Περι τιμης. Τιμωντας τον Θεο τιμωμεθα οι ιδιοι· υψωνομαστε υπερ το γεωδες & κτηνωδες, γινομαστε λογικοι, νοημονες, οξυδερκεις, σοφοι, ευγνωμονες, εναρετοι.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2439
Κυριακὴ ΛΑ΄ [ΙΔ΄ Λουκ.] (Α΄ Τιμ. 1,15-17)
23 Ἰανουαρίου 2022
Περι τιμης
«Τῷ δὲ βασιλεῖ τῶν αἰώνων, ἀφθάρτῳ, ἀοράτῳ, μόνῳ σοφῷ Θεῷ, τιμὴ καὶ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν» (Α΄ Τιμ. 1,17)
Σήμερα, ἀγαπητοί μου, τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα εἶνε μία μικρὴ περικοπὴ ἀπὸ τὴν Πρώτη (Α΄) ἐπιστολὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρὸς Τιμόθεον (βλ. Α΄ Τιμ. 1,15-17).
Ποιός ἦταν ὁ ἀπόστολος Τιμόθεος; Ἐὰν μὲ ρωτήσετε, ποιός ἦταν ὁ πιὸ ἀγαπημένος μαθητὴς τοῦ Χριστοῦ, θὰ σᾶς πῶ· ὁ εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ὁ ἐπιστήθιος, αὐτὸς ποὺ κατὰ τὸν μυστικὸ δεῖπνο ἔσκυψε στὸ στῆθος τοῦ Κυρίου καὶ ἀπέσπασε τὸ μυστικὸ γιὰ τὸν προδότη. Λοιπόν· ὅπως ὁ Χριστὸς εἶχε δώδεκα μαθητάς, ἔτσι καὶ ὁ Παῦλος, ὁ κορυφαῖος ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν, μιμητὴς τοῦ Σωτῆρος μας σὲ ὅλα, εἶχε καὶ αὐτὸς ἕνα κύκλο ἐκλεκτῶν μαθητῶν, ποὺ τὸν βοήθησαν στὸ μοναδικὸ ἱεραποστολικὸ ἔργο του. Καὶ ὅπως μεταξὺ τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ διακρινόταν γιὰ τὴν εἰλικρινῆ ἀγάπη του ὁ Ἰωάννης, ἔτσι καὶ μεταξὺ τῶν μαθητῶν τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἐκεῖνος ποὺ διακρινόταν γιὰ τὴν ἀφοσίωσί του σ᾽ αὐτὸν ἦταν ὁ Τιμόθεος.
Ὁ Τιμόθεος ἦταν ὀρφανὸς ἀπὸ πατέρα· πατέρας του ἦταν κάποιος ἐθνικὸς ποὺ ἀγνοοῦμε τὸ ὄνομά του. Ἦταν παιδὶ μιᾶς ἁγίας χήρας, τῆς Εὐνίκης, καὶ ἐγγονὸς μιᾶς εὐλαβέστατης γιαγιᾶς, τῆς Λωίδος. Ἰδιαίτερη πατρίδα του ἦταν τὰ Λύστρα, κώμη τῆς Μικρᾶς Ἀσίας κοντὰ στὸ Ἰκόνιο. Ἐκεῖ κατοικοῦσε ἡ εὐλογημένη αὐτὴ οἰκογένεια, καὶ ἐκεῖ βρῆκε τὸν Τιμόθεο ὁ ἀπόστολος Παῦλος. Ἡ γιαγιά, ποὺ τὸν ἀγαποῦσε πολύ, καὶ ἡ χήρα μάνα, ποὺ τὸν εἶχε μονάκριβο, μὲ χαρὰ τὸν ἔδωσαν στὸν Παῦλο, νὰ γίνῃ κοντά του μαθητὴς καὶ ἀπόστολος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἐπὶ δεκαετίες συνώδευσε τὸν ἀπόστολο τῶν ἐθνῶν παντοῦ (σὲ ῾Ρώμη, Θεσσαλονίκη, Ἀθήνα, Κόρινθο κ.λπ.)· ἀκόμη καὶ στὴ φυλακή. Τέλος ὁ ἀπόστολος Παῦλος τὸν χειροτόνησε ἱερέα καὶ ἐπίσκοπο· καὶ τὸν ἐγκατέστησε στὴν Ἔφεσο, μεγάλη πόλι τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ποὺ ἀπὸ τότε μέχρι καὶ τὶς ἡμέρες μας ὑπῆρξε κέντρο τοῦ ἑλληνισμοῦ. Πρῶτος ἐπίσκοπος Ἐφέσου ἦταν ὁ Τιμόθεος, καὶ τελευταῖος ὁ Χρυσόστομος Β΄ (Χατζησταύρου), ὁ μετέπειτα ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν (1962-1967). Στὴ σκέψι, ὅτι μία λυχνία (βλ. Ἀπ. 2,1-7), ἕνα καντήλι, ποὺ ἔφεγγε ἐπὶ χίλια ἐννιακόσα χρόνια, στὶς ἡμέρες μας ἔσβησε, ἀνατριχιάζουμε. Ποιός συγκινεῖται; Ἕνας ἑλληνισμός, ποὺ βάσταξε ἐκεῖ ἐπὶ τρεῖς χιλιάδες χρόνια, στὶς μέρες μας ξερριζώθηκε. Οὔτε ἐκκλησιὲς ὑπάρχουν, οὔτε καμπάνες χτυποῦν. Μᾶς ξερρίζωσε ἀπὸ ᾽κεῖ ὁ Θεός. Γιατί; Γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας.
