Συναξις Ἰωαννου Βαπτιστου (Πραξ. 19,1-8). Για δωδεκα ψυχες τοση φροντιδα!
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2437
Σύναξις Ἰωάννου Βαπτιστοῦ (Πράξ. 19,1-8)
Παρασκευὴ 7 Ἰανουαρίου 2022
Για δωδεκα ψυχες τοση φροντιδα!
«Ἀκούσαντες δὲ ἐβαπτίσθησαν εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. καὶ ἐπιθέντος αὐτοῖς τοῦ Παύλου τὰς χεῖρας ἦλθε τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ἐπ᾽ αὐτούς… ἦσαν δὲ οἱ πάντες ἄνδρες ὡσεὶ δεκαδύο» (Πράξ. 19,5-6)
Τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, ἀγαπητοί μου, τῆς σημερινῆς ἑορτῆς, τῆς συνάξεως τοῦ ἁγίου Ἰωάννου Προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ (βλ. Πράξ. 19,1-8), μᾶς μεταφέρει στὴ ζωὴ τῆς πρώτης Ἐκκλησίας, στὴν ἀποστολικὴ ἐποχή.
῎Ω τί ἦταν ἡ ἀποστολικὴ ἐποχή! τί ζῆλος ὑπῆρχε τότε! τί φλόγα πίστεως ἔκαιγε μέσα στὶς καρδιὲς τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ! Στὴν περίοδο ἐκείνη τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας ὅλοι καὶ ὅλα κινητοποιοῦνταν καὶ ἐργάζονταν γιὰ νὰ διαδοθῇ τὸ εὐαγγέλιο, νὰ σπαρῇ ὁ σπόρος τοῦ θείου λόγου· γιὰ νὰ ῥιζώσῃ, ν᾿ ἀνθίσῃ καὶ καρποφορήσῃ τὸ δέντρο τῆς πίστεως.
Ἔτσι στὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα βλέπουμε στὴν ἀρχὴ τὸν Ἀπολλώ, ἕναν λόγιο Χριστιανό, νὰ κηρύττῃ στὴν Κόρινθο, νὰ ἐλέγχῃ τὶς πλάνες τῶν Ἰουδαίων, νὰ στηρίζῃ στὴν πίστι τοὺς νεοφωτίστους ἐκεῖ Χριστιανούς. Ἐν συνεχείᾳ βλέπουμε τὸν ἀπόστολο Παῦλο, τὸν μεγάλο κήρυκα τῶν ἐθνῶν, νὰ περιοδεύῃ ἀνὰ τὸ ἔδαφος τῆς σημερινῆς Τουρκίας (ἂς τὸν φανταστοῦμε στὴν Κιλικία, τὴν Παμφυλία, τὴν Καππαδοκία, τὴ Γαλατία, τὴ Φρυγία), νὰ κηρύττῃ παντοῦ τὸν λόγο τῆς ἀληθείας, καὶ τέλος νὰ καταλήγῃ στὴν Ἔφεσο, τὴ μεγαλύτερη καὶ πλουσιώτερη τότε πόλι τῆς Μικρᾶς Ἀσίας. Ἐκεῖ ὁ ἀπόστολος τοῦ Χριστοῦ ἔμεινε καὶ ἐργάστηκε ἐπὶ δύο ὁλόκληρα χρόνια· κοπίασε πάρα πολὺ γιὰ ν᾽ ἀναγεννηθοῦν καὶ νὰ φωτιστοῦν οἱ ψυχές· ἔτσι ἱδρύθηκε ἡ χριστιανικὴ ἐκκλησία τῆς Ἐφέσου.
Ἡ Ἔφεσος, ὅταν ἔφτασε ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἦταν βυθισμένη στὸ σκοτάδι τῆς εἰδωλολατρίας. Λάτρευαν μὲ μεγάλο ζῆλο τὴ θεὰ Ἄρτεμι. Τὴν εἶχαν πολιοῦχο τους. Ὑπῆρχε ἐκεῖ ἀπὸ παλαιότερα ναὸς τῆς θεᾶς, ποὺ ὑψωνόταν μεγαλοπρεπὴς μέσα στὴν πόλι. Οἱ κάτοικοι καυχῶνταν γιὰ τὸ ξακουστὸ ἄγαλμα τῆς πολιούχου θεᾶς. Ἡ πόλις ζοῦσε κυρίως ἀπὸ τὴν προσκυνηματικὴ κίνησι ποὺ δημιουργοῦσε ἡ λατρεία στὸ ναό της. Ἡ εἰδωλολατρία ἐπικρατοῦσε, κυριαρχοῦσε. Μὲ ἄλλα λόγια, τὸ ἔδαφος ἦταν ἀκατάλληλο, πολὺ σκληρό, γιὰ νὰ «πιάσῃ» ἐκεῖ ὁ σπόρος τοῦ εὐαγγελίου.
