Η ΑΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΣ ΕΙΡΗΝΗ – ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΗΣ
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2379
Τῆς ἁγίας μεγαλομάρτυρος Εἰρήνης
Τετάρτη τῆς Διακαινησίμου 5 Μαΐου 2021
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Υποδειγμα Χριστιανης
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τὴ μνήμη τῆς μεγαλομάρτυρος ἁγίας Εἰρήνης. Μαζί της ἑορτάζουν καὶ πολλὲς γυναῖκες ποὺ φέρουν τὸ ὄνομά της. Ἡ ἁγία Εἰρήνη ἀρχικὰ λεγόταν Πηνελόπη. Ἔζησε στὰ χρόνια τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου, τὸν τέταρτο (Δ΄) μετὰ Χριστὸν αἰῶνα, στὴν Περσία. Καταγόταν ἀπὸ ἀρχοντικὴ οἰκογένεια τῆς Μαγεδῶνος, ἦταν μονάκριβη κόρη τοῦ σπιτιοῦ καὶ ξεχώριζε γιὰ τὴν ὀμορφιά της. Ὁ πατέρας της λεγόταν Λικίνιος καὶ ἦταν βασιλίσκος, μικρὸς βασιλεύς, καὶ ἡ μητέρα της Λικινία.
Μὲ τὸν πλοῦτο ποὺ διέθεταν οἱ γονεῖς της, φρόντισαν νὰ μὴν τῆς λείψῃ τίποτε. Καὶ γιὰ ν᾽ ἀποτρέψουν κάθε ἀνεπιθύμητη ἐπιρροὴ ἐπάνω στὴν διάπλασι τῆς μονογενοῦς θυγατέρας τους, ἀπὸ 6 ἐτῶν τὴν ἀσφάλισαν κλείνοντάς την σὲ ἕναν ἀπρόσιτο πύργο μὲ μεγάλη πολυτέλεια μαζὶ μὲ 13 ὑπηρέτριές της. Τὴν διαπαιδαγώγησι καὶ μόρφωσί της εἶχαν ἀναθέσει σὲ ἕνα σοφὸ γέροντα διδάσκαλο ποὺ λεγόταν Ἀπελλιανός· εἶνε αὐτὸς ποὺ στὸ τέλος συνέγραψε καὶ τὸν βίο της.
Μιὰ μέρα ἡ Πηνελόπη εἶδε ἕνα παράξενο ὅραμα. Ἕνα περιστέρι μπῆκε ἀπ᾽ τὸ παράθυρο τοῦ πύργου κρατώντας στὸ ῥάμφος του ἕνα κλαδὶ ἐλιᾶς καὶ τ᾽ ἄφησε πάνω στὸ χρυσὸ τραπέζι τοῦ δωματίου. Κατόπιν ἦρθε ἕνας ἀετὸς κι ἄφησε στὸ ἴδιο τραπέζι ἕνα στεφάνι πλεγμένα λουλούδια, ποὺ κρατοῦσε στὰ νύχια του. Τέλος ἀπ᾽ τὸ ἄλλο παράθυρο μπῆκε ἕνας μαῦρος κόρακας κι ἄφησε στὸ τραπέζι ἕνα φίδι. Βλέποντας αὐτὰ ἡ κόρη ἀποροῦσε καὶ συλλογιζόταν τί ἆραγε νὰ σημαίνουν; ῾Ρώτησε τὸν Ἀπελλιανὸ κ᾽ ἐκεῖνος τῆς εἶπε· Τὸ περιστέρι εἶνε σύμβολο τοῦ ἁγίου Πνεύματος καὶ τὸ κλαδὶ τῆς ἐλιᾶς σημαίνει ὅτι θὰ βαπτισθῇς, θὰ γίνῃς Χριστιανὴ καὶ τότε θὰ βρῇ ἡ καρδιά σου τὴν εἰρήνη. Ὁ ἀετός, τὸ πουλὶ ποὺ νικᾷ ὅλα τ᾽ ἄλλα καὶ πετάει πολὺ ψηλά, σημαίνει ὅτι θὰ ὑψωθῇς πνευματικά, θὰ νικήσῃς τοὺς πειρασμούς, θὰ λάβῃς στεφάνι δόξης καὶ τιμῆς. Κι ὁ μαῦρος κόρακας μὲ τὸ φίδι συμβολίζουν τὰ βάσανα, τὶς θλίψεις, τὰ μαρτύρια ποὺ θὰ ὑποφέρῃς γιὰ νὰ εἰσέλθῃς στὴν αἰώνια δόξα… Αὐτὴ ἦταν ἡ ἐξήγησι.