Ἀλλ᾽ ἂς ἐπανέλθουμε στὸ θέμα μας. Στὸν Τιμόθεο, τὸν ἀγαπημένο μαθητή του, ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἔστειλε δύο ἐπιστολές. Μία περικοπὴ λοιπὸν ἀπὸ τὴν Πρώτη (Α΄) πρὸς Τιμόθεον ἐπιστολή του εἶνε τὸ σημερινὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα. Εἶνε πολὺ σύντομο· λίγα λόγια, ἀλλὰ λόγια – χρυσάφι. Νοήματα πυκνά, ὑψηλὲς δογματικὲς καὶ ἠθικὲς ἀλήθειες, ὠκεανὸς θείας σοφίας.
Δὲν ἔχω καιρὸ οὔτε δύναμι νὰ τὰ ἐξηγήσω, ἀλλὰ οὔτε κ᾽ ἐσεῖς ἔχετε ὄρεξι ν᾽ ἀκούσετε· τ᾽ αὐτάκια σας εἶνε ὧρες ὁλόκληρες τεντωμένα σὲ διαφόρους σταθμούς. Κανείς ἐκεῖ δὲν νυστάζει, στὴν ἐκκλησία ὅμως βλέπουν οἱ ἄγγελοι πιστοὺς νὰ χασμουριοῦνται. Τί σημαίνει αὐτό; Ὅτι δὲν ὑπάρχει ὄρεξι. Καὶ τὸ χασμούρημα μέσ᾽ στὴν ἐκκλησία, μπροστὰ στὸ Χριστό, εἶνε ἁμαρτία. Ἂν σὲ καλοῦσε ὁ βασιλιᾶς καὶ μιλοῦσες μαζί του, θὰ χασμουριόσουν;
Γι᾽ αὐτὸ ἀπ᾽ ὅλο τὸν ἀπόστολο θὰ σᾶς δώσω μόνο μιὰ λίρα, θὰ ἐξηγήσω μία μόνο λέξι.
* * *
Ἡ λέξι αὐτὴ εἶνε· «τιμή» (Α΄ Τιμ. 1,17). Εἶνε, ἀγαπητοί μου, κάτι ποὺ μᾶς συγκινεῖ βαθειά. Κάνει ἰδιαίτερη αἴσθησι σ᾽ ἐμᾶς τοὺς Ἕλληνες· σὰν λαὸς φιλό-τιμος, εἴμαστε εὐαίσθητοι στὸ ζήτημα τῆς τιμῆς· μᾶς θίγει ἡ «προσβολὴ τῆς τιμῆς», διαβάζουμε καὶ στὶς ἐφημερίδες γιὰ «ἐγκλήματα τιμῆς» ποὺ γίνονται δυστυχῶς.
Τί εἶνε τιμή; Ἐμένα ρωτᾶτε; Εἶνε ἡ ἀξία ποὺ ἀναγνωρίζουμε καὶ ὁ σεβασμὸς ποὺ δείχνουμε σὲ κάθε ἄνθρωπο. Γιατὶ κάθε ἄνθρωπος, ἀπὸ τὴ δημιουργία του, εἶνε «κατ᾽ εἰκόνα» Θεοῦ (βλ. Γέν. 1,26)· καὶ ὅποιος τιμᾷ τὴν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, τὸν ἄνθρωπο, τιμᾷ τὸν Πλάστη του. Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, ἀκόμα κ᾽ ἕνας κακοῦργος, ποὺ τὸν ὁδηγοῦν στὴ λαιμητόμο νὰ τὸν κόψουν, ὅ,τι ἐλαττώματα κι ἂν ἔχῃ, ὅσο παραμορφωμένος καὶ διεστραμμένος κι ἂν εἶνε, ἔχει μέσα του καὶ στοιχεῖα ἀγαθά, κάποια καλωσύνη· ὅπως καὶ κάθε καλὸς καὶ ἀγαθός, ὅσο ἅγιος κι ἂν εἶνε, δὲν μπορεῖ νὰ μὴν ἔχῃ καὶ κάποιο ἐλάττωμα. Γι᾽ αὐτὸ καὶ ὁ ἄλλος κορυφαῖος, ὁ ἀπόστολος Πέτρος, λέει· «Πάντας τιμήσατε», ὅλους νὰ τοὺς τιμήσετε (Α΄ Πέτρ. 2,17)· τιμῆστε τὸν ἄνθρωπο.
