Κυριακη μετα τα Φωτα (Ἐφ. 4,7-13) Η ποικιλια των χαρισματων εργο της Θειας Προνοιας
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2438
Κυριακὴ μετὰ τὰ Φῶτα (Ἐφ. 4,7-13)
9 Ἰανουαρίου 2022
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Ἡ ποικιλια των χαρισματων εργο της Θειας Προνοιας
«Ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ… πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ» (Ἐφ. 4,7,12)
Φοβερὸ νόσημα τῆς ψυχῆς, ἀγαπητοί μου, ὁ φθόνος! Πῶς ἐκδηλώνεται; Πολλοί, ὅταν δοῦν στὸν ἄλλο προτερήματα ἢ πλεονεκτήματα, χαρίσματα ποὺ αὐτοὶ δὲν ἔχουν ἢ ἐὰν ἔχουν τὰ ἔχουν σὲ μικρότερο βαθμό, λυποῦνται· δὲν μποροῦν ν᾽ ἀναγνωρίσουν ἀνωτερότητα, νὰ παραδεχτοῦν τὴν ὑπεροχὴ καὶ τὰ προσόντα του, νὰ τὸν συγχαροῦν, νὰ τὸν καμαρώσουν μὲ ἀδελφικὴ ἁπλότητα.
Καὶ εἶνε φοβερὸ τὸ νόσημα αὐτό, γιατὶ καταστρέφει τὴν ἀγάπη, παγώνει τὴν κοινωνία, ἀνακόπτει κάθε συνεργασία καὶ πρόοδο, χωρίζει ἀδέρφια, ματαιώνει καὶ καταστρέφει ἔργα μεγάλα, ματώνει πολλὲς φορὲς τὴ γῆ μὲ τὸ αἷμα ἀθῴων.
* * *
Τὸ νόσημα αὐτό, ἀδελφοί μου, ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὡς ἄριστος ψυχίατρος διέκρινε ὅτι ὑπῆρχε στὶς καρδιὲς μερικῶν Χριστιανῶν –στὴν Κόρινθο περισσότερο, στὴν Ἔφεσο λιγώτερο– καὶ μὲ τὶς θεόπνευστες συμβουλές του σπεύδει νὰ τὸ θεραπεύσῃ, νὰ τὸ ξερριζώσῃ. Ὡς φάρμακο κατὰ τῆς ψυχικῆς αὐτῆς νόσου ὁ ἀπόστολος ὑποδεικνύει τὴν χριστιανικὴ θεώρησι τῶν ἀνθρωπίνων πραγμάτων· ὅτι, δηλαδή, τὰ διάφορα χαρίσματα, ποὺ βλέπουν οἱ Χριστιανοὶ στοὺς ἀδελφούς τους, δὲν εἶνε δικά τους, ἰδιοκτησία τους· δὲν ἀγοράστηκαν ἀπ᾽ αὐτούς, τοὺς δόθηκαν ὄχι ὡς ἀμοιβὴ τῆς ἀξίας τους καὶ τῶν ἀρετῶν τους, ἀλλὰ χορηγήθηκαν μὲ σοφία καὶ δικαιοσύνη ἀπὸ τὸν Χριστό· εἶνε δωρεὰ τοῦ Χριστοῦ. Καὶ δόθηκαν μὲ τὸ σκοπὸ νὰ βοηθηθῇ ἡ κοινωνία, γιὰ νὰ ζήσῃ τὸ σῶμα, νὰ ἐξυπηρετηθῇ τὸ σύνολο, τὸ πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας.
Αὐτὸ τὸ νόημα ἔχουν τὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου ποὺ ἀκοῦμε στὸ σημερινὸ ἀνάγνωσμα· «Ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ… Καὶ αὐτὸς ἔδωκε τοὺς μὲν ἀποστόλους, τοὺς δὲ προφήτας, τοὺς δὲ εὐαγγελιστάς, τοὺς δὲ ποιμένας καὶ διδασκάλους, πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ» (Ἐφ. 4,7,11-12), δηλαδή· Στὸν καθένα ἀπὸ μᾶς δόθηκε ἡ χάρις στὸ μέτρο ποὺ ἤθελε ὁ δωρεοδότης Χριστός… Καὶ αὐτὸς ἔδωσε ἄλλοι μὲν νά ᾽νε ἀπόστολοι, ἄλλοι νά ᾽νε προφῆτες, ἄλλοι νά ᾽νε εὐαγγελισταί, καὶ ἄλλοι νά ᾽νε ποιμένες καὶ διδάσκαλοι, γιὰ νὰ ὠφελοῦνται καὶ τελειοποιοῦνται οἱ πιστοὶ μὲ τὸν ἁγιασμὸ τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, δηλαδὴ τῆς Ἐκκλησίας του.