Ἡ ζωὴ τῆς ἁγίας στὸ ἑξῆς, ὅπως βλέπουμε στὸ συναξάριο, εἶνε περιπετειώδης. Τὰ ὅσα ἀναφέρονται ἐκεῖ εἶνε παράδοξα καὶ γιὰ κάποιους μοιάζουν ἀπίθανα· τίποτε ὅμως δὲν εἶνε ἀδύνατο γιὰ τὸν παντοδύναμο Κύριο.
Λίγο μετὰ τὸ ὅραμα ποὺ εἶδε ἡ Πηνελόπη, ἡ θυγατέρα τοῦ βασιλίσκου Λικινίου, πίστεψε στὸ Χριστό, βαπτίσθηκε καὶ τότε ἄλλαξε καὶ ὄνομα· ἀπὸ Πηνελόπη ὠνομάστηκε Εἰρήνη. Τώρα τὸ κάρβουνο ἔγινε διαμάντι. Τὴν ἀλλαγὴ αὐτὴ δὲν τὴν ἤξερε κανείς· οὔτε ὁ πατέρας εἶχε μάθει ὅτι ἡ κόρη του ἔγινε Χριστιανή.
Ἀλλὰ στὸν κόσμο αὐτὸν τίποτα δὲν μένει κρυφό. Τὸ εἶπε ὁ Κύριος καὶ ὁ λόγος του εἶνε ἀληθινός· δὲν ὑπάρχει κάτι κρυφὸ ποὺ νὰ μὴ φανερωθῇ (βλ. Ματθ.10,26). Ὅλα λοιπὸν μιὰ μέρα θὰ γίνουν γνωστά, ἔστω καὶ ἂν τώρα δὲν τὰ ξέρῃ ἡ ἀστυνομία, ὁ εἰσαγγελέας, ἡ σύζυγος ἢ ὁ σύζυγος (πόσα ἀλήθεια κάνουν ἄντρες χωρὶς νὰ τὰ ξέρουν οἱ γυναῖκες τους, καὶ πόσα κάνουν γυναῖκες χωρὶς νὰ τὰ ξέρουν οἱ ἄντρες τους!). «Ἄδηλα καὶ κρύφια» (Ψαλμ. 50,8. Μ. Παρασκ. ὄρθρ., ἀντίφ. ζ΄). Σκοτεινὸς εἶνε ὁ ἄνθρωπος. Θεωρεῖς κάποιον ἅγιο, κ᾽ εἶνε κακοῦργος· βλέπεις κακοῦργο, κ᾽ εἶνε ἅγιος. Μυστήρια κρύβει ὁ ἄνθρωπος. Κι ἀλλοίμονο σ᾽ ἐκείνους ποὺ κάνουν τὸ κακό, τὸ κρατοῦν σκεπασμένο, καὶ δὲν μετανοιώνουν, δὲν τὸ ἐξομολογοῦνται στὸν πνευματικό.
