Πικραμενοι της ζωης! κρεμαστε στον Εσταυρωμενο την ἐλπιδα σας, πιστεψτε σ᾽ αυτον. Κι οταν η λυπη σαν σκορπιος σας κεντα, ατενιστε στον βασιλεα του πονου & της οδυνης, που μπορει & το πικρο να το κανη γλυκυ. Ο σταυρος γλυκαινει την πικρια της ζωης μας· Ὁ σταυρος ειναι η δυναμις που οδηγει στη νiκη τoν αγωνιζoμενο πιστo Χριστιανο
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2407
Ὕψωσις τοῦ τιμίου Σταυροῦ
Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021
Τοῦ Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αὐγουστίνου Καντιώτου
Αναστασι, γλυκυτης, δυναμις
«Σταυρὸς ὁ φύλαξ πάσης τῆς οἰκουμένης· Σταυρὸς ἡ ὡραιότης τῆς Ἐκκλησίας· Σταυρὸς βασιλέων τὸ κραταίωμα· Σταυρὸς πιστῶν τὸ στήριγμα· Σταυρὸς ἀγγέλων ἡ δόξα καὶ τῶν δαιμόνων τὸ τραῦμα» (ἐξαποστ.)
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ μεγάλη ἑορτὴ τῆς παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ. Ὑψώνεται ὁ σταυρός, ὅπως ἀκοῦμε στὸν ὕμνο «Σταυρὸς ὑψοῦται σήμερον καὶ κόσμος ἁγιάζεται…» (ἐξαποστειλ.). Ἡ χάρις ποὺ ἐκπέμπεται ἀπὸ τὸν τίμιο σταυρὸ φτάνει σὲ ὅλη τὴν οἰκουμένη, πιάνει ὅλο τὸν κόσμο, ἁγιάζει τὰ σύμπαντα· ἔχει, ὅπως λένε, οἰκουμενικὴ διάστασι, κοσμικὴ ἐμβέλεια· γι᾽ αὐτὸ ἡ Ὕψωσις λέγεται «παγκόσμιος».
Λάμπει καὶ ἀκτινοβολεῖ ὁ πανάγιος σταυρός. «Δοξολογοῦσι πάντα τὰ πέρατα, ἐκδειματοῦνται (=φοβοῦνται καὶ τρέμουν) δαίμονες ἅπαντες» (αἶν.). Καὶ κάθε Χριστιανὸς ποὺ πιστεύει στὸν Ἐσταυρωμένο, μικρὸς ἢ μεγάλοι, ἄντρας ἢ γυναίκα, νέος ἢ γέροντας, γονατίζει ἐμπρὸς στὸ τίμιο Ξύλο καὶ μιὰ θερμὴ προσευχὴ βγαίνει ἀπ᾽ τὴν ψυχή του· «Σταυρὲ τοῦ Κυρίου, βοήθει μοι».
Ἀλλὰ ποιό ἀκριβῶς εἶνε τὸ γεγονὸς ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα; τί διδάγματα μᾶς δίνει;
* * *
⃝ Γνωρίζουμε ὅτι ὁ μέγας Κωνσταντῖνος στὶς 28 Ὀκτωβρίου τοῦ 312 νίκησε τὸν Μαξέντιο ἔξω ἀπὸ τὴ ῾Ρώμη, παρὰ τὴν Μουλβία γέφυρα πάνω στὸν ποταμὸ Τίβερι. Ἡ νίκη αὐτὴ ἦρθε μετὰ ἀπὸ θαυμαστὴ ἐμφάνισι τοῦ σταυροῦ σ᾽ αὐτόν. Τὸν εἶδε, ὅπως ἀναφέρουν οἱ ἱστορικοὶ τῆς ἐποχῆς, μετὰ τὸ μεσημέρι μὲ τὰ ἴδια του τὰ μάτια νὰ λάμπῃ στὸν οὐρανὸ περισσότερο ἀπὸ τὸν ἥλιο μαζὶ μὲ τὴ φράσι «Ἐν τούτῳ νίκα». Γι᾽ αὐτὸ ἔπειτα στὴν Κωσταντινούπολι ἔστησε μεγάλο σταυρὸ ποὺ φωτιζόταν τὴ νύχτα.
