Ὁ ῥολος της Παναγιας στο σχεδιο της θειας οικονομιας (Του Μητροπολιτου Φλωρινης Αυγουστινου Καντιωτου)
Ἑορτολόγιο
Περίοδος Δ΄ – Ἔτος ΛΘ΄
Φλώρινα – ἀριθμ. φύλλου 2522
Σύναξις ὑπερ. Θεοτόκου (Ματθ. 2,13-23)
Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022
Του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου
Ὁ ῥολος της Παναγιας στο σχεδιο της θειας οικονομιας
Χθὲς ἑορτή, σήμερα πάλι ἑορτή. Χθὲς ἑώρταζε ὁ ἥλιος, σήμερα ἑορτάζει ἡ σελήνη.
–Μπᾶ, παράξενα πράγματα μᾶς λές. Τὸν ἥλιο καὶ τὸ φεγγάρι προσκυνᾶμε τώρα ἐμεῖς; Πρὸ Χριστοῦ, ναί, οἱ ἄνθρωποι λάτρευαν τὸν ἥλιο, τὰ ἄστρα καὶ πολλὰ ἄλλα εἴδωλα. Καὶ μέχρι σήμερα στὴν Περσία λατρεύουν τὴ φωτιά· καὶ στὴν Ἀφρικὴ ὑπάρχουν φυλὲς ποὺ μὲ τὴν ἀνατολὴ χτυποῦν ἕνα τύμπανο καὶ πέφτουν προσκυνώντας τὸν ἥλιο. Μὰ τώρα ἐμεῖς πῶς λές ὅτι ἑορτάζουμε τὸν ἥλιο καὶ τὴ σελήνη;
Δὲν τὸ λέω ἐγώ, τὸ λέει τὸ ἀπολυτίκιο ποὺ συνεχῶς ἀκοῦμε τὶς ἅγιες αὐτὲς ἡμέρες·
«Ἡ Γέννησίς σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν,
ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως·
ἐν αὐτῇ γὰρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες
ὑπὸ ἀστέρος ἐδιδάσκοντο
σὲ προσκυνεῖν, τὸν Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης,
καὶ σὲ γινώσκειν ἐξ ὕψους Ἀνατολήν.
Κύριε, δόξα σοι».
Μὲ ἁπλᾶ λόγια·
Χριστέ, στὰ παλιὰ τὰ χρόνια, προτοῦ νὰ ἔρθῃς, σκοτάδι ἦταν πάνω στὴ γῆ· τὸ σκοτάδι τῆς πλάνης, τῆς εἰδωλολατρίας, τῶν προλήψεων, ὅλων τῶν ὀργίων τοῦ ἀρχαίου κόσμου. Κι ὅπως ὅταν βγῇ ὁ ἥλιος τὸ σκοτάδι διαλύεται, ἔτσι καὶ Σὺ μὲ τὴ Γέννησί σου σκόρπισες τὸ σκοτάδι τῆς ἀνθρωπότητος καὶ «ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως», γνώρισε δηλαδὴ ὁ κόσμος ἐσένα τὸν ἀληθινὸ Θεό. Μάλιστα κι αὐτοὺς τοὺς τρεῖς μάγους, ποὺ σὲ ζητοῦσαν, ἀκριβῶς ἐπειδὴ λάτρευαν τ᾽ ἀστέρια, ἐσὺ ἀστέρι ἔστειλες νὰ τοὺς ὁδηγήσῃ νὰ σὲ βροῦν, κ᾽ ἔτσι ἦρθαν καὶ προσκύνησαν ἐσένα, «τὸν Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης».
Δὲν ἦταν λάθος λοιπὸν αὐτὸ ποὺ εἶπα. Ἥλιος εἶνε ὁ Χριστός, ἀλλὰ πολὺ διαφορετικὸς ἀπὸ τὸν φυσικὸ ἥλιο· ἀφοῦ δι᾽ αὐτοῦ, τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, δημιουργήθηκαν ὅλα, καὶ ὁ ἥλιος βέβαια· «δι᾽ οὗ τὰ πάντα ἐγένετο» (Σύμβ. πίστ. 2).
