Το «ΟΧΙ» και η Σκεπη της Παναγιας «Τη υπερμαχω Στρατηγω τα νικητηρια…» (κοντάκ.)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΗ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2417
Τῆς Ἁγίας Σκέπης
Πέμπτη 28 Ὀκτωβρίου 2021
Toυ Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου
Το «ΟΧΙ» και η Σκεπη της Παναγιας
«Τη υπερμαχω Στρατηγω τα νικητηρια…» (κοντακ.)
Ἡμέρα ἔνδοξη – τρισένδοξη αὐτή, ἀδελφοί μου. Εἶνε ἡ ἐπέτειος τοῦ ἱστορικοῦ «ΟΧΙ», ποὺ ἡ μικρή μας πατρίδα εὐλογήθηκε ἀπὸ τὸ Θεὸ καὶ ἀξιώθηκε ν᾽ ἀντιτάξῃ στὸν ἰταμὸ ἐχθρό της. Εἶνε ἑορτὴ διπλῆ, ἐθνικὴ καὶ ἐκκλησιαστική. Θρησκεία καὶ πατρίδα ἀποτελοῦν γιὰ μᾶς ὅ,τι ὑψηλότερο ἔχουμε στὸν κόσμο. Τὰ κρατοῦμε μέσα μας ὡς τιμαλφῆ, «τζιβαϊρικὰ» ὅπως ἔλεγε ὁ Μακρυγιάννης· γι᾽ αὐτὰ ἀγωνιζόμαστε ἕως τὴν ὕστατη πνοή μας.
Γιὰ τὸν Ἕλληνα θρησκεία καὶ πατρίδα ἦταν ἀνέκαθεν στενὰ συνδεδεμένα, ὅπως τὸ κρέας μὲ τὸ νύχι. Ὁ ἄθρησκος καὶ ἄπιστος εἶνε καὶ ἄπατρις· δὲν πονάει τὸν τόπο ποὺ γεννήθηκε, δὲν τὸν ἐνδιαφέρει τί σημαία θὰ κυματίζῃ πάνω στὴν Ἀκρόπολι.
Τὸ ὑπόβαθρο ὄχι μόνο τῆς σημερινῆς ἑορτῆς ἀλλὰ καὶ ὅλων τῶν ἐθνικῶν μας ἑορτῶν εἶνε ἡ πίστι στὸ Θεό. Γι᾽ αὐτὸ ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία μετέθεσε τὴν ἑορτὴ τῆς ἁγίας Σκέπης, ἀπὸ τὴν 1η Ὀκτωβρίου, σήμερα 28 τοῦ μηνὸς καὶ συνέδεσε τὴ σημερινὴ ἐθνικὴ ἑορτὴ μὲ ἕνα θαῦμα ποὺ ἔκανε ἡ Παναγία.
Ἔχει ἡ Ἐκκλησία τὸ δικαίωμα νὰ ὁρίζῃ καὶ νὰ μεταβάλλῃ ἡμερομηνίες ἑορτῶν, ὅπως βλέπουμε καὶ σὲ ἄλλες περιπτώσεις. Λόγου χάριν· ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος παρέδωσε τὸ πνεῦμα του στὶς 14 Σεπτεμβρίου, ἡμέρα τῆς Ὑψώσεως τοῦ τιμίου Σταυροῦ· γιὰ νὰ μὴ συμπίπτουν λοιπὸν δύο μεγάλες ἑορτές (τοῦ σταυροῦ καὶ τοῦ Χρυσοστόμου) ἀλλὰ νὰ τιμῶνται πρεπόντως, ἡ Ἐκκλησία τὶς ξεχώρισε ὁρίζοντας, ἡ ἑορτὴ τοῦ ἁγίου Χρυσοστόμου νὰ ἑορτάζεται μετὰ ἀπὸ δύο μῆνες, στὶς 13 Νοεμβρίου. Δὲν ἔχει τόσο σημασία τὸ πότε θὰ ἑορτάσουμε ὅσο τὸ πῶς ἑορτάζουμε. Μόνο οἱ ἑορτὲς ποὺ συνδέονται μὲ τὸ Πάσχα μένουν ἀμετάθετες, διότι δεσμεύονται ἀπὸ τὸν ὅρο τῆς πρώτης (Α΄) Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
* * *
Ἡ ἑορτὴ λοιπὸν τῆς ἁγίας Σκέπης, ἀγαπητοί μου, τιμᾷ ἕνα ὅραμα ποὺ εἶδε ἕνας ἅγιος ἄνθρωπος, ὁ ὅσιος Ἀνδρέας ὁ διὰ Χριστὸν σαλός, στὰ χρόνια τοῦ αὐτοκράτορος Λέοντος ΣΤ΄ τοῦ σοφοῦ (886-912 μ.Χ.). Ἦταν, μαζὶ μὲ τὸ μαθητή του Ἐπιφάνιο, μέσα στὴν περίφημη ἐκκλησία τῶν Βλαχερνῶν μὲ ὅλους τοὺς πιστούς κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ἀγρυπνίας ποὺ γινόταν ἐκεῖ τακτικά, κάθε βδομάδα.