Ἡ μητέρα τοῦ μεγάλου Κωνσταντίνου, ἡ ἁγία Ἑλένη, εἶχε μεγάλο πόθο νὰ προσκυνήσῃ στοὺς Ἁγίους Τόπους, ἐκεῖ ποὺ περπάτησε ὁ ἐνανθρωπήσας Θεός, καὶ νὰ βρῇ τὸ σταυρό, τὸ «ὑποπόδιον ἔνθα ἔστησαν οἱ ἄχραντοι πόδες» τοῦ Ἐσταυρωμένου (μικρ. ἑσπ.). Στὰ τέλη τοῦ ἔτους 326 πῆγε στὰ Ἰεροσόλυμα καὶ ἔβαλε συνεργεῖα ἐργατῶν νὰ σκάβουν. Ἀλλὰ ποῦ ἦταν ὁ σταυρός; Τὸν εἶχαν θάψει οἱ ἑβραῖοι βαθειὰ στὴ γῆ κι ἀπὸ πάνω εἶχαν ῥίξει κόπρια. Μετὰ ἀπὸ ἀρκετὸ κόπο οἱ ἐργάτες βρήκαν τοὺς τρεῖς σταυροὺς καὶ τοὺς ἥλους (=τὰ καρφιά), καὶ ἡ βασίλισσα εἶχε ἀπορία, ποιός ἀπ᾽ αὐτοὺς εἶνε ὁ σταυρὸς τοῦ Κυρίου; Συνέβη λοιπὸν τότε νὰ γίνεται ἡ κηδεία μιᾶς γυναίκας καὶ δοκιμάζοντας ἄγγιξαν διαδοχικὰ στὸ λείψανό της τοὺς σταυρούς. Ἀγγίζουν τὸν πρῶτο· τίποτε. Ἀγγίζουν τὸν δεύτερο· τίποτε. Μόλις ὅμως ἄγγιξαν τὸν τρίτο, σὰν νὰ πέρασε ἐπάνω στὸ νεκρὸ σῶμα ἠλεκτρισμός, πῆρε ζωὴ κι ἀναστήθηκε. Ἔτσι πιστοποιήθηκε, ποιός εἶνε ὁ σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ.
Τὸν προσκύνησε ἡ ἁγία Ἑλένη καὶ ἡ συνοδεία της. Ἐπειδὴ ὅμως ἤθελε καὶ ὁ λαὸς νὰ τὸν προσκυνήσῃ, κι αὐτὸ λόγῳ τοῦ πλήθους ἦταν δύσκολο, ὁ τότε πατριάρχης Ἰεροσολύμων, ὁ ἅγιος Μακάριος (314-334), πῆρε στὰ χέρια του τὸν τίμιο σταυρό, ἀνέβηκε ἐπάνω στὸν ἄμβωνα, τὸν ὕψωσε ὥστε νὰ τὸν δοῦν ὅλοι, κι ὅταν ὁ λαὸς τὸν εἶδε ἄρχισαν νὰ κράζουν τὸ «Κύριε, ἐλέησον». Ἔτσι καθιερώθηκε ἀπὸ τότε ἡ σημερινὴ ἑορτὴ τῆς Ὑψώσεως τοῦ τιμίου καὶ ζωοποιοῦ Σταυροῦ.
Αὐτὴ εἶνε ἡ δύναμις τοῦ σταυροῦ. Καὶ τὸ πρῶτο δίδαγμά μας εἶνε ἡ ἀνάστασι τῶν νεκρῶν· διὰ τοῦ σταυροῦ λοιπὸν στὴν ἀνάστασι!
* * *
⃝ Ὁ σταυρὸς εἶνε τὸ βαθύτερο μυστήριο. Δὲν εἶνε εὔκολο νὰ θεολογήσῃ κανεὶς ἐπ᾽ αὐτοῦ. Μόνο μερικὰ ἁπλᾶ λόγια θὰ πῶ ἀνατρέχοντας στὶς προτυπώσεις τοῦ σταυροῦ.
Ὅπως διαβάζουμε στὴν Παλαιὰ Διαθήκη (βλ. Ἔξ. 15,22-25), ὅταν οἱ Ἑβραῖοι βρέθησαν στὴν ἔρημο Σούρ, περπατοῦσαν τρεῖς ἡμέρες καὶ δὲν εὕρισκαν νερὸ νὰ πιοῦν. Φτάνοντας στὴ Μερρᾶ βρῆκαν νερό, μὰ ἦταν πικρὸ καὶ ἄρχισαν νὰ γογγύζουν στὸ Μωυσῆ· Τί θὰ πιοῦμε;… Ὁ Μωυσῆς προσευχήθηκε στὸν Κύριο, ἐκεῖνος τοῦ ἔδειξε ἕνα κομμάτι ξύλο, ποὺ ἦταν τύπος – προτύπωσις τοῦ σταυροῦ, κι ὅταν τὸ ἔρριξε μέσα στὸ νερό, ἀμέσως τὸ πικρὸ νερὸ ἔγινε γλυκό· ἤπιαν καὶ δροσίστηκαν.
