Μη μας στερησης, Κυριε, την ειρηνη σου! (Του Μητροπολιτου Φλωρινης π. Αυγουστινου Καντιωτου)
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΚΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2518
Κυριακὴ ΚΔ΄ [Ζ΄ Λουκ.] (Ἐφ. 2,14-22)
27 Νοεμβρίου 2022
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Μη μας στερησης, Κυριε, την ειρηνη σου!
«Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν» (Ἐφ. 2,14)
Εἰρήνη, ἀγαπητοί μου! Ὡραία λέξι καὶ ἀκόμη πιὸ ὡραία ἔννοια. Ὅπως λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός, «εἰρήνη φίλη, τὸ γλυκὺ καὶ πρᾶγμα καὶ ὄνομα» (P.G. 35,1132), γλυκὸ καὶ σὰν ὄνομα καὶ σὰν πρᾶγμα. Γιὰ τὴν εἰρήνη παρακαλοῦμε τὸ Θεὸ σὲ κάθε ἀκολουθία καὶ λέμε· «Ὑπὲρ τῆς ἄνωθεν εἰρήνης καὶ τῆς σωτηρίας τῶν ψυχῶν ἡμῶν τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν». Καὶ πάλι· «Ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου…» . Ὁ ἱερεὺς κατ᾽ ἐπανάληψιν εὔχεται στοὺς πιστοὺς «Εἰρήνη ὑμῖν», εἰρήνη σ᾽ ἐσᾶς. Τὴν εἰρήνη εὐχήθηκε πρῶτος ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς στοὺς μαθητάς του τὸ βράδυ τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου λέγοντας· «Εἰρήνην τὴν ἐμὴν δίδωμι ὑμῖν…» (Ἰω. 14,27). Εἰρήνη ἐπίσης εὐχήθηκε καὶ ὅταν ἀναστήθηκε ἐκ νεκρῶν κ᾽ ἔκανε τὴν πρώτη ἐμφάνισί του σ᾽ αὐτούς· «Εἰρήνη ὑμῖν» (Λουκ. 24,36. Ἰω. 20,19).
Γιὰ τὴν εἰρήνη ὁμιλεῖ καὶ ὁ ἀπόστολος τῆς σημερινῆς Κυριακῆς (βλ. Ἐφ. 2,14-22). Γράφοντας ὁ ἀπόστολος Παῦλος πρὸς τὰ ἀγαπητὰ πνευματικὰ τέκνα του στὴν Ἔφεσο λέει· «Ὁ Χριστὸς εἶνε ἡ εἰρήνη ἡμῶν», ὁ Χριστὸς εἶνε ἡ εἰρήνη μας (ἔ.ἀ. 2,14). Στὸ ῥητὸ λοιπὸν αὐτὸ θέλω κ᾽ ἐγὼ νὰ ἐπιστήσω τώρα τὴν προσοχή σας.
* * *
Ἡ εἰρήνη ποὺ χορηγεῖ ὁ Χριστός, ἀγαπητοί μου, ὅπως διευκρίνισε ὁ ἴδιος, εἶνε κάτι διαφορετικὸ ἀπὸ αὐτὸ ποὺ ἐννοεῖ ὁ κόσμος. Τὸ ἐπαναλαμβάνω, γιὰ ν᾽ ἀνακούσουμε πιὸ προσεκτικὰ τὰ λόγια του· «Εἰρήνην τὴν ἐμὴν δίδωμι ὑμῖν· οὐ καθὼς ὁ κόσμος δίδωσιν, ἐγὼ δίδωμι ὑμῖν» (Ἰω. 14,27), δηλαδή· Σᾶς δίνω τὴν εἰρήνη τὴ δική μου· δὲν σᾶς δίνω ἐγὼ εἰρήνη σὰν αὐτὴν ποὺ δίνει ὁ κόσμος. Ὑπάρχει ἑπομένως διαφορά. Ποιά, λοιπόν, εἶνε ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ;
Εἰρήνη εἶνε ἡ γαλήνη τῆς συνειδήσεως. Ἐκεῖνος ποὺ ἔχει τὴν εἰρήνη ὄχι τοῦ κόσμου ἀλλὰ τὴν εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ μοιάζει μὲ μία λίμνη ποὺ δὲν τὴν ταράζουν κύματα, ἀλλὰ ἔχει γαλήνη πάντοτε, καλοκαίρι καὶ χειμῶνα. Δύσκολο πρᾶγμα νὰ βρεθῇ τέτοια λίμνη ποὺ νὰ ἔχῃ πάντα γαλήνη. Ἀλλὰ ὁ Χριστὸς καὶ τὰ δύσκολα τὰ κάνει δυνατά. Ἔφερε τὴν εἰρήνη στὸν κόσμο, σὲ ὅλες δηλαδὴ τὶς ψυχὲς ποὺ τὸν πιστεύουν ὄχι μόνο μὲ τὰ χείλη ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν καρδιά, σὲ ὅλους τοὺς πραγματικοὺς Χριστιανούς. Ὁ Χριστὸς χαρίζει τὸ μεγάλο αὐτὸ θησαυρό· τὴν εἰρήνη του!
