Ο σταυρος του Κυριου (Λυτρωτικη δυναμις και υποχρεωσεις)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2364γ΄
Γ΄ Κυρ. Νηστειῶν – Σταυροπροσκυνήσεως
4 Ἀπριλίου 2021
Ο σταυρος του Κυριου
Γ΄. Λυτρωτικη δυναμις και υποχρεωσεις
Ἀφοῦ γνωρίσαμε, ἀγαπητοί μου, τὴ σημασία τοῦ τιμίου σταυροῦ γιὰ τὴν σωτηρία μας καθὼς καὶ μερικὲς θαυμαστὲς προτυπώσεις του ἀπὸ τὴν παλαιὰ διαθήκη, θὰ τελειώσω τώρα ὑπογραμμίζοντας ὅτι, ὅσοι στὸ βάπτισμά μας δεχθήκαμε στὸ μέτωπο τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ, νὰ γευώμεθα τὴ λυτρωτικὴ δύναμί του καὶ βέβαια νὰ εἴμαστε συνεπεῖς στὶς ὑποχρεώσεις μας πρὸς τὸν ἐσταυρωμένο Κύριό μας.
Κάποιος ἀσκητής, ποὺ τὸ κορμί του εἶχε λειώσει, κουρασμένος ἀπ᾽ τὸν ἀγῶνα παρακάλεσε· –Θεέ μου, δὲν ἀντέχω ἄλλο, ἐλάφρυνε τὸ σταυρό μου. Τὴ νύχτα εἶδε ὅραμα· χέρι Θεοῦ τὸν μετέφερε σὲ μιὰ πεδιάδα, ὅπου ὑπῆρχαν ὅλοι οἱ σταυροί, μικροὶ – μεγάλοι, καὶ ὁ ἄγγελός του εἶπε· –Διάλεξε ποιόν μπορεῖς νὰ σηκώσῃς. Δοκιμάζει ἕναν, τοῦ φάνηκε βαρύς· ἦταν ὁ σταυρὸς τοῦ ἁγίου Ἀντωνίου. Δοκιμάζει ἄλλον, τοῦ φάνηκε βαρύτερος· ἦταν τοῦ μεγάλου Ἀθανασίου. Πάει πιὸ ᾽κεῖ σὲ ἄλλον, μὰ ἦταν ἀκόμα πιὸ βαρύς· ἦταν τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου. Φτάνει τέλος σ᾽ ἕνα σταυρὸ καὶ δοκιμάζει, μὰ αὐτὸν δὲν μποροῦσε ὄχι νὰ τὸν σηκώσῃ, οὔτε κἂν νὰ τὸν κουνήσῃ. Βοήθεια! φωνάζει. Τρέχουν ἀσκητές, ἱεράρχες, προφῆτες, ἄγγελοι. Κανείς δὲν μποροῦσε νὰ κουνήσῃ αὐτὸ τὸ σταυρό. –Τίνος εἶνε; ρωτάει. Κι ὁ ἄγγελος τοῦ λέει· –Πέσε προσκύνησε, εἶνε ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. –Καὶ γιατί εἶνε τόσο βαρύς; –Γιατὶ ἐπάνω του εἶνε οἱ ἁμαρτίες ὅλου τοῦ κόσμου· ὁ Χριστὸς εἶνε «ὁ αἴρων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου» (Ἰω. 1,29).
Στὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου ἔχουμε προσθέσει κ᾽ ἐμεῖς τὸ δικό μας βάρος· κ᾽ ἐγώ, κ᾽ ἐσεῖς, ὅλοι μας. Φορτώθηκε εὐθῦνες δικές μας, ἁμαρτίες αἰώνων, καὶ χαρίζει σὲ ὅλους τὴ λύτρωσι.
Μὴ νομίσουμε ὅμως ὅτι ὁ σταυρὸς ἐνεργεῖ κατὰ τρόπο μαγικό· ὄχι. Χρειάζεται, ὅπως εἴπαμε, καὶ ἀπὸ μέρους μας ἡ πίστι.