Ἐὰν ἄλλοι ἀγρυπνοῦν γιὰ τὸν διάβολο, ἐμεῖς πρέπει ν᾽ ἀγρυπνοῦμε γιὰ τὸ Θεό. Κάθε βράδυ λειτουργοῦν ἀμέτρητα κέντρα ἁμαρτωλά, ποὺ ἂν εἶχα τὴν ἐξουσία θὰ τὰ ἔκλεινα. Ἐκεῖ ξενυχτοῦν τὰ παιδιά μας, οἱ νέοι, ἀλλὰ καὶ ἄντρες ἔγγαμοι, καὶ αὐτὰ εἶνε αἰτία ποὺ διαλύεται ἡ οἰκογένεια. Νά πῶς ἐξαχρειώνεται ὁ λαός μας· καὶ κανείς δὲν διαμαρτύρεται. Ἡ Ἐκκλησία καλεῖ σὲ ἀγρυπνία γιὰ τὸ Θεό, τὴν Παναγία, τοὺς νεκρούς μας, μὰ ἡ φωνή της δὲν φτάνει στ᾽ αὐτιὰ ἐκείνων ποὺ κυβερνοῦν.
Τὰ μεσάνυχτα λοιπὸν στὸ ναὸ τῶν Βλαχερνῶν ὁ ἅγιος Ἀνδρέας εἶδε τὸ ἑξῆς ὅραμα. Ἡ Παναγία εἰσῆλθε στὸ ναό, προχώρησε στὸ ἱερὸ βῆμα, πῆρε στὰ ἅγια χέρια της τὸ μαφόριον, τὸ κάλυμμα δηλαδὴ ποὺ εἶχε ἐπάνω στὸ κεφάλι της καὶ φυλασσόταν ἐκεῖ, βγῆκε στὴν ὡραία πύλη, τὸ ἅπλωσε ἐπάνω ἀπὸ τὸ λαό, καὶ μετὰ ἀπὸ λίγο ἀνέβηκε πρὸς τὸν οὐρανό.
Ξέρετε τί θάρρος ἔδωσε στὸ λαὸ τὸ ὅραμα αὐτό! Ἦταν σημεῖο ἀπὸ τὸν οὐρανὸ ὅτι ἡ Πόλις εἶνε ὑπὸ τὴν προστασία τῆς Θεοτόκου, ὅτι ἡ Παναγία προστατεύει τὸ λαό της.
Πέρασαν ἔκτοτε αἰῶνες ὁλόκληροι, καὶ ἦρθε ὁ καιρὸς νὰ γίνῃ τὸ γένος μας πάλι μάρτυρας μεγάλου καὶ ἱστορικοῦ θαύματος. Ποιοῦ θαύματος· ἡ Παναγία τὸ 1940 προστάτευσε τὸ στρατό μας, ποὺ ἀμυνόταν στὴν Ἀλβανία κατὰ τῆς ἰταλικῆς εἰσβολῆς. Ἡ μικρὴ πατρίδα μας τόλμησε νὰ πῇ τὸ «ΟΧΙ», ποὺ ἦταν μία ἐπανάληψις τοῦ ἀρχαίου «μολὼν λαβέ» ποὺ εἶχαν πεῖ στὶς Θερμοπύλες ὁ Λεωνίδας καὶ οἱ τριακόσοι κατὰ τῶν Περσῶν.
Γιὰ νὰ ἐκτιμήσουμε καλύτερα τὸ θαῦμα, ἂς γυρίσουμε λίγο πίσω· ἂς πᾶμε ὄχι στὶς 28 Ὀκτωβρίου 1940, ἀλλὰ στὸ Σεπτέμβριο τοῦ 1922, στὶς φοβερὲς ἡμέρες τῆς μικρασιατικῆς καταστροφῆς. Δύο εἶνε οἱ μεγάλες ἐθνικὲς συμφορές μας, ἡ πτῶσις τῆς Κωνσταντινουπόλεως τὸ 1453 καὶ ἡ καταστροφὴ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας τὸ 1922. Ἂν μὲ ρωτήσετε ποιά ἀπὸ τὶς δύο εἶνε ἡ μεγαλύτερη, ἀπαντῶ ἀδιστάκτως ὅτι εἶνε ἡ συμφορὰ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Γιατί; Διότι τότε ξερριζώθηκε ὁ ἑλληνισμὸς ποὺ ζοῦσε ἐκεῖ ἐπὶ χιλιετίες κι ἀποτελοῦσε τὸν κορμὸ τῆς Βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας. Ἡ Τουρκία –θηρίο ἀδηφάγο ποὺ πιστεύω ὅτι θὰ τιμωρηθῇ– κατέσφαξε ἕνα περίπου ἑκατομμύριο Χριστιανοὺς μπροστὰ στὰ μάτια δυστυχῶς τῶν μεγάλων, ποὺ ἔμεναν ἀπαθεῖς στὶς ναυαρχίδες τους. Καὶ οἱ ἄλλοι, ἑνάμισυ περίπου ἑκατομμύριο πρόσφυγες, ἦρθαν ἐδῶ μὲ τὴν ψυχὴ στὰ δόντια, γυμνοί, πεινασμένοι, ἀλλόφρονες ἀπ᾽ ὅσα εἶδαν.
