καὶ τότε –1.500 χρόνια πρὸ Χριστοῦ–, μόλις ἔπεσε μέσα τὸ σταυρουδάκι, τὸ νερὸ ἔγινε γλυκύτατο!
Τί σημαίνει αὐτό, ἀδελφοί; Ὅλος αὐτὸς ὁ κόσμος ποὺ ζοῦμε εἶνε πηγὴ Μερρᾶς, ἀφορμὴ πικρίας. Ἡ ζωή μας εἶνε πικρή. Δὲν ἔχει διαφορὰ ἂν κατοικῇς σὲ καλύβα ἢ σὲ μέγαρο καὶ παλάτι· πικρία εἶνε ἡ ζωή μας καὶ οἱ στιγμὲς τῆς χαρᾶς λίγες. Πέστε μου, ποιά θεωρεῖται κατ᾽ ἐξοχὴν ἡμέρα χαρᾶς; Ἡμέρα χαρᾶς, ἡ πιὸ εὐτυχισμένη ἡμέρα, εἶνε –πράγματι, δὲν τὸ ἀμφισβητοῦμε– ἡ ἡμέρα τοῦ γάμου. Καὶ ὅμως τὴν ἡμέρα αὐτὴ βλέπεις συχνὰ καὶ ἕνα δάκρυ κυλάει ἀπὸ τὸ μάτι τῆς νύφης ἢ τοῦ γαμπροῦ. Τί εἶν᾽ αὐτό; Προμήνυμα ὅτι ἔρχονται θλίψεις, μελανὰ νέφη στὸν ὁρίζοντα τοῦ βίου. Καὶ ὄντως στὴ ζωὴ αὐτὴ ἡ χαρὰ πέφτει μὲ τὸ σταγονόμετρο, ἐνῷ ἡ πικρία μὲ τὸν κρουνό. Κάθε στιγμή, μπορῶ νὰ πῶ, φαρμακώνει τὸν ἄνθρωπο. Καὶ ξέρετε, τὰ πικρότερα ποτήρια στὴ ζωὴ δὲν μᾶς τὰ ποτίζουν ξένοι· μᾶς τὰ ποτίζουν ἄνθρωποι δικοί μας καὶ οἰκεῖοι. Καὶ ὁ Χριστὸς τὸ πικρότερο ποτήρι ποὺ ἤπιε ἦταν ἀπὸ τὸν Ἰούδα.
Θέλεις ἡ πίκρα νὰ γίνῃ γλύκα, τὸ πικρὸ νὰ γίνῃ γλυκύ; Ἀτένισε στὸν Ἐσταυρωμένο. Τὸ ἀντίδοτό σου εἶνε νὰ σκέπτεσαι· Ἂν ὁ ἀναμάρτητος Χριστὸς ὑπέφερε τόσα καὶ τόσα, ποιός εἶμαι ἐγώ, τὸ σκουλήκι, ὥστε νὰ μὴ δέχωμαι νὰ πικραθῶ στὸν κόσμο αὐτό; Μιὰ ματιὰ στὸν Ἐσταυρωμένο γλυκαίνει τὴ ζωή.
⃝ Συνεχίζουμε. Οἱ Ἰσραηλῖτες προχωροῦν· καὶ ὁ πρῶτος ἐχθρὸς ποὺ συναντοῦν εἶνε ὁ Ἀμαλήκ, οἱ Ἀμαληκῖτες (βλ. Ἔξ. 17,8-16). Ὁ Μωυσῆς ἀναθέτει στὸν Ἰησοῦ τοῦ Ναυῆ νὰ στρατολογήσῃ μαχητὰς καὶ νὰ πολεμήσῃ τὸν ἐχθρό, ἐνῷ ὁ ἴδιος ἀνεβαίνει στὴν κορυφὴ τοῦ βουνοῦ καὶ παρακολουθεῖ τὴ μάχη. Ὅσο ἔχει ἁπλωμένα τὰ χέρια του, νικοῦν οἱ Ἰσραηλῖτες· ὅταν σὰν γέροντας ποὺ εἶνε κουράζεται καὶ τὰ κατεβάζει, νικοῦν οἱ Ἀμαληκῖτες. Ἀλλ᾽ ὅταν ἁπλώσῃς τὰ χέρια σου τί σχηματίζεται; Νά πάλι τὸ σχῆμα τοῦ σταυροῦ! Τότε ὁ Ἀαρὼν καὶ ὁ Ὤρ, ποὺ παράστεκαν δίπλα του, ἀναγκάστηκαν μέχρι τὴ δύσι τοῦ ἡλίου νὰ κρατοῦν ἁπλωμένα τὰ χέρια τοῦ γέροντας ἡγέτου, ὁ ἕνας τὸ δεξὶ κι ὁ ἄλλος τὸ ἀριστερό. Ἔτσι νίκησαν οἱ Ἰσραηλῖτες τοὺς Ἀμαληκῖτες, μὲ τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ, ποὺ ἐδῶ τὸ σχημάτιζε ὄχι τὸ ῥαβδὶ ἀλλὰ τὸ σῶμα τοῦ Μωυσέως.