Νὰ τιμοῦμε, λοιπόν, ὅλους. Ἰδιαιτέρως ὅμως πρέπει νὰ τιμοῦμε τὰ πρόσωπα ἐκεῖνα, ποὺ κατέχουν μία ξεχωριστὴ θέσι στὴν καρδιά μας. Ποιά εἶνε τὰ πρόσωπα αὐτά; Τὸ λέει ἡ Γραφή.
Πρῶτα – πρῶτα τιμὴ στοὺς γονεῖς. «Τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς», λέει ὁ Δεκάλογος (Ἔξ. 20,12. Δευτ. 5,16). Καὶ ὁ ἄνθρωπος ποὺ ἀπονέμει τιμὴ στὴ μητέρα καὶ τὸν πατέρα του, ἔχει τὴν εὐλογία τοῦ οὐρανοῦ. Δὲν εἶνε ἕνα καὶ δυὸ τὰ παραδείγματα παιδιῶν, ποὺ ἔφυγαν ἀπ᾽ τὸ χωριό τους ξυπόλητα, μὲ μόνο ἐφόδιο τὴν εὐχὴ τῆς μάνας τους, καὶ εὐδοκίμησαν καὶ πρόκοψαν. Εἶνε ἀλήθεια αὐτὸ ποὺ λέει ὁ λαός μας, «εὐχὴ γονιοῦ ἀγόραζε καὶ στὸ βουνὸ ἀνέβα», κι ὅτι τότε «χῶμα θὰ πιάνῃς – μάλαμα θὰ γίνεται». Λέει ἡ ἁγία Γραφή· «εὐλογία πατρὸς στηρίζει οἴκους τέκνων, κατάρα δὲ μητρὸς ἐκριζοῖ θεμέλια» (Σ. Σειρ. 3,9)· ἡ κατάρα τῆς μάνας ξεπατώνει σπίτια, ἐνῷ ἡ εὐχὴ τοῦ πατέρα τὰ στηρίζει.
Τιμὴ κατόπιν στὸ δάσκαλο ποὺ σοῦ ἄνοιξε τὰ μάτια. Ὁ μέγας Ἀλέξανδρος γιὰ τὸ δάσκαλό του ἔλεγε· Στὸν πατέρα μου (τὸν Φίλιππο) ὀφείλω τὸ ζῆν, στὸ δάσκαλό μου (τὸν Ἀριστοτέλη) ὀφείλω τὸ «εὖ ζῆν».
Τιμὴ ἀκόμα στὸν ἱερέα τοῦ Ὑψίστου, ὁ ὁποῖος σὲ ἁγιάζει μὲ τὰ θεῖα μυστήρια.
Τιμὴ στοὺς ἄρχοντες τοῦ τόπου καὶ ἰδιαιτέρως στὸν βασιλέα, σύμφωνα μὲ τὴ θεόπνευστη ἐντολὴ «τὸν βασιλέα τιμᾶτε» (Α΄ Πέτρ. 2,17).
Τιμὴ σ᾽ ἐκεῖνο τὸ γεροντάκι, ποὺ πέρασε τόσα βάσανα κι ἄσπρισαν τὰ μαλλιά του.
Τιμὴ ἀκόμα στὴ γυναῖκα, ὡς πλάσμα τοῦ Θεοῦ, καὶ προπαντὸς στὴ μάνα, ποὺ κρατάει στὴν ἀγκαλιὰ τὸ βρέφος.
Τιμὴ στὸ νήπιο, στὸ παιδί, στὸ νέο.
Τιμὴ σὲ ὅλους γενικὰ τοὺς ἀνθρώπους, μᾶς προστάζει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ (βλ. Α΄ Πέτρ. 2,17).