Θυμήθηκα τώρα κάτι σχετικὸ καὶ σᾶς τὸ λέω ὡς ἀνέκδοτο. Κάποτε σ᾽ ἕνα χωριὸ ἕνας ἡμιμαθὴς νεαρὸς ἔλεγε παντοῦ μὲ ἰταμότητα· –Δὲν ὑπάρχει Θεός, ποιός τὸν εἶδε τὸ Θεό; Τότε ἕνας ἁπλὸς ἄνθρωπος, γέρος μὲ ἄσπρα μαλλιά, ἀγράμματος τσοπᾶνος, τοῦ λέει· –Ἔλα νὰ δῇς τὸ Θεό. Ἦταν μεσημέρι, Ἰούλιος μήνας, ὁ ἥλιος ἔκαιγε τὶς πέτρες. Τὸν ἀνεβάζει σὲ μιὰ καρέκλα τοῦ καφφενείου. –Γιά κοίτα ψηλά, τοῦ λέει, κοίτα τὸν ἥλιο. Ποῦ νὰ κοιτάξῃ αὐτός! μπορεῖς νὰ κοιτάξῃς καὶ νὰ μὴν τυφλωθῇς; –Δὲν μπορῶ, λέει ὁ νέος. –Ἔ, λέει ὁ γέρος· ἂν δὲν μπορῇς νὰ δῇς τὸν ἥλιο, ποὺ εἶνε ἕνα δημιούργημα, ἔχεις τὴν ἀξίωσι νὰ δῇς τὸ Δημιουργὸ τοῦ ἥλιου; αὐτὸ εἶνε παράλογο. Ἔτσι ἀποστόμωσε τὸν ὑπερήφανο νεανία. Καί, ὑπογραμμίζω, δὲν ὑπάρχει μόνο ἕνας ἥλιος· ὑπάρχουν ἑκατομμύρια ἥλιοι στὸ σύμπαν. Κι ἀκόμη, ὅτι μιὰ μέρα αὐτὸς μὲν ὁ φυσικὸς ἥλιος θὰ σβήσῃ ὅπως σβήνουν τὰ καντήλια καὶ τὰ πυροτεχνήματα, ἀλλὰ ὁ Ἥλιος – Χριστὸς θὰ μένῃ εἰς αἰῶνας αἰώνων.
Ἐπαναλαμβάνω λοιπόν· χθὲς ἀνέτειλε «ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης», καὶ σήμερα προβάλλει ἡ σελήνη! Ὅπως στὸν οὐρανὸ τὸ λαμπρότερο σῶμα μετὰ τὸν ἥλιο εἶνε ἡ σελήνη, ἔτσι στὸν οὐρανὸ τῆς Ἐκκλησίας μετὰ τὸν Ἥλιο – Χριστὸ ἀνατέλλει σήμερα ὡς πανσέληνος μὲ τὸ γλυκύτατο φῶς της ἡ Παναγία μας. Σήμερα εἶνε ἡ Σύναξις τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου.
* * *
Ἀφ᾽ ὅτου ἔγινε ὁ κόσμος, ἀδελφοί μου, μέχρι σήμερα ἐπάνω στὸ φλούδι τῆς γῆς γεννήθηκαν δισεκατομμύρια γυναῖκες. Ἄλλες διέπρεψαν γιὰ τὸ κάλλος τους, ἄλλες γιὰ τὴν καταγωγή σους, ἄλλες λόγῳ τῶν συζύγων ἢ τῶν τέκνων τους κ.τ.λ.. Ὅλων ὅμως τὰ ὀνόματα ἔσβησαν σὰν τὰ πυροτεχνήματα· ἕνα μόνο μένει καὶ θ᾽ ἀκούγεται αἰωνίως σ᾽ ἀνατολὴ καὶ δύσι, βορρᾶ καὶ νότο· τὸ ὄνομα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Τί ἦταν ἡ Παναγία; Μία φτωχὴ κόρη. Φτωχὴ σὲ ὑλικὰ πλούτη, μὰ πλούσια σὲ ἄλλο θησαυρό. Τί θησαυρό; Θὰ σᾶς τὸ πῶ μ᾽ ἕνα παράδειγμα.