Ὄχι ἁπλῶς νὰ τὸν κρατᾷς στὰ χέρια σου, ἀλλὰ νὰ ἔχῃς τὴν πίστι στὸν Ἐσταυρωμένο. Ὁ σταυρὸς δημιουργεῖ ἱερὲς ὑποχρεώσεις. Καὶ συγκεκριμένα·
Σταυρὸς καὶ ψέμα δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ κλοπὴ δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ μοιχεία δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ πορνεία δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ διαζύγιο δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ ψευδορκία δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ ἀδικία δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ φόνος δὲν συμβιβάζονται
σταυρὸς καὶ βλασφημία δὲν συμβιβάζονται.
Λοιπόν, ἀγαπᾶτε τὸν Ἐσταυρωμένο; θέλετε νὰ κρατᾶτε ἀξίως τὸ σταυρό; Τότε σᾶς συμβουλεύω, ἂν ἔχετε «ἀργύριον δεδοκιμασμένον» (Ψαλμ. 11,7. Παρ. 8,10), ἐπισκεφθῆτε τὸ ἐργαστήριο ποὺ λέγεται αὐταπάρνησις –μιλάω παραβολικά– καὶ ἀπὸ ᾽κεῖ ἀγοράστε μερικὰ καρφιά, ὅπως ἐκεῖνα ποὺ κάρφωσαν τὸν Κύριο στὸ σταυρό. Κατόπιν πάρτε τὸ σφυρὶ καὶ χωρὶς νὰ λυπηθῆτε τὸν ἑαυτό σας καρφῶστε ἐπάνω στὸ σταυρὸ τὶς κακίες καὶ τὰ πάθη σας. Καὶ τότε, μὲ σταυρωμένο «τὸν παλαιὸν ἄνθρωπόν» σας (῾Ρωμ. 6,6. Ἐφ. 4,22. Κολ. 3,9), ἐπαναλάβετε μαζὶ μὲ τὸν ἀπόστολο Παῦλο· «Χριστῷ συνεσταύρωμαι· ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός» (Γαλ. 2,20).
Τὰ λόγια αὐτὰ σὲ μερικοὺς φαίνονται ὡς «μωρία», ἀλλὰ ἔτσι δὲν ἦταν πάντα τὸ κήρυγμα τοῦ σταυροῦ; γιὰ τοὺς ἀπίστους «μωρία ἐστί» (βλ. Α΄ Κορ. 1,18-25), ὄχι ὅμως γιὰ ὅσους πιστεύουν· γιὰ τοὺς πιστοὺς ὁ σταυρὸς εἶνε «δύναμις» «παντὶ τῷ πιστεύοντι» (῾Ρωμ. 10,4). Τί δύναμις; Αὐτὸ δείχνει μία διήγησις τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, ἑνὸς ἁγίου ποὺ ἀγάπησε ἰδιαιτέρως τὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου. Ἔλεγε λοιπὸν ὁ ἅγιος·
