Τιμη αλλα και ευθυνη, καμαρι αλλα και φοβος (Ομιλια απο χειρογραφο του 1938 στο Μεσολογγι, του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου Καντιωτου, συνοδευεται με προσευχη)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2507
Κυριακὴ Χαναναίας (Β΄ Κορ. 6,16 — 7,1)
9 Ὀκτωβρίου 2022
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Τιμη αλλα και ευθυνη, καμαρι αλλα και φοβος
«Ταύτας οὖν ἔχοντες τὰς ἐπαγγελίας, ἀγαπητοί, καθαρίσωμεν ἑαυτοὺς ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ» (Β΄ Κορ. 7,1)
Δόξα καὶ εὐχαριστίαν ἀναπέμπω, ἀδελφοί μου, στὸν πανάγαθο Κύριο, ποὺ μὲ ἀξιώνει καὶ πάλι νὰ κάνω τὰ κηρύγματα αὐτά. Εὐχαριστῶ τὸν παντοδύναμο Θεὸ καὶ τὸν παρακαλῶ νὰ μὲ ἐνδυναμώσῃ ὥστε νὰ κηρύξω καὶ πάλι τὸν Χριστόν μας.
Θέλω νὰ πῶ λίγα λόγια ἐπὶ τοῦ σημερινοῦ ἀποστόλου, ποὺ εἶνε περικοπὴ ἀπὸ μία ἐπιστολὴ τοῦ ἀποστόλου Παύλου (βλ. Β΄ Κορ. 6,16 – 7,1).
Εἶνε ἀλήθεια ὅτι τὰ ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα εἶνε δυσκολώτερα ἀπὸ τὰ εὐαγγελικά· γι᾽ αὐτὸ ἴσως καὶ οἱ κήρυκες πιό σπάνια ἀποφασίζουν νὰ μιλήσουν ἐπὶ τοῦ ἀποστόλου παρὰ ἐπὶ τοῦ εὐαγγελίου. Τὰ Εὐαγγέλια περιέχουν κυρίως ἱστορία, δηλαδὴ ἀφήγησι, τὴν ὁποία εὐκολώτερα παρακολουθεῖ ὁ καθένας· ἐνῷ οἱ ἐπιστολὲς τῶν ἀποστόλων περιέχουν κυρίως διδαχή, πνευματικὲς δηλαδὴ ἔννοιες, οἱ ὁποῖες ἀπαιτοῦν προσήλωσι καὶ ἔντονη παρακολούθησι. Γι᾽ αὐτὸ στὰ κηρύγματα ἐπὶ τῶν ἀποστολικῶν ἀναγνωσμάτων χρειάζεται νὰ κοπιάσουμε λίγο περισσότερο· τὰ δύσκολα μαθήματα ζητοῦν μεγαλύτερη προσοχή.
Ἂς ἀνοίξουμε λοιπὸν τώρα τὰ αὐτιὰ τῆς καρδιᾶς γιὰ ν᾽ ἀκούσουμε τὰ θεόπνευστα μαθήματα ποὺ μᾶς παραδίδει σήμερα ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν Παῦλος, ὁ ἱδρυτὴς καὶ θεμελιωτὴς ὅλων τῶν ἐκκλησιῶν τῆς πατρίδος μας.
* * *
⃝ Στὴν ἀρχή, ἀγαπητοί μου, μᾶς ἐξηγεῖ τὸν ὑψηλὸ προορισμὸ ποὺ ἔχει ὁ Χριστιανός. Ὅλοι ὀνομαζόμαστε Χριστιανοί, ἀλλὰ πόσοι ἀπὸ μᾶς γνωρίζουμε καὶ συνειδητοποιοῦμε τὸν προορισμό μας; Ὁ Παῦλος τὸν εἶχε καταλάβει καλά, καὶ μὲ ὅσα διδάσκει προσπαθεῖ νὰ μᾶς βοηθήσῃ νὰ τὸν νιώσουμε κ᾽ ἐμεῖς.