⃝ «Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν». Καὶ πρῶτα – πρῶτα συμφιλιώνει τὴν ἁμαρτωλὴ ψυχὴ μὲ τὸ Θεό, τὸν οὐράνιο πατέρα. Μικρὸ εἶν᾽ αὐτό; Εἶνε πολὺ μεγάλο. Φοβᾶσαι, ἄνθρωπε, καὶ τρέμεις ὅταν μαθαίνῃς ὅτι ὁ Ἄλφα μεγάλος καὶ ἰσχυρὸς τὰ ἔχει ἐναντίον σου. Πολὺ περισσότερο ὅμως φοβᾶται ὁ ἁμαρτωλός, γιατὶ τὰ ἔχει χαλάσει μὲ τὸν Κύριο. Λόγῳ τῶν ἁμαρτιῶν του ἔχει ἀπομακρυνθῆ ἀπὸ τὸ Θεὸ πατέρα του· καὶ τρέμει, γιατὶ ἡ ἁμαρτία του ὑψώνεται σὰν φραγμὸς καὶ τὸν χωρίζει ἀπὸ ἐκεῖνον.
Ἀλλ᾽ αὐτὸ τὸν φραγμό, ποὺ δὲν ἀφήνει τὸν ἄνθρωπο νὰ δῇ Θεοῦ πρόσωπο, τὸν γκρέμισε ὁ Χριστὸς μὲ τὴ σταυρικὴ θυσία του. Τώρα κάθε πιστὸς μπορεῖ νὰ ὀνομάζῃ τὸ Θεὸ μὲ τὸ τρυφερώτερο ὄνομα ποὺ ὑπάρχει, νὰ τὸν λέῃ πατέρα· ἔτσι μᾶς ἔμαθε νὰ λέμε, «Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς…» (Ματθ. 6,9). Ὁ Χριστὸς συμφιλίωσε μαζί του τὸν ἀντάρτη ἄνθρωπο. Δὲν εἶνε πλέον ἐχθρὸς μὲ τὸ Θεό. Ὁ Κύριος τὸν δέχεται μὲ ἀγάπη. Δὲν εἶνε ὁ Θεός μας σὰν τὸν ὠργισμένο Δία τοῦ δωδεκαθέου ποὺ ἔρριχνε κεραυνούς· ὁ Κύριός μας δέχεται μὲ ἀνοιχτὲς ἀγκάλες τὸν ἁμαρτωλὸ ποὺ ἐπιστρέφει μετανοημένος στὸ πατρικό του σπίτι.
⃝ «Ὁ Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν». Μᾶς συμφιλιώνει ἀκόμη μὲ τοὺς ἄλλους, τοὺς συνανθρώπους μας. Ὅσοι εἶνε Χριστιανοὶ θεωροῦν ὡς ἀδελφό τους καθένα ποὺ ἔχει βαπτισθῆ στὸ ὄνομα τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ. Δὲν ἔχει σημασία ἐὰν ἐμεῖς εἴμαστε Ἕλληνες, καὶ αὐτὸς εἶνε Βούλγαρος ἢ Σέρβος ἢ ῾Ρουμᾶνος ἢ ῾Ρῶσος κ.λπ.. Ἐφ᾽ ὅσον καὶ αὐτὸς εἶνε Ὀρθόδοξος Χριστιανός, εἶνε ἀδελφός μας.