«Ἦτον ἕνας ἄνθρωπος ὀνομαζόμενος Ἰουλιανὸς ἀναγνώστης, ὅστις ἐσπούδασε γράμματα μὲ τὸν Μέγαν Βασίλειον, ὁ ὁποῖος ἠθέλησε νὰ γίνῃ βασιλεύς. Πηγαίνει λοιπὸν καὶ εὑρίσκει ἕνα μάγον Ἑβραῖον καὶ τοῦ λέγει· Εἶσαι καλὸς νὰ μὲ κάμῃς βασιλέα καὶ νὰ σὲ κάμω βεζίρη; Τοῦ λέγει ὁ μάγος· Ἀρνήσου τὸν Χριστόν, καὶ ἐγὼ νὰ σὲ κάμω. Λέγει του ὁ Ἰουλιανός· Τὸν ἀρνοῦμαι. Τότε κάμνει ἕνα γράμμα ὁ μάγος καὶ τοῦ λέγει· Πάρε τοῦτο τὸ χαρτὶ καὶ πήγαινε εἰς ἕνα μνῆμα ἑλληνικὸ καὶ ῥίψε το ὑψηλὰ καὶ θὰ ἔλθουν δαίμονες· καὶ ὅ,τι σοῦ κάμνουν μὴ φοβηθῇς καὶ νὰ μὴ κάμῃς τὸν σταυρόν σου, διότι θὰ φύγουν. Ἐπῆγεν ὁ Ἰουλιανὸς εἰς τὸ μνῆμα καὶ ῥίχνοντας τὸ χαρτὶ ἦλθαν οἱ δαίμονες. Αὐτὸς φοβηθεὶς καὶ κάμνοντας τὸν σταυρόν του ἔφυγον οἱ δαίμονες. Πηγαίνει εὐθὺς εἰς τὸν μάγον καὶ τοῦ λέγει τὰ γενόμενα. Τότε τοῦ λέγει ὁ μάγος· Πήγαινε νὰ σφάξῃς ἕνα παιδὶ καὶ νὰ μοῦ φέρῃς τὴν καρδιά του. Ἐπῆγε καὶ ἔσφαξε τὸ παιδὶ καὶ τοῦ ἔφερε τὴν καρδιά. Τότε κράζει πάλιν τοὺς δαίμονας ὁ μάγος. Αὐτὸς πάλιν ἀπὸ τὸν φόβον του ἔκαμε τὸν σταυρόν· ἀλλ᾽ οἱ δαίμονες δὲν ἐφοβήθησαν, διότι ἦτο μολυσμένος ἀπὸ τὸν φόνον. Ἔτσι ἔκαμε τὸ θέλημά του καὶ ἐβασίλευσε δύο χρόνους καὶ ἐπῆγεν εἰς τὴν κόλασιν νὰ καίεται πάντοτε. Πρέπει καὶ ἡμεῖς νὰ εἴμεθα καθαροὶ ἀπὸ ἁμαρτίας, καὶ τότε φεύγει ὁ διάβολος» (ἡμέτ. βιβλ. Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ἀθῆναι 201331, σ. 152).
Καὶ σᾶς ἐρωτῶ· γιατί τὴν πρώτη φορὰ μὲ τὸ σταυρὸ τὰ δαιμόνια ἔφυγαν, ἐνῷ τὴ δεύτερη φορὰ δὲν ἔφυγαν; Διότι τὴν πρώτη φορὰ τὰ χέρια του ἦταν καθαρὰ ἀπὸ ἁμαρτία, ἐνῷ τὴ δεύτερη φορὰ ἦταν βουτηγμένα στὸ αἷμα. Γενεὰ ἁμαρτωλὴ καὶ μοιχαλίδα, μὴν περιμένεις βοήθεια ὅσο κι ἂν σταυροκοπιέσαι. Ἡ δύναμις τοῦ σταυροῦ θαυματουργεῖ – πότε; Δεῖξτε μου τὴ γλῶσσα σας! –ἔτσι δὲν σοῦ λέει ὁ γιατρός;–, δεῖξτε μου τὰ χέρια σας, δεῖξτε μου τὴν καρδιά σας… Ἂν εἶνε καθαρά, τότε βάδιζε ἀτρόμητος μεσάνυχτα στὶς ἐρημιὲς καὶ μέσ᾽ στὰ θεριά· μὲ τὴν εὐχὴ τῆς μάνας καὶ τῶν ἁγίων πατέρων τῆς Ἐκκλησίας θὰ βγαίνῃς νικητής.
Ἡ δύναμις τοῦ σταυροῦ εἶνε μεγάλη. Αὐτὴ τὴ δύναμι κηρύττουν οἱ δώδεκα ἀπόστολοι. Μὲ τὸ σταυρὸ ὁ ἅγιος Ἀνδρέας γκρέμισε τὰ εἴδωλα στὴν Πάτρα, ὁ ὅσιος Ἀντώνιος ἔδιωχνε φάλαγγες δαιμόνων, μὲ τὸ «Ἐν τούτῳ νίκα» θριάμβευσε ὁ μέγας Κωνσταντῖνος.
