Ἡ νεκραναστασι μας. Ἡ ἁμαρτια, ειναι το φαρμακι του ὀλεθρου. Ὅσο πιο πολυ αμαρτανει ο ανθρωπος, τοσο περισσοτερο νεκρωνεται· & ετσι θα ερθη στιγμη που θα βρεθει μεταξυ των νεκρων. Ὅσοι θελουμε τη ζωη, ας πλησιασουμε με πιστι το Χριστο.
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2516
Κυριακὴ ΚΓ΄ [ΣΤ΄ Λουκ.] (Ἐφ. 2, 4-10)
20 Νοεμβρίου 2022
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστινου Καντιωτου
Ἡ νεκραναστασι μας
«Ὁ Θεὸς πλούσιος ὢν ἐν ἐλέει, διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἣν ἠγάπησεν ἡμᾶς, καὶ ὄντας ἡμᾶς νεκροὺς τοῖς παραπτώμασι συνεζωοποίησε τῷ Χριστῷ· χάριτί ἐστε σεσωσμένοι» (Ἐφ. 2,4-5)
Ὁ Θεός, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ Ζωή. Εἶνε ἡ Ζωὴ καὶ ἡ Πηγὴ τῆς Ζωῆς. Αὐτὸ διδάσκει σήμερα μὲ θεῖο κῦρος ὁ μέγας Παῦλος στὸν ἀπόστολο ποὺ ἀκούσαμε (βλ. Ἐφ. 2,4-10).
* * *
⃝ Ἦταν κάποτε ἐποχὴ ποὺ ἐπάνω στὴ Γῆ δὲν ὑπῆρχε ζωή. Ἡ Γῆ ἦταν ἕνας πλανήτης ἔρημος. Ὑπῆρχαν θάλασσες, βουνὰ καὶ κάμποι, μὰ ζωντανὸς ὀργανισμὸς πουθενά. Ἔπειτα ὁ Θεὸς τὴν τρίτη δημιουργικὴ ἡμέρα (βλ. Γέν. 1,11-13) ἔφερε στὴν ὕπαρξι ὅλα τὰ φυτά· ἐν συνεχείᾳ τὴν πέμπτη καὶ τὴν ἕκτη ἡμέρα (βλ. ἔ.ἀ. 1,20-25) ἔκανε ὅλα τὰ ζῷα, καὶ τέλος ὡς κορωνίδα τῆς δημιουργίας (βλ. ἔ.ἀ. 1,26-31) ἔπλασε τὸν ἄνθρωπο.
«Αὐτὸς εἶπε, καὶ ἐγενήθησαν (=ἔγιναν), αὐτὸς ἐνετείλατο (=ἔδωσε ἐντολή), καὶ ἐκτίσθησαν (=δημιουργήθηκαν)» (Ψαλμ. 148,5). Ἔτσι ἐμφανίστηκε ἡ ζωὴ ἐπάνω στὴ Γῆ σὲ μύριες – ἄπειρες μορφές. Ἀπὸ τὴν ἁγία Τριάδα πῆραν καὶ ἔχουν ὅλα ζωή. Ὑπάρχουν γιατὶ τοὺς ἔδωσε ζωὴ ὁ ζωντανὸς Θεός, καὶ συντηροῦνται γιατὶ τὰ συγκρατεῖ καὶ προνοεῖ γι᾽ αὐτὰ ὁ πανάγαθος Δημιουργὸς καὶ Πλάστης τοῦ παντός.