Ὥστε, σύμφωνα μὲ τὴ διδασκαλία τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ἂν ὑπάρχουν εἴτε μέσα στὴν Ἐκκλησία εἴτε μέσα στὴν κοινωνία ἄτομα ποὺ διακρίνονται γιὰ ἰδιαίτερα χαρίσματα (π.χ. γιὰ εὐφυΐα, σύνεσι, διάκρισι, δύναμι, εὐφράδεια, ῥητορεία κ.λπ.), αὐτοὶ εἶνε ὑπηρέται τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ λαοῦ· ἔργο τους εἶνε νὰ θέσουν τὰ χαρίσματά τους στὴ διάθεσι τοῦ συνόλου, νὰ ἐξυπηρετηθῇ τὸ κοινὸ καλό. Θέλετε μερικὰ παραδείγματα χαρισμάτων;
Εἶνε λοιπὸν ῥήτορες καὶ ἔχουν τὴ δύναμι νὰ συναρπάζουν μὲ τὸ λόγο τους τὰ πλήθη; Ἔχουν ὑποχρέωσι νὰ χρησιμοποιήσουν τὸ ῥητορικό τους χάρισμα μὲ τέτοιο τρόπο, ὥστε νὰ κεντρίσουν τὸ ἐνδιαφέρον τῶν ἀνθρώπων γιὰ τὰ ὄντως ὑψηλὰ καὶ ὡραῖα. Ἀλλοίμονο ἂν σιωπήσουν! ἂν κλείσουν τὸ στόμα τους, τότε θὰ ἔχῃ ἐφαρμογὴ σ᾿ αὐτοὺς τὸ «Οὐαί μοί ἐστιν ἐὰν μὴ εὐαγγελίζωμαι» (Α΄ Κορ. 9,16), ἀλλοίμονό μου δηλαδὴ ἐὰν δὲν εὐαγγελίζωμαι, ἐὰν δὲν κηρύττω τὴν καλὴ ἀγγελία ὅτι ἡ σωτηρία τοῦ κόσμου εἶνε μόνο ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Καὶ ἀντιθέτως· ἀλλοίμονο καὶ τρὶς ἀλλοίμονο, ἐὰν ἀνοίξουν μὲν τὸ στόμα τους, τὸ ἀνοίξουν ὅμως γιὰ νὰ ἐξάψουν πάθη, γιὰ νὰ χωρίσουν ἀνθρώπους, γιὰ νὰ δημιουργήσουν σχίσματα, αἱρέσεις, κοινωνικὲς ἀνατροπές. Τὸ χάρισμα τῆς ῥητορείας τοὺς δόθηκε ὄχι γιὰ νὰ γκρεμίζουν ἀλλὰ γιὰ νὰ οἰκοδομοῦν· «εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ», ὅπως ἀκούσαμε σήμερα (Ἐφ. 4,12).
Ἄλλο παράδειγμα. Εἶνε εὐφυεῖς; ἔχουν τὸ χάρισμα νὰ βρίσκουν εὔκολα λύσι καὶ στὰ πιὸ δύσκολα προβλήματα, νὰ βλέπουν φῶς ἐκεῖ ὅπου οἱ ἄλλοι ἔχουν σκοτάδι; Ἔχουν λοιπὸν ἱερὰ ὑποχρέωσι νὰ χρησιμοποιήσουν τὴν εὐφυΐα τους γιὰ τὸ καλὸ τῶν ἀδελφῶν τους, γιὰ τὴν ἀξιοποίησι τῶν ἀγαθῶν τῆς θείας δημιουργίας· πρὸς τὸ ἀγαθό, ὄχι πρὸς τὸ κακό· γιὰ νὰ λύσουν τὰ μπλεγμένα ὄχι νὰ μπλέξουν τὰ ἁπλᾶ. Διαφορετικά, ἡ εὐφυΐα τους γίνεται πονηρία καὶ προκαλεῖ μεγάλα δεινά.