Τί εἶνε λοιπὸν Χριστιανός; Κάτι πολὺ σπουδαῖο. Ὁ Χριστιανὸς δὲν εἶνε ἁπλῶς ἕνα ζωντανὸ πλάσμα, ἕνα ζῷο· δὲν εἶνε ἁπλῶς ἕνας λογικὸς ἄνθρωπος· δὲν εἶνε οὔτε καὶ ἕνας πρίγκιπας· δὲν εἶνε οὔτε ἀκόμη καὶ ἕνας βασιλιᾶς. Τί εἶνε λοιπόν; Κάτι παραπάνω ἀπ᾽ ὅλα αὐτά. ᾽Ρωτᾶμε τὸν ἀπόστολο Παῦλο· τί εἶνε Χριστιανός; Καὶ ἀκοῦστε τὴν ἀπάντησι· Ὁ Χριστιανὸς εἶνε ναὸς τοῦ Θεοῦ – λαὸς τοῦ Θεοῦ – παιδὶ τοῦ Θεοῦ! Ἂς τὰ πάρουμε ἕνα – ἕνα.
Ναὸς τοῦ Θεοῦ! Τί εἶνε ὁ ναός; Εἶνε ἕνα οἰκοδόμημα, μέσα στὸ ὁποῖο οἱ πιστοὶ λατρεύουν τὸ Θεό. Ὁ ναός, ἡ ἐκκλησία, εἶνε ἕνας τόπος ἱερός, καθαρὸς καὶ γαλήνιος, ἀφιερωμένος ἀποκλειστικὰ στὸ Θεό. Ἀλλὰ καὶ κάθε Χριστιανὸς εἶνε ἕνας ναὸς τοῦ Θεοῦ· ναὸς ὄχι ἄψυχος ὅπως ἕνα κτήριο, ἀλλὰ ναὸς ἔμψυχος καὶ λογικός. Ἔχουν χτιστῆ ὡραῖες ἐκκλησίες· ὡρισμένες μάλιστα, ὅπως εἶνε γιὰ μᾶς ἡ Ἁγία Σοφία τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἀποτελοῦν κομψοτεχνήματα, θαύματα τῆς τέχνης, μνημεῖα αἰώνων. Περισσότερο ὄμορφη ὅμως, ἡ πιὸ ὡραία ἀπὸ ὅλες τὶς ἐκκλησίες ξέρετε ποιά εἶνε; Εἶνε ἡ καρδιά μας! Αὐτὴ εἶνε ἡ πιὸ λαμπρὴ ἐκκλησιά, αὐτὴ εἶνε τὸ πιὸ ποθητὸ σκήνωμα τοῦ Κυρίου. Αὐτὴν θαυμάζουν οἱ ἄγγελοι, σ᾽ αὐτὴν ἀναπαύεται ὁ Θεός.
Χαῖρε λοιπόν, Χριστιανέ. Ἂς εἶσαι καὶ ὁ πιὸ ἄσημος τοῦ κόσμου· ἂς εἶσαι καὶ ὁ πιὸ περιφρονημένος χειρῶναξ, ἂς εἶσαι κ᾽ ἕνας λοῦστρος, ἂς εἶσαι καὶ μιὰ ὑπηρέτρια, ἂς εἶσαι καὶ μιὰ πλύστρα. Ἐφ᾽ ὅσον εἶσαι Χριστιανός, ἡ ταπεινὴ καρδιά σου εἶνε θρόνος τοῦ Μεγάλου Θεοῦ. Μέσα σ᾽ αὐτὴν μυστικῶς λατρεύεται καὶ ὑμνεῖται ὁ Κύριος.
