Να φυγη ο σατανας, να ερθη ο Χριστος!
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2415
Κυριακὴ ΣΤ΄ Λουκᾶ (Λουκ. 8,26-39)
24 Ὀκτωβρίου 2021
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστινου Καντιώτου
Να φυγη ο σατανας, να ερθη ο Χριστος!
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, εἶνε Κυριακή. Ἔχουμε ἀναγνώσματα ἀποστόλου, εὐαγγελίου, καὶ τοὺς ἁγίους τῆς ἡμέρας. Γιὰ νὰ τὰ χαροῦμε ὅλα αὐτά, πρέπει νὰ προσερχώμεθα στὴν θεία λειτουργία νωρίς. Κακῶς πολλοὶ ἔρχονται ἀργά· αὐτὸ εἶνε ἁμαρτία. Κανονικά, μετὰ τὸ «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία…» οἱ ἐκκλησίες πρέπει νὰ κλείνουν. «Ὅσοι πιστοί…» (θ. Λειτ.)!
Ἔχουμε τρία θέματα λοιπόν· τὸ ἕνα εἶνε οἱ ἅγιοι, τὸ ἄλλο ὁ ἀπόστολος, καὶ τρίτο τὸ εὐαγγέλιο. Νὰ μιλήσω γιὰ τοὺς ἁγίους; στὸν ἀπόστολο; στὸ εὐαγγέλιο; Ἀπαιτοῦνται ὧρες. Κ᾽ ἐσεῖς βιάζεστε. Ἀλλοῦ δὲν βιάζεστε, στὴν ἐκκλησία ὅμως κοιτᾶτε τὰ ῥολόγια πότε θ᾽ ἀκουστῇ τὸ «Δι᾽ εὐχῶν…». Γι᾽ αὐτὸ κ᾽ ἐγὼ δὲν θὰ σᾶς ἀπασχολήσω πολύ· μόνο μερικὰ λεπτά.
Θὰ ποῦμε λίγα λόγια ἐπὶ τοῦ εὐαγγελίου (βλ. Λουκ. 8,26-39). Γιατὶ σήμερα μέσα σ᾽ αὐτὸ εἶνε – τί· ἡ φωτογραφία μας! ἡ δική μου, ἡ δική σας, ὅλων σχεδὸν τῶν ἀνθρώπων.
–Μά, θὰ πῆτε, τὸ εὐαγγέλιο δὲν μιλάει σήμερα γιὰ ἐμᾶς, μιλάει γιὰ κάποιον ἄλλον ἄνθρωπο· πῶς λές, ὅτι φωτογραφίζει ἐμᾶς;
Καὶ ὅμως, ὁ λόγος θὰ δείξῃ, ὅτι ἔχουμε πολλὴ ὁμοιότητα καὶ συγγένεια μὲ τὸ κεντρικὸ πρόσωπο τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου.
* * *
Τί ἦταν, ἀδελφοί μου, ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς τῆς περικοπῆς μας; Ἕνας δυστυχισμένος. Γιατί; μήπως ἦταν φτωχός; Δὲν εἶνε δυστυχία ἡ φτώχεια. Μπορεῖ νά ᾽σαι φτωχός, νὰ τρῶς ψωμὶ μαῦρο μὲ ἐλιὲς καὶ κρεμμύδι, καὶ νά ᾽σαι χαρούμενος· καὶ μπορεῖ νά ᾽χῃς χρῆμα, νὰ κατοικῇς σὲ παλάτια, καὶ νά ᾽σαι λυπημένος. Γιατί λοιπὸν ἦταν δυστυχισμένος; μήπως ἦταν ἄρρωστος; Μακάρι νὰ ἦταν ἄρρωστος· εἶχε κάτι χειρότερο ἀπὸ ἀρρώστια. Εἶχε –ὁ Θεὸς νὰ φυλάξῃ– δαιμόνιο, ἦταν δαιμονισμένος!
Τί θὰ πῇ δαιμονισμένος; Ὅπως στὰ δέντρα ὅταν εἶνε γερὰ σκουλήκι στὸ ξύλο τους δὲν εἰσχωρεῖ, ἐνῷ ὅταν κάνουν κουφάλες μπαίνουν ἐκεῖ σκουλήκια ποὺ τρῶνε τὸ ξύλο, ἔτσι καὶ στὸν ἄνθρωπο αὐτὸν ποὺ ἦταν νέος· μέσα σὲ «κουφάλες», σὲ πνευματικὰ κενὰ ποὺ ἄφηνε ὁ βίος του, μπῆκαν οἱ δαίμονες. Κι ἀπὸ τότε δὲν ἐξουσίαζε πιὰ τὸν ἑαυτό του.