Τὴ δύναμι τοῦ σταυροῦ γνώρισε καλὰ καὶ ὄχι μία φορὰ ἡ πατρίδα μας. Ἥρωες τοῦ ᾽21! σηκωθῆτε κ᾽ ἐλᾶτε νὰ μᾶς πῆτε, ποιό ἦταν τὸ ὅπλο σας; πῶς κατωρθώσατε, φτωχοὶ ἐσεῖς, νὰ γονατίσετε τὴν αὐτοκρατορία τοῦ σουλτάνου, ποὺ μπροστά του ἔτρεμαν πρεσβευταὶ Εὐρώπης καὶ ῾Ρωσίας; Καὶ ἔρχονται ὁ Διᾶκος, ὁ Παπαφλέσσας, ὁ Ὑψηλάντης, ὅλοι, καὶ λένε· Τὸ ὅπλο μας ἦταν ὁ σταυρός! Ὁ Μακρυγιάννης, ὅταν ἕνας φιλοξενούμενος ἐκφράστηκε ἀσεβῶς γιὰ τὸ σταυρό, τὸν ἔδιωξε ἀπ᾽ τὸ σπίτι του. Ὁ Κανάρης, ὅταν τὸν ρώτησε ἕνας Ἄγγλος περιηγητής, –Πῶς κατώρθωσες νὰ κάψῃς τὴν τουρκικὴ ναυαρχίδα; ἀπήντησε· –Ἔκανα τὸ σταυρό μου καὶ εἶπα· Κωσταντῆ, ἀπόψε θὰ πεθάνῃς! Τὸ ἔθνος μας εἶνε ἔθνος σταυροφόρο· τὰ ἄλλα ἔθνη ἔχουν ἄλλα σύμβολα, ἐμεῖς ἔχουμε παντοῦ τὸν σταυρὸ τοῦ Κυρίου.
* * *
Εἶπα, ἀγαπητοί μου, στὴν ἀρχή, ὅτι κάτι βράχια εὐλογημένα κοντὰ στὰ σύνορα ζυγίζουν παραπάνω ἀπὸ τὶς μεγαλουπόλεις. Βρέθηκα κάποτε ἐκεῖ στὰ σύνορα, σὲ ἀκριτικὸ φυλάκιο, κι ἀπέναντι ἦταν τὸ φυλάκιο τοῦ ἄλλου κράτους. Οἱ στρατιῶτες, ὅταν εἶδαν παπᾶ, μαζεύτηκαν ὅλοι γύρω· τὸ ῥάσο εἶνε σὰν τὴν κλῶσσα. Ἦταν καμμιὰ ἑκατοστὴ παιδιά, μπουκέτο ἀπ᾽ ὅλη τὴν Ἑλλάδα. Στὸ φυλάκιο, μὲ ἄσπρα πετραδάκια ποὺ εἶχαν μαζέψει ἀπ᾽ τὸ ποτάμι, σχημάτισαν τὶς λέξεις «Ἐδῶ Ἑλλάς!». Καὶ πάνω στὸ φυλάκιο –δὲν θὰ τὸ ξεχάσω– εἶχαν μὲ ἀσβέστη ἕνα σταυρὸ κι ἀπὸ κάτω «Ἐν τούτῳ νίκα», «Παναγιά, βοήθα μας». Μὲ συγκίνησαν. Πῆγα νὰ διδάξω, καὶ διδάχτηκα. Παιδιά, λέω, δὲν σᾶς κηρύττω, φεύγω. Πρὶν φύγω ῥίχνω μιὰ ματιὰ στὸ ἀπέναντι φυλάκιο· ὁ σκοπὸς μᾶς ἔβλεπε μὲ τὰ κιάλια· τὸν εἴδαμε κ᾽ ἐμεῖς ὅτι μᾶς κορόιδευε. Ἐμεῖς εἴχαμε σταυρό – αὐτοὶ ἕνα κόκκινο ἀστέρι. Παιδιά, εἶπα, νά ἡ διαφορά μας· ἐδῶ σταυρός, ἐκεῖ κόκκινο ἀστέρι (βλ. περ. «Τρεῖς Ἱεράρχαι» φ. 1010/1947 & ἡμ. βιβλία Ἐκ τοῦ άνεσπέρου Φωτός, σ. 15-17, καὶ Ἡ Μακεδονία μας σ. 55). Ὡς πρὸς τὰ οἰκονομικά –τὸ κηρύττω ἀπὸ τοῦ ἄμβωνος–, νὰ γίνουμε οἱ Ἕλληνες ἀριστερώτεροι τῶν ἀριστερῶν· ἀλλὰ ὡς πρὸς τὰ ἰδανικὰ καὶ τὴν πίστι μας, ποτέ δὲν θὰ πατήσουμε τὸ σταυρὸ γιὰ νὰ ὑψώσουμε ἄλλα σύμβολα.