Λαὸς τοῦ Θεοῦ ἔπειτα! Οἱ λαοὶ τῆς γῆς αἰσθάνονται ἀσφαλεῖς ἔχοντας καθένας μπροστά του μεγάλους ὁδηγοὺς καὶ ἀκολουθώντας μὲ πειθαρχία σοφοὺς κυβερνῆτες. Ὅπως λοιπὸν ἐκεῖνοι νιώθουν εὐτυχεῖς, ἔτσι καὶ πολὺ περισσότερο εὐτυχὴς καὶ μακάριος εἶνε ὁ Χριστιανός· γιατὶ ἔχει κυβερνήτη στὴ ζωή του τὸν αἰώνιο Θεό. Εἶνε ὑπήκοος τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, πολίτης τοῦ κράτους τῆς μεγαλωσύνης του. Καὶ αἰσθάνεται τὴ μεγαλύτερη ἀσφάλεια ἐφ᾽ ὅσον διατελεῖ ὑπὸ τὴν κραταιὰ προστασία του.
Εἶνε λοιπὸν ναὸς τοῦ Θεοῦ, λαὸς τοῦ Θεοῦ, καὶ τέλος κάτι περισσότερο·
Παιδὶ τοῦ Θεοῦ! Ἐδῶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀποκαλύπτει τὸ ἀσύλληπτο ὕψος ὅπου ὁ Κύριος ἀνεβάζει αὐτὸν ποὺ μένει πιστὸς καὶ συνεπὴς Χριστιανός. Ὄχι παιδὶ τοῦ ἄλφα νοικοκύρη ἢ τοῦ βῆτα ἄρχοντα ἢ τοῦ γάμμα βασιλέως, ἀλλὰ παιδὶ τοῦ Θεοῦ! Τὸ σκέφτηκες αὐτὸ ποτέ, ἀδελφέ μου; Καμαρώνουν τὰ παιδιὰ ποὺ συνέβη νὰ ἔχουν ὀνομαστὸ πατέρα στὸν κόσμο αὐτόν· μὰ ὁ Χριστιανὸς ἂς χαίρῃ, διότι ὁ δικός του Πατέρας εἶνε πάνω ἀπὸ ὅλους τοὺς πατέρες τῆς γῆς. Εἶσαι παιδὶ τοῦ Θεοῦ! Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ βγῆκες ἀπὸ τὴν ἱερὰ κολυμβήθρα τοῦ βαπτίσματος ἔγινες μέλος τῆς οἰκογενείας ἐκείνης, ποὺ πατέρα ἔχει τὸν ἐν Τριάδι Θεόν. Δὲν εἶσαι πλέον ἐχθρὸς τοῦ Θεοῦ, δὲν εἶσαι ἁπλῶς φίλος τοῦ Θεοῦ· εἶσαι παιδὶ τοῦ Θεοῦ. Σὲ ἔχει υἱοθετήσει ὁ Κύριος.
Χαῖρε, λοιπόν, Χριστιανέ. Ἀλλὰ καὶ
⃝ Φοβοῦ. Φοβοῦ, διότι τὸ βαρὺ ὄνομά σου Χριστιανὸς δημιουργεῖ καὶ μεγάλες ὑποχρεώσεις. Ἔχεις χρέος νὰ ζήσῃς σὰν παιδὶ τοῦ Θεοῦ. Γιατὶ ὅπως τὸ διεφθαρμένο παιδὶ ἀτιμάζει τὸν πατέρα του, ἔτσι καὶ ὁ ἀσυνεπὴς χριστιανὸς ἀτιμάζει τὸν οὐράνιο Πατέρα, ῥίχνει τοὺς θεϊκοὺς τίτλους στὸν βόρβορο! Γι᾽ αὐτὸ ὁ Παῦλος, ἀφοῦ μᾶς ὠνόμασε ναὸ τοῦ Θεοῦ – λαὸ τοῦ Θεοῦ – τέκνα τοῦ Θεοῦ, μᾶς λέει· «Καθαρίσωμεν ἑαυτοὺς ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ σαρκὸς καὶ πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ» (Β΄ Κορ. 7,1). Αὐτὴ εἶνε ἡ ἁγία συμβουλὴ τοῦ Παύλου· νὰ καθαρίσουμε τὸ σῶμα – νὰ καθαρίσουμε καὶ τὴν ψυχή.