Δὲν εἶνε μία καὶ δύο ὑπάρξεις· εἶνε ἑκατομμύρια καὶ δισεκατομμύρια ἀμέτρητα. Ὅλα ζοῦν μέσα στὸ βασίλειο καὶ στὴν πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Ζῇ τὸ κοράλλι στὰ βάθη τῆς θαλάσσης· ἔχει ζωὴ κι αὐτό, ἀφοῦ ὅπως κάθε ζωντανὸ γεννιέται, αὐξάνεται, πολλαπλασιάζεται καὶ πεθαίνει. Ζοῦν τὰ φύκια στὸ βυθό. Ζοῦν τὰ φυτὰ στὴ στεριά, σὲ κάμπους καὶ βουνά. Ζοῦν τὰ ἀπειράριθμα ψάρια στὶς ἀπέραντες θάλασσες. Ζοῦν στὴν ξηρά – ὤ καὶ τί δὲν ζῇ ἐκεῖ· ζοῦν στὰ δάση τὰ πουλιά, ζῇ στὸ χῶμα τὸ σκουλήκι, ζοῦν στὸν ἀέρα τὰ ἔντομα, ζῇ στὴν κοπριὰ τὸ μανιτάρι, ζῇ στὶς λίμνες ὁ βάτραχος, ζοῦν στὴν ἔρημο τὰ θηρία, τὰ μεγάλα καὶ τὰ μικρά… Μὰ πρὸ παντὸς ζῇ – ποιός· ὁ ἄνθρωπος! Ἀλλὰ πῶς ζῇ;
Ἡ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων δὲν εἶνε γιὰ ὅλους ἡ ἴδια· δὲν εἶνε ὅπως π.χ. ἡ ζωὴ τῶν προβάτων στὸ κοπάδι. Πόσες ἰδιαίτερες παραλλαγές, διαφορὲς καὶ ποικιλίες παρουσιάζει! Ζῇ τὸ παιδὶ στὸ σχολεῖο κι ὁ φοιτητὴς στὸ πανεπιστήμιο, ζῇ ὅμως καὶ ὁ ἄρρωστος στὸ νοσοκομεῖο καὶ ὁ φθισικὸς στὸ σανατόριο. Ζοῦν οἱ γεωργοὶ στὴ στεριά, ζοῦν καὶ οἱ ψαρᾶδες στὸ γιαλὸ καὶ οἱ ναυτικοὶ στὸν ὠκεανό. Ζῇ ὁ ἐργάτης στὸ σπιτάκι, ζῇ καὶ ὁ ὑπάλληλος στὸ διαμέρισμα τῆς πολυκατοικίας. Ζοῦν φτωχοὶ σὲ καλύβες, ζοῦν καὶ πλούσιοι σὲ μέγαρα. Ζοῦν σὲ ἀνάκτορα βασιλιᾶδες, ζοῦν καὶ στρατιῶτες σὲ μονάδες. Διασκεδάζουν στὰ κέντρα νέοι καὶ νέες, ἀναστενάζουν ὅμως σὲ κελλιὰ τῶν φυλακῶν κακοῦργοι καὶ λῃσταί…
Δὲν ξέρω ποιό ἀπ᾽ ὅλα τὰ εἴδη τῆς ζωῆς σᾶς ἀρέσει. Θὰ προτιμᾶτε μᾶλλον τὴ ζωὴ τῶν πλουσίων· ζηλεύετε ἴσως πῶς ζοῦν οἱ ἄρχοντες. Ἀλλ᾽ ἐὰν μὲ ρωτήσετε, ἀπ᾽ ὅλα τὰ εἴδη ζωῆς ποιά εἶνε ἡ πιὸ ὡραία, τίνος ἡ ζωὴ εἶνε ἡ πιὸ πλούσια καὶ πιὸ εὐτυχισμένη, θὰ σᾶς πῶ· εἶνε ἡ ζωὴ τοῦ Χριστιανοῦ! αὐτὴ ποὺ ἔφερε στὴ γῆ μὲ τὸν βίο καὶ μὲ τὸν λόγο του ὁ Χριστός. Ἀπ᾽ ὅλα τὰ εἴδη ζωῆς αὐτὴ εἶνε ἡ ἀνώτερη· καὶ σ᾽ αὐτὴν μᾶς καλεῖ ὁ Χριστός.