Ἐκτὸς ὅμως ἀπὸ τὸ φυσικὸ νερὸ ὁ ἄνθρωπος διψάει στὴ ζωή του καὶ γιὰ ἄλλα πράγματα· διψάει γιὰ ἀγάπη καὶ κατανόησι, γιὰ ἀλήθεια καὶ εἰλικρίνεια, γιὰ εἰρήνη καὶ συμφιλίωσι, γιὰ δικαιοσύνη καὶ ἰσότητα, γιὰ χαρὰ καὶ εὐτυχία. Καὶ ὅμως δὲν τὰ βρίσκει ὥστε νὰ δροσιστῇ. Τὸ ποτάμι τῆς ζωῆς εἶνε πικρό. Ὁ ἄνθρωπος σπανίως γελάει καὶ πιὸ συχνὰ κλαίει. Δάκρυα κυλᾶνε στὸν κόσμο. Κλαίει ὁ ἴδιος ὅταν γεννιέται, κι ὅταν πεθαίνει κλαῖνε οἱ ἄλλοι γι᾽ αὐτόν. Καὶ μόνο στὸ θάνατο; ἀκόμα καὶ στὸ γάμο συχνὰ βλέπεις μάτια δακρυσμένα.
Πικρία λοιπόν. Ἐν τούτοις πλαστήκαμε γιὰ τὴ χαρά, ὄχι γιὰ θλῖψι. Τί θὰ μᾶς δώσῃ τὴ χαρά; Νά ἡ πηγή· ὁ σταυρός τοῦ Χριστοῦ.
Μὲ συκοφαντοῦν καὶ ζητοῦν τὸ θάνατό μου; γυρίζω τὸ βλέμμα στὸν Ἐσταυρωμένο, σκέπτομαι ὅτι ἐκεῖνος ἔπαθε γιὰ μένα, γιὰ νὰ λυτρωθῶ ἐγώ, κι αὐτὸ μὲ παρηγορεῖ….
Εἶμαι ἄρρωστος στὸ κρεβάτι, κινδυνεύει ἡ ζωή μου; κοιτάζω τὶς πληγὲς τοῦ Ναζωραίου πάνω στὸ σταυρὸ καὶ παίρνω ἐλπίδα ὅτι θὰ ζήσω. Συνάντησα πρὸ ἡμερῶν ἕνα νέο ἀπὸ τὴν Καστοριά. Πρὶν πέντε χρόνια ἦταν ὑγιής, ἔπιανε τότε τὴν πέτρα καὶ τὴν ἔστυβε. Τώρα δὲν μπορεῖ νὰ σηκώσῃ οὔτε ἕνα λιθαράκι. Ἀρρώστησε ἀπὸ σπονδυλίτιδα. Ἔχει πόνους, λυώνει ἀπὸ πυρετό. Πάτερ, μοῦ λέει, ἂν δὲν πίστευα στὸ Χριστό, θὰ εἶχα αὐτοκτονήσει….
Μὲ πνίγουν χρέη καὶ μὲ κυνηγοῦν δανεισταί; καταφεύγω στὸν Πλούσιο ποὺ ἐπτώχευσε γιὰ μένα (βλ. Β΄ Κορ. 8,9) καὶ μέσα στὴ φτώχεια, μὲ τὴ δική του εὐλογία, ἐπιβιώνω…
Πικραμένοι τῆς ζωῆς! κρεμάστε στὸν Ἐσταυρωμένο τὴν ἐλπίδα σας, πιστέψτε σ᾽ αὐτόν. Κι ὅταν ἡ λύπη σὰν σκορπιὸς σᾶς κεντᾷ, ἀτενίστε στὸν βασιλέα τοῦ πόνου καὶ τῆς ὀδύνης, ποὺ μπορεῖ καὶ τὸ πικρὸ νὰ τὸ κάνῃ γλυκύ. Ὁ σταυρὸς γλυκαίνει τὴν πικρία τῆς ζωῆς μας· αὐτὸ εἶνε τὸ δεύτερο δίδαγμα.