Πῶς ἡ Ἑλλάδα, κράτος μικρό, ἄντεξε τόσο πλῆθος! Ἡ Ἀμερική, κολοσσὸς ὑπερδυνάμεως, δὲν δέχεται ἀνεξέλεγκτο ἀριθμὸ μεταναστῶν, μὲ τὸ σταγονόμετρο ἐπιτρέπει τὴν εἴσοδο· κ᾽ ἐδῶ ἡ φτωχὴ πατρίδα μας, ποὺ δέχθηκε τόσο πλῆθος, δὲν εἶνε θαυμαστὸ πῶς δὲν «γονάτισε»; Προτοῦ λοιπὸν νὰ γίνῃ τὸ θαῦμα τοῦ Ὀκτωβρίου 1940, ἔγινε τὸ θαῦμα τοῦ 1923-24. Οἱ πρόσφυγες δὲν ἔφερναν μαζί τους πλούτη· ἔφεραν ὅμως κάτι πολυτιμότερο· τὴν πίστι τῶν Βασιλείων Γρηγορίων καὶ Χρυσοστόμων. Εἶδα τότε πρόσφυγες νὰ πέφτουν νὰ φυλᾶνε τὰ χώματα, νὰ πηγαίνουν στὰ ξωκκλήσια νὰ προσεύχωνται, εἶδα ἥρωες τῆς φυλῆς. Αὐτοὶ ἦρθαν ἐδῶ καὶ ἐνίσχυσαν τὴ Μακεδονία δουλεύοντας τὴ γῆ. Χάρις στὴ δραστηριότητα, τὴν ἐπιμέλεια, τὴν πίστι καὶ τὴν εὐσέβειά τους, ἀπὸ τὴν πικρία τῆς καταστροφῆς βγῆκε ὁ νέος ἑλληνισμός.
Μὰ δὲν πέρασαν δεκαοχτὼ χρόνια ἀπὸ τὸ 1922, καὶ τὸ 1940 τὰ μικρὰ ποὺ φέρανε τότε στὴν ἀγκάλη τους ἐκεῖνες οἱ μανάδες, ἔγιναν νέοι καὶ στρατεύθηκαν. Καὶ αὐτοὶ ποὺ πέρασαν τὰ στενὰ τοῦ Μοράβα, τοῦ βουνοῦ κοντὰ στὴν Κορυτσά, καὶ χάρισαν τὴν πρώτη νίκη στὸ ἔθνος μας, –τὸ μαρτυρεῖ ἡ Ἱστορία– ἦταν τὰ συντάγματα τοῦ Ἀμυνταίου, τῆς Πτολεμαΐδος καὶ τῆς Φλωρίνης, συντάγματα ποὺ ἀπαρτίζονταν κατὰ τὸ πλεῖστον ἀπὸ παιδιὰ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Ἦρθαν βέβαια κατόπιν καὶ ἄλλες μεραρχίες, ἀλλὰ ἐκεῖνοι οἱ ἀετοὶ ἦταν ποὺ προκάλεσαν τὸ πρῶτο ῥῆγμα στοὺς Ἰταλούς, ὥστε νὰ μποῦμε στὴν Κορυτσά.