Καὶ ὅμως, ἀπὸ κατοίκους τῆς μεγαλουπόλεως αὐτῆς, σχηματίστηκε σὲ λίγο ἡ πρώτη χριστιανικὴ ἐκκλησία τῆς Ἐφέσου. Τί θαῦμα! Ἀπὸ τὸ σκοτάδι τῆς πλάνης στὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ! «Ἦτε γάρ ποτε σκότος, νῦν δὲ φῶς ἐν Κυρίῳ» (Ἐφ. 5,8), λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στοὺς Ἐφεσίους· κάποτε ἤσασταν σκοτάδι, τώρα μὲ τὴ χάρι τοῦ Κυρίου εἶστε φῶς· δηλαδὴ τότε ζούσατε στὸ σκοτάδι καὶ τώρα ζῆτε στὸ φῶς τῆς χριστιανικῆς πίστεως καὶ ζωῆς.
Γιὰ νὰ συγκροτηθῇ ὅμως ἡ ἐκκλησία στὴν Ἔφεσο, πόσο κοπίασε ὁ μεγάλος ἀπόστολος! Πάλεψε ἐναντίον καί τῶν ἰουδαίων καί τῶν ἐθνικῶν – εἰδωλολατρῶν. «Ἐδούλευσε τῷ Κυρίῳ μετὰ πάσης ταπεινοφροσύνης καὶ πολλῶν δακρύων καὶ πειρασμῶν»· ὑπηρέτησε πιστὰ καὶ ταπεινὰ τὸν Κύριο, μὲ πολλὰ δάκρυα καὶ πειρασμούς (Πράξ. 20,19). Ἐργαζόταν ὁ ἴδιος χειρωνακτικά, μὲ τὰ χέρια του, γιὰ νὰ συντηρῇ καί τὸν ἑαυτό του καί τοὺς συνεργάτες του. Δίδασκε καί δημοσίως καί σὲ σπίτια. Νουθετοῦσε ἕναν – ἕνα ξεχωριστὰ μετὰ δακρύων.
* * *
Τὸ θερμὸ ἐνδιαφέρον τοῦ ἀποστόλου Παύλου γιὰ σωτηρία ψυχῶν βλέπουμε, ἀγαπητοί μου, καὶ στὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα νὰ ἐκδηλώνεται ἀμέσως ἀπ᾽ τὴν ἀρχὴ τῆς πνευματικῆς ἐργασίας του στὴν Ἔφεσο.
Βρίσκει ἐκεῖ δώδεκα ἰουδαίους, ποὺ εἶχαν δεχτῆ τὸ βάπτισμα Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου, ἀλλ᾽ ἀγνοοῦσαν τὸ χριστιανικὸ βάπτισμα, γιὰ τὸ ὁποῖο καὶ εἶχε θεσπισθῆ τὸ πρῶτο βάπτισμα· τὸ βάπτισμα δηλαδὴ τοῦ Ἰωάννου ἦταν προπαρασκευαστικὸ γιὰ τὴ Χριστιανικὴ πίστι, γιὰ τὴν ὁποία αὐτοὶ δὲν εἶχαν ἀκούσει τίποτε. Στὶς δώδεκα αὐτὲς ψυχὲς στρέφεται θερμὰ τὸ ἐνδιαφέρον καὶ ἡ φροντίδα τοῦ Παύλου. Θέλει νὰ τοὺς κερδίσῃ «εἰς Χριστόν» (πρβλ. Γαλ. 3,24).