Ὅπως ἀδελφοὶ λέγονται ὅλοι ὅσους γέννησε μία μητέρα, ἔτσι ἀδελφοὶ εἶνε καὶ λέγονται ὅλοι ὅσους γέννησε μία πνευματικὴ μητέρα, ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία. Ἡ ἱερὰ κολυμβήθρα, ποὺ εἶνε ἡ πνευματικὴ κοιλία ἀπὸ τὴν ὁποία βγήκαμε ὅλοι μετὰ τὸ βάπτισμα, μᾶς ἔκανε ἀδελφούς. «Δὲν ὑπάρχει Ἕλλην καὶ Ἰουδαῖος, …βάρβαρος, Σκύθης…, ἀλλὰ τὰ πάντα καὶ ἐν πᾶσι Χριστός» (Κολ. 3,11)· «πάντες ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ», ὅλοι εἶστε ἕνα (Γαλ. 3,28). Ὁ Χριστὸς ἑνώνει τοὺς πιστούς του τόσο βαθειά, ὥστε ἔχουν μία καρδιά. Δὲν ὑπάρχουν ἀγεφύρωτες διαφορές, δὲν ὑπάρχουν ἀντιμαχόμενα κόμματα, δὲν ὑπάρχουν ἐμφύλιοι πόλεμοι. Ὅλοι οἱ ἀληθινὰ πιστοὶ ἀναγνωρίζουν ὡς βασιλέα τους τὸ Χριστό, δέχονται τὶς ἐντολές του, ἀπὸ αὐτὸν λαμβάνουν διαταγές· καὶ πρώτη διαταγὴ τοῦ Χριστοῦ ποιά εἶνε· τὸ «Ἀγαπᾶτε ἀλλήλους» (Ἰω. 13,34· 15,12,17· βλ. Α΄ Ἰω. 3,11,23· 4,7· Β΄ Ἰω. 5).
Νά λοιπὸν γιατί ὁ Χριστὸς εἶνε «ἡ εἰρήνη ἡμῶν»· διότι μᾶς συμφιλιώνει μὲ τὸ Θεό, μᾶς συμφιλιώνει καὶ μὲ τὸν πλησίον μας. Ὑπάρχει ὅμως καὶ κάτι ἀκόμη, πολὺ σημαντικό·
⃝ «Ὁ Χριστὸς εἶνε ἡ εἰρήνη ἡμῶν», διότι συμφιλιώνει τὸν ἄνθρωπο καὶ μὲ τὴ συνείδησί του! Ὤ ἡ συνείδησις ὅταν ἀρχίσῃ νὰ ἐλέγχῃ τὸν ἄνθρωπο! Αὐτὸς εἶνε ὁ φοβερώτερος κατήγορος. Ποιό τὸ ὄφελος νὰ ἔχῃς φιλίες καὶ σχέσεις μὲ ὅλο τὸν κόσμο ἀλλὰ μέρα – νύχτα νὰ σὲ ἐλέγχῃ ἡ συνείδησί σου; Εἰρήνη δὲν ἔχεις, μαῦρα ὄνειρα ταράζουν τὸν ὕπνο σου, οἱ ἀδικίες καὶ τὰ ἐγκλήματα σὰν φίδια δαγκώνουν καὶ πληγώνουν τὴν καρδιά. Ἂς κοιμᾶσαι στὸ καλύτερο κρεβάτι μὲ τὸ πιὸ ἀναπαυτικὸ στρῶμα, ἂς τρῶς τὰ καλύτερα φαγητά, ἂς διασκεδάζῃς ὅσο θέλεις· ἐφ᾽ ὅσον δὲν ἔχεις εἰρήνη μὲ τὴ συνείδησί σου, εἶσαι δυστυχής.
Τὴν εἰρήνη ὅμως αὐτὴ ποιός μπορεῖ νὰ τὴν δώσῃ; Μόνο ὁ Χριστός! «Ὁ Χριστὸς εἶνε ἡ εἰρήνη ἡμῶν». Καὶ πῶς τὴν δίνει; Διὰ τῆς ἀφέσεως τῶν ἁμαρτιῶν. Ἐκεῖνος, δυνάμει τῆς ὑπερφυοῦς θυσίας του, μπορεῖ νὰ συγχωρῇ, νὰ ἐξαλείφῃ ἁμαρτίες καὶ νὰ εἰρηνεύῃ τὴ συνείδησι. Καὶ σὲ ποιόν δίνει τὴν ἄφεσι; Σ᾽ ἐκεῖνον ποὺ εἰλικρινὰ μετανοεῖ καὶ εἰλικρινὰ ἐξομολογεῖται τὰ πταίσματα καὶ τὰ ἐγκλήματά του ἐμπρὸς στὸν πνευματικὸ πατέρα.
Ὤ ἡ εἰρήνη, τὸ γλυκὺ ὄνομα καὶ γλυκύτερο πρᾶγμα! Ἂς ἐξετάσουμε λοιπὸν τὸν ἑαυτό μας καὶ ἂς ἀναρωτηθοῦμε· ἐμεῖς εἰρηνεύουμε, ὑπάρχει εἰρήνη στὴν καρδιά μας; Καὶ ἐὰν μὲν ὑπάρχῃ, ὅλα καλά.