Μὲ ἐπισκέφθηκε ἕνα φτωχαδάκι. –Πῶς περνᾷς; ρωτῶ. –Καλά, μοῦ λέει, εἶμαι πλούσιος. –Μὰ ἐγὼ σὲ ξέρω, σκουπίζεις δρόμους στὸ δῆμο Ἀθηναίων· τί πλούσιος μοῦ λές; σοῦ ᾿πεσε κανένα λαχεῖο; –Ἔχω στὸ σπίτι ἕνα θησαυρό. –Ποιόν; –Τὴ γυναῖκα μου!… Κ᾽ ἔτσι εἶνε. Τί νὰ τὰ κάνῃ ὁ ἄλλος τὰ ἑκατομμύριά του, ὅταν ἔχῃ μιὰ γυναῖκα «γλωσσώδη» (Παρ. 21,19) ἢ ὑπερήφανη ἢ φαύλη καὶ ἄπιστη ποὺ τὸν ἀτιμάζει; Χαρὰ σὲ ὅποιον βρῆκε ἁγία γυναῖκα· αὐτὸς βρῆκε θησαυρό (βλ. ἔ.ἀ. 31,10). Ἡ γυναικεία ἀρετὴ εἶνε θησαυρός. Κι ὅπως ἔλεγαν οἱ πρόγονοί μας, «πᾶς ὅ τ’ ἐπὶ γῆς καὶ ὑπὸ γῆς χρυσὸς ἀρετῆς οὐκ ἀντάξιος» (Πλάτ., Νόμ. 5,728Α· παρὰ Μιχ. Ἰατροῦ, Πόθεν καὶ διατί σ. 70). Παραπάνω ἀπ᾽ τὰ λεφτὰ εἶνε ἡ ἀρετή.
Ἡ Παναγία εἶνε ἡ ὄντως ἐνάρετη. Εἶχε πρῶτα – πρῶτα ταπείνωσι. Ὤ ἡ ταπείνωσις! Ὁ ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς ἔλεγε· «Ὅταν ἰδοῦμέν τινα ταπεινόν, τὸν βλέπομεν ὡς ἄγγελον, μᾶς φαίνεται ν᾽ ἀνοίξωμεν τὴν καρδίαν μας νὰ τὸν βάλωμεν μέσα· καὶ ὅταν ἰδοῦμέν τινα ὑπερήφανον, τὸν βλέπομεν ὡς τὸν διάβολον, γυρίζομεν τὸ πρόσωπόν μας εἰς ἄλλο μέρος νὰ μὴ τὸν βλέπωμεν» (ἡμ. βιβλ. Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, Ἀθῆναι 201331, σ. 117).
Ἡ Παναγία εἶχε ἀκόμα τὴν παρθενία στὸν ἀπόλυτο βαθμό. Ἁγνή, παρθένος πρὸ τοῦ τόκου, παρθένος ἐν τῷ τόκῳ, παρθένος μετὰ τὸν τόκον· εἶνε ἡ μόνη «Ἀειπάρθενος». Σὲ ὅσους ἀποροῦν, πῶς εἶνε δυνατὸν νὰ γεννήσῃ παιδὶ καὶ νὰ μείνῃ παρθένος, ἀπαντῶ μ᾽ ἕνα παράδειγμα. Ὅπως ὁ ἥλιος περνάει τὸ τζάμι χωρὶς νὰ τὸ σπάῃ, ἔτσι ὁ νοητὸς Ἥλιος, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, πέρασε μέσα ἀπὸ τὰ πάναγνα σπλάχνα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου καὶ δὲν κατέστρεψε τὴν παρθενία της.