Κι ἄλλο ἕνα παράδειγμα. Εἶνε συνετοί; ἔχουν τὸ χάρισμα ν᾽ ἀντιλαμβάνωνται σωστά, νὰ κρίνουν εὔστοχα τὰ διάφορα πρόσωπα, πράγματα καὶ γεγονότα; Τότε τὸ ἱερὸ καθῆκον τους εἶνε, νὰ γίνουν ὁδηγοὶ τῶν ἀπείρων, ἀφελῶν καὶ ἀθῴων ἀδελφῶν τους, ποὺ κινδυνεύουν νὰ πέσουν σὲ «λάκκους» τῶν μυρίων πονηρῶν ἐχθρῶν τους, νὰ προνοοῦν καὶ προλαμβάνουν ἠθικὲς καταστροφές.
Διὰ τῆς ποικιλίας λοιπὸν τῶν χαρισμάτων ἐξυπηρετεῖται ἡ Ἐκκλησία, ἡ κοινωνία, ἡ ἀνθρωπότης. Ἡ Θεία Πρόνοια διένειμε τὰ χαρίσματα μὲ τέτοια σοφία, ὥστε νὰ πραγματοποιοῦνται τὰ σχέδιά Της ἐπὶ τῆς γῆς. Μὲ τὸν πλοῦτο τῶν χαρισμάτων οἰκοδομεῖται ἡ Ἐκκλησία, σῴζεται τὸ πλήρωμά της, εὐεργετεῖται ὅλος ὁ κόσμος. Καὶ αὐτὸ συμβαίνει πάντοτε, ἀκαταπαύστως διὰ μέσου ὅλων τῶν αἰώνων. Μπορεῖ νὰ ἔρχωνται κάποτε ἡμέρες δύσκολες, ἄνικμες, περίοδοι πνευματικῆς ξηρασίας· ἀλλὰ καὶ τότε δὲν λείπουν τελείως τὰ χαρίσματα. Τέτοια περίοδος ἦταν π.χ. γιὰ τὸ γένος μας ἡ τουρκοκρατία· ἀλλὰ καὶ τότε δὲν ἔλειψαν πατέρες καὶ διδάσκαλοι, ὅπως οἱ ἅγιοι Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Εὐγένιος ὁ Αἰτωλός, Νικόδημος Ἁγιορείτης, Μακάριος Νοταρᾶς νεομάρτυρες καὶ θαυματουργοί.
Ἐκεῖνοι ὅμως ποὺ ἔλαβαν τὰ διάφορα χαρίσματα δὲν πρέπει νὰ ἐπαναπαύωνται καὶ νὰ ἐναβρύνωνται, νὰ καμαρώνουν αὐτάρεσκα, γιὰ τὰ προσόντα τους. Ἀντιθέτως, πρέπει νὰ νιώθουν ὅτι εἶνε ὑπόλογοι καὶ θὰ λογοδοτήσουν μιὰ μέρα γι᾽ αὐτὰ ἐνώπιον τοῦ Κυρίου. Ἔχουν εὐθῦνες μεγάλες γιὰ τὰ δῶρα μὲ ὁποῖα προικίστηκαν. Ὁ Κύριος θὰ ζητήσῃ ἀπὸ αὐτοὺς ἔργα ἀνάλογα τῶν χαρισμάτων ποὺ τοὺς ἐμπιστεύθηκε· θὰ ζητήσῃ λίγα ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔλαβαν λίγα, καὶ πολλὰ ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ἔλαβαν πολλά. Αὐτὰ λέει τὸ Εὐαγγέλιο.