Τί ἔκανε; Δὲν ἔμενε σὲ σπίτι, γύριζε ἔξω, σὲ βουνὰ καὶ ἐρημιές. Εἶχε γίνει ἀδιάντροπος, πετοῦσε τὰ ῥοῦχα του. Τὸν ἔδεναν μὲ ἁλυσίδες καὶ τὶς ἔσπαγε σὰν κλωστές. Τὴ νύχτα κοιμόταν μέσ᾽ στὰ μνήματα, δίπλα σὲ νεκροκεφαλές, μέσα σὲ ἀκαθαρσίες. Ἔπιανε σταυροδρόμια, πετοῦσε λιθάρια, τρομοκρατοῦσε τοὺς διαβάτες· κανείς δὲν μποροῦσε νὰ περάσῃ ἀπὸ ᾽κεῖ.
Καὶ ὅμως, αὐτὸς ὁ λύκος –τί λέει τὸ εὐαγγέλιο σήμερα– ἔγινε ἀρνί!
–Μὰ εἶνε ποτὲ δυνατὸν λύκος νὰ γίνῃ ἀρνί; παραμύθια μᾶς λὲς τώρα; «ὁ λύκος τὴν τρίχα του ἀλλάζει, τὴ γνώμη του δὲν τὴν ἀλλάζει».
Ἐν τούτοις αὐτὸς ὁ ἄγριος ἔγινε ἥμερος, γύρισε φρόνιμα στὸ σπίτι, ντύθηκε τὰ ῥοῦχα του.
–Πῶς πειθάρχησε; Μὲ τί; μὲ ἐπέμβασι τῆς ἀστυνομίας; μὲ φυλακές, μὲ μέσα τῆς ἐπιστήμης;
Τίποτε ἀπ᾽ αὐτά. Ὅσο αὐξάνουν σχολειὰ καὶ πανεπιστήμια κι ὅσο καυχᾶται ἡ ἐπιστήμη, τόσο γεμίζουν οἱ φυλακές.
–Τότε πῶς ἄλλαξε;
Ἐμένα ῥωτᾶτε; Εἶνε ἄγριο ὂν ὁ ἄνθρωπος, δὲν ἐξημερώνεται. Θέλετε λοιπὸν νὰ μάθετε ποιός τὸν ἄλλαξε; Ἕνας μόνο, ὁ Χριστός!
Πῆγε στὸ μέρος του ὁ Ἰησοῦς. Ὅταν πλησίασε, τὰ δαιμόνια ποὺ ἦταν μέσα σ᾽ αὐτὸν ἄρχισαν νὰ φωνάζουν. Ὁ Χριστὸς ὅμως τὰ διέταξε νὰ φύγουν μέσ᾽ ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο. Κι ἀμέσως ἔφυγαν. Ποῦ πῆγαν; Σ᾽ ἕνα κοπάδι χοίρων, ποὺ ἔβοσκε ἐκεῖ κοντά. Καὶ ξαφνικὰ οἱ χοῖροι, ἐκεῖ ποὺ ἔτρωγαν ἥσυχα τὰ βελανίδια τους, τινάχτηκαν καὶ ὥρμησαν σὰν τρελλοὶ πρὸς τὴν ἄκρη ἑνὸς γκρεμοῦ· ἀπὸ ᾽κεῖ ἔπεσαν μέσα στὴ θάλασσα καὶ πνίγηκαν ὅλοι στὰ νερά.
Αὐτὰ λέει τὸ εὐαγγέλιο.
* * *
–Παραμύθια! θὰ πῇ κάποιος ποὺ πῆγε στὸ σχολειὸ κ᾽ ἔμαθε πέντε γράμματα. Τί εἶν᾽ αὐτὰ ποὺ λές; Αὐτὰ ἦταν γιὰ «τῷ καιρῷ ἐκείνῳ»· τώρα ἡ ἐπιστήμη προώδευσε, ὁ ἄνθρωπος πέταξε στὸ διάστημα, ἔφτασε στὸ φεγγάρι· κ᾽ ἔρχεσαι σὺ νὰ μᾶς μιλήσῃς τώρα γιὰ δαιμόνια;…
Καὶ ὅμως ὑπάρχουν δαιμόνια. Δὲν εἶνε ἡ ὥρα νὰ σᾶς φέρω τώρα ἀποδείξεις ψυχολογικές, φιλοσοφικὲς καὶ ἱστορικές. Ἕνα μόνο θὰ πῶ· ὅποιος ἀμφισβητεῖ ὅτι ὑπάρχουν δαιμόνια, ἂς πάῃ στὴν Κεφαλονιά, ἐκεῖ ποὺ εἶνε ὁ ἅγιος Γεράσιμος καὶ φέρνουν τοὺς δαιμονισμένους ἀπὸ κάθε μέρος, καὶ τοὺς ἀκοῦς νὰ οὐρλιάζουν σὰν τὰ τσακάλια, καὶ φοβᾶται νὰ πλησιάσῃ ἄνθρωπος· κι ὅταν περνάῃ τὸ λείψανο τοῦ ἁγίου Γερασίμου τότε τὰ δαιμόνια φωνάζουν· Μᾶς ἔκαψες, καψάλη!… Καὶ θεραπεύονται. Αὐτὰ εἶνε ἕνα θαῦμα σημερινό. Πῆγαν πολλοὶ ἄπιστοι στὴν Κεφαλονιὰ καὶ γύρισαν πιστοί. Οἱ ἅγιοι κάνουν καὶ σήμερα θαύματα. Μὴ λὲς λοιπὸν εἰρωνικὰ «τῷ καιρῷ ἐκείνῳ».