⃝ Στὴ ζωή μας ὑπάρχει ἕνας ἐχθρός, ποὺ θέλει τὸ κακό μας, ὁ διάβολος. Γιατί; Διότι εἴμαστε πλάσματα τοῦ πανάγαθου Θεοῦ, τὸν ὁποῖον αὐτὸς μισεῖ· καὶ ἐπειδὴ Ἐκεῖνον δὲν μπορεῖ νὰ τὸν βλάψῃ, ἐπιβουλεύεται ἐμᾶς, τὸ δημιούργημά του, γιὰ νὰ τὸν λυπήσῃ. Ἀλλὰ ὁ Κύριος δὲν ἄφησε τὰ παιδιά του ἀπροστάτευτα. εἶπε στοὺς μαθητάς του· «Ἰδού δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ, καὶ οὐδὲν ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ» (Λουκ. 10,19). Τὰ λόγια αὐτὰ ἐπαναλαμβάνονται στὸ μυστήριο τοῦ βαπτίσματος γιὰ κάθε ὀρθόδοξο Χριστιανὸ τὴ στιγμὴ ποὺ σημειώνεται ἐπάνω στὰ μέλη του τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ. Καὶ ὁ ἐχθρὸς τίποτε ἄλλο δὲν τρέμει ὅσο τὸν τίμιο σταυρό. Καὶ μέσα σὲ χίλιους δαίμονες ἂν πέσῃς, ἀρκεῖ νὰ κάνῃς τὸ σταυρό σου μὲ πίστι καὶ χέρι καθαρό. Τὸ εἶπε καθαρὰ ὁ Κύριος· Ὅποιος ἔρχεται σ᾽ ἐμένα μὲ πίστι, θὰ τοῦ δώσω δύναμι νὰ πατάῃ ἐπάνω σὲ σκορπιοὺς καὶ φίδια καὶ νὰ τὰ νικᾷ. Σκορπιοὶ καὶ φίδια εἶνε οἱ παγίδες τοῦ ἐχθροῦ, εἶνε οἱ κακοὶ καὶ διεφθαρμένοι ἄνθρωποι ποὺ μᾶς ἀπειλοῦν, εἶνε καὶ τὰ πάθη ποὺ ῥιζώνουν μέσα μας. Ὅλα αὐτὰ μπορεῖ νὰ τὰ νικᾷ μὲ τὴ δύναμι τοῦ τιμίου σταυροῦ.
Ὁ σταυρὸς εἶνε ἡ δύναμις ποὺ ὁδηγεῖ στὴ νίκη τὸν ἀγωνιζόμενο πιστὸ Χριστιανό.
* * *
Μὲ τὸ σταυρό, ἀδελφοί μου, συνδέεται ἰδιαιτέρως ἡ ἀγαπητή μας πατρίδα. Κοιτάξτε τὴ σημαία μας· τί εἶνε πάνω στὸ ἱερὸ πανὶ καὶ στὴν κορυφὴ τοῦ ἱστοῦ της; ὁ σταυρός.
Στὶς δύσκολες ἡμέρες τῶν ἐθνικῶν μας περιπετειῶν μας συνάντησα ἕνα στρατιώτη ἀπὸ τὴ ῾Ρούμελη, ποὺ εἶχε πάνω του ἕνα σταυρό. –Ποιός σοῦ τὸν ἔδωσε; λέω. –Ἡ μάνα μου. Ὅταν ἔφευγε ἀπ᾽ τὸ χωριὸ γιὰ τὸ μέτωπο, ἡ μητέρα τοῦ κρέμασε στὸ λαιμὸ ἕνα σταυρουδάκι. Αὐτὴ εἶνε ἡ Ἑλλάδα· σὲ κάθε δύσκολη στιγμὴ ὅλη τὴ δύναμί της τὴ στηρίζει στὸ σταυρὸ τοῦ Κυρίου καὶ ἀπὸ ᾽κεῖ τὴν ἀντλεῖ.
Ἔμβλημά μας εἶνε· πάνω ψηλὰ ὁ τίμιος σταυρὸς μὲ τὸ «Ἐν τούτῳ νίκα», καὶ κάτω ἕνα τσαρούχι Ἕλληνος στρατιώτου, ποὺ μὲ τὴν εὐχὴ τοῦ Ἐσταυρωμένου καὶ μὲ τὴν ἀνδρεία καὶ αὐτοθυσία του ἔγραψε νέους Μαραθῶνες.
«Σῶσον, Κύριε, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου…» (ἀπολυτ.). Ἕνα ζητῶ ἀπὸ ὅλους. Τὴν ἅγια αὐτὴ ἡμέρα προσευχηθῆτε στὸν Ἐσταυρωμένο, ν᾽ ἀναστήσῃ τὸ γένος μας ἀπὸ τὴν ἀκηδία καὶ τὴ χαύνωσι, νὰ γλυκάνῃ διὰ τῆς σταυρικῆς ζωῆς τὴν πικρία καὶ τὸν πόνο τῶν καρδιῶν μας, καὶ νὰ δείξῃ εἰς πεῖσμα τῶν ἐχθρῶν μας, ὁρατῶν καὶ ἀοράτων, τὴν ἀκαταμάχητη δύναμι τῆς παρουσίας του. Ὁ τίμιος σταυρὸς εἴθε νὰ σῴζῃ πάντοτε τὴν πατρίδα μας· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Γρεβενῶν τὴν 14-9-1945 ἢ 14-9-1946. Ἀνάγνωσις, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα, στοιχειοθεσία καὶ ἀναπλήρωσις 25-7-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.