Τὸ σῶμα νὰ τὸ ἔχουμε καθαρό. Ἀλλὰ πότε τὸ σῶμα εἶνε καθαρό; Μήπως ὅταν κάνῃ λουτρὰ μὲ εἰδικὰ σαπούνια καὶ ἀρώματα; Καθαρὸ εἶνε τὸ σῶμα ποὺ μένει μακριὰ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία τῆς σαρκός. Τὰ σαρκικὰ ἁμαρτήματα –ἐπιτρέψτε μου νὰ τὰ κατονομάσω–, ἡ μοιχεία, ἡ πορνεία καὶ κάθε ἄλλη αἰσχρότητα, λερώνουν τὸ σῶμα. Ἆ, προτιμότερο νὰ βουτήξῃς τὸ σῶμα σου μέσα σ᾽ ἕνα ἀποχωρητήριο, παρὰ νὰ τὸ ῥίξῃς στὰ φοβερὰ αὐτὰ ἁμαρτήματα.
Καθαρὸ λοιπὸν τὸ σῶμα. Ἀλλὰ καὶ καθαρὴ πρέπει νά ᾽νε καὶ ἡ ψυχὴ ἀπὸ ἁμαρτία. Μὴ τὴν μολύνῃς μὲ τὴν ὑπερηφάνεια, μὲ τὶς πονηρὲς σκέψεις, μὲ ἐμπαθεῖς ἐπιθυμίες. Αὐτὰ μολύνουν, λερώνουν τὴ στολὴ τῆς ψυχῆς.
Ὤ ἡ ἁμαρτία! Αὐτὴ μεταβάλλει τὴν ψυχὴ σὲ ἕνα στάβλο βρωμερό. Καὶ στὸ στάβλο δὲν μένουν οἱ βασιλιᾶδες, μένουν τὰ ζῷα. Κ᾽ ἐμεῖς, ἂν θέλουμε νὰ κατοικήσῃ ὁ Θεὸς στὴν καρδιά, ἂν θέλουμε νὰ γίνουμε ἐκλεκτὸς λαὸς τοῦ Θεοῦ, ἂν θέλουμε νὰ μᾶς υἱοθετήσῃ ὁ Θεός, πρέπει νὰ καθαρίσουμε τὴν ψυχή μας.
Ἀλλὰ πῶς θὰ τὴν καθαρίσουμε; Μὲ τὸ φόβο τοῦ Θεοῦ, μὲ τὴ μετάνοια καὶ ἐξομολόγησι στὸν πνευματικό. Μὲ τὰ μέσα, ποὺ διαθέτει ἡ Ἐκκλησία μας, καθαρίζεται ἡ ἁμαρτωλὴ ψυχή. Καθαριστήριο τῆς ψυχῆς εἶνε ἡ Ἐκκλησία· ἐδῶ καθαρίζονται οἱ ψυχές. Ὅταν ἔχῃς λερωμένο ῥοῦχο, τὸ πηγαίνεις στὸ καθαριστήριο, ὅπου ὁ τεχνίτης τὸ καθαρίζει. Δεῖξε καὶ γιὰ τὴν ψυχὴ τὸ ἴδιο ἐνδιαφέρον ποὺ δείχνεις γιὰ ἕνα λερωμένο ῥοῦχο! Καθάρισε τὴν ψυχὴ στὸ λουτρὸ τῆς μετανοίας.
Καὶ ὅταν ἡ ψυχή σου αἰσθανθῇ καθαρή, τότε θὰ γίνῃ ἕνα μικρὸ παλάτι, στὸ ὁποῖο θὰ κατοικῇ ὁ Μέγας Θεός. Καὶ θὰ σὲ εὐλογῇ καὶ θὰ σὲ χαριτώνῃ, ἕως ὅτου σὲ καταστήσῃ καὶ κληρονόμο τῆς βασιλείας του, τὴν ὁποία ὑπόσχεται σὲ ὅλα τὰ ἀγαπημένα παιδιά του, τοὺς πιστοὺς ἀγωνιστὰς Χριστιανούς.