Ἀλλὰ ἐκτὸς ἀπὸ τὸν δαιμονισμένο τοῦ σημερινοῦ εὐαγγελίου καὶ τοὺς δαιμονισμένους στὴν Κεφαλονιά, ὑπάρχουν καὶ ἄλλοι δαιμονιζόμενοι. Ποιοί εἶνε, ποῦ εἶνε; Εἶνε μεταξύ μας· στὰ χωριά μας, στὶς πόλεις μας, παντοῦ. Σᾶς ἀναφέρω· νούμερο ἕνα, νούμερο δύο, νούμερο τρία, νούμερο τέσσερα, καὶ τελειώνω.
Νούμερο ἕνα. Ὅπως ὁ δαιμονισμένος δὲν ἔμενε στὸ σπίτι, ἀλλὰ γύριζε ἔξω, ἔτσι συμβαίνει καὶ πάλι. Παντρεύτηκε ὁ ἄλλος, ἔκανε οἰκογένεια, ἔχει γυναῖκα ποὺ τὸν ἀγαπάει καὶ παιδιά. Δὲν πᾶτε τὴ νύχτα στὸ σπίτι νὰ τὸν βρῆτε; Ἄχ καημένες γυναῖκες, ποὺ δώσατε τὴν καρδιά σας σὲ τέτοια ὄντα. Λείπει ὁ σύζυγος ὣς τὰ μεσάνυχτα, καὶ βγαίνει ἡ γυναίκα του στοὺς δρόμους νὰ τὸν ζητάῃ σὰν τρελλή. Ἔτσι πρὸ δύο ἡμερῶν στοὺς δρόμους τῆς Φλωρίνης ἔτρεχε μιὰ γυναίκα ζητώντας τὸν ἄντρα της, κ᾽ ἐπὶ τέλους τὸ «ἑκατὸ» τὸν ἀνακάλυψε νὰ γλεντάῃ σὲ κέντρο τῆς Πτολεμαΐδος. Φταίει καὶ τὸ κράτος, ποὺ ἀφήνει νὰ φυτρώνουν τὰ κέντρα αὐτὰ σὰν τὰ μανιτάρια πάνω στὴν κοπριά. ῾Ὅπως λοιπὸν ὁ δαιμονισμένος, ἔτσι καὶ πολλοὶ σήμερα δὲν μένουν στὸ σπίτι τους, ἀλλὰ φθείρονται στὰ νυχτερινὰ κέντρα. Εἶνε, σᾶς παρακαλῶ, αὐτοὶ ἢ δὲν εἶνε δαιμονισμένοι;
Θέλετε ἄλλη περίπτωσι, νούμερο δύο; Λείπει κι αὐτός. Ποῦ εἶνε; Ἐμένα ῥωτᾶτε; Ζοῦσε στὴν Ἀθήνα, χάθηκε καὶ τὸν ζητοῦσε ἡ γυναίκα του. Ψάχνοντας δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ ποῦ βρέθηκε; Εἶχε παίξει ὅλη τὴν περιουσία του στὸ καζίνο, καὶ τὶς βέρες του ἀκόμη· στὸ τέλος βγῆκε ἀπ᾽ τὸ καζίνο, πῆγε παρακάτω καὶ πέφτοντας σ᾽ ἕνα βράχο αὐτοκτόνησε. Εἶνε, σᾶς παρακαλῶ, ἢ δὲν εἶνε δαιμονισμένος;
Θέλετε ἄλλον δαιμονισμένο, νούμερο τρία; Πρόκειται κ᾽ ἐδῶ γιὰ γεγονός. Παντρεύτηκε, μὰ τὸ σπίτι του δὲν τὸν βλέπει, χάθηκε ὁ ἄντρας. Ψάχνοντας μετὰ ἀπὸ δυὸ – τρεῖς μέρες τὸν βρῆκαν στὸ σπίτι μιᾶς παλλακίδος, ἀπὸ αὐτὲς ποὺ γέμισε ὁ τόπος – γίναμε Σόδομα καὶ Γόμορρα. Λείπουν οἱ ἄντρες ἀπὸ τὰ σπίτια, καὶ κοιμοῦνται σὲ «μνήματα», μέσα στὰ πορνεῖα καὶ στὰ διάφορα κέντρα διαφθορᾶς.