Μὰ ἡ ἁγία Εἰρήνη δὲν ἔκανε κανένα κακό. Βαπτίστηκε. Ὑπάρχει καλύτερο ἀπὸ τὸ βάπτισμα; Κι ὅμως τὸ καλὸ αὐτὸ θεωρήθηκε κακό. Τότε τὸ νὰ γίνῃ κανεὶς Χριστιανὸς θεωρεῖτο ἔγκλημα. Τό ᾽μαθε λοιπὸν ὁ πατέρας καὶ τὴν καλεῖ· –Λέγε, εἶσαι Χριστιανή; –Εἶμαι! Τότε ἐκεῖνος ἄφρισε ἀπ᾽ τὸ κακό του. Τὴ μίσησε. Ὅσο ἀγαποῦσε προηγουμένως τὴν Πηνελόπη, τόσο μισεῖ τώρα τὴν Εἰρήνη. Ἀγρίεψε –μιμήθηκε τὸν πατέρα τῆς ἁγίας Βαρβάρας– καὶ τί κάνει· φέρνει ἕνα ἄλογο, δένει τὴν κόρη ἀπὸ τὴν οὐρά του καὶ χτυπάει τὸ ἄλογο νὰ τρέξῃ, ὥστε οἱ πέτρες νὰ τὴν πληγώσουν καὶ νὰ πεθάνῃ. Καὶ τί ἔγινε, τὴ σκότωσε τὸ ἄλογο; Ὄχι. Εἶχε πιὸ πολὺ μυαλὸ ἀπὸ τὸν πατέρα! Πολλὲς φορὲς τὰ ζῷα εἶνε καλύτερα ἀπὸ ἀνθρώπους πού ᾽νε μακριὰ ἀπ᾽ τὸ Θεό. Τὸ ἄλογο λοιπόν, ἀντὶ νὰ κάνῃ κακὸ στὴν ἁγία, κλώτσησε τὸν πατέρα, τὸν ἔρριξε κάτω καὶ τὸν σκότωσε. Καὶ ἡ ἁγία; Ἂς μὴν πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, ἐμεῖς πιστεύουμε· ὅταν εἶδε νεκρὸ τὸν πατέρα της, ἔκανε θερμὴ προσευχή· παρακάλεσε τὸ Θεό, καὶ ὁ πατέρας της ἀναστήθηκε! Μετανόησε μάλιστα, πίστεψε στὸ Χριστό. Καὶ κοντὰ σ᾽ αὐτόν, λόγῳ τῆς θέσεώς του, πίστεψε καὶ βαπτίσθηκε πολὺς λαός.
Φαίνεται παράδοξο αὐτὸ ποὺ ἔκανε τὸ ἄλογο; Ξέρω ἄλλο ἕνα παρόμοιο. Σ᾽ ἕνα χωριὸ ἕνας βλάστημος εἶχε ζέψει τὰ βόδια νὰ ὀργώσῃ μὲ τὸ ἀλέτρι, καὶ τὴν ὥρα ποὺ τὰ κεντοῦσε βλαστήμησε τὸ Χριστό. Ἀμέσως τὸ βόδι μούγκρισε, ἔσπασε τὸ ζυγό, καὶ ὥρμησε πάνω του νὰ τὸν σκοτώσῃ μὲ τὰ κέρατα! Μετὰ βίας κατώρθωσαν οἱ ἄλλοι χωρικοὶ νὰ τὸν σώσουν.
Σώθηκε λοιπὸν ἡ ἁγία ἀπὸ τὸ ἄλογο. Καὶ ἄρχισε νὰ κηρύττῃ σὲ διάφορα μέρη τὸ εὐαγγέλιο, σὲ μικροὺς καὶ μεγάλους, ἐνώπιον βασιλέων καὶ ἀρχόντων. Ὑπέστη πολλὰ καὶ μεγάλα μαρτύρια, ἔφερε πλήθη ἀνθρώπων στὴν πίστι τοῦ Χριστοῦ, καὶ ἔτσι τελείωσε τὴ ζωή της. Αὐτὴ ἦταν, πολὺ σύντομα, ἡ ἁγία Εἰρήνη.