Σήμανε τότε συναγερμός, χτύπησαν τὴ νύχτα οἱ καμπάνες σ᾽ ὅλη τὴν Ἑλλάδα. Πόλεμος! Ἀπέναντί μας ἡ Ἰταλία, κράτος πανίσχυρο πενήντα ἑκατομμυρίων. Καὶ ὁ δικτάτοράς της καυχόταν καὶ ἀπειλοῦσε· Ἑλλάδα, ἐὰν δὲν ὑποκύψῃς, θὰ σοῦ σπάσω τὰ πλευρά! ἔχω τόσα ἀεροπλάνα, ποὺ θὰ σκιάσω τὸν ἥλιο σου!… Τὰ ἄλλα κράτη (῾Ρῶσοι, Ἄγγλοι κ.λπ.) ἔλεγαν· Πάει ἡ Ἑλλάδα, δὲν θ᾽ ἀντέξῃ οὔτε μιὰ βδομάδα· ἐδῶ δὲν ἄντεξε ἡ Γαλλία μὲ τὴ Γραμμὴ Μαζινὸ καὶ τὰ στρατεύματά της…
Ἀλλὰ μέσα στὸ σκοτάδι ἐκεῖνο φώτισε ἕνα ἄστρο, ἄστρο τῆς Παναγίας. Ἄκουγε στὰ ῥαδιόφωνα ὁ κόσμος, στὸ Στάλινγκραντ, στὴ Μόσχα, παντοῦ, ὅτι ἡ Ἑλλὰς νικᾷ! Μὲ ἄλλα λόγια, νόμιζε κανεὶς ὅτι βλέπει τὸ Δαυῒδ μὲ τὴ σφεντόνα του νὰ νικᾷ τὸ Γολιάθ, τὸ Νέστορα νὰ νικᾷ τὸ Λυαῖο, τὸ Λεωνίδα νὰ νικᾷ τὶς φάλαγγες τῶν Περσῶν. Νέο θαῦμα! Στὸ Παρίσι, στὸ Λονδῖνο, στὴ Μόσχα, στὴ Νέα Ὑόρκη, ὅταν παρουσιαζόταν Γκρέκος – Ἕλληνας, τὸν σήκωναν στὰ χέρια, ἔκαναν διαδήλωσι…
Ποιό ἦταν τὸ μυστικὸ τῆς νίκης; ἡ ἀνδρεία τῶν στρατιωτῶν μας; ἡ εὐστοχία τῶν πυροβολητῶν; ἡ ἀντοχὴ τῶν εὐζώνων; ἡ ἱκανότης τῶν ἀεροπόρων; ἡ στρατηγικὴ τῶν ἀξιωματικῶν; ἡ ὁμοψυχία τοῦ λαοῦ μας; Ναί. Ἀλλὰ πάνω ἀπ᾽ ὅλα λειτούργησε ἕνας παράγων ἀστάθμητος, ὁ ὁποῖος ἀλλάζει τὴν τροχιὰ τῆς ἱστορίας· καὶ αὐτὸς εἶνε ἡ πίστις ἡ ἀκράδαντος. Τὰ γυναικόπαιδα ἔπεφταν στὰ γόνατα καὶ συναγωνίζονταν τοὺς μαχητὰς μὲ προσευχές. Καὶ στὰ κακοτράχαλα βουνὰ τῆς Ἀλβανίας –δὲν εἶνε ψέμα– οἱ στρατιῶτες μας ἔβλεπαν τὴν Παναγία νὰ ὁδηγῇ καὶ νὰ ἐμψυχώνῃ τὰ παιδιά της.
* * *
Ἡ Ἑλλάδα, ἀδελφοί μου, νίκησε, δοξάστηκε, μὰ δὲν ἀνταμείφθηκε. Οἱ σύμμαχοί της τὴν ἀδίκησαν. Κ᾽ ἐμεῖς μένουμε πάλι μόνοι, ἐδῶ στὰ βράχια αὐτά, φύλακες τῶν ἰδανικῶν μας.
Ἔτσι νιώθουμε ἡ παλαιὰ γενεά – ποῦ εἶνε ἐκεῖνος ὁ ἐνθουσιασμός! Ἡ νέα ὅμως γενεὰ θέλει ἄλλα· «Φάγωμεν, πίωμεν…» (Ἠσ. 22,13 = Α΄ Κορ. 15,32).
Φοβᾶμαι, ὅτι ἔρχεται ὁ τρίτος παγκόσμιος πόλεμος. Καὶ ὅσοι ἀνεβήκαμε στὰ ψηλὰ βουνὰ ξέρουμε τί φοβερὸ κακὸ εἶνε ὁ πόλεμος. «Θαρσεῖν χρῆ» καὶ «Στῶμεν καλῶς».
Νὰ παρακαλέσουμε τὴν Παναγία μας ν᾽ ἀποτρέψῃ κάθε κακὸ καὶ νὰ δώσῃ εἰρήνη στὸν κόσμο· καὶ νὰ δοξάζουμε Πατέρα, Υἱὸν καὶ ἅγιον Πνεῦμα, διὰ πρεσβειῶν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, τῆς ὁποίας οἱ εὐχὲς καὶ εὐλογίες ἂς εἶνε σὲ ὅλους· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Σκέπης Πτολεμαΐδος, στὸ κατασκευασθὲν ὑπόγειο, τὴν 27-10-1973 Σάββατο ἑσπέρας, μὲ νέο τώρα τίτλο. Καταγραφὴ καὶ σύντμησις 28-9-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.