Ἂν ὅμως δὲν ὑπάρχῃ, τότε ἂς ἀναρωτηθοῦμε σοβαρά· γιατί ἆραγε χάσαμε τὴν εἰρήνη μας; Γιατί τόσες φιλονικίες γύρω μας; Γιατί σὲ κάθε γειτονιὰ καὶ σὲ κάθε σπίτι γυναῖκες καὶ ἄντρες τσακώνονται καὶ μάλιστα γιὰ πράγματα ἀσήμαντα, «γιὰ ψύλλου πήδημα»; Γιατί τόση ἔχθρα μεταξύ μας; Γιατί τόσο μῖσος μεταξὺ ἀδελφῶν, καὶ συγγενῶν, καὶ συγχωριανῶν, καὶ συμπολιτῶν; Γιατί τὰ κράτη ἐξοπλίζονται τόσο πολὺ καὶ ἑτοιμάζονται νὰ βάψουν τὴ γῆ μὲ νέο ποτάμι αἵματος; Γιατί ὑβρίζουν λεκτικὰ καὶ προκαλοῦν μὲ ἐνέργειες καὶ παραβιάσεις οἱ μὲν τοὺς δέ; Γιατί τόση ἀκαταστασία καὶ ταραχὴ στὸν Κόσμο;
Σὲ ὅλες αὐτὲς τὶς ἐρωτήσεις, σὲ ὅλα αὐτὰ τὰ «γιατί;» μία καὶ μόνο εἶνε ἡ ἀπάντησι· Διότι λείπει ὁ Χριστός. Δὲν ἔφυγε ἐκεῖνος. Ἐκεῖνος ἦλθε στὴ Γῆ καὶ ἔφερε εἰρήνη, ὅπως ἔψαλλαν οἱ ἄγγελοι τὴ νύχτα τῆς γεννήσεώς του· «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη» (Λουκ. 2,14). Εἶνε «ὁ βασιλεὺς τῆς εἰρήνης» (πρβλ. Ἑβρ. 7,2-3). Καὶ ὅσοι μὲν τὸν δέχτηκαν, αὐτοὶ ἔχουν εἰρήνη· οἱ ἄλλοι ὅμως τί ἔχουν;
Ἐκεῖνος ἦλθε νὰ μᾶς εἰρηνεύσῃ. Ἀλλὰ ἐμεῖς, ἡ πλειονότητα τῶν θνητῶν, τὸν διώξαμε· ὁ πολὺς κόσμος δὲν δέχτηκε τὸ Χριστό. Τὸν διώξαμε ἀπὸ τὴν καρδιά μας, γι᾽ αὐτὸ σπαράζει ὅπως τὸ ψάρι ἔξω ἀπ᾽ τὸ νερό. Τὸν διώξαμε ἀπὸ τὰ σπίτια μας, γι᾽ αὐτὸ ἡ οἰκογένεια διαλύεται. Τὸν διώξαμε ἀπὸ τὰ κράτη, γι᾽ αὐτὸ ἡ εἰρήνη κρέμεται ἀπὸ μιὰ κλωστὴ κ᾽ ἐπικρατεῖ τόση ἀκαταστασία καὶ ταραχή.
* * *
Ἀδελφοί! Ἂς πλησιάσουμε πάλι τὸ Χριστό. Ἂς πλησιάσουμε πάλι τὴν Ἐκκλησία του. Μόνο τότε θὰ βασιλέψῃ στὸν κόσμο ἡ εἰρήνη. Εἰρήνη στὴν καρδιά μας, εἰρήνη στὴν οἰκογένειά μας, εἰρήνη στὸ ἔθνος μας, εἰρήνη σὲ ὅλα τὰ ἔθνη, εἰρήνη στὸν κόσμο. Διότι ἡ εἰρήνη ὑπάρχει ἐκεῖ ποὺ εἶνε ὁ Χριστός, ἐνῷ ὅπου λείπει ὁ Χριστός, ὑπάρχει ταραχὴ καὶ κατάρα.
Ἀφοῦ λοιπὸν ἡ εἰρήνη τοῦ κόσμου κρέμεται ἀπὸ μιὰ τρίχα καὶ κινδυνεύει νὰ χαθῇ, ἂς προσευχώμαστε στὸ Θεὸ γιὰ τὴν εἰρήνη. Ἂς προσευχώμαστε πάντοτε καὶ ἂς λέμε πρὸς αὐτὸν τὰ λόγια τῆς Ἐκκλησίας μας· «Ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου, εὐσταθείας τῶν ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν καὶ τῆς τῶν πάντων ἑνώσεως τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν».
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπὸ τὸ χειρόγραφο ὁμιλίας, ἡ ὁποία ἔγινε σὲ ἄγνωστο ἱ. ναὸ τῆς ἱ. μητροπόλεως Αἰτωλίας & Ἀκαρνανίας πιθανὸν τὴν 27-11-1938. Ἀνάγνωσις, στοιχειοθεσία, μεταφορὰ σὲ ἁπλῆ γλῶσσα καὶ μικρὴ ἐπέκτασις 7-10-2022.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.