* * *
Γεννᾶται, ἀδελφοί μου, τὸ ἐρώτημα· σήμερα ὑπάρχουν κορίτσια σὰν τὴν ἁγία Εἰρήνη, καθαρά, ἀμόλυντα, ἁγνά, κρυστάλλινα;
Ὑπάρχουν, ἀλλὰ λίγα. Ὑπάρχουν δασκάλες, καθηγήτριες, νοσοκόμες καὶ ἄλλων ἐπαγγελμάτων. Εἶνε νέες ποὺ ἔμειναν ἄγαμες γιὰ ν᾽ ἀφοσιωθοῦν ἐξ ὁλοκλήρου στὸ Θεό. Αὐτὲς συνεχίζουν τὸν βίο τῆς ἁγίας Εἰρήνης, καὶ γι᾽ αὐτὸ συναντοῦν ἐμπόδια ὅπως ἡ ἁγία.
Ὅταν ἕνα κορίτσι δείξῃ ὅτι ἀγαπάει τὸ Χριστὸ πάνω ἀπ᾽ ὅλα καὶ θέλῃ νὰ ζήσῃ ἱεραποστολικὴ καὶ παρθενικὴ ζωή, τότε συχνὰ οἱ γονεῖς καὶ ὅλοι οἱ γνωστοί της ξεσηκώνονται νὰ τὴν ἐμποδίσουν, καὶ ἡ νέα αὐτὴ ὑφίσταται μεγάλη πίεσι. Ὅπως ἡ ἁγία Εἰρήνη, ἡ ἁγία Βαρβάρα καὶ ἄλλες ἅγιες μισήθηκαν ἀπὸ τοὺς γονεῖς τους, ἔτσι συμβαίνει καὶ σήμερα, ὅπως γράφει τὸ Εὐαγγέλιο (βλ. Ματθ. 10,21. Μᾶρκ. 13,12). Ἀντὶ νὰ χαροῦν, πενθοῦν καὶ ἀντιδροῦν μὲ μανία.
Ἀλλ᾽ ἂς ἀφήσουμε τὰ κορίτσια αὐτά, ποὺ εἶνε ἄλλωστε ἐλάχιστα. Γιά ρωτῆστε· τὰ ἄλλα κορίτσια, τὰ πολλά, τί γίνονται; πᾶνε καλά, ζοῦν εὐτυχισμένα, εἶνε χαρούμενα; Καὶ ποιός παρακαλῶ ἀπὸ τὸ σπίτι καὶ τὴν κοινωνία ἐνδιαφέρεται γιὰ τὴν τύχη τους; Τί γίνονται τὰ ἄλλα κορίτσια; Ἐμένα ῥωτᾶτε;
Πῆγα σ᾽ ἕνα χωριὸ ποὺ γιώρταζε ἡ ἐκκλησία καὶ χτύπησαν οἱ καμπάνες. Μέσα στὸ ναὸ ἦταν λίγοι γέροι μὲ ἄσπρα μαλλιὰ καὶ κάτι ξένοι ποὺ εἶχαν ἔρθει. Κορίτσια; Οὔτε ἕνα. ῾Ρωτάω· –Ποῦ εἶνε οἱ νέοι, τὰ κορίτσια τοῦ χωριοῦ; –Διασκέδαζαν, μοῦ λένε· ἄρχισαν μόλις βασίλεψε ὁ ἥλιος καὶ μέχρι τὶς 3 – 4 τὸ πρωὶ γλεντοῦσαν, μέθυσαν, καὶ τώρα κοιμοῦνται. Καμμιά δὲν ἦρθε στὴν ἐκκλησία. Ὦ κόσμε, ντουνιᾶ ψεύτη! Κ᾽ ἔπειτα ἀπορεῖς· Ὁ οὐρανὸς γεμᾶτος σύννεφα, μὰ σταλαγματιά δὲν πέφτει· γιατί δὲν βρέχει ὁ Μεγαλοδύναμος;…