⃝ Αὐτὸ ἀναπτύσσει μὲ φωτισμὸ καὶ θεία χάρι στὴν περικοπὴ ποὺ ἀκούσαμε σήμερα ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν. Εἴμαστε Χριστιανοί, λέει στοὺς Ἐφεσίους· καὶ ἀφ᾽ ὅτου πιστέψαμε στὸ Χριστὸ καὶ τὸν ἀκολουθήσαμε μὲ προθυμία καὶ ἀκρίβεια, ἀλλάξαμε ῥιζικά· γευθήκαμε τί θὰ πῇ ζωή. Ὁ ἀπόστολος ὁμιλεῖ ἐκ πείρας.
Ἤμασταν νεκροί, λέει, δὲν εἴχαμε μέσα μας πνευματικὴ ζωή. Ἤμασταν σαρκικοί, ἐπράτταμε τὸ θέλημα τῆς σαρκός. Ζούσαμε μιὰ ζωὴ ὅμοια σχεδὸν μ᾽ αὐτὴν ποὺ κάνουν τὰ ζῷα. Θεὸ ἀληθινὸ δὲν ξέραμε· τὰ ἄψυχα εἴδωλα λατρεύαμε· μάρμαρα καὶ πέτρες καὶ ξύλα ἦταν οἱ θεοί μας. Δὲν ἦταν ζωὴ αὐτὴ ποὺ κάναμε βυθισμένοι στὴν ἁμαρτία. Κατ᾽ οὐσίαν δὲν ζούσαμε, τ᾽ ἁμαρτήματα μᾶς εἶχαν πνίξει. Ἤμασταν «νεκροὶ τοῖς παραπτώμασι», ὅπως γράφει (Ἐφ. 2,5).
Ἀλλὰ τώρα, δόξα τῷ Θεῷ, γνωρίζοντας τὴν πίστι τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ βρήκαμε τὴν πηγὴ τῆς Ζωῆς. Ὁ Χριστός, μὲ τὸ φῶς τῆς διδασκαλίας του, μὲ τὴν πνοὴ τῆς χάριτός του, μὲ τὴ δύναμι τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας του νίκησε τὸν διάβολο καὶ τὸν ᾅδη, ἐξάλειψε τὴν ἁμαρτία, ἔσβησε τὸ χρέος τῶν παραπτωμάτων μας, πάτησε τὸν θάνατο, καὶ ἐμφύσησε σ᾽ ἐμᾶς τοὺς πνευματικὰ νεκροὺς ζωή, ὅπως στὸν πρωτόπλαστο Ἀδὰμ καὶ στὸν τετραήμερο Λάζαρο. Ὁ Χριστὸς ἔχει καὶ μεταδίδει ζωή· γι᾽ αὐτὸ λέγεται καὶ εἶνε Ζωοδότης.
Ἡ Ἐκκλησία διδάσκει, ὅτι ὁ Χριστὸς μὲ τὴν ἐνανθρώπησί του ἀνέλαβε τὴν φθαρμένη ἀνθρώπινη φύσι μας, τὴν ἕνωσε μὲ τὴν θεία φύσι του, καὶ τέλος μὲ τὴ σταυρικὴ θυσία καὶ τὴν τριήμερο ἀνάστασί του ζωοποίησε μαζὶ μὲ τὸ σῶμα του καὶ τὸ νεκρὸ πτῶμα μας. Ἡ διδαχὴ λοιπὸν αὐτὴ τῆς Ἐκκλησίας, αὐτὸς θεῖος λόγος, τώρα σ᾽ ἐμᾶς ἔγινε ἔργο, πραγματικότης· τὸ ζοῦμε στὸν ἑαυτό μας, ἐπάνω στὴν ὕπαρξί μας. Ζοῦμε τὴν πνευματικὴ νεκρανάστασι. Ὁ Χριστὸς μᾶς χάρισε τὴν ἀληθινὴ ζωή, μᾶς σήκωσε ἀπὸ τὸν πνευματικὸ θάνατο.