Σύμφωνα μὲ τὴ γνωστὴ παραβολὴ τῶν ταλάντων (βλ. Ματθ. 25,14-30), ὁ δοῦλος ἐκεῖνος ποὺ ἔλαβε τὰ πέντε τάλαντα ἐργάσθηκε καὶ τὰ διπλασίασε, τὰ ἔκανε δέκα· ἐπίσης τὰ διπλασίασε ἐκεῖνος ποὺ ἔλαβε τὰ δύο καὶ τὰ ἔκανε τέσσερα· αὐτοὶ ἐπαινέθηκαν καὶ ἀμείφθηκαν· ἐνῷ ὁ ἄλλος, ὁ πονηρὸς καὶ ἀμελὴς δοῦλος, ὁ ὁποῖος δὲν ἐργάσθηκε, αὐτὸς τιμωρήθηκε. Μὲ τὴν παραβολὴ αὐτὴ ὁ Κύριος διδάσκει, ὅτι ὅποιος ἔλαβε χαρίσματα πρέπει νὰ καταβάλῃ καὶ κόπους, νὰ ἐργασθῇ μὲ ζῆλο γιὰ τὸ ἀγαθό, καὶ μὲ τὰ χαρίσματά του ν᾽ ἀνταποκριθῇ στὴν προσδοκία τοῦ Θεοῦ· νὰ βοηθήσῃ τὸν πλησίον καὶ νὰ δοξάσῃ τὸν Κύριο.
* * *
Τὸ συμπέρασμα, ἀδελφοί μου, ποιό εἶνε;
Λάβαμε χαρίσματα; Μὴ καυχώμεθα. Ὑπηρέται τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς κοινωνίας εἴμαστε. Ὁ Κύριος περιμένει διπλασιασμὸ τῶν ταλάντων μας. Νὰ φοβηθοῦμε γιὰ τὶς εὐθῦνες καὶ νὰ ἐργασθοῦμε μὲ προθυμία. Σύμφωνα μὲ τὸ σημερινὸ ἀνάγνωσμα, νὰ προσέξουμε νὰ μὴ ὑστερήσουμε «εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ» (Ἐφ. 4,12).
Βλέπουμε σὲ ἄλλους χαρίσματα; Μὴ φθονοῦμε. Νὰ σκεφτοῦμε και τὶς εὐθῦνες τους. Ἀλλοίμονό τους ἂν χρησιμοποιήσουν τὰ χαρίσματα γιὰ τὸν ἑαυτό τους καὶ μόνο, γιὰ νὰ πλουτίσουν, νὰ καλοπεράσουν καὶ νὰ δοξαστοῦν αὐτοὶ καὶ οἱ οἰκογένειές τους. Ἀλλοίμονό τους ἂν ξεχάσουν ὅτι ἔχουν ὁρισθῆ ἀπὸ τὴν Θεία Πρόνοια νὰ εἶνε ἐργάτες τοῦ ἀμπελῶνος, ὁδηγοὶ τυφλῶν, φῶτα τοῦ κόσμου, ἁλάτι τῆς κοινωνίας.
Γι᾿ αὐτοὺς ποὺ ἔχουν χαρίσματα καὶ δὲν τὰ χρησιμοποιοῦν πρὸς εὐεργεσίαν τοῦ πλησίον καὶ τῆς κοινωνίας καὶ πρὸς δόξαν τοῦ Θεοῦ, ἂς παρακαλέσουμε τὸν Κύριο ν᾽ ἀνοίξῃ τὰ μάτια τῆς ψυχῆς τους, ν᾽ ἀντιληφθοῦν πόσο μεγάλη εὐθύνη ὑπέχουν ἐνώπιον τοῦ Κριτοῦ γιὰ τὴν ἀμέλεια, τὴν ἀργία, τὴ φθορὰ καὶ τὴν κατάχρησι τῶν χαρισμάτων ποὺ τοὺς ἔδωσε ὁ Θεὸς πρὸς σωτηρίαν ψυχῶν.
Καὶ ὅλοι νὰ μὴ λησμονοῦμε τὰ σημερινὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου ποὺ ἐξηγήσαμε· «Ἑνὶ ἑκάστῳ ἡμῶν» –σὲ ὅλους μας ἀνεξαιρέτως– «ἐδόθη ἡ χάρις κατὰ τὸ μέτρον τῆς δωρεᾶς τοῦ Χριστοῦ… πρὸς τὸν καταρτισμὸν τῶν ἁγίων, εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομὴν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ» (ἔ.ἀ. 4,7,12).
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἄρθρο ποὺ δημοσιεύθηκε στὸ περιοδικὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας «Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός» (Μεσολόγγι, φ. 232-233/14-1-1940, σ. 6). Μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ μικρὴ ἀνάπτυξις 20-12-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.