Καὶ μόνο αὐτό; Τὸ ἄλλο; Ποιό; Τὸ εἴπαμε, μάλλιασε ἡ γλῶσσα μου· εἶνε ἁμαρτία μεγάλη οἱ προγαμιαῖες σχέσεις, δὲν πρέπει οἱ νέοι νὰ ζοῦν σὰν ἀντρόγυνα προτοῦ νὰ στεφανωθοῦν. Ὅλοι ἐκεῖνοι, ποὺ ἐμποδίζουν τὰ λίγα καλὰ κορίτσια ν᾽ ἀκολουθήσουν τὴ ζωὴ τῆς ἁγίας Εἰρήνης, ποῦ εἶνε νὰ ἐνδιαφερθοῦν; Ἐδῶ κανείς δὲν ἐμποδίζει –τί λέω–, ὅλοι σπρώχνουν στὸ κακό. Τὸ ἀποτέλεσμα; Θὰ μποροῦσα μέχρι τὸ βράδυ νὰ σᾶς διηγοῦμαι περιπτώσεις.
Ἦρθε μιὰ κοπέλλα στὴ μητρόπολι μὲ κλάματα. –Θ᾽ αὐτοκτονήσω, λέει· ὁ ἄτιμος τόσον καιρὸ μὲ εἶχε ἔτσι, καὶ τώρα δὲν θέλει νὰ μὲ στεφανωθῇ. –Ποῦ ἤσουν, λέω, κορίτσι μου, ὅταν φώναζα «Μὴν ἀφήνετε πρὶν τὰ στέφανα κανένα νὰ σᾶς πλησιάσῃ»; Δὲν μ᾽ ἀκούσατε· τώρα τί θέλεις; –Νὰ τὸν φωνάξῃς. Καὶ τὸν φώναξα. Ὅταν ἦρθε γελοῦσε ὁ ἀναίσθητος. –Γελᾷς; τοῦ λέω· αὐτὴ θ᾽ αὐτοκτονήσῃ! –Ἔ, λέει, καὶ τί ἔκανα; Ἐκεῖ ἡ κοπέλλα τὸν ἔφτυσε μπροστά μου. –Φτού σου, λέει· δὲν εἶσαι ἄντρας, δὲν εἶσαι τίποτα. –Γιατί; –Δὲν εἶνε μόνο αὐτό, πάτερ· μὲ πῆγε ὁ ἄτιμος τρεῖς φορὲς στὴν κλινικὴ κ᾽ ἔκανα ἔκτρωσι· τρία παιδιὰ ἔρριξα… Κ᾽ ἔπεσε κάτω καὶ σπαρταροῦσε σὰν τὸ ψάρι. Θεέ μου, πῶς δὲν φοβόμαστε τὴν ὀργή σου;
* * *
Ἀδελφοί μου, ἡ ἁγία Εἰρήνη εἶνε ὑπόδειγμα. Ὅσοι τιμοῦμε τὴ μνήμη της, μὴ μείνουμε μόνο στὰ τυπικά· ἂς τὴν μιμηθοῦμε καὶ σήμερα ὅλοι, ἄντρες γυναῖκες, νέοι καὶ νέες. Αὐτὸς εἶνε ὁ καλύτερος τρόπος ἑορτασμοῦ, ποὺ θὰ δώσῃ χαρὰ στὴν ἁγία στοὺς οὐρανοὺς καὶ θὰ δοξάσῃ τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ· ὅν, παῖδες, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς τοὺς αἰῶνας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Εἰρήνης Μελίτης – Φλωρίνης τὴν Πέμπτη 5-5-1-1977 πρωί, μὲ ἐλαφρῶς νέο τώρα τίτλο. Καταγραφή, ἀναπλήρωσις καὶ σύντμησις 16-4-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.