Αὐτὴν τὴν Ἀειπάρθενο τιμᾷ σήμερα ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία. Εἶνε ἀνεπανάληπτος ὁ ῥόλος της στὸ πάνσοφο σχέδιο τῆς Θείας Οἰκονομίας γιὰ τὴν σωτηρία τοῦ ἀνθρωπίνου γένους· οὔτε ὑπῆρξε στὸ παρελθὸν οὔτε θὰ ὑπάρξῃ στὸ μέλλον ἄλλο πρόσωπο ποὺ θὰ τοῦ ἐμπιστευθῇ ὁ Θεὸς τέτοια ἀποστολή· μία καὶ μόνη φορὰ ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, μία καὶ μοναδική. Ἡ Παναγία συνέβαλε σ᾽ αὐτὸ ἑκουσίως καὶ ἐλευθέρως. Προσέφερε δὲ γι᾽ αὐτὸ ὄχι κάτι δικό της, π.χ. κάποιο ἀντικείμενο ποὺ τῆς ἀνῆκε, ἀλλὰ ὁλόκληρο τὸν ἴδιο τὸν Ἑαυτό της. Συνήργησε μὲ τὸ Θεὸ συνειδητά.
Ὁ Θεὸς τὴν ἀγάπησε, διότι Τὸν εἵλκυσε τὸ κάλλος τῆς ψυχῆς της· καὶ αὐτὴ ἐπίσης ἑλκύσθηκε ἀπὸ τὴν ἄπειρη ἀγάπη Του, Τὸν πόθησε, δόθηκε σ᾽ αὐτόν· τὸν νυμφεύθηκε, ἔγινε Νύμφη Του, γι᾽ αὐτὸ λέμε «Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε»!
Ποιός ἦταν ὁ σκοπὸς τοῦ σχεδίου τοῦ Ὑψίστου; Ὕψιστος· νὰ ἑνωθῇ ὁ Θεὸς μὲ τὸν ἄνθρωπο, ὁ Ἄκτιστος μὲ τὸ κτιστὸ λογικὸ πλάσμα του. Καὶ ποῦ ἔγινε αὐτὴ ἡ ἕνωσις; Μέσα στὴν παρθενικὴ μήτρα τῆς Μαριάμ, τῆς πανάγνου Κόρης τῆς Ναζαρέτ. Καὶ πῶς συντελέσθηκε τὸ ὑπερφυὲς τοῦτο μυστήριο; Ὄχι βεβαια μὲ τὸν πεζὸ τρόπο ποὺ γεννώμεθα ἐμεῖς οἱ ἁμαρτωλοί, ὄχι δηλαδὴ ἐκ σπέρματος ἀνδρός, ἀλλὰ μὲ τὸν ἄρρητο τρόπο ποὺ γνωρίζει μόνο ὁ Θεὸς καὶ ποὺ ἁρμόζει σ᾽ αὐτὴ τὴ μοναδικὴ καὶ ἀνεπανάληπτη γέννησι· ἡ Παρθένος Μαρία δηλαδὴ συνέλαβε καὶ κυοφόρησε τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ «ἐκ Πνεύματος ἁγίου» (Σύμβ. πίστ. 3).
Οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας λένε, ὅτι ὁ Θεὸς περίμενε αἰῶνες ὁλοκλήρους νὰ φτάσῃ «τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου» (Γαλ. 4,4) καὶ νὰ ἔλθῃ στὴ ζωὴ τὸ μοναδικὸ αὐτὸ Πλάσμα, νὰ γεννηθῇ πάνω στὴ γῆ ἡ Γυναίκα ποὺ μόνο αὐτὴ μποροῦσε νὰ γίνῃ ἡ Μητέρα Του.