Ἀναστηθήκαμε σὲ νέα ζωή. Ζούσαμε στὸ σκοτάδι, τώρα ζοῦμε στὸ φῶς· ζούσαμε στὴ χώρα τοῦ θανάτου, τώρα ζοῦμε στὴ χώρα τῆς ζωῆς· ζούσαμε στὴ φυλακή, τώρα ἀναπνέουμε τὸν καθαρὸ ἀέρα τῆς ἐλευθερίας τῆς χάριτος. Αὐτὰ εἶνε δῶρα τοῦ Θεοῦ, ὁ ὁποῖος ἔχει ἄπειρη ἀγάπη καὶ πλοῦτο ἐλέους. Αὐτὸ τὸ νόημα ἔχουν τὰ λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου ποὺ ἀκούσαμε σήμερα· «Ὁ Θεὸς πλούσιος ὢν ἐν ἐλέει, διὰ τὴν πολλὴν ἀγάπην αὐτοῦ ἣν ἠγάπησεν ἡμᾶς, καὶ ὄντας ἡμᾶς νεκροὺς τοῖς παραπτώμασι συνεζωοποίησε τῷ Χριστῷ· χάριτί ἐστε σεσωσμένοι» (ἔ.ἀ. 2,4-5).
⃝ Οὔτε ἐγὼ ποὺ σᾶς κηρύττω, ἀδελφοί μου, οὔτε σεῖς ποὺ μὲ ἀκοῦτε ἔχουμε αἰσθανθῆ βαθειὰ τί σημαίνουν τὰ λόγια αὐτά. Ἐμεῖς δὲν ἔχουμε ἀκόμη ζήσει τὴ χριστιανικὴ ζωή, δὲν ἔχουμε αἰσθανθῆ τί θὰ πῇ ἐν Χριστῷ ζωή. Δὲν ἔχει γίνει μέσα μας τὸ μέγα θαῦμα. Ποιό θαῦμα· ν᾽ ἀφήσουμε τὴν ἁμαρτία καὶ νὰ ζήσουμε τὸ Χριστό! Ὤ, αὐτὸ εἶνε τὸ μέγα θαῦμα· ὅλα τ᾽ ἄλλα μπροστὰ σ᾽ αὐτὸ εἶνε μικρά.
Ἐὰν τὴ στιγμὴ αὐτὴ ἕνας ἀπὸ τοὺς χιλιάδες νεκροὺς ποὺ εἶνε θαμμένοι στὸ νεκροταφεῖο ἀνασταινόταν καὶ παρουσιαζόταν μπροστά μας ὁλοζώντανος, ὅλοι βέβαια θὰ τὸ θεωρούσαμε αὐτὸ θαῦμα μεγάλο. Καὶ ὅμως τὸ ἄλλο θαῦμα εἶνε μεγαλύτερο.
Ὑπάρχουν ἄνθρωποι ποὺ κινοῦνται, περπατοῦν, τρέχουν, διασκεδάζουν, γλεντοῦν, ὅλα τὰ κάνουν· ἀλλὰ τί τὰ θέλετε, εἶνε νεκροί· ζωντανοὶ νεκροί. Εἶνε θαμμένοι ἀπὸ τώρα – ποῦ; Ὄχι στὸ νεκροταφεῖο τῆς πόλεως ἢ τοῦ χωριοῦ μας (τοῦ Μεσολογγίου ἢ τῶν Πατρῶν ἢ τῶν Ἀθηνῶν κ.λπ.)· εἶνε θαμμένοι στὸ μεγαλύτερο νεκροταφεῖο τοῦ κόσμου. Ποιό εἶν᾽ αὐτό; Εἶνε τὸ νεκροταφεῖο τῆς ἁμαρτίας. Νεκροθάφτης σ᾽ αὐτὸ εἶνε ὁ διάβολος. Αὐτός, μὲ πολλὲς ἀξίνες ποὺ ἔχει, σκάβει κι ἀνοίγει τάφους, καὶ μέσα ἐκεῖ θάβει· θάβει συνεχῶς. Ποιούς; Τοὺς ἁμαρτωλούς. Ποιούς ἁμαρτωλούς; Τοὺς ἀμετανόητους.