⃝ Ἡ σκιὰ τοῦ σταυροῦ στὴν διάβασι τῆς Ἐρυθρᾶς θαλάσσης, στὴν πηγὴ τῆς Μερρᾶς, στὴ νίκη κατὰ τῶν Ἀμαληκιτῶν. Καὶ ἀκόμα σὲ μία προφητεία ποὺ εἶπε ὁ Μωυσῆς λίγο προτοῦ νὰ πεθάνῃ. Θὰ δῇς, λέει, λαὲ τοῦ Θεοῦ, νά ᾽νε «ἡ ζωή σου κρεμαμένη ἀπέναντι τῶν ὀφθαλμῶν σου», θὰ δῇς τὴ ζωή σου (ἐννοεῖ τὸ Μεσσία Χριστό) νὰ κρέμεται στὸ σταυρὸ μπροστὰ στὰ μάτια σου «καὶ οὐ πιστεύσεις» (βλ. Δευτ. 28,66).
⃝ Ἀνοῖξτε τέλος, ἀδελφοί μου, τὴν ἁγία Γραφὴ στὸν προφήτη Ἰεζεκιήλ, κεφάλαιο θ΄ (9ο). Τί λέει ἐκεῖ; Ἀκούγεται φωνὴ φοβερή· Ἐκδίκησις! ἦρθε ἡ ὥρα τῆς ἐκδικήσεως, «ἤγγικεν ἡ ἐκδίκησις» (Ἰεζ. 9,1). Ὦ Θεέ μου, μὰ ἐσὺ δὲν εἶσαι ἀγάπη; –Τώρα ἐκδίκησις! ἐναντίον τῶν ἀσεβῶν καὶ ἀπίστων ποὺ καταπατοῦν τὸ νόμο μου.
Προηγουμένως ὁ Θεὸς διατάζει ἕναν ἄγγελο πρωτοστάτη, ὑψηλὸ καὶ μὲ ποδήρη χιτῶνα, νὰ κατεβῇ στὴ γῆ κρατώντας σφραγῖδα καὶ νὰ σφραγίσῃ τὰ παιδιά του ποὺ πονοῦν κι ἀναστενάζουν γιὰ τὴν ἀνομία ποὺ ἐπικρατεῖ μέσα στὴν κοινωνία. «Καὶ δὸς τὸ σημεῖον ἐπὶ τὰ μέτωπα τῶν ἀνδρῶν τῶν καταστεναζόντων καὶ τῶν κατωδυνωμένων ἐπὶ πάσαις ταῖς ἀνομίαις ταῖς γινομέναις ἐν μέσῳ αὐτῆς» (ἔ.ἀ.. 9,4). Ἔχει πάντοτε ὁ Θεὸς στὸν κόσμο δικά του παιδιά, λίγα ἀλλὰ ἐκλεκτά. Πήγαινε, λέει, καὶ σφράγισε τὰ πονεμένα παιδιά μου. Καὶ κατεβαίνει ὁ ἄγγελος στὴ γῆ καὶ σφραγίζει τοὺς ταπεινοὺς καὶ καταφρονεμένους. Καὶ μετά;
Μετὰ συναγερμός· ταξιαρχία ἀγγέλων ἀκονίζουν σπαθιὰ καὶ γοργόφτερα τὰ στρατεύματα τοῦ Θεοῦ κατεβαίνουν. (Δὲν τὰ εἴδαμε ἀκόμα τὰ στρατεύματα τοῦ Θεοῦ· ξέρουμε μόνο στρατεύματα τῆς γῆς. Ἂν οἱ ἰσχυροὶ τῆς ἡμέρας δοῦν τὰ στρατεύματα τοῦ οὐρανοῦ νὰ κατέρχωνται, αὐτοὶ οἱ δῆθεν μεγάλοι δὲν θὰ ξέρουν ποῦ νὰ τρυπώσουν ἀπ᾽ τὸ φόβο τους).
Κατεβαίνουν λοιπὸν οἱ ἄγγελοι καὶ τί ἐντολὴ ἔχουν· Χτυπῆστε καὶ κόψτε τοὺς ἀσεβεῖς, ἀπίστους, ἀθέους, ἀδίκους, ἐκμεταλλευτάς, πόρνους, μοιχούς, ἐπιόρκους, ὅλους τοὺς ἀμετανοήτους ἁμαρτωλούς. Μὴ λυπηθῆτε οὔτε γέρο οὔτε νέο καὶ παρθένο κόρη, οὔτε νήπια οὔτε γυναῖκες. Καὶ τὰ σπαθιά τους κόβουν κόβουν, σὲ πόλεις καὶ χωριά… Δὲν εἶνε δικά μου λόγια, ἀδελφοί· διαβάστε τὸ 9ο κεφάλαιο.
Ἀλλὰ προσοχὴ παρακαλῶ! λέει. Ὅποιον δῆτε σφραγισμένο μὲ τὸ δικό μου σημεῖον, ἐκεῖ ἄλτ! «Ἐπὶ δὲ πάντας, ἐφ᾽ οὕς ἐστι τὸ σημεῖον, μὴ ἐγγίσητε» (ἔ.ἀ. 9,6). Ποιό εἶνε τὸ σημεῖον αὐτό, ἡ σφραγίδα ποὺ θὰ σώσῃ τοὺς δικαίους; Ὅπως ἑρμηνεύουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, τὸ σημεῖον αὐτὸ εἶνε ὁ τίμιος σταυρός.
Κάτι ἀκόμη μένει γιὰ νὰ τελειώσω τὸ θέμα.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Β΄ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης μεγάλης ἑσπερινῆς ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κωνσταντίνου Ὁμονοίας Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 20-3-1960.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.