Κάποτε μαζεύτηκαν ὅλα τὰ θηρία, τὸ λιοντάρι, ἡ τίγρις, ἡ ἀρκούδα, ὁ λύκος, ὁ ἱπποπόταμος…, ὅλα τὰ θηρία (ποὺ τὸ καθένα συμβολίζει καὶ κάποιο ἀπὸ τὰ ἰσχυρὰ κράτη τῆς γῆς), καὶ ἄρχισαν ἕνα μεγάλο καυγᾶ, μία σύγκρουσι σὰν αὐτὲς ποὺ λέει ἡ Ἀποκάλυψις. Οἱ λαοὶ περίμεναν νὰ δοῦν ποιός θὰ νικήσῃ. Μετὰ «ἐγένετο σιγὴ ἐν τῷ οὐρανῷ ὡς ἡμιώριον» (Ἀπ. 8,1). Καὶ ξαφνικὰ σαλπίζει σάλπιγγα, κηρύττει τὴν λῆξιν τῆς συγκρούσεως καὶ ἀνακηρύττει τὸ νικητή. Ὤ ἁγία στιγμή – ποιός νίκησε; ἡ ἀρκούδα; τὸ λιοντάρι; ποιός; Νίκησε «τὸ ἀρνίον τὸ ἐσφαγμένον» (ἔ.ἀ. 5,6,12· 13,8· βλ. & 5,9), ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου· ᾧ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς αἰῶνας αἰώνων.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
- Ἀδελφοί, δυὸ λέξεις. Εἶμαι ἀπόψε συγκινημένος. Πήγαμε στὸ ῥαδιόφωνο νὰ σᾶς εἰδοποιήσῃ (=ἀνακοινώσῃ), νὰ πῇ τὸ κήρυγμα· τὸ ῥαδιόφωνο δὲν θέλησε. Πήγαμε σ᾽ ἐφημερίδες· ὄχι. Εἴμεθα ἀνεπιθύμητοι καὶ ἀπὸ τὸ ῥαδιόφωνο καὶ ἀπὸ τὶς ἐφημερίδες, ἀλλὰ ἐσεῖς γινήκατε καὶ ῥαδιόφωνα ἀπόψε καὶ τύπος, καὶ ὁ εὐρύχωρος αὐτὸς ναός, ὁ μεγάλος αὐτὸς ναὸς τῆς πόλεως (τοῦ Ἁγ. Κωνσταντίνου Ὁμονοίας) ἐγέμισε. Ἐγέμισε ὁ ναός, γιὰ ν᾽ ἀποδείξουν, ὅτι μέσ᾽ στὴν Ἀθήνα ὑπάρχουν ψυχὲς ποὺ πιστεύουν στὸ Χριστό…
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Γ΄ μέρος ἀπομαγνητοφωνημένης μεγάλης ἑσπερινῆς ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Κωνσταντίνου Ὁμονοίας Ἀθηνῶν τὴν Κυριακὴ 20-3-1960.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.