Ἂς εἶνε λίγοι. Γιὰ τὸν ἀπόστολο τοῦ Χριστοῦ οἱ ψυχὲς αὐτὲς εἶνε ἀνεκτίμητες. Ὤ ἐὰν κερδίζονταν «εἰς Χριστόν»! θὰ χρησίμευαν στὸν Παῦλο ὡς «μικρὰ ζύμη» ποὺ «ὅλον τὸ φύραμα ζυμοῖ» (Α΄ Κορ. 5,6)· θὰ ἦταν οἱ πρῶτοι Χριστιανοὶ καὶ θὰ ἔπαιζαν σπουδαιότατο ῥόλο γιὰ τὴν περαιτέρω ἐξάπλωσι τοῦ Χριστιανισμοῦ στὴν Ἔφεσο. Μικρὸς ὁ ἀριθμός! Ἀλλὰ τί; μήπως δώδεκα δὲν ἦταν καὶ οἱ πρῶτοι μαθηταὶ τοῦ Κυρίου; Καὶ θὰ ἦταν λίγο γιὰ τὸν Παῦλο, νὰ σχηματίσῃ στὴν Ἔφεσο ἕναν ἄλλο ὅμιλο, κατὰ τὸ πρότυπο τῶν δώδεκα μαθητῶν τοῦ Κυρίου; Ἐκεῖνοι, οἱ δώδεκα ἀπόστολοι, ἀνακαίνισαν τὸν κόσμο· αὐτοὶ οἱ δώδεκα τῆς Ἐφέσου, θὰ μποροῦσαν ν᾿ ἀνακαινίσουν ὄχι βέβαια τὸν κόσμο ἀλλὰ ἔστω τὴν πόλι τους.
Ὤ! ἀξίζει γιὰ τὶς ψυχὲς αὐτὲς νὰ κοπιάσῃ ὁ Παῦλος. Γνωρίζει ἄλλως τε ὁ κορυφαῖος ἀπόστολος τί ἀξία ἔχει ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ μία ψυχή. Γι᾿ αὐτὴν εἶπε ὁ Χριστός «Τί ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ; ἢ τί δώσει ἄνθρωπος ἀντάλλαγμα τῆς ψυχῆς αὐτοῦ;» (Μᾶρκ. 8,36-37). Γι᾿ αὐτὴν ἔχυσε τὸ αἷμα Του. Μιμητὴς τώρα τοῦ Χριστοῦ σὲ ὅλα ὁ Παῦλος, ἀγωνίζεται νὰ σώσῃ τὶς δώδεκα αὐτὲς ψυχές. Καὶ τελικὰ τὸ ἐπιτυγχάνει. Εἶνε τόσο λεπτὴ ἡ ἀγάπη του, τόσο εὐγενικοὶ οἱ τρόποι του, τόσο πειστικὴ ἡ διδασκαλία του, τόσο ἑλκυστικὴ ἡ χάρις τῆς ἁγίας ζωῆς του, ὥστε οἱ δώδεκα ἐκεῖνες ψυχὲς ἀκοῦνε τὸ κήρυγμά του, πιστεύουν καὶ βαπτίζονται «εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ» (Πράξ. 19,5). Αὐτὸ δείχνει ὁ ἀκόλουθος διάλογος ποὺ ἔκανε μαζί τους καὶ κατέληξε στὸ ν᾽ ἀποφασίσουν νὰ γίνουν μέλη τῆς Ἐκκλησίας.
–Ὅταν ἀσπασθήκατε τὴ Χριστιανικὴ πίστι, τοὺς ρωτάει, λάβατε Πνεῦμα ἅγιο;
–Μὰ οὔτε ἂν ὑπάρχῃ Πνεῦμα ἅγιο ἀκούσαμε ποτέ, ἀποκρίνονται αὐτοί.
–Σὲ τίνος λοιπὸν τὸ ὄνομα βαπτισθήκατε;
–Στὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου.
Ὁ Παῦλος τοὺς ἐξηγεῖ, ὅτι προηγήθηκε τὸ βάπτισμα τοῦ Ἰωάννου γιὰ ν᾽ ἀκολουθήσῃ τὸ χριστιανικὸ βάπτισμα.
–Ὁ Ἰωάννης, τοὺς λέει, βάπτιζε βάπτισμα ποὺ ὡδηγοῦσε στὴ μετάνοια, λέγοντας στὸ λαὸ νὰ πιστέψουν σ᾽ αὐτὸν ποὺ ἔρχεται πίσω ἀπὸ αὐτόν, δηλαδὴ στὸν Ἰησοῦ Χριστό.