Θέλετε καὶ ἄλλους δαιμονισμένους τῆς ἐποχῆς μας, νούμερο τέσσερα, ποὺ κοιμοῦνται σὲ «μνήματα»; Εἶνε αὐτοὶ ποὺ ξενυχτοῦν στὸ πιοτό, μεθοῦν, καὶ μέσα σὲ ἀτμοὺς τοῦ ἀλκοὸλ διαπράττουν ποικίλα ἐγκλήματα. Δὲν λειτουργεῖ τότε τὸ λογικό. «Ὁ τρελλὸς εἶδε τὸ μεθυσμένο κ᾽ ἔφυγε», λέει ὁ λαός. Δὲν βρίσκεται λοιπὸν αὐτὸς ὑπὸ τὴν ἐπήρεια δαιμονίων;
Ὁ διάβολος ἄλλον τὸν ἐρεθίζει μὲ τὴν κραιπάλη, ἄλλον μὲ τὸ τζόγο, ἄλλον μὲ τὴν πορνεία – μοιχεία, ἄλλον μὲ τὸ οἰνόπνευμα, ἄλλον μὲ κάτι ἄλλο. Καὶ καθένας ἀπὸ μᾶς, ἂν ἐξετάσουμε καλά, ἀπὸ κάποιο δαιμόνιο πειράζεται.
Εἶνε πλῆθος τὰ δαιμόνια. Γι᾽ αὐτό, ὅπως λέει τὸ εὐαγγέλιο σήμερα, ὅταν ὁ Χριστὸς ῥώτησε τὸν δαιμονιζόμενο «Ποιό εἶνε τὸ ὄνομά σου;», δὲν εἶπε ἐκεῖνος πῶς τὸν ὠνόμασαν οἱ γονεῖς του – εἶχε χάσει ὁ ταλαίπωρος τὴν ταυτότητά του, ἀλλ᾽ ἀπήντησε ὁ δαίμονας ἀντὶ αὐτοῦ λέγοντας «Λεγεών» (ἔ.ἀ. 8,30). «Λεγεών» θὰ πῇ μεραρχία, μονάδα στρατιωτικὴ μὲ ἕξι χιλιάδες ἄντρες. Καὶ σήμερα ποῦ νὰ στραφοῦμε καὶ νὰ μὴ δοῦμε δαιμόνια; Δαιμόνια σὲ ἀντρόγυνα – σὲ σπίτια, σὲ δικαστήρια, σὲ ἰατρεῖα καὶ κλινικές, σὲ σχολεῖα καὶ πανεπιστήμια, σὲ ἐργοστάσια, σὲ ὑπουργεῖα, σὲ κοινοβούλια, σὲ μέγαρα πλουσίων καὶ σὲ καλύβες φτωχῶν. Ὁ κόσμος κυβερνᾶται ἀπὸ τὸν «ἄρχοντα τοῦ κόσμου τούτου» (Ἰω. 12,31), ἔχουμε σατανοκρατία ὑπὸ διάφορες καταστάσεις καὶ ὀνόματα.
* * *
Ἀλλὰ κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο, ἀγαπητοί μου, ἔρχεται ἡ ὥρα ποὺ «ὁ ἄρχων τοῦ κόσμου τούτου ἐκβληθήσεται ἔξω» (ἔ.ἀ.). Ἡ σατανοκρατία θὰ ἐκλείψῃ, θὰ γίνῃ χριστοκρατία, ὅ,τι θέλει ὁ Χριστός.
Καὶ αὐτὸ ἐξαρτᾶται ἀπὸ μᾶς· ἂν ὅλοι μετανοήσουμε καὶ ἐπιστρέψουμε στὸ Χριστό! Διαλέξτε καὶ πάρτε· ἢ κόλασι ἢ παράδεισο! Ἂν πιστεύουμε στὸ Χριστό, ἂς ἀγωνιστοῦμε νὰ διώξουμε ἀπὸ μᾶς τὰ δαιμόνια. Νὰ φύγῃ ὁ σατανᾶς, νὰ ἔρθῃ ὁ Χριστός· ὅν, παῖδες, ὑμνεῖτε καὶ ὑπερυψοῦτε εἰς πάντας τοὺς αἰῶνας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Δημητρίου Καρυοχωρίου – Ἑορδαίας τὴν 26-10-1975 πρωί, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 23-9-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.