* * *
Αὐτὰ τὰ λίγα εἶχα νὰ πῶ, ἀγαπητοί μου, τώρα στὴν ἀρχὴ τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους. Ἂν θέλῃ ὁ Θεός, θὰ συνεχίσουμε τὰ κηρύγματα. Θὰ σᾶς παρακαλέσω τώρα γιὰ κάτι ἄλλο.
Γνωρίζουμε σὲ ποιές ἡμέρες ζοῦμε. Βλέπουμε τί κίνδυνος ὑπάρχει νὰ λερωθοῦμε καὶ νὰ χάσουμε τὴν ψυχή μας. Ὅλοι κινδυνεύουμε νὰ πάθουμε τὸ φοβερὸ αὐτὸ δυστύχημα, ἰδίως ὅμως κινδυνεύουν τὰ παιδιά, ποὺ βρίσκονται στὴ δύσκολη ἡλικία. Γι᾽ αὐτὸ ἡ Ἐκκλησία μας, γιὰ νὰ τὰ προφυλάξῃ ἀπὸ κινδύνους, ἵδρυσε τὰ Κατηχητικὰ Σχολεῖα. Ἐκεῖ τὰ διδάσκει τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ καὶ προσπαθεῖ νὰ τὰ μάθῃ ν᾽ ἀγαποῦν τὸ Χριστὸ καὶ τὸν θεῖο νόμο του. Γι᾽ αὐτὸ παρακαλῶ τοὺς πιστοὺς γονεῖς νὰ στείλουν τὰ παιδιά τους στὸ Κατηχητικό. Λειτουργοῦν ἰδιαίτερα τμήματα γιὰ ἀγόρια καὶ κορίτσια ὅλων τῶν βαθμίδων.
Τὴν περίοδο αὐτὴν ἀρχίζουν τὰ μαθήματα. Καὶ εὔχομαι, ὁ Θεὸς νὰ φωτίσῃ ὅλους μας, γονεῖς, μαθητὰς καὶ μαθήτριες, κατηχητὰς καὶ κατηχήτριες, ὥστε μὲ μεγαλύτερη προθυμία νὰ τρέξουμε ἐφέτος στὸ πρσκλητήριο αὐτό, πρὸς δόξαν τοῦ μεγάλου Θεοῦ καὶ Σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, στὸν ὁποῖο πρέπει πᾶσα δόξα τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων· ἀμήν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
H oμιλία εἰς τὸν ἀπόστολον τῆς ΙΖ΄ Κυριακῆς ευρέθη γραμμένη σε χειρόγραφο, σε κόλλας ἀναφορᾶς μὲ μολύβι), στὸ τέλος έφερε ἡμερομηνία: Ἐν Μεσολογγίῳ τῇ 9 Ὀκτωβρίου 1938
Και από κάτω συνοδεύονταν απο κείμενο προσευχῆς (Αυτό φαίνεται ότι ήταν το μεγάλο μυστικό του ιεροκήρυκα Αυγουστίνου Καντιώτου, που συνεκλόνιζε τους πιστους το κήρυγμά του)
Θεέ, ὁ Πατὴρ τῶν Φώτων, ἐξαπόστειλον
κἀμοὶ τῷ ἁμαρτωλῷ καὶ ἀχρείῳ σου
δούλῳ Αὐγουστίνῳ ἀκτίνας τῆς [τοῦ] φωτισμοῦ
Σου, διὰ νὰ συνεχίσω τὸ κηρυκτικόν
μου ἔργον κατὰ τὸ Δ΄ τοῦτο ἔτος ἐν τῇ
πόλει τοῦ Μεσολογγίου.
καὶ ὑπογραφὴ Αὐγουστῖνος Καντιώτης
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας τὴν 9-10-1938. Ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ ἀναπλήρωσις 9-7-2022.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.