Εἶπα τοὺς ἀμετανόητους. Γιατὶ ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ἕνας ἁμαρτωλὸς ἀποφασίσῃ νὰ μετανοήσῃ, αὐτὸς ἀμέσως δραπετεύει ἀπὸ τὸ νεκροταφεῖο τῆς ἁμαρτίας· τὸν χάνει ὁ κακὸς νεκροθάφτης, ὁ διάβολος. Γίνεται τότε ἡ νεκρανάστασις, ὅπως λέει ὁ ἴδιος ὁ Κύριος· ὅτι ὁ ἁμαρτωλὸς «οὗτος νεκρὸς ἦν καὶ ἀνέζησε», ἦταν νεκρὸς καὶ ξαναγύρισε στὴ ζωή (Λουκ. 15,32).
* * *
Ἡ ἁμαρτία, ἀδελφοί μου, δὲν εἶνε παιχνίδι γιὰ νὰ γελάσουμε, ὄχι· εἶνε τὸ φαρμάκι τοῦ ὀλέθρου, ἕνα «ἐμβόλιο» ποὺ θανατώνει. Ὅσο πιὸ πολὺ ἁμαρτάνει ὁ ἄνθρωπος, τόσο περισσότερο νεκρώνεται· καὶ ἔτσι θὰ ἔρθῃ στιγμὴ ποὺ αὐτὸς δὲν θὰ ἔχῃ πλέον θέσι μεταξὺ τῶν ζώντων· θὰ εἶνε μεταξὺ τῶν νεκρῶν.
Ὅσοι θέλουμε τὴ ζωή, ἂς πλησιάσουμε μὲ πίστι τὸ Χριστό. Αὐτὸς εἶνε τὸ ζωογόνο ἐμβόλιο. Ὅπως σὲ καιρὸ ἐπιδημίας ἐκεῖνος ποὺ δὲν θέλει νὰ πεθάνῃ ἀλλὰ θέλει νὰ ἀσφαλίσῃ τὴ ζωή του τρέχει καὶ ἐμβολιάζεται, ἔτσι κ᾽ ἐμεῖς. Ἂν θέλουμε τὴ ζωή, τὴν αἰωνία καὶ μακαρία, ἂς τρέξουμε στὸν Κύριό μας Ἰησοῦν Χριστόν, καὶ ἐκεῖνος θὰ μᾶς δώσῃ δωρεὰν τὸ ἐμβόλιο τῆς ζωῆς.
Καὶ ὅταν λάβουμε τὸ ἐμβόλιο τοῦ Χριστοῦ, δὲν θὰ εἴμαστε πλέον νεκροί· θὰ εἴμαστε οἱ ζῶντες ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ. Σ᾽ αὐτὸν λοιπὸν ἂς ἀναπέμψουμε, μαζὶ μὲ τὸν ἀπόστολο Παῦλο καὶ ὅλους τοὺς σεσωσμένους ὅλων τῶν αἰώνων, δόξα καὶ τιμὴ καὶ προσκύνησι, γιατὶ αὐτὸς εἶνε ἡ ζωὴ καὶ ἡ ἀνάστασις ὅλων τῶν μετανοημένων ἁμαρτωλῶν.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν νεκροταφειακὸ ἱ. ναὸ τοῦ Ἁγ. Λαζάρου Μεσολογγίου τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας πιθανὸν τὴν 20-11-1938. Ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ ἐπέκτασις 5-10-2022.
Ἡ ἁμαρτια, ειναι το φαρμακι του ὀλεθρου. Ὅσο πιο πολυ αμαρτανει ο ανθρωπος, τοσο περισσοτερο νεκρωνεται· & ετσι θα ερθη στιγμη που θα βρεθει μεταξυ των νεκρων.
Ὅσοι θελουμε τη ζωη, ας πλησιασουμε μὲ πιστι το Χριστο.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.