Ἀλλὰ σήμερα ὁ ἀπόστολος ὁμιλεῖ γιὰ τὴν τιμὴ ποὺ ὀφείλουμε σὲ κάποιον ἄλλον ἀσυγκρίτως ὑπέρτερο ἀπ᾽ ὅλους αὐτούς. Ἂν πρέπῃ νὰ τιμᾷς τὸν πατέρα καὶ τὴ μάνα σου, τὸν ἱερέα καὶ τὸ δάσκαλό σου, τὸν ἀξιωματικὸ καὶ τὸ βασιλιᾶ σου, ὅλους τοὺς «ἐν ὑπεροχῇ ὄντας» (Α΄ Τιμ. 2,2), πολὺ περισσότερο –δὲν ὑπάρχει σύγκρισι– πρέπει νὰ τιμᾷς Ἐκεῖνον ποὺ εἶνε πάνω ἀπ᾽ ὅλους αὐτούς. Προσέξατε τί λέει; Τιμὴ –ποῦ, σὲ ποιόν;– «τῷ βασιλεῖ τῶν αἰώνων»· σ᾽ αὐτὸν ποὺ εἶνε βασιλιᾶς τοῦ σύμπαντος, σ᾽ αὐτὸν ὀφείλεται τιμή· «τῷ βασιλεῖ τῶν αἰώνων, ἀφθάρτῳ, ἀοράτῳ, μόνῳ σοφῷ Θεῷ, τιμὴ καὶ δόξα εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων» (Α΄ Τιμ. 1,17).
* * *
Καὶ ἐρωτῶ, ἀδελφοί μου· ἀποδίδουμε ἐμεῖς τιμὴ στὸ Θεό; τιμοῦμε τὸ Θεό;
Ἦταν κάποτε ἐποχή, ποὺ ὅλοι οἱ Ἕλληνες, ἂν καὶ εἶχαν ψεύτικους θεούς, τοὺς σέβονταν ὅμως· κανείς δὲν τολμοῦσε νὰ πῇ λέξι κακὴ ἢ βλασφημία ἐναντίον τους. Διαφορετικά, ὅποιος ἀσεβοῦσε στὰ θεῖα ἀντιμετώπιζε τιμωρία πολὺ αὐστηρή. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος τοὺς χαρακτήρισε τότε «ὡς δεισιδαιμονεστέρους» (Πράξ. 17,22), ὡς πολὺ θρήσκους καὶ θεοφοβούμενους.
Καὶ ὄχι μόνο οἱ μικροὶ καὶ ἀγράμματοι τοῦ λαοῦ, ἀλλὰ καὶ μεγάλοι σοφοὶ ὅπως οἱ κλασσικοὶ συγγραφεῖς, φιλόσοφοι καὶ θεμελιωταὶ τῶν ἐπιστημῶν (Ὅμηρος, Πυθαγόρας, Ἡράκλειτος, Σοφοκλῆς, Πλούταρχος κ.λπ.). Καὶ ὄχι μόνο οἱ Ἕλληνες, ἀλλὰ καὶ κάθε ἄλλος λαὸς τιμοῦσε τὰ θεῖα μὲ θυσίες καὶ τελετές. Λένε καὶ γιὰ τὸ Νεύτωνα, τὸν φυσικὸ καὶ ἀστρονόμο ποὺ διατύπωσε τὸ νόμο τῆς παγκοσμίου ἕλξεως, ὅτι εἶχε τέτοια εὐλάβεια, ὥστε ὅταν ἄκουγε τὴ λέξι «Θεός» σηκωνόταν ὄρθιος.
Σήμερα δυστυχῶς σ᾽ αὐτὸ τὸν τόπο, ἀντὶ τιμῆς καὶ σεβασμοῦ, ἀκούγονται ἀμφισβητήσεις, λόγια ἀσεβῆ, διακηρύξεις ἀθεϊστικὲς καὶ βλασφημίες τῶν θείων φρικτές. Ὅσο μπορεῖ ἡ ἀνθρώπινη ἀσημότης ἀτιμάζει τὸ Θεῖον.
Ἀλλὰ ὁ Θεὸς δὲν ἔχει ἀνάγκη τιμῆς ἀπὸ μᾶς· τὸν τιμοῦν πολὺ πρὸ ἡμῶν τὸ ὑλικὸ σύμπαν καὶ οἱ ἄυλοι νόες. Ὅσες φορὲς Τὸν τιμοῦμε ἐμεῖς δὲν τοῦ προσθέτουμε τίποτε. Τιμώντας τὸν Θεὸ τιμώμεθα οἱ ἴδιοι· ὑψωνόμαστε ὑπὲρ τὸ γεῶδες καὶ κτηνῶδες, γινόμαστε λογικοί, νοήμονες, ὀξυδερκεῖς, σοφοί, εὐγνώμονες, ἐνάρετοι.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Ἰωάννου ὁδ. Βουλιαγμένης Ἀθηνῶν τὴν 22-1-1967. Καταγραφή, ὁλοκλήρωσις καὶ σύντμησις 22-12-2021.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.