Κι ὅταν τ᾽ ἄκουσαν αὐτά, πίστεψαν καὶ βαπτίσθηκαν καὶ οἱ δώδεκα στὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἐμεῖς τώρα, ποὺ βλέπουμε τὴν κατάληξι τῶν προσπαθειῶν καὶ τὴν ἐπιτυχία τῶν κόπων τοῦ ἀποστόλου, θαυμάζουμε καὶ λέμε·
Χαῖρε, Παῦλε· τὰ κατάφερες! Ἀπέκτησες ἤδη στὴν Ἔφεσο μερικοὺς Χριστιανούς. Εἶνε τὰ πρῶτα σου στελέχη. Μ᾽ αὐτὰ τώρα –καὶ πρὸ παντὸς μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Ὑψίστου– θὰ προχωρήσῃς στὸν ἱερὸ σκοπό σου. Τὸ πρῶτο βῆμα ἔγινε· σύντομα θ᾽ ἀκολουθήσουν καὶ ἄλλες τέτοιες ἐπιστροφές. Καὶ δὲν θ᾽ ἀργήσῃ ἡ πόλις αὐτὴ τῆς εἰδωλολατρίας νὰ γίνῃ πόλις τοῦ Χριστοῦ· καὶ θὰ ἔχῃ μία ἀπὸ τὶς ἑπτὰ χρυσὲς λυχνίες, τὶς ἑπτὰ ἐκκλησίες, γιὰ τὶς ὁποῖες διαβάζουμε στὸ βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως τοῦ Ἰωάννου (βλ. Ἀπ. 1,12,13,20). «Καὶ τῷ ἀγγέλῳ τῆς ἐν Ἐφέσῳ ἐκκλησίας γράψον·…» (ἔ.ἀ. 2,1).
* * *
Ἀγαπητέ ἀδελφὲ ποὺ ἀκοῦς ἢ διαβάζεις σήμερα τὰ λόγια αὐτά!
Ἂν εἶσαι κληρικός, ταπεινὸς παπᾶς, ποιμένας καὶ διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας, μιμήσου κ᾽ ἐσὺ στὸν κύκλο σου τὸν φλογερὸ ζῆλο τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Ὁσοδήποτε μικρὴ κι ἂν εἶνε ἡ ἐνορία σου, θὰ μπορέσῃς πάντως, ἐὰν τὸ θέλῃς καὶ τὸ ἐπιδιώξῃς, νὰ βρῇς λίγες ψυχές, ἔστω δώδεκα, τὶς ὁποῖες νὰ κατηχήσῃς, νὰ διδάξῃς καὶ νὰ ἐμπνεύσῃς. Θὰ σχηματίσῃς ἔτσι, στὸ μέρος ποὺ ἔχεις ταχθῆ, ἕνα πυρῆνα θερμῶν Χριστιανῶν. Μ᾽ αὐτοὺς τοὺς λίγους ξεκίνησε· καὶ μὲ τὴ βοήθεια τοῦ Θεοῦ προχώρησε. Ἔχε πίστι! μὲ τὴ μαγιὰ αὐτὴ ἡ θεία χάρις μπορεῖ νὰ κάνῃ θαύματα.
Ἀλλὰ καὶ ἁπλὸς Χριστιανὸς ἂν εἶσαι, μπορεῖς νὰ κάνῃς κάτι ἀνάλογο. Γιατί, καὶ ἂν δὲν μπορῇς νὰ μιλήσῃς ἀπὸ τὸν ἄμβωνα σὲ ἑκατοντάδες ἢ χιλιάδες ἀνθρώπους, μπορεῖς πάντως, ἐὰν σὲ συγκινῇ καὶ τὸ ἐπιθυμῇς, νὰ βρῇς, εἴτε στὸν κύκλο τοῦ σπιτιοῦ, τῆς οἰκογενείας, τῶν συγγενῶν σου, εἴτε στὸν εὐρύτερο κύκλο τῆς κοινωνίας ποὺ κινεῖσαι καὶ συναναστρέφεσαι, μία ἔστω –στὴν ἀρχή– ψυχὴ στὴν ὁποία νὰ ῥίξῃς τὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ.
Θὰ κάνῃς ἔτσι ἔργο ἀποστόλου. Θὰ μιμηθῇς τὸν Παῦλο, ὁ ὁποῖος γιὰ δώδεκα ψυχὲς ἔδειξε τέτοιο ἐνδιαφέρον· τὸν Παῦλο, ποὺ καὶ γιὰ μία ἀκόμη ψυχὴ κοπίαζε καὶ μοχθοῦσε· τὸν μέγα Παῦλο, ποὺ πρόγραμμά του ἦταν ἐκεῖνο τὸ ἀθάνατο ῥητὸ «Τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσω»· ἔγινα γιὰ ὅλους ὅλα, νὰ σώσω τέλος πάντων μερικούς (Α΄ Κορ. 9,22).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο ποὺ δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» (Μεσολόγγι, φ. 232-233/7-1-1940, σ. 3-4). Μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ μικρὴ ἀνάπτυξις 18-12-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.