Ἰδοὺ λοιπόν, ἀγαπητοί μου, ἡ συμβολὴ τῆς Παναγίας στὸ σχέδιο τῆς σωτηρίας μας· ἔγινε ἡ σκάλα μὲ τὴν ὁποία ὁ Θεὸς κατέβηκε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ στὴ γῆ· κ᾽ ἐν συνεχείᾳ ἔγινε ἡ γέφυρα ποὺ μεταφέρει τοὺς σῳζομένους ἀπὸ τὴ γῆ στὸν οὐρανό. «Χαῖρε, κλῖμαξ ἐπουράνιε, δι᾽ ἧς κατέβη ὁ Θεός· χαῖρε, γέφυρα μετάγουσα τοὺς ἐκ γῆς πρὸς οὐρανόν» (Ἀκάθ. ὕμν. Γ3α΄).
* * *
Χθὲς ὁ νοητὸς Ἥλιος, σήμερα ἡ ὡραιοτάτη Πανσέληνος. Γεννᾶται ὅμως τὸ ἐρώτημα· τιμᾶται ἡ Παναγία σήμερα; Ἄλλοτε ἄκουγαν τὸ ὄνομά της κ᾽ ἔκλαιγαν. Ὁ ζευγολάτης κι ὁ τσοπᾶνος, ὁ ψαρᾶς κι ὁ ναύτης, ὁ ἄρρωστος κι ὁ φυλακισμένος, ὁ στρατιώτης κι ὁ ἐργάτης, ἡ μάνα καὶ ἡ κόρη, ὅλοι ἔλεγαν «Παναγιά μου!». Οἱ Ἕλληνες τὴν εἶδαν καὶ στὴν Κορυτσὰ καὶ στὸ Μοράβα. Ξεχνοῦσαν τὴ μάνα καὶ τὸν πατέρα τους, καὶ θυμόντουσαν Ἐκείνην.
Ἐτιμᾶτο τότε ἡ Παναγία. Σήμερα ὅμως πολλοὶ ὄχι μόνο δὲν τὴν τιμοῦν ἀλλὰ καὶ τὴν ἀτιμάζουν. Δὲν εἶνε μόνο οἱ χιλιασταί· εἶνε καὶ κάποιοι «χριστιανοί». Γι᾽ αὐτοὺς ὁ ἅγιος Κοσμᾶς λέει· «Ἕνας ἄνθρωπος νὰ μὲ ὑβρίσῃ, νὰ φονεύσῃ τὸν πατέρα μου, τὴν μητέρα μου, τὸν ἀδελφόν μου, καὶ ὕστερα τὸ μάτι νὰ μοῦ βγάλῃ, ἔχω χρέος ὡσὰν χριστιανὸς νὰ τὸν συγχωρήσω. Τὸ δὲ νὰ ὑβρίσῃ τὸν Χριστόν μου καὶ τὴν Παναγίαν μου, δὲν θέλω νὰ τὸν βλέπω» (ἔ.ἀ. σ. 185). Καμμιά γυναίκα, καὶ ἡ πιὸ διεφθαρμένη, δὲν ὑβρίζεται ἔτσι.
Γι᾽ αὐτὸ σᾶς παρακαλῶ, ἐσεῖς νὰ κλείσετε αὐτὰ τὰ στόματα. Ὅπως δὲν ἐπιτρέπεις σὲ κανένα νὰ βρίζῃ τὴ μάνα σου, πολὺ περισσότερο τὴν Πανσέληνο ποὺ ἑορτάζουμε σήμερα.
Εὔχομαι νὰ ξερριζωθοῦν καὶ τὰ τελευταῖα ἴχνη τῆς βλασφημίας, ὥστε μὲ μιὰ καρδιὰ νὰ ὑμνοῦμε Ἰησοῦν Χριστὸν εἰς αἰῶνας αἰώνων· ἀμήν! Ὁ Κύριος ταῖς πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου ἂς ἐλεήσῃ ὅλους μας.
(†) ἐπίσκοπος Αὐγουστῖνος
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Νικολάου Ἀμυνταίου τὴν Παρασκευὴ 26-12-1975 τὸ πρωί. Καταγραφή, ἀναπλήρωσις καὶ σύντμησις 24-10-2022.
Add A Comment
You must be logged in to post a comment.